تاریخ انتشار: چهارشنبه 1398/06/27 - 10:50
کد خبر: 328598

راهکارهای فعالین دانشجویی برای جذب دانشجویان جدیدالورود؛

کادرسازی ضامن بقای تشکیلات است

همه ساله تشکل های دانشجویی در هنگام ثبت نام دانشجویان جدیدالورود با برگزاری غرفه ها، اهدای بسته های فرهنگی و دیگر برنامه ها به استقبال ورودی ها رفته و سعی در شناساندن تشکل مطبوع و جذب دانشجویان جدید دارند.

با شروع سال تحصیلی و ورود خیل عظیمی از دانشجویان به دانشگاه ها، همه ساله تشکل های دانشجویی در هنگام ثبت نام دانشجویان جدیدالورود با برگزاری غرفه ها، اهدای بسته های فرهنگی و دیگر برنامه ها به استقبال ورودی ها رفته و سعی در شناساندن تشکل مطبوع و جذب دانشجویان جدید دارند.در این راستا و همچنین ایام ثبت نام دانشجویان جدید، بهانه‌ای شد تا خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به سراغ فعالین دانشجویی برود و تحلیل جریان دانشجویی و نظرات هسته‌های اصلی تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها را پیرامون جذب ورودی های جدید به رشته‌ی تحریر در بیاورد.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه سمنان: یکی از مهم ترین رسالت های تشکل های دانشجویی کمک به آنها در تشخیص راه صحیح است
محمدرمضانی در این مورد گفت: یکی از فرصت های مناسب برای حضور فعال در بین دانشجویان حضور در مراسم استقبال است. خوب برنامه ها و ایده های زیادی وجود دارد که میشود به کمک اونها نظر جدیدالورود ها رو جلب و آنها را در پروسه ثبت نام یاری کرد. از قبیل پاسخ دادن به سوالات و پخش نشریه و بروشور راهنمایی وگرفتن عکس یادگاری و ایستگاه صلواتی و... که هر تشکل دانشجویی میتواند با ایده پردازی های اعضایش این کار ها را انجام دهد.

وی در این باره افزود:اما نکته ای که حائز اهمیت است این است که باید درهنگام ثبت نام از ورودی سعی در راهنمایی آنها داشت و تلاش در جهت گرفتن ارتباطی کارا با آنها داشت. زیرا طبیعتا فردی که از خانواده خود دور میشود، خواسته یا ناخواسته درگیر یک سری حواشی و آسیب ها خواهد شد که ممکن است مسیر زندگی او را تغییر دهد. خوب اینجا یکی از مهم ترین رسالت های تشکل های دانشجویی در زمینه کار فرهنگی این است که تا جایی که در توانشان هست ، سعی در کمک به این اشخاص و جلوگیری از آسیب رسیدن به آنها و کمک به آنها در تشخیص راه صحیح است. جنبش دانشجویی نباید بگذارد که دانشجو به راحتی در منجلاب سکولاریسم فرو رود وباید حدالامکان با این جریان با( کمک دانشگاه ) مقابله کند و برای آن هم برنامه اجرایی و هم محتوایی داشته باشد.

این فعال دانشجویی ادامه داد:یکی از دلایل آسیب ها، گروه و افرادی است که دانشجویان در آن قرار میگیرند و با آنان ارتباط برقرار میکنند. اگر آن گروه، گروهی باشد که از لحاظ مختلف، زمینه ی انحراف در آن وجود داشته باشد، احتمال تاثیر گذاری زیادی را در نحوه رفتار و کردار فرد مورد نظر خواهد داشت. خوب اگر همین فرد در گروهی حضور داشته باشد که طرز تفکر و دیدگاهی مناسب داشته باشند، مسیر زندگیش در خیلی از مواقع تغییر میکند، این فرصت خوبی است که با در ارتباط بودن با افرادی که نسبت به آسیب ها آشنایی دارند و اتفاقا با این آسیب ها مبارزه میکنند راه درست را تشخیص دهد، که این امر، هم با تمامی ایده هایی که در این باب مطرح میشود و هم با حضور فعال و راهنمایی دانشجویان هنگام ثبت نام و گفتگو متقابل با آنها میسر می شود.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان شیراز: کادرسازی ضامن بقای تشکیلات است
علیرضا فرخی گفت:کادرسازی ضامن بقای تشکیلات است و یک تشکل هرچقدر که قوی باشد، اگر پویا نباشد محکوم به شکست است. تداوم و بقای مستمر از آمال لاینفک تشکیلات است و این مهم جز با کادرسازی و تربیت نیرو محقق نخواهد شد. از جانب دیگر تشکل­های دانشجویی فرصت­های گوناگونی برای دانشجو ایجاد می­کنند و اهم آن­ها مجال انجام فعالیت های دسته جمعی است که از امور مورد نیاز همه افراد جامعه بالاخص قشر دانشجو می­باشد. کسب مهارت در زمینه­های علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی نیز از اهداف اصلی دانشجویان است؛ بدیهی است تشکیلاتی در جذب نیرو و منابع انسانی به توفیق می­رسد که بتواند امکان کسب مهارت در قالب کار گروهی و تشکیلاتی را برای دانشجویان فراهم کند و با توانایی مرتفع ساختن این نیاز دانشجویان، احساس نیاز به تشکیلات را در ذهن دانشجو شعله ­ور سازد.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز ادامه داد: دانشجویان جدیدالورود که به تازگی پا به عرصه جدیدی نهاده اند، نسبت به سایر دانشجویان دارای آمال و انگیزه­های بیشتری می­باشند. دانشجویانی با انگیزه که مسیر ارضای اهداف را نمی­دانند و با تشکیلات آشنایی ندارند. تشکلی که خود را در آموزش مهارت توانمند ساخته است، برای انتقال این مهارت باید در بین دانشجویان حضور داشته باشد و خود را عرضه و معرفی کند. با حضور دغدغه­مند نسبت به مشکلات و نیازهای دانشجویان در میان آن­ها، ضمن اینکه به رسالت خود عمل می­کنیم، موجبات آشنایی دانشجویان با تشکل، ماهیت کار تشکیلاتی و نیاز دانشجو به تشکیلات نیز می­شویم. حضور در خوابگاه های دانشجویی و پای حرف دل دانشجویان نشستن، انتقال مشکلات آنها به مسئولین دانشگاه، استفاده از ظرفیت نشریات تشکل در انعکاس مشکلات دانشجویی، تهیه مصاحبه با دانشجویان در زمینه های گوناگون و انتشار آن در کانال های دانشجویی و برگزاری اردو­های یک روزه درون شهری برای داشجویان خوابگاهی جدیدالورود که با فضای شهر تحصیلی خود آشنا نیستند؛ از مصادیق حضور در بین دانشجویان و معرف تشکل است.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید چمران: دوستی با جدید الورودی که پای ثابت اردو جهادی و فعالیت های انجمن شد
ایاز سپهری در این راستا به ذکر خاطره ای پرداخت و گفت: سال نود هفت دبیر تشکیلات انجمن اسلامی دانشجویان بودم، بعد از کلی دوندگی های بین دانشکده ای و سرکشی به غرفه هاشو، راه افتادم بیام دانشکده خودمون که ادبیات با‌شه، بین راه نو ورود های زیادی رو دیدم تقریباً با هرکدومشون که سر راهم قرار می‌گرفت سلام و احوال پرسی گرمی می کردم، گویی دو سه ساله باهاش هم اتاقی بودم. گاهی شماره می دادم بهش کاری داشتن زنگ بزنن، گاهیم شماره می گرفتن.

وی ادامه داد:به هر حال ادامه دادم برای رسیدن به دانشکده خودمون، بالاخره باید هم رشته ای های خودمم می دیدم، یادم میاد بین راه حس تبخیر بهم دست داد، از شما چه پنهون گرمای اهواز با هیچ کسی شوخی نداره چه ترم بوقی باشی چه ریش سفیدی مثل ما. بالاخره رسیدم، یه لحظه نشستم پیش بچه های غرفه بچه های دانشکده ادبیات ،جاتون خالی یه کولر خنکی هم داریم، بادش بهم می خورد و از ته دل می گفتم آخیییش!

این فعال دانشجویی افزود: یه دقیقه ای نشده بود دیدم یکی اینگار گم شده ای داره تو دانشکده، دور برشو نگاه می کرد فقط، بلند شدم رفتم گفتم رفیق می تونم کمکت کنم؟ گفت آره دنبال آموزشم، گفتم رشتت چیه؟ گفت مترجمی. خلاصه مطلب بعد از احوال پرسی و تبریک، گفتم زفیق اون سمت آموزشه، اون سمت آب سرد کنه و.... اینم شماره منه هرجا دیدی مشکل داری بهم زنگ بزن. دیدم انگار خجالتیه، گفتم بیا باهم بریم آموزش، وقتی رفتیم به مسؤل آموزش گفتم این رفیقمونه حسابی هواشو داشته باشید، گفت باشه و لبخندی زد. بعد از اون کم کم دوستی ما با این دانشجوی نوورودمون به قدری صمیمی شد که دیگه پای ثابت اردو جهادی و فعالیت های انجمن شد.

*گزارش از حمزه دستیار

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پایان اختلافات سرمربی و سرپرست استقلال
فیلم/ وضعیت جوی استادیوم هزاع بن زاید امارات
باشگاه پرسپولیس از اوسمار برای فصل آینده برنامه خواست
جزئیات تسهیلات پرداختی بانک‌ها به مردم در سال ۱۴۰۲+جدول
پاسخ ایران بهترین تنبیه متجاوز بود
تکذیب مرگ یک دختر در وزرا + جزئیات
تمامی پدافندهای اسرائیل و آمریکا در رویارویی با حمله ایران شکست خوردند
احضار هافبک استقلال به کمیته انضباطی و اخلاق
خسارت پاسخ نظامی ایران سنگین بود
هاشمی‌نسب ۵۰ میلیون تومان جریمه شد
لبنان رکنی مهم برای جریان مقاومت است
اتاق بازرگانی تهران با تعطیلی پنجشنبه‌ها مخالفت کرد
باقری به روسیه سفر می‌کند
انواع کاغذ دیواری جدید برای پذیرایی
کار سختی که ایران کرد
جریمه ۳۰۰ میلیون تومانی ۳ باشگاه لیگ برتری
قرمزها آبی‌ها را صدرنشین کردند؛ همه برای یکی!
تصاویر هولناک از جاری شدن سیل در نیکشهر
برق کولرهای گازی شما را نگیرد!
تقویت فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور
پیش‌بینی بانک‌های غربی از قیمت نفت پس از حمله ایران به اسرائیل
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top