تاریخ انتشار: دوشنبه 1398/03/13 - 12:34
کد خبر: 314504

ادارات آموزش و پرورش با دانشجویان جهادی همکاری نمی‌کنند

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه شهید رجایی با انتقاد از عدم همکاری ادارات آموزش و پرورش در برخی مناطق با دانشجویان جهادی از بطحایی خواست برای همکاری بیشتر با دانشجویان جهادی بخش نامه‌ای به ادارات زیرمجمعوعه وزارتخانه ابلاغ کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، جمعی از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی با سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش دیدار و گفت وگو کردند.

محمد جواد عباسی دبیر جامعه اسلامی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در این  نشست طی سخنانی گفت: یکی از اقداماتی که جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در حوزه تعلیم و تربیت انجام داده برگزاری اردوهای تدریس جهادی وتر بوده که برای اولین بار در کشور و برخلاف اکثرجهادی های حال حاضر کشور که موارد مصرفی آن سیمان و مصالح ساختمانی است.

وی ادامه داد: در این اردوها سعی شد که اندیشه تفکر و علم و خدمات ارزان جایگزین موارد مذکور شود چرا که اولاً وظیفه هر معلم خدمت رسانی در جهت زدودن فقر آموزشی است و ثانیا این قشر فرهنگی ما باید آموزش های خویش جهت کسب صلاحیت های تخصصی در یک معلم را طی کند.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: در این اردوها سعی شده با هدف کاهش هزینه‌ها و با کیفیت تر کردن فعالیت‌های جهادی و همچنین رعایت مسائل فرهنگی منطقه در هر استان از نیروهای بومی همان استان استفاده شود، همان طور که گفته شد رشد دانشجو معلمان در جهات مختلف و خدمات رسانی به مردم از اهدافی است که با اجرای این طرح  محقق می‌شود.

عباسی ادامه داد: تحقق هدف اول از طریق ارتباط گیری موثر با دانش آموزان با رویکرد تقویت مهارت اعتماد به نفس و ایجاد روحیه ایثار در دانشجویان در قالب کارورزی و با توجه به تاکید به سند تحول بنیادین انجام می گیرد. تحقق هدف دوم در قالب ارتباط با مردم منطقه و مسئولین و ارائه پیشنهادات در مسائل گوناگون اعم از مشکلات مردم و منطقه انجام خواهد گرفت.

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی افزود: طرح تدریس جهادی وتر برای اولین بار در تابستان سال96 در دو استان مازندران و خراسان کلید خورد و هم اکنون پنجمین دوره این طرح در تابستان98 به صورت همزمان در 12استان کشور از جمله مناطق سیل زده کشور برگزار خواهد شد.

وی در ادامه خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی از مشکلاتی که ما در استان‌های  مختلف داریم عدم همکاری‌های لازم ادارات آموزش و پرورش منطقه برای برگزار کردن این اردوها است. از مقام عالی وزارت درخواست داریم بخش نامه‌ای در جهت همکاری هرچه بیشتر با این مجموعه جهادی به اداره های آموزش و پرورش استان ها ابلاغ کنید که دیگر  با این مشکلات روبرو نباشیم.

عباسی در مورد مسائل و مشکلات در حوزه ی سیاست گذاری هم تصریح کرد: امور حاکمیتی به دلیل حساسیتی که دارند و با توجه به عمق حکمرانی هر نظام، کلاً یا بعضاً قابل واگذاری به بخش غیردولتی نیست و حتی تجربه خصوصی‌سازی در امور غیرحاکمیتی نیز چندان مثبت ارزیابی نشده و آسیب‌های جدی درباره آن‌ها قابل طرح است.

وی گفت: از این رو طبیعتاً ایده خصوصی‌سازی آموزش و پرورش با همین عنوان یا عناوین مشابه ـ از جمله مشارکت مردم در امر آموزش و پرورش، واگذاری و خرید خدمات آموزشی ـ زیر سوال است. سه توجیه غیرمنطقی «کیفیت بهتر مدارس غیردولتی نسبت به مدارس دولتی»، «کاهش بار دولت از محل مدارس غیردولتی» و «گسترش مشارکت مردم در آموزش و پرورش از طریق مدارس غیردولتی» به‌عنوان دلایل دفاع از گسترش مدارس غیردولتی مطرح شده که بیشتر به افسانه شبیه‌اند و از همگونی خاصی با واقعیات و از همگونی خاصی با واقعیات جامعه ایرانی برخوردار نیستند.

وی افزود: مدتی است که در آموزش و پرورش طرحی به نام خرید خدمت آموزشی به بهانه کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری در حال اجراست. در آموزش و پرورش هر اقدامی که به کاهش هزینه در یک دوره کوتاه مدت بیانجامد ممکن است نه تنها بهره‌ور نباشد، بلکه در یک دوره نسبت بلندمدت خطر آفرین و تهدیدزا نیز باشد.

عباسی اضافه کرد: معلمان مشمول این طرح به دلیل نداشتن نظام جبران خدمت، معین نبودن اینده شغلی، دریافتی اندک، وضعیت نامناسب بیمه، دوره های آموزشی و مهارتی اندک و انگیزه ناکافی باعث افت شنید کیفیت خدمات آموزشی آنان شده است و نتیجه کار یک معلم کم توان و کم مهارت که دارای انگیزه و آینده شغلی معینی نیست. نمی تواند تربیت و آموزشی با کیفیت باشند.

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی گفت: در حالی موافقان این طرح از هماهنگی این طرح با سند تحول صحبت می کنند که مطابق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مبانی آن مشارکت اولیاء در تربیت فرزندانشان هم تکلیف و هم حق آنهاست، بنابر این معنا کردن مشارکت در طرح خرید خدمات آموزشی و واگذاری تعلیم و تربیت دانش آموزان به بخش خصوصی که هدف آن بازدهی اقتصادی است. تحریف و تحدید اصل مشارکت در تعلیم و تربیت است.

وی ادامه داد: چگونه به بهره وری می اندیشیم که با نادیده انگاشتن مفاد سند تحول، فعالیت هایی همچون ساخت و ساز مدار س یا چاپ کتب را در سیستم دولتی و با هزینه های بسیار گران (چند برابری) نگه داشته ایم و اصلی ترین مأموریت نظام تعلیم و تربیت را در قالب خرید خدمات به بخش غیر دولتی واگذار می کنیم؟

عباسی در ادامه با اشاره به بحران کمبود نیروی انسانی در آموزش و پروش هم گفت: بحرانی که آموزش و پروش در سال های آتی با آن دست و پنجه نرم خواهد کرد بحث کمبود نیروی انسانی است.در حال حاضر در کشور 910 هزار معلم داریم که از این تعداد در سال 99حدود 320هزار نفر و در سال 1404حدود 330هزار نفر یعنی دوسوم معلم های ما بازنشسته  می شوند.

وی گفت: برای حل این مشکل باید سهمیه جذب دانشجو معلمان رسمی را بالا ببریم تا به ثبات برسیم.در صورت عدم طراحی راه حل مناسب روی آوردن دستگاه تعلیم و تربیت به راه حل های انفعالی هم چون پذیرش یکباره جمع کثیری از معلمان حق التدریسی میتواند آسیب زا باشد.

این فعال دانشجویی درباره حقوق دانشجو معلمان هم تاکید کرد: آیا رواست در سایه سکوت جنابعالی و عدم پیگیری و نداشتن حامی در وزارتخانه برای احقاق حق مان دست به دامان نمایندگان مجلس و دیوان عدالت و سازمان های دیگر شویم. حتی مشاهده می‌شود عده‌ای در بدنه وزارت آموزش و پرورش مخالف افزایش حقوق ما هستند و در این راه سنگ اندازی هایی می کنند.

وی گفت: طبق آخرین اخبار واصله، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، دیوان محاسبات کشور و سازمان امور اداری و استخدامی همگی اتفاق نظر دارند که دانشجو معلمان شامل قانون حداقل حقوق یعنی یک میلیون و ۵۶۳ هزار تومان می‌شوند. و در این رابطه سازمان امور اداری و استخدامی دستورالعمل را به وزارتخانه آموزش و پرورش ابلاغ کرده است. انتظار ما از شما پیگیری جهت اجرای هرچه سریعتر این دستورالعمل و اصلاح احکام حقوقی بر اساس آن است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
شهادت یک مامور پلیس در هرمزگان +عکس
انتقاد شدید اتحادیه اروپا از تهاجم اسرائیل به رفح
این اقدام حماس، نتانیاهو را در مخمصه قرار داد
تأثیر قوانین جدید بر صرافی ‌های ارز دیجیتال
مه بافت بهترین تولید کننده کش و نوار
محبوب ترین بازی‌های Esports در سال ۲۰۲۴
نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ / راهنمای خرید آنلاین کتاب
بهترین سایت تبلیغات کسب و کار (برنامه‌های رایگان را بشناسید)
دانشجویان آزادی‌خواه حامی غزه را با شرایط ویژه پذیرش می‌کنیم
گشت مرزی آمریکا هم وارد دانشگاه‌ها شد +فیلم
جزئیات توافق مهم ایران و آژانس
ابلاغ مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی
ژست های تتلو در آخرین جلسه دادگاه +عکس
تتلو: اشتباه کردم و هیچ دفاعی ندارم
اسیدپاشی به بازیکن ملی پوش +عکس
سازمان مالیاتی به ابهامات طلا فروشان پاسخ داد
دو نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا مشخص شدند
ضربه ناک‌اوت نوشاد عالمیان در جده
افتتاح کتابخانه مرکزی دانشگاه جهرم با حضور معاون توسعه منابع وزیر علوم
فیلم/ سیل آخرالزمانی در کنیا +فیلم
تشدید تنش میان اسرائیل و آمریکا
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top