تاریخ انتشار: جمعه 1399/01/29 - 11:51
کد خبر: 352541

آیا درآمد سرانه ایرانیان ۷۰٪ سال ۱۳۵۵ است؟

الان نهادهای آماری خارج هم در حال استفاده از دیفلیتور مشکل‌دار بانک مرکزی هستند. راه فائق آمدن بر این مشکل استفاده از دیفلیتور مناسب از یک نهاد بین‌المللی معتبر است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ صادق الحسینی تحلیلگر مسائل اقتصادی در کانال تلگرامی خود نوشت:

این ادعای برخی اقتصاددانان خوب نظیر ‎مسعود نیلی و دوستان دیگر درباره اینکه درآمد سرانه ایران الان ۷۰٪ مقدار سال ۱۳۵۵ است ادعای نادرستیه. دکتر ‎جواد صالحی اصفهانی بارها به این ادعا پاسخ و نشان داده‌ درآمد سرانه ایران تقریبا ۲برابر ۱۳۵۵ است.

اما صالحی چه میگوید و چرا درست میگوید؟

‏جواد صالحی استادتمام ‎ویرجینیا تک است. دکتریش را در سال ۱۳۴۹ گرفت و چون بورسیه بانک مرکزی بود به ایران برگشت ولی پس از انقلاب او و بسیاری را مجبور به خروج از بانک مرکزی کردند!همه اساتید نورچشمند ولی معتقدم فهم او از اقتصاد ایران با فاصله بیشتر از دیگرانه.

‏جواد صالحی معتقده سری زمانی بانک مرکزی از تولید ناخالص داخلی، دوران بعد از انقلاب را بدلیل عدم بکارگیری شاخص درست تنظیم‌گر (deflator) کمتر از حد نشان داده و اگر از یک تنظیم‌گر معتبر استفاده شود قضیه کاملا متفاوته و درآمد سرانه ایرانی‌ها تقریبا ۲ برابر قبل از انقلابه.

الان نهادهای آماری خارج هم در حال استفاده از دیفلیتور مشکل‌دار بانک مرکزی هستند. راه فائق آمدن بر این مشکل استفاده از دیفلیتور مناسب از یک نهاد بین‌المللی معتبر است. صالحی معتقد است داده‌های پن (PWT) بهترین تخمین را در این زمینه بدست می‌دهند.

او دلیل این اشتباه را این میداند که اولا دیفلیتور بانک مرکزی بخش خدمات که ۵۰٪ اقتصاد ایران است را کمتر از حد تخمین میزند و ثانیا بکار بردن قیمتهای ثابت برای واقعی‌سازی بدون درنظر گرفتن حجم بشدت فزاینده یارانه‌های انرژی گمراه کننده و کاهنده تخمین تولید ناخالص داخلی ایران است

او در بروکینگز نشان میدهد با استفاده از یک دیفلیتور مشترک و درست برای ایران و ترکیه  تا سال ۱۳۸۹ رشد اقتصاد ایران بعد از جنگ مجموعا بهتر از ترکیه بوده و دلیل اصلی افت ایران تحریم‌های بعد از ۲۰۱۰ است. نمودارهای زیر را ببینید(نمودار بالایی گمراه‌کننده است).

‏برای این البته شواهد میدانی هم هست. مثلا در جدول و نمودار زیر می‌بینید شرایط خانواده‌های ایرانی بلحاظ سطح رفاه قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست. از دسترسی به آب و برق گرفته تا ماشین و یخچال و کولر و ماشین لباسشویی. در سال ۱۹۷۲ تنها ۲٪ مردم جاروبرقی داشتند ولی ۲۰۱۶ حدود ۹۰درصد.

‏اگر درآمد ایرانیان ۷۰٪ سال ۵۷ بود که نباید دارایی‌ها و سطح مصرف و رفاه سرانه متبلور شده در خرید مثلا کالاهای بادوام اینقدر بهبود می‌یافت! خصوصا که جمعیت شدیدا رشد داشته و نزیک ۳ برابر شده است. از طرف دیگر فقر بشدت کاهش یافته و تعداد فقرا از ۲۰٪ جمعیت به ۵٪ در ۲۰۱۴ رسیده است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
استعفای بالاترین مقام نظامی صهیونیست‌ها +فیلم
آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
مثال جالب رهبرانقلاب درمورد پیشرفت +فیلم
دستگیری ۱۸ شیاد کنکوری
AFC واگذاری استقلال و پرسپولیس را تایید کرد
بیش از ۸ هزار عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
تحلیل رهبرانقلاب درباره تحریم‌های علیه ایران +فیلم
وظایف مهم مسئولین در قبال جهش تولید از نگاه رهبر انقلاب +فیلم
آمریکا اتهامات جنایی و تحریمی علیه ۴ ایرانی را علنی کرد
احداث اولین خوابگاه متاهلی در دانشگاه شاهد
اطلاعیه استقلال؛ بازی ما بدون تماشاگر است
تبرئه استقلال از شکایت ۴۲ میلیاردی یک ایجنت
امشب آخرین فرصت انتخاب رشته داوطلبان آزمون دکتری سال ۱۴۰۳
همخوانی کارگران در حضور رهبرانقلاب +فیلم
تحریم های جدید ایران تا چه حد جدی است؟
پیام کارگران هفت تپه به رهبر انقلاب +عکس
گزارش تصویری/ دیدار کارگران با رهبر انقلاب
دیدار کارگران با رهبر انقلاب
ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید آغاز شد
رییسی با استقبال نخست‌وزیر سریلانکا وارد این کشور شد
آخرین مهلت توزیع کارت کنکور/ آغاز رقابت داوطلبان از فردا
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top