تاریخ انتشار: دوشنبه 1398/07/08 - 14:23
کد خبر: 330095

طرح بومی‌سازی سولفورزدایی از سوخت کشتی‌ها

در قالب یک طرح ابتکاری، مشکل کشتی‌های ایرانی برای دریافت سوخت استاندارد برطرف شده تا گامی در جهت رفع خطر بزرگی که اقتصاد ایران را تهدید می‌کرد، برداشته شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، بر اساس استانداردهای جدیدی که سازمان بین‌المللی دریانوردی برای سوخت کشتی‌ها تعیین کرده است، از ابتدای سال 2020 میزان سولفور نفت کوره‌ای که به عنوان سوخت در کشتی‌ها استفاده می‌شود نباید بیشتر از نیم درصد باشد. این استاندارد که سال گذشته ابلاغ شد و زمان اجرای آن سال 2020 تعیین شده بود، یک خطر بزرگ برای کشور بود.

بخش کوچکی از نفت کوره تولیدی پالایشگاه‌های کشور دارای گوگرد نیم درصد است که همین موضوع بن‌بست بزرگی را برای کشور ایجاد کرده بود. راهکارهایی که برای خروح از این بن‌بست در جهان بکار گرفته شده بود جزو مواردی بود که ایران نمی‌توانست آن‌ها را پیاده کند.

یکی از این راهکارها استفاده از ال ان جی به‌جای نفت کوره بود که اساسا کشتی‌های ایرانی توانایی پیاده‌سازی آن را نداشتند. راهکار دیگر نصب اسکرابرها روی عرشه بود تا سولفور نفت کوره را کاهش دهند که این راهکار هم غیراقتصادی است و هم قابلیت پیاده‌سازی در همه کشتی‌ها را ندارد.

ایران بیش از 180 کشتی در اختیار دارد که وظیفه تجارت آبی کشور را چه در بخش واردات و چه در بخش صادرات بر عهده دارند. در صورتی‌که ایران نمی‌توانست استاندارد جدید را رعایت کند، طبق آنچه اعلام شده بود، کشتی‌های آن اجازه پهلوگیری در بنادر و تردد در آب‌های آزاد را نداشتند.

با توجه به اینکه بین 30 تا 35 درصد از تولیدات پالایشگا‌ه‌های کشور به دلیل قدیمی بودن الگوی پالایشی به نفت کوره تعلق دارد، برای تبدیل این فرآورده به فرآورده‌های استاندارد باید سرمایه‌گذاری سنگینی در پالایشگاه‌ها رخ دهد که با توجه شرایط کشور و همچنین زمان‌بر بودن آن، این راهکار نیز از دسترس خارج است.

این شرایط سخت موجب شد تا در یک همکاری میان پژوهشگاه صنعت نفت، شرکت ملی نفتکش و یک شرکت دانش بنیان، دانش سولفورزدایی از نفت کوره بومی‌سازی شود. شرکت اکسیر فرآیند نوین آسیا با بومی کردن روش ODS این دانش را بومی کرد و هم اکنون در مسیر تولید انبوه قرار دارد. جلیل سبحانی مدیرعامل این شرکت هم این موضوع را تائید کرده و حالا قرار است از این روش به طور انبوه استفاده شود.

گفتنی است  میزان مصرف سوخت حمل‌ونقل دریایی تقریبا معادل 5.5 میلیون بشکه در روز است که از این میزان حدود 4 میلیون بشکه نفت کوره با گوگرد بالاست. مصرف داخلی کشتی‌های ایران معادل 6 میلیون لیتر در روز است. با روش بکار گرفته شده در ایران نه تنها می‌توان نیاز کشتی‌های ایرانی را به سوخت کم گوگرد برطرف کرد، بلکه می‌توان گام بزرگ‌تری در صادرات نفت‌کوره کم سولفور، آن هم با هزینه‌ای بسیار کمتر از روش‌های دیگر،  برداشت.

هم اکنون برخی کشورهای جهان برای تولید نفت‌کوره با سولفور کمتر، خواستار تعویق اجرای این استاندارد تا سال 2025 شده اند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
چراغ سبز عربستان به اسرائیل با بازداشت حامیان فلسطین
خلق یک جام با حذف استقلال و پرسپولیس!
پزشک سپاهان بیشتر از بازیکنان این تیم دوید!
واکنش عجیب خطیر بعد از شنیدن خبر برکناری‌اش
آمار شهدای غزه به ۳۴۵۹۶ هزار نفر افزایش یافت
آخرین جزئیات از تولید فیلم سلمان فارسی
جابجایی بیش از ۴۰ هزار تماشاگر فوتبال با مترو
۲۴کشته در اثر ریزش بزرگراه
دستگیری ۳ قاتل فراری در ۳ عملیات ضربتی
سرقت های سریالی قهرمان کشتی در تهران
بهترین تبلیغات برای لباس فروشی (روش‌های رایگان و زود بازده)
لیست فیلم‌هایی که کاش حافظه‌ام پاک میشد تا دوباره میدیدم!
اسکای دایوینگ، تجربه ای متفاوت و هیجان انگیز در دبی
راهنمای خرید لوازم اورجینال مزدا
شناسایی پیکر شهید دفاع مقدس پس از ۴۲ سال
آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی
تصاویر آخرالزمانی از ویرانه‌های منطقه امام‌زاده ابراهیم شفت +فیلم
دانشجویان دانشگاه منچستر انگلیس به پا خاستند +فیلم
تصاویر آخرالزمانی از ویرانه‌های آتش‌سوزی در ماسوله چوبی
خبرنگار CNN در نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه +فیلم
واکنش باشگاه سپاهان به شکایت پرسپولیس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top