تاریخ انتشار: شنبه 1399/01/30 - 10:15
کد خبر: 352586

احتمال ازسرگیری کنسرت‌ها از اوایل خرداد

تبصره بند میم قانون بودجه سال 1398، تبصره‌ای بود که جزء احکام سالانه بودجه بود و برای سال 98 اجرایی شد. برای سال 1399 وزارت ارشاد مکاتباتی با سازمان برنامه و بودجه داشت و پیشنهاد شد که این تبصره با توجه به اینکه تبصره‌ای عامی بود به آن شکل در بودجه امسال نباشد. به طور شفاهی می دانیم که این تبصره در بودجه سال 1399 لحاظ نشده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛به نقل از تسنیم، یکی از اتفاق‌های ناخوشایندی که در سال 1398 گریبان‌ موسیقی کشور را گرفت، قانونی بود که به پیشنهاد دولت در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. براساس این قانون 10 درصد از درآمد کنسرت‌های موسیقی باید به حساب خزانه دولت وریز می‌شد. این اتفاق به اقتصاد موسیقی ضربه وارد کرد و موجب نارضایتیِ بسیاری از اهالی موسیقی شد.

پس از اعتراض‌ها بود که مسئولان وزارت ارشاد در اندیشه‌ی این افتادند که برخی از ژانرهای موسیقی مانند موسیقی ایرانی، نواحی و کلاسیک را از این قانون مستثنا کنند. اما باز هم ناخوشنودیِ اهالی موسیقی ادامه داشت تا در نهایت اعلام کردند که قانون کسر 10 درصد از درآمد کنسرت‌ها به نفع دولت، تنها مختصِ سال 1398 خواهد بود و در سال 1399 اجرایی نخواهد شد. اکنون پرسش اصلی این است که آیا این قانون در سال 1399 هم در قانون بودجه گنجانده شده یا حذف شده است. پرسش دیگری که در این میان ذهن من را درگیر کرده این است که در سال 1398 چه رقمی از راه این قانون به خزانه دولت واریز شده و چه سرنوشتی در انتشار این پول است؟

برای یافتن پاسخِ تمام این پرسش‌ها با محمد اله‌یاری فومنی مدیر کل دفتر موسیقی همکلام شدم تا از زبان او ماجرای قانون کسر 10 درصد را جویا شوم.

در ادامه حاصل گفت‌وگو با مدیرکل دفتر موسیقی را می‌خوانید:

آقای اله‌یاری می‌خواهم پرسش اصلی را در همین ابتدای گفت‌وگو مطرح کنم؛ آیا قانون کسر 10 درصد از درآمد کنسرت‌ها در سال 1399 هم پابرجا خواهد بود و امسال هم اجرایی می‌شود یا در همان سال 1398 پرونده‌اش برای همیشه بسته شد.

تبصره بند میم قانون بودجه سال 1398، تبصره‌ای بود که جزء احکام سالانه بودجه بود و برای سال 98 اجرایی شد. برای سال 1399 وزارت ارشاد مکاتباتی با سازمان برنامه و بودجه داشت و پیشنهاد شد که این تبصره با توجه به اینکه تبصره‌ای عامی بود به آن شکل در بودجه امسال نباشد. به طور شفاهی می دانیم که این تبصره در بودجه سال 1399 لحاظ نشده است.

ما جلسه‌های بسیاری با صنف‌های موسیقی برگزار کردیم و دیدگاه بسیاری از هنرمندان را هم جویا شدیم و با توجه به تمام این نظرات، به این نتیجه رسیدیم که این تبصره نباید در قانون بودجه سال 1399 لحاظ شود.
تاکید می‌کنم که من به صورت شفاهی می‌دانم که قانون کسر 10 درصد از درآمد کنسرت‌ها به نفع دولت، در بودجه سال 1399 لحاظ نشده است؛ با این حال باید صبر کنیم تا کتاب قانون سال 1399 را ببینیم

تاکید می‌کنم که من به صورت شفاهی می‌دانم که قانون کسر 10 درصد از درآمد کنسرت‌ها به نفع دولت، در بودجه سال 1399 لحاظ نشده است؛ با این حال باید صبر کنیم تا کتاب قانون سال 1399 را ببینیم و با اطمینان درباره‌اش صحبت کنیم؛ این کتاب هفته آینده منتشر می‌شود.

یعنی عملی نشدن این قانون در سال 1399 هنوز قطعی نیست؟

من به صورت شفاهی می‌دانم که نیست، اما ترجیح می‌دهم که هفته آینده با دیدن کتاب قانون سال 1399، با قطعیت درباره‌اش صحبت کنم.

قانون مورد بحث ما در سال 1398 اجرایی شد و بسیاری از کنسرت‌های برگزار شده در تهران و برخی شهرستان‌ها مجبور شدند که 10 درصد از درآمدشان را به حساب دولت واریز کنند. این مبلغ در مجموع چقدر بوده است و قرار است در چه زمینه‌هایی خرج شود.

قانون کسر 10 درصد از درآمد کنسرت‌های موسیقی، در تهران و هشت کلان شهر دیگر اجرایی شد. در مجموع برای 9 کلان شهری که جمعیتی بالای یک میلیون نفر دارند تصویب شد. در شهرهایِ دیگر، مبلغ 10 درصد به طور مستقیم از کنسرت‌گذارها اخذ شده و به خزانه کل استان واریز شده است.

در تهران هم کنسرت‌هایی که بیشتر از 1200 نفر مخاطب داشته‌اند مشمول این قانون بودند. این تصمیم براساس گفت و گویی که با دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور داشتیم، اتخاذ شد.
قانون کسر 10 درصد از درآمد کنسرت‌های موسیقی، در تهران و هشت کلان شهر دیگر اجرایی شد. در مجموع برای 9 کلان شهری که جمعیتی بالای یک میلیون نفر دارند تصویب شد.

برای شش ماه اول مبالغی را شرکت‌ها پرداخت کردند که به حساب خزانه واریز شد. برای شش ماه دوم می‌بایست جلساتی در پایان سال برگزار می‌کردیم که متاسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا و مشکلاتی که گریبان‌گیر کشور شد، این اتفاق هنوز رخ نداده است. از سوی دیگر در اسفندماه هم کلیه کنسرت‌ها تعطیل شد.

به زودی جلسات مربوط به این موضوع برگزار می‌شود تا میزان مبالغ پرداختی شش ماه دوم سال 1398 مشخص و پرداخت شود. میزان مبالغی که از این طریق در استان‌ها به حساب خزانه واریز شده هم در اختیار مراکز استان است و ما میزان این مبالغ را نمی‌دانیم.

یعنی در حال حاضر مشخص نیست درآمد دولت از راه قانون 10 درصد، چقدر بوده است.

در حال حاضر تجمیعی از مبالغِ واریزی برمبنای قانون کسر 10 درصد را در اختیار نداریم. مبالغی که در استان‌ها واریز شده در اختیار استان‌هاست. در تهران هم هنوز مبالغِ مربوط به 6 ماه دوم واریز نشده است.

مبالغی که هر کسرت می‌بایست به حساب خزانه واریز کند، چطور مشخص و پرداخت می‌شد.

میزان مبلغ را ما مشخص و به شرکت‌ها اعلام می‌کنیم. شرکت‌ها هم مبالغ را مستقیم به حساب خزانه واریز می‌کنند و فیش پرداختی را به ما تحولی می‌دهند.

مبالغ پرداختی در 6 ماه اول تهران هم مشخص نیست؟

در حال حاضر آمار تجمیعِ میزان واریزی‌ها را نداریم.

درآمدهای حاصل از اجرای این قانون در عرصه موسیقی، قرار است کجاها خرج شوند؟

مبالغ واریزی براساس تبصره بند میم، طبق قانون می‌بایست در شهرستان‌های محروم خرج مصارف فرهنگی و هنری شود. طبیعی است که وزارتخانه به صورت کلان و در معاونت توسعه و مدیریت و در معاونت استان‌ها باید پیگیری کند و مبالغ واریزی را مشخص کند. خزانه هم این مبلغ را به حساب وزارتخانه واریز کند و وزات  ارشاد هم این مبالغ را در شهرهای محروم خرج مصارف فرهنگی و هنری کند. مبالغ واریزی براساس تبصره بند میم، طبق قانون می‌بایست در شهرستان‌های محروم خرج مصارف فرهنگی و هنری شود.

وزارتخانه در تدارک است تا پس از پایانِ واریزی‌ها، مبالغ را مشخص و آن را به خزانه اعلام کند. به هر حال طبق قانون این مبالغ باید صرف امور فرهنگی و هنری در مناطقِ کمتربرخوردار شود.

پس از شیوع ویروس کرونا در کشور، یکی از عرصه‌هایی که آسیب‌های بسیاری دید هنر موسیقی بود. اجراهای موسیقی از همان اوایل اسفند تعطیل شد و تا امروز هم تعطیل مانده است. پیش بینی شما درباره از سرگیریِ برگزاری کنسرت‌های موسیقی چیست و به نظرتان چه زمانی شاهد برگزاری کنسرت‌ها خواهیم بود.

از اول اسفند با هماهنگی ستاد ملی کرونا و براساس نگرانی که این ستاد داشت اجراهای هنری و موسیقی در کشور متوقف شد. این امر شامل تمام اجراها، یعنی اجراهای بزرگ، متوسط و کوچک شد. هنرمندان ما دو ماه فعالیت عمومی نداشته‌اند. این تعطیلیِ دو ماهه هنرمندان و آموزشگاه‌های موسیقی موسیقی را با ضرر و ضیان مواجه کرده است.

در اسفندماه جلسه‌های بسیاری برای تعیین میزان خسارت و البته راهکاری برای جبران این خسارت‌ها برگزار کردیم. در این بین هم با مجمع صنفی ناشران و شرکت‌های بزرگ برگزاری کنسرت‌های موسیقی هم گفت‌گو کردیم.

به صورت کلی تمام این دوستان اعلام کردند که تابع دستورهای ستاد ملی مبارزه با کرونا هستند. برای هنرمندان و فعالان حوزه موسیقی بیش از هر چیز رعایت مسائل بهداشتی و حفظ سلامت جامعه مهم بود. در نهایت هم در اسفند 1398 و فروردین 1399 کنسرت‌های موسیقی به طور کلی برگزار نشد.

در هفته گذشته هم جلسه‌های زیادی برگزار کردیم تا راهکارهایی برای از سرگیریِ فعالیت‌های حوزه موسیقی پیشنهاد کنیم. پیگیر هستیم تا پروتوکل‌هایی را برای از سرگیری برگزاری کنسرت‌ها تعیین و آنها را برای تصویب نهایی به ستاد ملی مبارزه با کرونا ارائه کنیم.

این پروتکل‌ها شامل چه چیزهایی خواهد بود؟

مواردی مانند اینکه چه فاصله‌ای میان مخاطبان باید رعایت شود. هنگام ورود و خروج چه موارد ضدعفونی باید در اختیار مخاطبان قرار گیرد. یا اینکه مخاطبان را مسلح به ماسک و دستکش کنیم. در نهایت با رعایت این موارد و اگر ستاد ملی مبارزه با کرونا اوضاع را مساعد تشخیص دهد، اجراها را از سرمی‌گیریم.

ماه مبارک رمضان هم در پیش است و از اوایل اردیبهشت به استقبال ماه مبارک رمضان می‌رویم.

بله، ماه مبارک رمضان هم از اوایل اردیبهشت شروع می‌شود. پیش بینیِ خوشبینانه ما این است که پس از ماه مبارک رمضان و در اوایل خرداد بتوانیم اجراهای موسیقی را شروع کنیم. البته همه اینها بستگی به این دارد که ستاد ملی کرونا، اوضاع این بیماری را چگونه ارزیابی کند و چه تصمیمی برای تجمع‌ها می‌گیرد.
پیش بینیِ خوشبینانه ما این است که پس از ماه مبارک رمضان و در اوایل خرداد بتوانیم اجراهای موسیقی را شروع کنیم. البته همه اینها بستگی به این دارد که ستاد ملی کرونا، اوضاع این بیماری را چگونه ارزیابی کند و چه تصمیمی برای تجمع‌ها می‌گیرد.

روز گذشته دیدم که ستاد ملی مبارزه با کرونا، تجمع در پاساژها و محیط‌های سربسته را هنوز خطرناک می‌داند.

طبیعی است که وقتی تجمع در محیط‌های سربسته خطرناک تشخیص داده شود، این تجمع در سالن‌های سینما، تئاتر و موسیقی هم خطرناک طلقی شود.

به هر روی جامعه موسیقی تا کنون در راستای مبارزه با ویروس کرونا نهایت همکاری و همراهی را داشته است. اما این به معنیِ بی اهمیتی ما برای از سرگیریِ اجراهای موسیقی نیست. همه مایل هستیم که هر چه زودتر فعالیت‌های هنری از سرگرفته شود.

موسیقی هم مانند دیگر هنرها براثر شیوع ویروس کرونا آسیب‌های بسیاری دید. دولت برای جبران این خسارت‌ها برنامه‌ای دارد؟

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در روزهای اخیر نامه‌ای را به چهار نفر از اعضای اقتصادی دولت نوشتند و میزان خسارت های وارد شده به هنر را اعلام کردند. در طول هفته گذشته جلسه‌هایی داشتیم تا رقم و میزان خسارت وارد شده به موسیقی را مشخص کنیم.

تعداد اجراهایی که در فروردین و اسفند برگزار نشد را معین کردیم. برآورد کردیم که این اجراها چه تعداد مخاطب داشته و میانگین قیمت بلیت‌ها چقدر بوده است. این برآورد شامل اجراهای موسیقی ایرانی و پاپ است و در نهایت به یک برآورد ریالی رسیدیم.

بیمه هنرمندان را هم پیگیری کردیم و با مساعدت صندوق اعتباری هنر و خانه موسیقی این مشکل هم رفع شد.

ما میزان خسارت موسیقی در دوران شیوع کرونا را مشخص کردیم. دیگر عزیزان در دیگر حوزه‌های وزارت ارشاد هم خسارت‌های وارده را تعیین کردند و در نهایت به عدد 1000 میلیارد تومان

رسید که از طرف وزارتخانه به دولت اعلام شد و امیدواریم که از طرف دولت این خسارت‌ها جبران شود. ما میزان خسارت موسیقی در دوران شیوع کرونا را مشخص کردیم. دیگر عزیزان در دیگر حوزه‌های وزارت ارشاد هم خسارت‌های وارده را تعیین کردند و در نهایت به عدد 1000 میلیارد تومان رسید که از طرف وزارتخانه به دولت اعلام شد و امیدواریم که از طرف دولت این خسارت‌ها جبران شود. گرچه ممکن است که این کمک‌ها در قالب بیمه و یا وام‌های پرداختی جبرانِ خسارت‌های وارده را نکند اما نشان می‌دهد که مجموعه وزارتخانه نسبت به این موضوع بی اهمیت نبوده و تلاش خودش را برای جبران بخشی از خسارت‌ها کرده است.

به نظرتان این مبلغ 1000 میلیارد تومان از سوی دولت پرداخت شود؟

دولت هم باید به منابع مالیش نگاه کند و ببیند که تا چه حد توانِ جبران این خسارت‌ها را دارد. باید دید چه بخشی از این خسارت‌ها در قالب پرداخت وام و چه بخشی هم در قالب پرداخت حق بیمه‌ها قابل جبران است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top