تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/12/18 - 08:51
کد خبر: 348164

چگونگی تعیین تکلیف بودجه ۹۹

چند راه حل به نظر می‌رسد که براساس قانون می‌توان بودجه را تصویب کرد اما هرکدام از آنها به بن‌بست میخورد. یک راه حل استفاده از اصل ۸۵ قانون اساسی است که طبق آن می‌توان در موارد ضروری اختیار وضع بعضی از قوانین را به کمیسیون های داخلی مجلس تفویض کرد و البته این قوانین به صورت آزمایشی اجرا می‌شوند.

به گزارش سرویس اقتصادی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ فاطمه مزجی کارشناسی حقوق در تحلیلی نوشت: لایحهٔ بودجه سال ۹۹ در تاریخ ۱۷ آذرماه توسط دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد و طبق روال برای بررسی به کمیسیون تلفیق فرستاده شد و کلیات بودجه توسط کمیسیون تأیید شد.

معمولا لایحهٔ بودجهٔ در بهمن ماه به صحن مجلس می آید و طبق قانون نمایندگان موافق و مخالفِ گزارش کمیسیون تلفیق نظرات خود را در زمان بندی قانونی بیان می‌کنند و سپس رأی گیری میشود. اما امسال به دلیل برگزاری انتخابات مجلس برگزاری چنین جلسه ای به بعد موکول شد و در نهایت در تاریخ ۵ اسفند، کلیات لایحهٔ بودجه در صحن علنی مجلس رد شد.

با توجه به خلأ قانونی موجود در این شرایط به تصمیم نمایندگان، کلیات لایحهٔ بودجه به کمیسیون تلفیق که مرکب از کلیهٔ اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات و دو نفر از اعضای هریک از دیگر کمیسیون های تخصصی مجلس به انتخاب این کمیسیون ها است، فرستاده شد تا اصلاح شود و دوباره به صحن علنی مجلس برای رأی گیری بازگردد. اما با توجه به شرایط ویژهٔ پیش آمده، ستاد ملی مبارزه با کرونا با هرنوع جلسهٔ علنی مجلس مخالفت میکند. حال تکلیف بودجهٔ سال ۹۹ چه میشود؟

چند راه حل به نظر می‌رسد که براساس قانون می‌توان بودجه را تصویب کرد اما هرکدام از آنها به بن‌بست میخورد. یک راه حل استفاده از اصل ۸۵ قانون اساسی است که طبق آن می‌توان در موارد ضروری اختیار وضع بعضی از قوانین را به کمیسیون های داخلی مجلس تفویض کرد و البته این قوانین به صورت آزمایشی اجرا می‌شوند.

مشکل اساسی این راه حل در این است که تفویض چنین اختیاری نیز باید با رأی نمایندگان باشد. راه حل دیگر استفاده از بودجهٔ چند دوازدهمی است و رسیدگی به لایحهٔ چند دوازدهمی در صلاحیت کمیسیون تلفیق است اما برای تصویب نیاز به جلسهٔ صحن علنی دارد ضمن آنکه لایحهٔ چنددوازدهی اصلا برای رسیدگی به کمیسیون تلفیق داده نشده بود و مسئولیت این کمیسیون اصلاح کلیات بودجه بوده است که البته انجام شد. بعلاوه اجرای طرح چند دوازدهمی با توجه به شروع کار مجلس جدید و زمان بر بودن آن مشکلات دیگری هم ایجاد میکرد.

راه حل دیگر برگزاری جلسهٔ صحن علنی از طریق ویدیو کنفرانس بود که طبق آیین نامهٔ داخلی مجلس وجاهت قانونی ندارد. با این اوصاف یعنی کشور بدون بودجه می ماند و دولت حق حتی یک ریال دخل و تصرف مالی نخواهد داشت. تا اینجا بودجهٔ کشور با یک بن بست رو به رو است. درنتیجه رئیس مجلس تصمیم می‌گیرد از اختیاراتی که بر اساس قانون ( اصل ۵۷ قانون اساسی ) به رهبری داده شده است استفاده کند و از ایشان اجازهٔ فرستادن گزارش کمیسیون تلفیق به عنوان مصوبهٔ مجلس را دریافت کنند تا دولت بتواند به صورت قانونی و با نظم ایجاد شده توسط بودجه عملیات مالی داشته باشد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
نظریه‌پرداز برجسته آمریکایی: اسرائیل از حمله ایران شوکه شد
کدام مراکز مجاز به ارائه خدمات زالو درمانی هستند؟
واکنش سفارت ایران در لندن به اتهامات بی دلیل به سپاه
سرکرده فروش کوکائین در فضای مجازی دستگیر شد
ایران مالک یک پهپاد سنگین و قدرتمند است
خط و نشان ترامپ برای حسین وفایی
۹۵۶ هزار نفر در نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۳ ثبت‌نام کردند
درس اخلاق آیت‌الله جاودان درباره امان‌نامه +فیلم
یک سد دیگر سرریز شد
جزئیات برگزاری نوزدهمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله
ابواسماعیل به هلاکت رسید؛ انهدام مخفیگاه گروهک زیرزمینی داعش + جزئیات
زائران حج عمره حتما این وسایل را همراهشان ببرند
هشدار درباره خطرات تنش نظامی در منطقه
آخرین خبرها از حمله هوایی به پایگاه الحشدالشعبی
اسم پدر هم از کارت ملی حذف می‌شود
کشتی‌گیر افسانه‌ای المپیک را از دست داد
پاسخ به شایعه/ تکذیب آسیب دیدن سامانه‌های پدافندی ایران
نظر خواننده مشهور آمریکایی درباره پاسخ ایران به اسرائیل + فیلم
ورود کمیته انضباطی به خوشحالی کادرفنی استقلال
مداحی ضد اسرائیلی شنیدنی مهدی رسولی +فیلم
تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر ۱۵ ساله
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top