تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/05/13 - 12:57
کد خبر: 322684

جریان‌سازی جوانان، مخالفان را هم به تحسین واداشته است

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: هیئات دانشجویی اگر می‌خواهند واقع بینانه رسالت و اثربخشی خود را رصد کنند، نمی توانند بیانیه گام دوم را نادیده بگیرند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت‌الاسلام محمدمهدی صالحی، معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در نخستین روز برگزاری اولین دوره از نهمین طرح ضیافت رضوی در دانشگاه فردوسی مشهد، از بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان بزرگترین مانیفستی که فعالان اجتماعی باید پیش روی خود قرار دهند، نام برد و گفت: هیأت‌های دانشجویی نیز اگر می‌خواهند واقع بینانه رسالت و اثربخشی خود را رصد کنند، نمی توانند این بیانیه را نادیده بگیرند.

وی در ادامه در تبیین چهار کلید واژه مهم این بیانیه تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که این بیانیه حاصل ۴۰سال تجربه فردی است که گذشته از نگاه توحیدی و ولایی، حتی به اذعان مخالفان، به لحاظ هوش فردی اجتماعی و خلاقیت و مدیریت، انسانی عادی محسوب نمی‌شود.

حجت‌الاسلام صالحی، ضرورت خودسازیِ ناظر به جامعه پردازی و نهایتا تمدن‌سازی را نخستین کلیدواژه بیانیه گام دوم انقلاب دانست و ابراز کرد: خودسازی‌ای که کارکرد اجتماعی و جامعه پردازی نداشته باشد، چیزی جز عرفان‌ها و معنویت‌های غرب ساخته نیست و تاثیری در جامعه ندارد.

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: جامعه سازی، نگاه سخت‌افزاری به جامعه است، اما رهبر معظم انقلاب در بیانیه از تعبیر جامعه پردازی استفاده کرده‌اند، بدین معنا که باید به متن جامعه رفت و ضمن همراهی با آن، آن را هدایت کرد، زیرا نمی‌شود جامعه را با نگاه سخت‌افزاری و ابزارهای قدرت و حاکمیت رشد داد.

وی نظریه و خروجی داشتن انقلاب اسلامی طی ۴۰ سال عمر آن را دومین کلیدواژه بیانیه برشمرد و گفت: نکته مهم دیگر این است که همه اینها با تلاش و مجاهدت جوانان مومن اتفاق افتاده و در آینده نیز همینطور خواهد بود.

حجت‌الاسلام صالحی ادامه داد: توجه به زمینه‌ سازی ظهور امام زمان(عج) و ولایت جهانی ایشان به عنوان چشم‌انداز فعالیت‌های جهادی و انقلابی نیز چهارمین کلیدواژه بیانیه گام دوم انقلاب است که نباید مغفول واقع شود.

نقش هیئات مذهبی دانشجویی در تحقق گام دوم انقلاب
معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در ادامه به نقش هیئات مذهبی دانشجویی در تحقق گام دوم انقلاب اشاره و تصریح کرد: از آنجا که هماورد عمده انقلاب اسلامی، تفکر لیبرال دموکرات و تجلی قدرتمند آن در دنیا و آمریکا می‌باشد، مقیاس قابل سنجش ما در عرصه بین‌الملل در مقایسه با بیانیه گام دوم انقلاب، استراتژی‌های امنیت ملی آمریکا است.

وی ضمن رد این ادعا که امروز ایدئولوژی جایگاهی در جهان ندارد، افزود: مدعیان این امر، خود بیش از ما به جایگاه ایدئولوژی اعتقاد دارند، لذا ناظر به تحقق ایدئولوژی، برنامه می‌دهند که از این لحاظ، روحیه برنامه استراتژیک آمریکا، سلطه پذیری و چپاول است، در حالی که روح حاکم بر بیانیه گام دوم انقلاب، خدمت‌رسانی به جامعه جهانی، ایجاد بیداری معنوی و آگاهی‌بخشی و حرکت به سمت تحقق عدالت جهانی است.

بیانیه گام دوم انقلاب، معدل به روز روشنفکری دینی است
حجت‌الاسلام صالحی از بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان معدل به‌روز روشنفکری دینی نام برد و گفت: این بیانیه ضمن حفظ اصالت دینی، به دنبال اجتناب از تحریفات متحجرانه و مدرن در عین توجه به تغییرات اجتماعی است.

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به جمع میان دین و دنیا در نظام انقلابی، یادآور شد: طی ۴۰ سال گذشته، هرجا مولفه‌های دینی انقلابی وجود داشته، دستاوردهای نظام در آن عرصه نیز بیشتر بوده است، به عنوان مثال، صنعت نانو که اکنون چهارمین کشور تولیدکننده آن بوده و صادرات داریم، به خاطراین است که این صنعت در فضا و گفتمان انقلاب اسلامی شکل گرفت و مبرا از جناح بازی‌های سیاسی، روحیه انقلابی بر آن حاکم شد.

وی، تعمیق دین در دانشگاه را از دیگر دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی معرفی کرد و افزود: انقلاب اسلامی را باید با این قبیل مؤلفه‌ها سنجید و آسیب‌های موجود، نباید ما را از توجه به برکات انقلاب غافل کند. هیأت‌های مذهبی بهترین جا برای امیدبخشی و تقابل با نومیدی‌ها در دانشگاه، هستند.

جریان‌سازی جوانان امروز حتی مخالفان را هم به تحسین واداشته است
صالحی در پاسخ این پرسش که چرا با وجود آسیب‌های اجتماعی متعدد میان نسل جوان، ضرباهنگ بیانیه گام دوم انقلاب، تاکید بر نظام انقلابی، رابطه دین و دنیا، اعتماد و تکیه بر جوانان است؟، گفت: این امر به این دلیل است که امروز با جوانانی روبه‌رو هستیم که معنویت تفسیر شده توسط امام خمینی(ره) و تجربه دفاع مقدس را دیده‌اند و مانند شهید حججی، به مراتب بهتر از جوانان آن زمان جریان‌ساز شده‌اند تا جایی که حتی مخالفان هم در مقابلشان سر تعظیم فرود آورده‌اند.

فعالیت‌های اجتماعی با محوریت نهادهای دینی، ضریب لغزش و انحراف کمتری دارد
معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به انگیزه‌های مختلف انسان برای فعالیت اجتماعی (علم و دانش، غریزه، کسب قدرت و اهداف سیاسی و...) به عنوان یک نیاز، خطاب به فعالان هیئات دانشجویی تاکید کرد: خدا را شکر کنید که انگیزه تشکل‌یابی و هویت اجتماعی شما در موثرترین نهاد جوان پایه کشور یعنی دانشگاه، انگیزه‌ای است که جامع اهداف مادی با عیار متصل به امامت و ولایت است.

وی همچنین یادآور شد: کسانی که فعالیت‌های اجتماعی را در زمینه‌های مختلف با محوریت مسجد، هیأت و قرآن شروع می‌کنند، ضریب لغزش و انحرافشان در مسیر فعالیت‌های اجتماعی به مراتب کمتر از کسانی است که با انگیزه‌های مقدس اما در دیگر نهادها پای به عرصه اجتماعی می‌نهند، چرا که پایه و اساس مسجد و هیأت، دلدادگی به انسان کامل و علم و مذاکره معارف اهل بیت(ع) از یک سو و شور و عشق بی غل و غش جوانی از سوی دیگر است.

صالحی ادامه داد: در عین حال باید هوشیار باشید که فرصت‌ها هرچه بزرگتر باشند، تهدیدهایشان هم بزرگتر است؛ به عنوان مثال، عموم مردم، دین و قرآن وعترت را با رفتار فعالان مذهبی تفسیر یا نقد می‌کنند.

گفتنی است نهمین دوره طرح ضیافت رضوی، ویژه فعالان فرهنگی سیاسی دانشگاه‌ها و به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها از یازدهم مرداد به مدت یک ماه در مشهد مقدس برگزار می‌شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top