به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از رسالت، ریاضیات ملکه علوم است، فیزیک از شگفتیهای آفرینش است و شیمی علم کیمیا است، بسیاری از دانشجویان رشتههای علوم پایه با توجه این تعاریف زیبا این رشتهها را در دانشگاه انتخاب کردهاند و سالهای بسیاری از عمرشان را برای تحصیل در این رشتهها وقت گذاشتهاند اما واقعیت این است که بسیاری از این دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه با مشاهده وضعیت نابسامان اشتغال این تعاریف زیبا را به طور کامل فراموش می کنند.
وضعیت نابسامان اشتغال دانشجویان رشتههای علوم پایه سرمشقی برای داوطلبان کنکور سراسری شده است. آنها تمایلی برای تحصیل در این رشتهها را ندارند. برای همین در چند سال اخیر عدم استقبال داوطلبان برای انتخاب این رشتهها در دانشگاهها هستیم و خالی ماندن ظرفیت رشتههای علوم پایه به معضلی اساسی تبدیل شده است. ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور به تازگی اعلام کرده است: «با فاجعه خالی ماندن ظرفیت رشتههای علوم پایه مواجه هستیم و ظرفیت بسیاری از رشتههای علوم پایه خالی مانده است.»
طرح دوفوریتی افزایش رشتههای پزشکی
اما در این چند سال شاهد علاقمندی داوطلبان کنکور به رشتههای علوم پزشکی هستیم و مجلس نیز طرح دوفوریتی افزایش رشتههای پزشکی را تصویب کرده است، رئیس سازمان سنجش در این باره میگوید: «اگر این موضوع از سوی مجموعه دولت مطرح میشد باید در خصوص آن توضیح میدادیم، اما کسانی که این طرح را مطرح کردهاند خارج از زیرمجموعه دولت هستند و استدلالهایی «نظیر نسبت پایین پزشکان ایران در آسیا» و «آمار کم پزشکان در مقایسه با استانداردهای جهانی» را بیان کردهاند.»
محمد قمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی که چندان موافق با طرح دوفوریتی مجلس برای افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی نیست، در گفتوگو با «رسالت» گفت: «کشور ما در چند سال آینده از نظر پزشکی خودکفا میشود. با توجه به شرایط سیاسی ایران در منطقه نمیتوان امیدوار بود که این پزشکان بتوانند در کشورهای منطقه مشغول به کار شوند لذا در آینده شاهد هستیم که ظرفیت رشتههای پزشکی در کشور ما اشباع خواهد شد.»
جبار کوچکی نژاد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از موافقان طرح دوفوریتی افزایش رشتههای پزشکی، در گفتوگو با «رسالت» خاطرنشان کرد: «زمانی در کشور شاهد کمبود نیروی پزشک در جامعه بودیم پزشکان هندی به کشور میآمدند.در حال حاضر نیز این طرح در جهت بهبود وضعیت پزشکان در مناطق محروم کشور تصویب شده است حال اینکه اگر نیاز کشور به پزشک را برآورده کنیم این پزشکان میتوانند به کشورهای دیگر هم صادر شوند.»
عدم علاقمندی داوطلبان به رشتههای علوم پایه
اما دلایلی مختلفی در رابطه با عدم علاقمندی داوطلبان کنکور به رشتههای علوم پایه مطرح میشود. نبود بازار کار مناسب مهمترین دلیل خالی ماندن صندلیهای رشتههای علوم پایه در دانشگاهها به شمار می رود. کوچکی نژاد، عدم استقبال داوطلبان از رشتههای علوم پایه را فاجعه نمیداند و میگوید: «باید در بخش صنعت به بازار کار رشتههای علوم پایه توجه کرد تا شاهد رونق گرفتن این رشتهها در کشور باشیم.» قمی نیز عدم علاقمندی داوطلبان به رشتههای علوم پایه را عدم هماهنگی رشتههای تحصیلی در دوران مدرسه و دانشگاه دانست و گفت: «شیوهای که دانشگاهها برای گزینش و جذب دانشجو در نظر گرفتهاند باید تجدیدنظر و اصلاح شود در غیر این صورت شاهد ظرفیت خالی در رشتههای علوم پایه خواهیم بود.» عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش دانشگاهها و پذیرش دانشجو در سالهای اخیر خاطرنشان کرد: «دانشگاههای مختلفی از جمله دانشگاه آزاد اسلامی، پیام نور، علمی کاربردی و فنی-حرفه ای اقدام به پذیرش دانشجو کردهاند به همین دلیل شاهد ظرفیت خالی برخی رشتهها هستیم، به دلیل عدم بازارکار و جایگاه اجتماعی داوطلبان کنکور تمایل کمتری برای انتخاب رشتههای علوم پایه را دارند.»
برنامهای برای مقابله بیکاری پزشکان طراحی شود
وی با تأکید براینکه باید برنامهای برای مقابله با بیکاری پزشکان طراحی شود، گفت: «این نقشه راه را باید توسط شورای فرهنگی و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برنامه ریزی کرد، در حال حاضر شاهد هستیم که بسیاری از پزشکان عمومی در کشور بیکار هستند و با وجود تلاشها هنوز به آرمان و آرزوهای خود دست پیدا نکردهاند.»
قمی با بیان اینکه لازم نیست همه افراد در جامعه تحصیلات عالی داشته باشند، گفت: «در برخی حرفهها از جمله لوله کشی، برق کشی تکنسینها درآمد بالا دارند و داوطلبان زیادی برای ورود این حرفه وجود دارد که نیازی به داشتن تحصیلات عالی هم ندارند.»
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تأکید براینکه دانش آموزان باید قبل از ورود به دانشگاه از حرفه و کسب کار آینده خود اطلاع داشته باشند، عنوان کرد: «برای اینکه ظرفیت رشتههای دانشگاهی خالی نماند باید وضعیت رشتهها از دوران دبیرستان سروسامان داده شود که با ورود دانشگاه همخوانی داشته باشد اخیر تلاشهایی در این رابطه صورت گرفته و این موضوع در دستور کار قرارگرفته است تا کشور در این رابطه با چالش روبهرو نشود.»
پیشرفت علوم پایهیکی از ارکان توسعه جوامع بشری
در بسیاری از کشورهای توسعهیافته و پیشرفته شاهد هستیم که رشتههای علوم پایه بسیار موردتوجه قرار میگیرد و درواقع پیشرفت رشتههای علوم پایهیکی از ارکان توسعه جوامع بشری است درحالیکه در کشور ما این رشتهها کمتر موردتوجه قرار میگیرند.
جبار کوچکی نژاد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در رابطه باکم رونق شدن رشتههای علوم پایه در کشور اظهار داشت: «با گسترش دانشگاههای مختلف ازجمله دانشگاه آزاد، پیام نور، علمی کاربردی و فنی-حرفهای افرادی که به دنبال مدرکگرایی بودند اغنا شدند و در نتیجه در برخی از رشتههای علوم پایه مثل فیزیک با کمبود ظرفیت در دانشگاهها مواجه هستیم.»
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه نمیتوان داوطلبان کنکور را مجبور به تحصیل در رشتههای علوم پایه کرد، تصریح کرد: «دانشگاههای نسل اول و دوم دیگر پاسخگو نیستند و باید به دانشگاههای نسل سوم و کاربردی روی آورد تا شاهد رونق رشتههای علوم پایه شویم.»