تاریخ انتشار: شنبه 1398/10/21 - 09:48
کد خبر: 341745

گزارشی از زوج دانشجوی حادثه سقوط بوئینگ اوکراینی؛

ماجرای یک عکس

«هر کو شراب فرقت روزی چشیده باشد؛ داند که سخت باشد قطع امیدواران؛ داستان این عکس تصویر یادگاری روز عقد دو تن از مسافران هواپیمای اوکراین (مرحوم محمد صالحه و مرحومه حسنی‌سعدی) با سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی در گلزار شهدای کرمان است.»

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ساعت 6:18 صبح روز چهارشنبه حوالی صباشهر استان تهران هواپیمای بوئینگ 800-737 که از فرودگاه امام به مقصد کی‌یف پایتخت اوکراین در پرواز بود، سقوط کرد. سقوطی دردناک و تلخ، که همه 179 سرنشین آن در این سانحه جان خود را از دست دادند. بر اثر یک خطای غیر عمد انسانی، 147 ایرانی که در میان آنها 26 دانش‌آموخته دانشگاه‌های مطرح کشور حضور داشتند، از بین رفتند.

از میان جانباختگان 14 نفر از دانشگاه صنعتی‌شریف، یک نفر از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، 6 نفر از دانشگاه امیرکبیر و پنج نفر از دانشگاه علم‌وصنعت بودند که برای ادامه تحصیل به دانشگاه‌های خارج از کشور ازجمله دانشگاه‌های کانادا رفته بودند. دانشجویانی که به بهانه تعطیلات کریسمس به ایران آمده بودند و در این هواپیما حضور داشتند.

ماجرای یک عکس

بیش از 17 درصد از مسافران ایرانی را دانشجویان محصل در خارج از کشور شامل می‌شد. حضور دانشجویان در این پرواز واکنش‌های زیادی در پی داشت. اکثر آنها دانشجویان رشته‌های تحصیلات تکمیلی بودند، لذا در این پرواز نخبگان بسیاری را از دست دادیم. پیام‌های مختلفی نیز از سوی مسئولان دانشگاهی پیرامون جان‌باختن این دانشجویان صادر شد. منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پیامی با اشاره به از دست دادن تعدادی از دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه‌های کشور در سانحه سقوط هواپیمای بوئینگ آمریکایی نوشت:

«سانحه دلخراش و تکان‌دهنده سقوط هواپیمای مسافربری متعلق به خطوط هوایی اوکراین که به جان‌باختن سرنشینان، جمعی از هموطنان و تعدادی از دانشجویان و دانش‌آموختگان عزیز دانشگاه‌های کشور منجر شد، موجی از تأثرخاطر و تألم‌ قلبی را به همراه آورد و ملت شریف ایران را در سوگی عظیم فرو نشاند. اینجانب ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های محترم این عزیزان و همچنین جامعه علمی و دانشگاهی کشور، از خداوند متعال برای درگذشتگان غفران الهی و علو درجات و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل آرزومندم.»

دانشگاه شریف نیز در اطلاعیه‌ای ضمن اعلام اسامی دانش‌آموختگان خود که در این حادثه جان خود را از دست دادند، وقوع این سانحه را تسلیت گفت. آلن شپرد، رئیس دانشگاه وسترن در «انتاریو»ی کانادا به صورت رسمی بیانیه‌ای صادر کرد و کشته شدن چهار دانشجوی ایرانی این دانشگاه را در سانحه هوایی روز چهارشنبه تسلیت گفت.

غزل نوریان دانشجوی انرژی مواد نانوفوتونیک، میلاد نهاوندی دانشجوی تولیدات صنعتی زیستی، حدیث حیات‌داوودی دانشجوی مرکز علوم‌وتحقیقات الکتروشیمی و خوردگی مقطع دکتری و ساجده سرائیان از دانشجویان دانشگاه وسترن بودند. دانشگاه تورنتو نیز در پیامی توئیتری خبر از دست دادن 6 دانشجوی خود به نام‌های مجتبی عباس‌نژاد، محمدحسین اسدی‌لاری، زینب اسدی‌لاری، محمدامین بیروتی، محمدامین جبلی و محمد صالحه را منتشر کرد و این واقعه را تسلیت گفت. این واکنش‌ها در دانشگاه‌های داخلی نیز ادامه داشت، همکلاسی‌های این جانباختگان در ایران و در دانشگاه‌هایی مانند تورنتو و وسترن با گذاشتن گل در کنار عکس‌ آنها، ناراحتی و اندوه خود را از این واقعه نشان دادند.

آخرین پرواز
در این میان نام زهرا حسنی‌سعدی، ورودی ۱۳۹۲ کارشناسی فیزیک و محمد صالحه، ورودی ۱۳۸۴ کارشناسی مهندسی کامپیوتر دانشگاه شریف که نزدیک به یک سال و نیم پیش با یکدیگر ازدواج کرده بودند، دیده می‌شود. روز گذشته مصطفی رستمی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در اینستاگرام خود عکسی را منتشر کرد که در آن زهرا حسنی‌سعدی و محمد صالحه در کنار شهید سپهبد قاسم سلیمانی ایستاده‌اند. مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در توصیف این عکس نوشت:

«هر کو شراب فرقت روزی چشیده باشد؛ داند که سخت باشد قطع امیدواران؛ این عکس تصویر یادگاری روز عقد دو تن از مسافران هواپیمای اوکراین (مرحوم محمد صالحه و مرحومه حسنی‌سعدی) با سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی در گلزار شهدای کرمان است.»

رستمی در ادامه با اشاره به داغ از دست دادن نخبگان جوان کشور در پرواز بوئینگ 737 نوشت: «داغ از دست دادن نخبگان ارزشمندی چون این دو عزیز همانند داغ شهادت حاج‌قاسم سخت است. از خداوند رحمان برای همه خانواده‌های داغدیده این سانحه صبر و اجر مسالت دارم.»

این عکس، تلخی وقایع هفته پیش را به تصویر می‌کشد، از طرفی یکی از نخبگان دفاعی کشور را در هفته گذشته با موشک‌های آمریکایی و از سویی 26 نخبه علمی را به علت نقص فنی هواپیمای آمریکایی که به «تابوت پرنده» مشهور شده، از دست دادیم.  اما ماجرای این عکس چندان هم جدید نیست، ماجرا به 16 سال پیش برمی‌گردد، محمد حسنی‌سعدی در توئیتی می‌نویسد: «شیخ حمید حسنی‌سعدی از دوستان و همرزمان حاج‌قاسم در جریان زلزله بم بعد از امدادرسانی به زلزله‌زدگان در تصادف درگذشت، یادم نمی‌رود دختر خردسالش را حاج‌قاسم چگونه در آغوش گرفته و دلداری می‌داد. دیشب زهرا همان دختر در شب خاکسپاری او در سقوط هواپیما جان سپرد.»

گفته می‌شود این عکس یک سال و نیم پیش هنگام ازدواج زهرا حسنی‌سعدی و محمد صالحه گرفته شده است. برخی می‌گویند این زوج بعد از مراسم عقد به گلزار شهدای کرمان می‌روند و در آنجا حاج‌قاسم سلیمانی را می‌بینند. حاج‌قاسم نیز وقتی می‌فهمد عروس دختر شهیدی از دوستان سابق اوست، از آنها دعوت می‌کند با هم عکس یادگاری بگیرند و می‌گوید: «مطمئن هستم این عکس، عکس خوبی خواهد شد.» و حال این عکس نمادی شده است از پیوند نخبگان ایران‌زمین که اکنون هریک به نحوی نزد ما نیستند.

محمد صالحه، معاون فنی شرکت «بیان» به‌عنوان یکی از شرکت‌های محبوب و برتر دانش‌بنیان داخلی بود. او یکی از قوی‌ترین برنامه‌نویسان ایران بود که برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری به دانشگاه تورنتوی کانادا رفت. صالحه به همراه حسنی‌سعدی، زوج دانشجویی بودند که قصد داشتند پس از اتمام تحصیلات به کشور بازگردند، اما هیچ‌وقت تحصیل آنها در خارج به پایان نرسید تا کشور بتواند از دانش آنها همچنان استفاده کند.

مدال نقره المپیاد کشوری کامپیوتر ۸۲، مقام سوم مسابقات جهانی ربوکاپ شبیه‌سازی فوتبال ۲۰۰۴، مقام دوم مسابقات جهانی روبوکاپ شبیه‌سازی امداد ۲۰۰۷، مقام هفتم مسابقات ACM منطقه‌ای غرب آسیا ۲۰۰۹، مدال طلای المپیاد دانشجویی کامپیوتر ۸۹، ازجمله افتخارات علمی صالحه بود.

این زوج در داخل و خارج از کشور فعالیت‌های فرهنگی و روشنگرانه خود را دنبال می‌کردند. کیوان ابراهیمی یکی از دانشجویان مقیم خارج با اشاره به این موضوع که صالحه از بچه‌های انقلابی بود، در کانال تلگرامی خود نوشت: «او در کانادا جلسه قرآن می‌گرداند، از بچه‌های معتقد و انقلابی بود و قصد داشت پس از دکتری به ایران بازگردد.» زهرا حسنی‌سعدی نیز از دانشجویان انقلابی بود، یکی از هم‌دانشگاهیان او در دانشگاه صنعتی‌شریف درباره او گفته است: «سال 96 در گروه‌هایی که حاضر بودیم، اقدام به روشنگری می‌کردیم.»

منبع: فرهیختگان

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top