تاریخ انتشار: سه شنبه 1398/05/08 - 22:04
کد خبر: 322241

علیرضا احمدی در گفتگویی با خبرنامه دانشجویان ایران مطرح کرد؛

واکنش فعال دانشجویی به افزایش ظرفیت پزشکی

البته با وجود آنچه که گفته شد موضوعی که واضح و مبرهن است، این است که نظام سلامت ما نظام کم کارآمد و بیماری است که نیاز به اصلاحات بسیار اساسی و ریشه ای تری با اولویت بالاتر دارد که در این مقال نمی‌گنجد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ چند وقتی است بحث افزایش ظرفیت پزشکی عمومی در محافل پزشکی و خصوصاً غیر پزشکی داغ شده است و کارشناس و غیرکارشناس نسبت به آن اظهارنظر میکنند.

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده پزشکی دانشگاه شاهد در رابطه با افزایش ظرفیت پزشکی گفت: موافقان افزایش ظرفیت پزشکی، کم بودن سرانه‌ ی پزشک به جمعیت در ایران نسبت به سایر کشورها و انحصارطلبی پزشکان در ایران را مهمترین دلیل افزایش ظرفیت پزشکی دانسته اند. آیا واقعاً ما کمبود پزشک داریم و اگر داریم امکان افزایش ظرفیت پزشکی وجود دارد؟

او ادامه داد: بله، سرانه ی پزشک نسبت به جمعیت در ایران نسبت به سایر کشورها پایین تر است ولی این اتفاق علت های مختلفی دارد. یکی از مهمترین موانع افزایش ظرفیت پزشکی کمبود امکانات آموزشی لازم برای آموزش پزشکان است. برای افزایش ظرفیت پزشکی نیاز به امکانات متعددی از جمله آزمایشگاه های آموزشی، تخت بیمارستانی، بیمارستان های آموزشی، هیئت علمی مجرب و... است که برای افزایش امکانات بیمارستانی نیاز به سرمایه گذاری عظیمی است. در واقع با شرایط حاضر امکانات دانشگاهی و بیمارستانی مورد نیاز برای تربیت پزشک پاسخگوی همین تعداد دانشجوی پزشکی هم نیست و چالش های زیادی در دانشگاه های علوم پزشکی وجود دارد.

این فعال دانشجویی گفت: از سوی دیگر همین تعداد پزشک عمومی که در حال تربیت هستند به دلیل سیاست های نادرست در نظام سلامت ما و عدم اجرای طرح پزشک خانواده، استفاده ی مناسبی از آنها نمیشود و در واقع تکلیف مشخصی ندارند و این قضیه باعث شده است که اثرگذاری و بازدهی پزشکان عمومی در جامعه در حد انتظار نباشد.

او خاطرنشان کرد: یکی از سیاست ها توزیع نامناسب پزشک هاست چنان که در جایی پزشکان عمومی تقریباً بیکارند و در جایی اصلاً پزشکی وجود ندارد! چیزی که در حال حاضر حس می شود کمبود پزشک متخصص است ولی نظام آموزشی ما در دوره ی دستیاری نظام آموزشی کاراتر و اثرگذارتری است و خروجی های مؤثرتر و بهینه تری به جامعه معرفی میکند.

او تصریح کرد: از طرف دیگر نیاز به پزشک متخصص در جامعه بیشتر حس می شود و اختلاف سرانه ی آن با سرانه ی مورد نظر خیلی بیشتر است. اما چیزی که باعث آزار پزشکان در دوره ی دستیاری تخصص شده است کشیک های طولانی و خسته کننده و ساعت های کاری زیاد و... است.

علیرضا احمدی ادامه داد: چیزی که در حال حاضر به عنوان مسکن موقت در کنار طرح های بلند مدت پیشنهاد می شود، افزایش ظرفیت دوره ی تخصص پزشکی (دستیاری) است. دلایل این پیشنهاد افزایش خروجی پزشک متخصص برای کاهش نیاز به پزشک متخصص و کاهش فشار به دانشجویان دوره ی دستیاری که باعث آزار و اعتراض آنها نیز شده است، می‌باشد.

احمدی در پایان گفت: البته با وجود آنچه که گفته شد موضوعی که واضح و مبرهن است، این است که نظام سلامت ما نظام کم کارآمد و بیماری است که نیاز به اصلاحات بسیار اساسی و ریشه ای تری دارد با اولویت بالاتری دارد که در این مقال نمی‌گنجد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top