تاریخ انتشار: جمعه 1398/06/01 - 15:16
کد خبر: 325019

نگاهی به افزایش افسارگسیخته داوطلبان رشته‌های علوم پزشکی؛

روز پزشک به کام چه کسی تلخ می‌شود؟ جدول

روز پزشک به کام چه کسی تلخ می‌شود؟ جدول

بهترین هدیه‌ی روز پزشک برای جامعه‌ی پزشکی کشور و مسئولان و دست‌اندرکاران پزشکی و نظام اموزشی کشور می‌تواند همین هشداری باشد که زنگ خطرش با افزایش افسارگسیخته‌ی داوطلبان در این حوزه به صدا در آمده است.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اولین روزشهریورماه هر سال با نام روز پزشک شناخته می‌شود. روزی که به واسطه‌ی تولد پزشک بزرگ تاریخ ایران و جهان، حکیم ابوعلی سینا به نام پزشکان نامگذاری شد. به همین منظور «خبرنامه دانشجویان ایران» به عنوان بهترین هدیه به جامعه پزشکی کشور، گوشه‌ای از مشکلات آموزشی در این حوزه که ریشه‌ی آن به مسئله‌ی کنکور و دانشگاه برمی‌گردد را مورد بررسی قرار داده است.

روز پزشک سال 1398 در حالی فرارسیده است که همچنان حرف و حدیث‌ها بر سر موضوع کنکور و به ویژه داوطلبان رشته‌ی علوم تجربی سر و صدای زیادی به راه انداخته است. این مسئله در کنار افزایش غیر قابل تصور داوطلبان شرکت در کنکور علوم تجربی برای راهیابی به دانشگاه در سال‌های اخیر، تقریبا تبدیل به یک بحران در مسئله‌ی اموزش عالی و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به عنوان مجری آموزش دانشگاهی پذیرفته شدگان بزرگترین ماراتن علمی کشور شده است.

نگاهی دقیق به آمارهای تکان‌دهنده‌ی هجوم چندصدهزار نفری داوطلبان برای شرکت در کنکور رشته‌ی علوم تجربی در سال‌های اخیر، دورنمای روشن‌تری نسبت به آینده‌ی نامعلوم مسائل و مشکلاتی که احتمالا قرار است دامن جامعه پزشکان و پرستاران کشور را بگیرد به ما خواهد داد. مسئله‌ای که امروز در حوزه‌های علوم انسانی و فنی و مهندسی نیز به شدت مشکل‌ساز شده و حجم قابل توجهی از فارغ‌التحصیلان بیکار و البته متخصص در این حوزه را با سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی متعدد مواجه کرده است.

در سال ۸۸ تعداد داوطلبان کنکور یک میلیون و ۳۹۲ هزار نفر بوده است که از این تعداد ۴۵۷ هزار و ۵۹۲ نفر در زیر گروه علوم انسانی شرکت کرده‌اند، در حالی که در کنکور امسال که با حضور یک میلیون و ۱۱۸ هزار و ۷۹۳ داوطلب برگزار شد، سهم علوم انسانی فقط ۲۸۲ هزار و ۱۵۱داوطلب است؛ یعنی در یک بازه ده ساله نیمی از متقاضیان حضور در این رشته کوچ کرده‌اند.

 در همین آمار می‌بینیم که در همان سال ۸۸ حدود ۳۰۸ هزار و ۸۷۵ نفر در گروه آزمایشی ریاضی و فنی حاضر بوده‌اند که این آمار در سال ۹۸ به ۱۶۴ هزار و ۲۷۸ داوطلب رسیده است. به این مفهوم که حدود ۲۰۰ هزار داوطلب ریاضی و ۲۰۰ هزار داوطلب علوم انسانی در ده سال گذشته به علوم تجربی پیوسته‌اند.

اما خیره‌کننده ترین آمار امسال مربوط به شرکت کنندگان کنکورتجربی است که حاصل کوچ داوطلبان طی سالیان اخیر از گروه‌های اموزشی دیگری به این رشته است. 637 هزار و 246 نفر در کنکور گروه علوم تجربی امسال شرکت کردند که این مسئله به نوبه‌ی خود سوالات متعددی در ذهن کارشناسان، مجریان اموزشی و البته مراکز درمانی و مسئولین مربوطه‌ی بسترهای مختلف برای اشتغال فارغ‌التحصیلان این رشته است.

افزایش شرکت کنندگان کنکور تجربی قطعا ناظر به افزایش ظرفیت‌های آموزشی در این رشته یا ملزم کننده‌ی این مسئله خواهد بود. چه اینکه ناکامی حجم وسیعی از این شرکت کنندگان در کنکور می‌تواند تبعات ناخوشایندی را در نسل جوان کنکوری که حداقل چهار سال برای موفقیت در این مارتن مهم علمی کشور که همچنان به عنوان یکی از مهمترین تعیین کننده‌های مسیر زندگی، تحصیلی و کاری داوطلبان ایفای نقش می‌کند، در پی داشته باشد.

اما فارغ از مسئله‌ی ظرفیت پذیرش و نتایج ابتدایی آن در مسیر زندگی داوطلبان و مواردی از این دست، هجوم این حجم از متقاضی که تا چندسال دیگر قرار است به جرگه‌ی فارغ‌التحصیلان علوم‌پزشکی بپیوندند، مهمترین سوال این گزارش خواهد بود. آینده‌ای نامعلوم که با توجه به مشکلات فعلی امروز وزارت بهداشت در حوزه‌های مختلف، آینده را کمی تاریک‌تر و غیر قابل پیش‌بینی‌تر نیز خواهد کرد.

به نظر می‌رسد مشکلات امروز پزشکان، پرستاران و سایر تخصص‌های زیرمجموعه‌ی علوم پزشکی که به واسطه‌ی دست‌اندازهای مالی و اقتصادی وزارتخانه امروز به مسیرهای باریکی رسیده‌ است، کشش مضاعفی نداشته باشد. هرچند جزئیات مشکلات امروز جامعه پزشکی که در حال حاضر وزارت بهداشت با آن دست و پنجه نرم می‌کند محل بحث ما نیست اما نحوه‌ی سیاست‌گذاری نهادهای اموزشی به ویژه اموزش و پرورش و نقش تعیین کننده در استعدادیابی دانش اموزان و هدایت تحصیلی آن‌ها قطع به یقین علت بروز این ابهامات و سوالات خواهد بود.

در این میان همچنین نباید نقش بنگاه‌ها و موسسات ترویج دهنده‌ی امیدهای غلط و واهی به داوطلبان و دانش آموزانی که شاید اطلاعات دقیقی از وضعیت پسا فارغ‌التحصیلی رشته‌ی خود را ندارند غافل شد. موسساتی که به واسطه‌ی نقش تعیین کننده‌ی کنکور و حساسیت روانی و اجتماعی به وجود آمده‌ی حاصل از آن در بدنه‌ی عمومی کشور، داوطلبان و خانواده‌ی آنها، همچنان بر تنور داغ کنکور می‌دمند و از آن ماهی می‌گیرند.

و در این میان، بهترین هدیه‌ی روز پزشک برای جامعه‌ی پزشکی کشور و مسئولان و دست‌اندرکاران پزشکی و نظام اموزشی کشور می‌تواند همین هشداری باشد که زنگ خطرش با افزایش افسارگسیخته‌ی داوطلبان در این حوزه به صدا در آمده است. اگر امروز به فکر چاره‌ای برای این مسئله نباشند، فردا شاهد اعتراضات حجم عظیمی از فارغ‌التحصیلان بابت اشتغال یا حتی سایر مسائل آکوزشی در دانشگاه‌ها و مشکلات دیگری از این جنس خواهند بود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top