تاریخ انتشار: شنبه 1399/01/23 - 17:53
کد خبر: 351784

بکارگیری ظرفیت سلول درمانی کشور برای مقابله با کرونا

گزارش‌های اولیه از تحقیق متخصصان پژوهشگاه رویان روی سلول درمانی بیماری کویید 19، از تاثیر مثبت سلول های بنیادی در تعدیل واکنش های سیستم ایمنی و ترمیم بافت های آسیب دیده دارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از روابط عمومی شرکت زیرمجموعه پژوهشگاه رویان، مرتضی ضرابی مدیرعامل این شرکت فناوری گفت: همه گیری و شیوع بیماری کویید 19 ناشی از ویروس کرونا همه کشورها را درگیر و تاکنون بیش از یک و نیم میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده است و حدود یکصد هزار نفر جان خود را از دست داده اند. این ویروس کشور ما را در وضعیت بحرانی قرارداده و سیستم بهداشتی و درمانی کشورها با چالش جدی مواجه کرده است.

وی با اشاره به ابتلای تعداد قابل توجهی از مردم به کویید 19، عدم کارآیی روش های درمانی معمول برای مقابله با آن، سرعت انتقال ویروس کرونا و از طرفی مرگ و میر قابل توجه آن که کشورها را با مشکلات جدی مواجه کرده است بیان داشت: همه مراکز بهداشتی و درمانی با تمام ظرفیت خود به میدان آمده اند تا با به کارگیری روش های مختلف پیشگیری و آموزش های لازم، از گسترش بیماری جلوگیری کنند.

ضرابی با تاکید براینکه علی رغم همه اقدامات پیشگیرانه ای که انجام شده، متاسفانه با ابتلای افراد به بیماری کویید 19 ، دچارعوارض ریوی وسندرم زجر تنفسی می شوند که درمان قطعی دارویی برای آن شناخته شده نیست تصریح کرد: در این راستا با هدف کاهش عوارض ریوی و کمک به بهبود بیماری، اقدامات مختلفی در قالب کارآزمای بالینی دردنیا شروع شده است.

مدیرعامل بانک سلول های بنیادی خون بندناف رویان گفت: براساس اطلاعاتی که در مراکز معتبر به ثبت رسیده، بیش از300 کارآزمای بالینی برای مقابله با این بیماری در دنیا در حال انجام استکه شامل استفاده از داروهای مختلف، به کارگیری تجهیزات و روش های پیشرفته درمانی از جمله سلول درمانی در این بیماری است.

وی افزود: گزارش اولیه حاکی از تاثیر مثبت سلول های بنیادی خصوصا سلول های بنیادی مزانشیمی در تعدیل واکنش های سیستم ایمنی و ترمیم بافت های آسیب دیده بود همچنین سلول درمانی می تواند روش موثری در درمان بیماری کویید 19 باشد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه  رویان افزود: به همین دلیل از ابتدای شروع این بیماری مراکز فعال در حوزه سلول های بنیادی در کشور مثل پژوهشگاه رویان، مراکز تحقیقاتی همچون دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی تهران با همکاری وزارت بهداشت به میدان آمدند و در این زمینه همه ظرفیت ها به کار گرفته شد تا پروژه سلول درمانی با استفاده از سلول های بنیادی مزانشیمی به انجام برسد.

وی افزود: پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی، شرکت  دانش بنیان سل تک فارمد وهمچنین شرکت فناوری بن یاخته های رویان با دارابودن امکان تولید سلول در بالاترین سطح استانداردهای بین المللی در کنار مراکز درمانی مسیح دانشوری و همچنین بیمارستان شریعتی با یک تیم تخصصی کارآمد در درمان بیماری کویید 19 کارآزمای بالینی فاز یک و دو تجویز سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از بندناف و مغز استخوان را آغاز کردند.

ضرابی با بیان اینکه خوشبختانه مرحله یک این کارآزمای بالینی به انجام رسید گفت:  در فاز یک به منظور اطمینان بخشی از نظر بی خطر بودن و احیانا اثر بخشی این سلول ها برای بیمارانی که درمرحله متوسط و شدید بیماری بودند انجام گرفت.

وی درباره نتایج مرحله اول گفت: نتایج اولیه حاکی از بی خطربودن و مطمئن بودن استفاده از سلول ها بنیادی مزانشیمی در بیمارانی بود که با شدت متوسط  این بیماری بستری شده بودند و نشان داد که این سلول ها می تواند مفید باشد.

ضرابی درباره ادامه طرح سلول درمانی بیماران مبتلا به کرونا افزود: فاز دو مطالعه را برای ارزیابی بیشتر از نظر اطمینان بخشی و بازدهی اثر تزریق سلول های بنیادی مزانشیمی با تعداد بیماران بیشتر، همراه با گروه کنترل با همکاری چندین مرکز درمانی آغاز کرده ایم و در این زمینه ارتباط تنگاتنگی با سایر کشورها برای تبادل تجربیات و یافته های علمی داریم.

با اتمام فاز دو مطالعه و تایید وزارت بهداشت، نتایج به اطلاع عموم خواهد رسید
وی تاکید کرد با اتمام فاز دو مطالعه و یافته های آن و تایید وزارت بهداشت، نتایج به اطلاع عموم خواهد رسید.

وی ابراز امیدواری کرد: دانش سلول های بنیادی در این زمینه بتواند کمک شایانی برای درمان بیماری کویید 19 انجام دهد.

ضرابی گفت: این طرح فقط از طریق مراکز پذیرش بیماران کویید 19 اجرا می شود .

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top