تاریخ انتشار: شنبه 1398/04/01 - 14:16
کد خبر: 316642

در نامه دفتر تحکیم وحدت به رئیس قوه قضاییه مطرح شد؛

استفاده از ظرفیت همگانی برای مبارزه با فساد

در این بیانیه آمده است: مشارکت مردمی جهت تحقق در درجه اول نیازمند اقبال و احساس ضرورت آن در مسئولین نسبت به این اصل اساسی است، اما این کافی نبوده و در درجه دوم باید با ایجاد بسترهایی، مشارکت در ارتباط با یک نهاد خاص منظم، ساختارمند و هدفمند شود تا کارکرد مثبت مشارکت مردمی متجلی شود.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دفتر تحکیم وحدت در نامه ای خطاب به حجت الاسلام رئیسی، رئیس قوه قضاییه  فراخوان رئیس قوه قضائیه به منظور جلب مشارکت مردمی را مایه دلگرمی دانستند. در بخشی از این نامه آمده است: «استفاده از ظرفیت مشارکت عمومی صرفا محدود به نظارت بیرونی و گزارش‌گری مفاسد در بطن جامعه نبوده و لازم است از این ظرفیت عظیم در جهت نظارت درونی بر ساختار و کارکنان قوه قضاییه به منظور شناسایی تخلفات موجود نیز استفاده شود.»

 

متن این نامه به شرح زیر است:

جناب آقای حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی
ریاست محترم دستگاه قضا

سلام علیکم؛
فراخوان جنابعالی به منظور جلب مشارکت مردمی و اتخاذ نظرات ایشان مایه دلگرمی و نویدبخش تحولات جدی در دستگاه قضا است؛ امید است در سایه‌ی تداوم این نگاه، اصل مشارکت جویی به عنوان مهمترین مولفه‌ی نظام مردم سالار به عرصه ظهور رسد.

مشارکت مردمی جهت تحقق در درجه اول نیازمند اقبال و احساس ضرورت آن در مسئولین نسبت به این اصل اساسی است، اما این کافی نبوده و در درجه دوم باید با ایجاد بسترهایی، مشارکت در ارتباط با یک نهاد خاص منظم، ساختارمند و هدفمند شود تا کارکرد مثبت مشارکت مردمی متجلی شود.

در ادامه پیشنهاد‌هایی را جهت استفاده‌ ساختارمند از ظرفیت عظیم مشارکت مردمی و نظارت همگانی در خصوص قوه قضاییه مطرح می‌کنیم.

۱-استفاده از ظرفیت نظارت مردمی در راستای گزارش‌گری فساد: روش‌های کشف فساد که قوه قضاییه در نهایت وظیفه برخورد با آن را دارد به دو دسته نظارت متمرکز و سازمانی و نظارت غیر متمرکز و همگانی تقسیم می‌شود. سیاستگذاران به نظارت سازمانی و متمرکز بیشتر علاقه مندند در حالی که نظارت سازمانی به جهت پراکنده بودن فساد و متمرکز بودن نظارت اغلب ناکارآمد است، اما بالعکس نظارت همگانی به جهت پراکندگی نظارت و وجود انگیزه در گزارش‌گری فساد، اغلب کارآیی و اثربخشی بیشتری دارد. استفاده از ظرفیت جمع‌سپاری در شناسایی مفاسد نتایج مفیدی را در تجربه‌های جهانی به همراه داشته و در جامعه‌ای اسلامی که نهی از منکر علاوه بر تکلیف اجتماعی، وظیفه‌ای شرعی نیز محسوب می‌شود؛ اهمیت توجه به این مسئله و نوسازیِ بستر‌های تحقق آن را چند برابر می‌کند؛ اما پرواضح است که استفاده از چنین سرمایه عظیمی نیازمند زیرساخت‌های حقوقی و فنی است که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم.

بستر‌های حقوقی: فعال کردن ظرفیت نظارت همگانی نیازمند وجود حمایت قانونی و حفاظت‌های امنیتی از گزارش‌دهندگان فساد و نظام تشویق و پاداش برای آن‌ها است و متاسفیم که بگوییم درحال حاضر در کشور فاقد هرگونه قانون پیرامون حمایت و تشویق عموم جامعه در جهت گزارش‌گری مفاسد هستیم. در این شرایط نه تنها حمایت کافی از گزارش‌دهندگان فساد انجام نمی‌شود، بلکه در مواردی برخورد‌های نامناسب با چنین افرادی صورت می‌گیرد و مسلما در نبود حمایت قانونی، اطمینان خاطر و انگیزه کافی، افراد دلیلی برای گزارش‌گری فساد ندارند.

بستر‌های فنی: تعامل با هر نهادی مستلزم وجود سامانه‌های ارتباط مردمی است که از طریق آن گزارشات کاربران ثبت، ارجاع، پیگیری و نتیجه آن به کاربر بازخورد داده شده و میزان رضایت وی را ارزیابی کند؛ طبعا چنین سیستمی به جلب اعتماد عمومی می‌انجامد و خود عاملی انگیزه بخش است.

لازم است چنین سامانه‌ای در عین قابل دسترس و قابل فهم بودن ابعاد امنیتی و حمایتی لازم را برای کاربر فراهم کند برای مثال در برخی از سامانه‌های الکترونیکی موجود از کاربری که در حال ثبت گزارش خویش است؛ نام خانوادگی، شماره ملی و آدرس درخواست می‌شود که منجر به شناسایی فرد و در مواردی آزار وی از جانب فرد متخلف می‌شود در حالی که درخواست ثبت اطلاعات شخصی از کاربر می‌تواند دارای لایه‌های متفاوتی باشد و جهت ثبت هر گزارشی همه اطلاعات اخذ نشود؛ و یا امکان بارگذاری سند توسط کاربر هنگام ثبت گزارش تخلف و فساد فراهم شود و یا کاربران پرکار و با سوابق درخشان در طی روندی به عنوان گزارشگر معتمد شناسایی شوند و امکان امتیازدهی به گزارشات بر اساس پارامتر‌هایی به وجود آید.

پر واضح است که مقصود از گزارش‌گری فساد با افشاگری فساد متفاوت است؛ چراکه در گزارش‌گری فساد فارغ از هیاهو و جنجال رسانه‌ای که آورده‌ای جز جریحه دار شدن اعتماد عمومی ندارد؛ به دنبال شناسایی و مبارزه با موارد فساد هستیم. در واقع گزارش‌گری فساد به دستگاه مربوطه مصداق استفاده‌ی ساختارمند و هدفمند از ظرفیت نظارت همگانی است و اگر از ظرفیت مشارکت عموم افراد جامعه فارغ از جناح بندی سیاسی جهت شناسایی مفاسد استفاده و در نهایت با مفاسد برخورد شود اعتماد عمومی نسبت به کارآمدی قوه قضاییه افزایش می‌یابد، اما در شرایطی که چنین بستری وجود ندارد طبعا چهره‌های مبارزه با فساد راهی جز طی کردن مسیر‌های رسانه‌ای و استفاده از اهرم فشار افکار عمومی ندارند.

۲- استفاده از ظرفیت مشارکت عمومی صرفا محدود به نظارت بیرونی و گزارش‌گری مفاسد در بطن جامعه نبوده و لازم است از این ظرفیت عظیم در جهت نظارت درونی بر ساختار و کارکنان قوه قضاییه به منظور شناسایی تخلفات موجود نیز استفاده شود. به این صورت که امکان اعلام نظر و ارزیابی خدمات ارائه شده از سمت قوه قضاییه برای کاربران فراهم شده و این ارزیابی و نمره دهی در ارتقا یا تنزل کارکنان موثر بوده تا افراد نظرات خود را در ارتباط با قوه قضاییه تاثیرگذار دانسته و به اعتماد عمومی نسبت به این نهاد بیانجامد.

۳- اعلام مشکلات دقیق موجود در ساختار دستگاه قضا و نظرخواهی از کارشناسان مربوطه جهت ارائه راهکار و ایده‌پردازی، امکان مشارکت تخصصی پیرامون مسائل دستگاه قضا را فراهم می‌کند.

آنچه در این نامه اشاره شد؛ تنها نمونه‌هایی از بستر‌های متنوع مشارکت مردمی در ارتباط با دستگاه قضاست که در صورت تحقق به کارآمدی این نهاد و اعتماد عمومی می‌انجامد و محور مطالبات دفتر تحکیم وحدت از قوه قضائیه نیز قرار دارد.

همچنین آمادگی خود را جهت تکمیل پیشنهادات جهت فعال کردن ظرفیت مشارکت مردمی و شنیدن نظرات جنابعالی در این باره را اعلام می‌داریم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم/ شوخی گل آقا با امام خمینی با این ولخرجی‌ ورشکست نشوید؟
فیلم/ می‌خواهی امر به معروف کنی؟ اول به خودت نگاهی بنداز!
حذف سریال «حشاشین» از تمام سکوهای ایرانی
آموزش و مهارت‌آموزی به ۲۰۰ هزار دانش‌آموز کشور
واریز ۳ مطالبه مالی معلمان تا پایان اردیبهشت
اعلام جزئیات ترمیم معدل داوطلبان کنکور
آغاز عرضه خودروهای برقی از هفته آینده
هیأت اجرایی موقت فراکسیون انقلاب اسلامی‌ مجلس دوازدهم انتخاب شد
۸۵ میلیون ریال به حساب حجاج سال ۱۴۰۲ برگردانده می‌شود
برگزاری نشست همدلی و همفکری نیروهای انقلاب با حضور ۱۴۰ نماینده منتخب
جمعی از معلمان سراسر کشور فردا با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند
لایحه امنیت شغل کارگران امروز در دولت تصویب شد
تامین ۴.۸ میلیارد دلار ارز در مرکز مبادلات برای واردات از ابتدای سال
شاخص بورس تهران ۱۲ هزار و ۲۲۶ واحد افت کرد
واردات خودروهای کارکرده در انتظار ابلاغ دولت به وزارت صمت
آزمون مجدد برای این کنکوری‌ها برگزار می‌شود
شرایط پرداخت ارز حجاج اعلام شد
دیدگاه مالکان جدید می‌تواند استقلال را متحول کند
چرا گزارش بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی جعلی است؟
نسخه پیچیده فروش اینترنتی دارو
فیلم/ ورود نیروهای پلیس برای سرکوب دانشجویان در دانشگاه یوتا
آموزش و مهارت‌آموزی به ۲۰۰ هزار دانش‌آموز کشور
واریز ۳ مطالبه مالی معلمان تا پایان اردیبهشت
اعلام جزئیات ترمیم معدل داوطلبان کنکور
آزمون مجدد برای این کنکوری‌ها برگزار می‌شود
دانشجویان معترض ساختمان دانشگاه کلمبیا را تسخیر کردند
تجمع دانشگاهیان شریف در حمایت از خیزش دانشجویان در جهان
ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
حمایت نمایندگان از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی حامی غزه
دانش آموختگان ما وعده صادق را رقم زدند
معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
مخبر خواستار اجرای سریع سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شد
تصویب راه‌اندازی کانون نهج‌ البلاغه در دانشگاه‌ها
جذب ۷۲ هزار معلم از طریق آزمون‌های استخدامی
فراهم شدن امکان تغییر محل آزمون دانشجویان پیام نور
مهلت انتخاب رشته دکتری برای بار سوم تمدید شد
اعتراضات دانشجویی در آمریکا می‌تواند به «مردم عادی» هم منتقل شود
لزوم هدایت درست انتخاب رشته دانش آموزان در دانشگاه‌
پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی
جذب نیروی امریه در پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top