تاریخ انتشار: سه شنبه 1397/12/14 - 08:52
کد خبر: 304462

توسط یک تشکل دانشجویی در دانشگاه تفرش صورت گرفت؛

آموزش «چگونه فمینیسم مسلمان باشید» در یک نشریه دانشجویی +سند

آموزش «چگونه فمینیسم مسلمان باشید» در یک نشریه دانشجویی +سند

«بیش از یک سال است که از اعتراضات مدنی دختران خیابان انقلاب علیه حجاب اجباری می گذرد، اما چه چیزی در این مسئله نهفته است که به بدترین شیوه ها با این اعتراضات مدنی مخالفت می شود؟ آیا غیر از این است که این زنان بی حجاب نیز در تظاهرات منتهی به انقلاب 57 نقش داشتند؟»

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو دانشگاه تفرش در تازه ترین نسخه نشریه خود «ارغوان» به بهانه هشتم مارس و روز جهانی زن، به مسئله زنان در ایران و موضوعات فمینیستی پرداخته است. این نشریه 16 صفحه ای با انتشار تصویری از یک دختر که لباس تیم ملی فوتبال بر تن دارد و با در دست داشتن لوازم شوینده و دستکش آشپزی یک حالت اعتراضی به خود گرفته است، سعی در رساندن پیام محتوای خود به مخاطب با تیتر «روز جهانی زن گرامی باد» است.

این نشریه در توضیح دلیل انتشار این ویژه نامه نوشته است: "نشریه ارغوان به عنوان اولین نشریه در حوزه ی زنان در دانشگاه تفرش شروع به فعالیت کرده است تا فرصتی برای آگاهی بخشی به زنان و سخن گفتن از برابری انسانها فارغ از جنسیتشان باشد. ارغوان در این مسیر برای مقابله با تفکرات بی اساس از سوی نهادها و افراد ذی نفع، تلاش خواهد کرد. امیدواریم این نشریه گامی موثر برای بیان مطالبات به حق زنان و انتقاد از وضع موجود در فضایی باشد که تمام تلاش ها برآن است تا عقاید و افکاری مطرح شود که راوی تفکرات گروهی خاص است و افکار مخالف، نه حتی به دلیل تخلفات قانونی، که به سبب صحبت از بی عدالتی ها و محدودیتها، محکوم و توقیف می شوند.

آموزش «چگونه یک فمینیسم مسلمان باشید» در یک نشریه دانشجویی +سند

اما نگاهی به این محتوای این نشریه قابل توجه است، در گزارشی با عنوان "فمینیسم در ایران" ضمن بررسی تاریخی اعتراضات ضدحجاب در ایران قبل و بعد از انقلاب می نویسد: "فیمینیسم اسلامی فهم و قدرتش را از قرآن می گیرد و در جستجوی حقوق و عدالت برای زنان و مردان در تمامیت وجودشان است. نقش و حضور زنان در پیروزی انقلاب اسلامی و جنبش های اجتماعی غیرقابل انکار است مانند راهپیمایی های متعدد برای مخالفت با اجباری شدن حجاب اجباری در اوایل انقلاب، نقش پررنگ زنان در دوره جنگ تحمیلی و نقش تاثیر گذار زنان در جهت دهی به انتخابات دوم خرداد 76 . برخی فعالین حقوق زنان معتقدند هنوز به جایگاه اصلی که لایق زن اصیل نرسیده ایم و این مهم مستلزم شناخت دقیق و جامع از وضعیت فرهنگی حاکم بر ایران خصوصا دین رسمی اسلام است. عدم حضور بانوان در مجامع ورزشی، وجود موانع برای رسیدن به مناصب سیاسی، برخی تبعیضات در قوانین و مسئولیت های شغلی از موارد مورد بحث فعالین حقوق زن در ایران است".

در مطلب دیگر با عنوان "حجاب اجباری" نیز آمده است: "بیش از یک سال است که از اعتراضات مدنی دختران خیابان انقلاب علیه حجاب اجباری می گذرد، اما چه چیزی در این مسئله نهفته است که به بدترین شیوه ها با این اعتراضات مدنی مخالفت می شود؟ آیا غیر از این است که این زنان بی حجاب نیز در تظاهرات منتهی به انقلاب 57 نقش داشتند؟ اگر بتوان با زور روسری برسر زنان کرد می توان اعتقاد را هم به آن ها خوراند؟ ما در انقلاب مقدسمان روزی به عقاید اقلیت احترام نگذاشتیم و متاسفانه پس از گذشت چهل سال خودمان اقلیت شده ایم".

آموزش «چگونه یک فمینیسم مسلمان باشید» در یک نشریه دانشجویی +سند

 واکنش مسئولان دانشگاه چیست؟
این نشریه در حالی منتشر شده است که تا کنون مسئولان این دانشگاه واکنشی نسبت به انتشار آن نداده است، البته حجت الاسلام مهدی ایمانی‌مقدم، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان مرکزی در گفتگویی با یک رسانه محلی درخصوص انتشار این نشریه غیرتخصصی گفت: باتوجه تخلفات این نشریه هیئت نظارت بر نشریات دانشگاه تفرش باید مسائل موجود در این نشریه را بررسی و تصمیم گیری کنند.

او گفته است: قانون شکنی در همه جای دنیا تبعات خاص خود را دارد و اگر فردی حرفی در خارج از چارچوب قانون می‌زند باید تبعات آن را هم بپذیرد. آزادی در کشور ما مسئله ای حل شده است. با توجه به تجارب افراد مختلف، هیچ کشوری همانند ایران از ضریبِ آزادی اجتماعی بالایی برخوردار نیست. مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان مرکزی طرح مباحثی همچون فمنیسم و مباحث مربوط به مسئله حجاب در این نشریه را تحت تاثیر جریان‌های فرادانشگاهی دانست و گفت: مسئله حجاب درد اصلی جامعه امروز، به ویژه دانشجویان نیست، براساس نظرسنجی‌های صورت گرفته درد دانشجویان و جامعه امروز ما، اشتغال، ازدواج و مشکلات معیشتی و اقتصادی است. ایمانی‌مقدم با بیان اینکه در این وضعیت بد مالی دانشگاه‌ها، چاپ چنین نشریه‌ای با این کیفیت و تیراژ جای تامل دارد، گفت: بسیاری از تشکل‌های دانشجویی به دلیل نبود اعتبارات حتی قادر به چاپ نشریه ۲ صفحه‌ای هم نیستند.

به هر حال باید این واکنش مسئولان دانشگاه تفرش با این نشریه چه خواهد بود؟

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
1397/12/14 - 23:11

شبکه رسانه های وابسته به سرویس های اطلاعاتی اجانب، حتی تا تفرش هم رسیده است، اما مسئولین هنوز هم در خواب ناز اند.
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top