تاریخ انتشار: چهارشنبه 1398/10/18 - 17:49
کد خبر: 341513

عصر جدید در غرب آسیا

پس انتقام سخت دقیقا به چه معنا است؟ بزرگترین امتیاز ایران در فضای فعلی، فشار به افکار عمومی آمریکا طی چند ماه آینده است. تهدید مداوم، تاثیرگذاری غیرمستقیم بر بازارهای جهانی و در نهایت مهره بازی با جریان انرژی از الزامات این فشار است.

خبرنامه دانشجویان ایران: تنش‌های سیاسی و امنیتی یک ماهه اخیر میان دو کشور ایران و آمریکا سرانجام با ترور شبانه شهید حاج قاسم سلیمانی به اوج خود رسید. تروری که علی‌رغم شادی اولیه طرف آمریکایی، در نهایت با حمله موشکی به بزرگترین پایگاه هوایی تروریست‌های آمریکایی در عراق، موضع این کشور را در سراشیبی سقوط قرار داد.

انتقام سخت از منظر ایران یعنی اخراج نظامی آمریکا از منطقه، هژمونی منطقه‌ای جبهه مقاومت و در نهایت ساخت نظمی جدید در غرب آسیا. این حمله جدای از همه دستاوردهایش، نتیجه‌ای نامحسوس دارد که اثراتش بعدها نمایان خواهد شد و آن چیزی نیست جز فروریختن قدرت بازدارندگی دولت آمریکا؛ اینکه شما بعد از قریب به 80 سال یکه‌تازی، هیمنه نظامی این کشور را به آتش بکشی، پیام افول و زوال آن را به دنیا مخابره می‌کند. پیامی که طمع سایر قدرت‌ها برای جانشینی را افزایش خواهد داد.

از طرف دیگر حس همبستگی فعلی در داخل کشورمان بستر مناسبی برای ترمیم فضای عمومی و بالاخص سیاسی در جامعه فراهم کرده است. در صورت ادامه درگیری نظامی در سطوح گسترده، این بستر آسیب خواهد دید؛ گزینه‌ای که در آستانه انتخابات مجلس قطعا مدنظر مسئولان نیست.

واقعیت آن است که ایران تمایلی به ادامه دادن درگیری نظامی ندارد (مگر آنکه مجبور شود دوباره در سطحی بالاتر اهداف بیشتری را مورد حمله قرار دهد) و طرف آمریکایی نیز هیچ تصویری از فضای بعد از پاسخ نظامی به حمله موشکی ایران ندارد. به این دو دلیل مهم است که احتمال می‌دهم درگیری نظامی در همین حد باقی بماند.

پس انتقام سخت دقیقا به چه معنا است؟ بزرگترین امتیاز ایران در فضای فعلی، فشار به افکار عمومی آمریکا طی چند ماه آینده است. تهدید مداوم، تاثیرگذاری غیرمستقیم بر بازارهای جهانی و در نهایت مهره بازی با جریان انرژی از الزامات این فشار است.

انتقام سخت بعید است به معنای حمله به چند پایگاه و یا ترور برخی فرماندهان تروریست آمریکایی باشد، چون به قول سید مقاومت، شخصی هم‌ارزش حاج قاسم برای قصاص عادلانه در امریکا یافت نمی‌شود.

به نظر می‎رسد انتقام سخت شامل حذف ترامپ از کرسی ریاست ‌جمهوری، تغییر رفتار مسئولان آمریکایی در قبال ایران، احتمال لغو بخشی از تحریم‌ها (همانطور که رئیس شورای روابط خارجی آمریکا پیشنهادش را به ترامپ داد) و در نهایت خروج نظامی آمریکا از کل منطقه باشد (همانطور که وزیر دفاع کویت اعلام کرد که پایگاه‌های آمریکا در این کشور تخلیه خواهد شد).

* گزارش از لیلا عبدالهی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آیا اسرائیل به وعده صادق پاسخ خواهد داد؟
در اولین حراج امسال ۷۲۱۸ سکه فروخته شد
رئیس جمهور پنجشنبه به سمنان سفر می‌کند
افزایش سرعت اینترنت ثابت و همراه در کشور
«السودانی» و «بایدن» در کاخ سفید دیدار کردند
جزییات افزایش تعرفه پرستاری
هشدار سازمان مدیریت بحران درباره بارش‌های سیل آسا در استان‌های جنوبی کشور
کاهش ۵ درصدی مالیات بر تولید موجب کسری بودجه نمی‌شود
صدور۱.۶ میلیون مجوز کسب و کار الکترونیکی
کمیسیون امنیت ملی مجلس: پیام ما صلح و در عین حال آمادگی است
فعالیت سفارت هلند در تهران از سر گرفته شد
رئیسی: افزایش تولید مسکن به تحقق جهش تولید کمک می‌کند
زلفی‌گل: تلاش برای تحقق شعار سال وظیفه همه اقشار به ویژه دانشگاهیان است
زمان‌بندی برگزاری نوبت نخست کنکور
وزارت علوم امریه سربازی جذب می‌کند
«تمساح خونی» ۱۰۰ میلیاردی شد
امیرعبداللهیان: پاسخ ایران به صهیونیست‌ها لازم و مشروع بود
راهکار افزایش تولید گوشت قرمز در کشور از نگاه محققان
ریزش بهای طلا و سکه تداوم دارد
جنگ غزه بدهی‌های اسرائیل را ۲ برابر کرد
واکنش آیت الله جاودان به پاسخ نظامی ایران به اسرائیل +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top