تاریخ انتشار: چهارشنبه 1399/02/31 - 14:33
کد خبر: 356719

روز جهانی زنبورعسل!

شاید یکی از دلایل آفرینش زنبورعسل به عنوان یک حشره مفید، گرده‌افشانی در باغ‌ها بر روی گل‌ها و در نهایت حفظ محیط زیست باشد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسنا، با توجه به اهمیت زنبورعسل در حمایت از صنعت زنبورداری و تأثیرات مهم گرده افشانی در توسعه پایدار کشاورزی و تأمین غذا، ۳۱ اردیبهشت ماه به‌عنوان روز جهانی زنبورعسل  نامگذاری شده است.

حدود یک سوم از کل غذای انسان مستقیم یا غیرمستقیم از گیاهانی به دست می‌آید که به وسیله حشرات گرده افشانی می‌شوند که تقریباً ۸۰ درصد  از عمل گرده افشانی(توسط حشرات) به وسیله زنبورعسل انجام می‌شود.

بسیاری از سبزی‌ و صیفی‌ها مانند هویج، کرفس، پیاز، تربچه و شلغم فقط هنگامی بذر تولید می‌کنند که گل آنها به مقدار کافی گرده افشانی شده‌ باشد. همچنین تولید بذر در گیاهان علوفه‌ای مانند یونجه، انواع شبدر و ماشک نیاز به ملاقات زنبور دارد. اکثر درختان میوه نیز بدون گرده افشانی زنبورعسل به مقدار تولید مناسب و کیفیت مطلوب میوه نخواهند رسید.

براساس شواهد موجود و به طور متوسط ارزش افزوده محصولات زراعی و باغی که در نتیجه گرده افشانی زنبور عسل ایجاد می‌شود، حدود ۱۴۳ بار بیشتر از ارزش عسل و سایر تولیدات کندو است.

زنبورهای عسل برای بررسی گل‌ها دارای الگوهای رفتاری پیچیده ای هستند. گل‌ها اغلب با نشان دادن یک سری تغییرات و در اختیار گذاشتن منابع پنهان شهد و گرده، گرده افشانی زنبورها را تسهیل می‌کنند.

گرده افشانی و بارور کردن گل‌ها، مهمترین و اصلی‌ترین وظیفه زنبورعسل است. بیش از ۲۰ هزار گونه زنبورعسل در کار گرده‌افشانی نهان‌دانگان شرکت دارند.

او در مقابل انجام این کار، به سرعت مزدش را که همان شهد یا گرده است، دریافت می‌کند. گرده افشانی زنبورعسل، عامل بقای آن و پایداری محصولات کشاورزی بوده و در زاد و ولد بسیاری از نباتات مؤثر است. اگر عمل گرده افشانی شکوفه‌ها انجام نشود، هرگز گلی به میوه یا بذر تبدیل نخواهد شد.

تحقیقات نشان می‌دهد اگر در یک باغ میوه، تعدادی کندوی زنبورعسل قرار داده شود کیفیت و کمیت میوه به حدود ۱۰ برابر افزایش می‌یابد و از طرفی اگر زنبورها به طور کلی اعتصاب کنند و کار گرده افشانی را انجام ندهند در ابتدا ۶۰ درصد محصولات کشاورزی تولید نمی‌شود و در طول زمان، کار طبیعت به کلّی مختل می‌شود.

درصد تشکیل‌ میوه‌ در گرده افشانی‌ با باد ۵۰ درصد و به وسیله زنبورعسل ‌۹۶ درصد اعلام‌ شده است. تولیداتی که زنبورعسل برای زنبوردار به ارمغان می‌آورد فقط ۱۰ درصد از کل ثمرات آن است در حالیکه ۹۰ درصد فایده‌اش از طریق عمل گرده افشانی عاید باغداران و زارعان می‌شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
توجیهات عجیب نخست‌وزیر ارمنستان برای واگذاری روستاها به آذربایجان
بن‌گویر با ۳ دنده شکسته از بیمارستان مرخص شد
همه چیز درباره چراغ چک تیگو ۵ + علت روشن شدن چراغ چک تیگو ۵
محبوب‌ترین میز تلویزیون چه ویژگی‌هایی دارد؟
آیا جک پارکینگ سیماران انتخاب خوبی است؟
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
لحظه حمله پلیس به تحصن‌کنندگان در دانشگاه واشنگتن +فیلم
دانشجویان یونانی هم به‌ پا خاستند +فیلم
تجمع دانشگاهیان سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
بشاگرد چگونه بشاگرد شد؟ +فیلم
هشدار هواشناسی درباره سامانه بارشی جدید
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
رقابت ۱۲ هزار داوطلب در پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
شروط معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه در انتقال املاک تعیین شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top