تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/10/01 - 11:18
کد خبر: 339191

مجتبی مرادی

چرا باید کلیات بودجه۹۹ در مجلس رد شود؟

چرا باید کلیات بودجه۹۹ در مجلس رد شود؟

راه حل اصلاح ساختار وجود دارد واصلا کار سختی برای دولت نیست حتی خود سازمان برنامه تا حد خوبی آن را قبلاً ارائه کرده، اما باید مطالبه کرد تا بودجه از این وضع فاجعه خارج شود.

خبرنامه دانشجویان ایران: مجتبی مرادی// ۱ - اولین و اصلی ترین دلیل رد کلیات بودجه۹۹ در کمیسیون تلفیق، عدم تطابق با خواسته های رهبری مبنی بر اصلاح ساختاری بودجه است. جالب توجه است که بودجه۹۹ تطابقی با برنامه اصلاح ساختاری که خود سازمان برنامه بودجه تدوین کرده، ندارد. برخی شنیده ها نسبتا موثق حاکی از این است که رئوس مدیریتی سازمان برنامه و بودجه طرح های کارشناسی بدنه خود سازمانه برنامه را برای ایجاد منابع پایدار درآمدی، فیلتر کرده اند. فارق از این حواشی، تنها جایی که باید مجدد بودجه را اصلاح ساختار کند فقط و فقط سازمان برنامه است. به همین دلیل باید بودجه به دولت برگردد.

۲- دومین دلیل، کسری های محرز بودجه ۹۹ است. کسری فروش نفت یکی ازمهمترین کسری هاست که در بودجه با توجه به شرایط کنونی صادرات نفت ، بیش از ۵۰۰ هزار بشکه ۵۰ دلاری به نادرستی اورده شده است. فروش نزدیک به ۵۰ هزارمیلیارتومان اموال دولتی یکی دیگر از اشتباهات بودجه است که قرار است در قالب فروش شرکت ها و فروش و‌مولدسازی املاک منقول و غیرمنقول صورت میگیرد. در بودجه سال ۹۸ نیز ۴.۴ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود اما تاکنون تنها ۳۰۰ میلیارد تومان آن وصول شده است،دولت در بودجه۹۷ هم زیر ۵۰۰ میلیارد تومان از این محل درآمد داشته است.

کسری اوراق یکی دیگر معضلاتی است که آن هم رشد موهومی داشته است. خلاصه مجموع محاسبات کسری نزدیک به ۱۷۰ هزار میلیارد تومانی را به دنبال خواهد داشت.

۳- جدول درآمد هزینه هدفمندی هم نشان میدهد که دولت درآمدهای هدفمندی رابه گونه ای محاسبه کرده که طبق آن حتما باید قیمت یکی از فرآورده های نفتی را افزایش دهد تا بودجه هدفمندی با کسری حدود ۲۵ هزارمیلیارتومانی روبرو نشود. با توجه به وجود مصوبه افزایش قیمت گازوئیل، باید آماده افزایش حدود ۲ برابری قیمت گازوئیل هم باشیم! که بنظر این کار تبعات تورمی و اجتماعی بیشتری نسبت به رشدقیمت بنزین به همراه دارد.

۴- راه حل اصلاح ساختار وجود دارد واصلا کار سختی برای دولت نیست حتی خود سازمان برنامه تا حد خوبی آن را قبلاً ارائه کرده، اما باید مطالبه کرد تا بودجه از این وضع فاجعه خارج شود.

پ ن: سال قبل رهبری مطالبه جدی از دولت داشتند که دولت ساختار بودجه ۹۸ اصلاح کند اما دولت آن را به ۹۹ موکول کرد، امسال همان بودجه ۹۸ تکرار شده است.
پ ن: اگر مطالبات از نماینده های تلفیق افزایش پیدا کند و گروه های جریان ساز از این کمیسیون با روش درست و محتوای دقیق، بازگشت بودجه به دولت را مطالبه کنند، قطعا اتفاقات مناسبی رخ خواهد داد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top