تاریخ انتشار: شنبه 1399/03/03 - 01:24
کد خبر: 356929

بررسی ادامه ترم تحصیلی در ۶ دانشگاه غیرمتمرکز کشور؛

آخرین تصمیمات دانشگاه‌های غیرمتمرکز درباره پایان ترم تحصیلی جاری

آخرین تصمیمات دانشگاه‌های غیرمتمرکز درباره پایان ترم تحصیلی جاری

در این گزارش سعی داریم که با توجه به برگزاری کلاسها به صورت مجازی و اظهار نظرها و انتقادهای متعدد دانشجویان و کارشناسان چه در رابطه با آموزش مجازی، چه بازگشایی دانشگاهها، چه حذف ترم، چه تمدید ترم و ... به بررسی چگونگی ادامه ترم تحصیلی و نحوه برگزاری امتحانات در ۶ دانشگاه غیرمتمرکز کشور بپردازیم.

به گزارش خبرنگار صنفی آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ قریب به ۴ ماه است که ما ایرانی ها با ویروسی به نام کرونا دست و پنجه نرم می‌کنیم. فارغ از مشکلات بهداشتی و حساسیت هایی که در خیلی از هم وطنانمان و نزدیکانمان شاهد آن هستیم؛ امور ما را تا حد زیادی مختل کرده است. البته این را هم باید در نظر گرفت که بسیاری؛ کرونا را از تهدید تبدیل به فرصت کردند.

بگذریم؛ با تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا دانشگاهها تعطیل شدند. اما در این میان بسیاری از دنشگاهها از آموزش دست برنداشته و رو به آموزش مجازی آوردند. به زعم نگارنده، شاید به آموزش مجازی انتقاداتی وجود داشته باشد ولی باید این را هم در نظر گرفت که این روش آموزشی نوین ترین و بروزترین روش ممکن است که البته جای کار هم دارد و روز به روز، جامعه دانشگاهی ایران اسلامی باید در جهت تقویت آن بکوشد و قدم بردارد.

در این گزارش سعی داریم تا به بررسی اجمالی دانشگاههای غیر متمرکز بپردازیم و از چگونگی نحوه امتحانات پایان و ترم و بازگشایی دانشگاهها مطلع شویم.

دانشگاه آزاد

جواد علمایی درباره آخرین تصمیمات دانشگاه آزاد برای برگزاری امتحانات در کلیه مقاطع گفت: در جلسه امروز هیات رئیسه تصمیم بر این شد از تاریخ ۱۷ تا ۲۳ خرداد ماه فرجه ای برای دروس جبرانی و رفع اشکال در نظر گرفته شود و از ۲۴ خردادماه امتحانات در تمامی مقاطع آغاز خواهد شد.

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد با اعلام اینکه امتحانات دانشگاه آزاد به صورت حضوری برگزار می شود، ادامه داد: در شرایط معمول امتحانات همیشه در ۲ هفته برگزار می شود اما به دلیل شرایط موجود و رعایت پروتکل ها به خصوص در مناطق گرمسیر، یک هفته به بازه زمانی برگزاری امتحانات اضافه کردیم؛ یعنی امتحانات در بازه زمانی ۲۴ خرداد تا ۱۳ تیرماه برگزار می شود.

او در ادامه گفت: بازه زمانی برگزاری باید حداقل ۲ هفته باشد ولی تاکید بر این است که امتحانات در ۳ هفته برگزار شود.

علمایی با بیان اینکه دروس عملی و آزمایشگاهی پس از امتحانات دروس نظری آغاز می شود، خاطرنشان کرد: نمره دروس عملی، کارگاهی و آزمایشگاهی در نیمسال دوم محاسبه می شود.

معاون دانشگاه آزاد با اعلام اینکه ترم تابستان در دانشگاه آزاد برگزار می شود، تصریح کرد: ثبت نام ترم تابستان از ۱۴ تیرماه طبق روال گذشته آغاز می شود و همان قوانین سابق اعمال می شود. زمان شروع ترم نیز ۲۱ تیر است. همچنین نحوه برگزاری ترم تابستان به صورت مجازی خواهد بود.

او در پاسخ به اینکه آیا این امکان وجود دارد که دانشجویان در نزدیک ترین واحد به محل سکونت خود امتحان دهند، گفت: خیر این امکان وجود ندارد و دانشجویان باید در واحد خودشان امتحان دهند؛ چرا که دیگر منع رفت و آمد و مسافرت وجود ندارد و محدودیت ها برداشته شده است. اگر همچنان محدودیت ها وجود داشت، حتما اینکار را در دستور کار قرار میدادیم.

علمایی ادامه داد:همچنین در جلسه هیات رئیسه مقرر شد اساتید از امروز در مقاطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه حضور یابند و نسبت به رفع اشکالات درسی تا ۱۶ خرداد ماه اقدام کنند.

معاون دانشگاه آزاد در پایان گفت: از طرفی با توجه به اینکه تا این لحظه ستاد ملی کرونا هیچ دستورالعمل جدید ابلاغ نکرده، قرار شد آموزش مجازی در دانشگاه آزاد تا آخر نیمسال ادامه یابد.

دانشگاه پیام نور

امیرحسین بهروز در خصوص چگونگی برگزاری امتحانات پایان‌ترم دانشگاه پیام‌نور اظهار کرد: امتحانات این دانشگاه پس از ۳۰ سال امسال و این ترم به‌صورت غیرمتمرکز و غیرحضوری برگزار می‌شود.

او با بیان اینکه این امتحانات با محوریت اساتید برگزار می‌شود، افزود: درگذشته به علت پهن گستری دانشگاه‌های پیام‌نور امتحانات این دانشگاه به‌صورت متمرکز و از سوی سازمان مرکزی دانشگاه پیام‌نور برگزار می‌شد.

مدیرکل روابط عمومی دانشگاه پیام‌نور عنوان کرد: اساتید ارزیابی دانشجویان را انجام می‌دهند و دانشجویان به‌صورت غیرحضوری از طریق ارزیابی آنلاین که اساتید از طریق سامانه‌های آموزشی الکترونیکی دروس را در آن ارائه دادند در آزمون شرکت می‌کنند.

بهروز در خصوص سخت‌گیری برخی از اساتید و برگزاری امتحانات تشریحی عنوان کرد: قبلا نزدیک به ۳۰ درصد  امتحانات دانشگاه پیام‌نور به‌صورت آنلاین برگزار می‌شد. اکنون برگزاری امتحانات آنلاین دانشگاه پیام‌نور به ۱۰۰ درصد افزایش‌یافته است. همچنین در گذشته امتحانات پایان ترم بسیاری از درس‌ها به‌صورت تستی و تشریحی برگزار می‌شد.

وی تصریح کرد: زمانی که نوع برگزاری امتحان به استاد واگذار می‌شود استاد بر اساس تشخیص خود و چهارچوب‌های دانشگاه چگونگی این ارزیابی را مشخص می‌کند؛ ممکن است استاد بخشی از امتحان را تشریحی و بخشی از آن را به‌صورت آنلاین برگزار کند ولی قطعاً با دانشجویان همراهی و هماهنگی می‌شود.

مدیرکل روابط عمومی دانشگاه پیام‌نور بیان کرد: بسیاری از اساتید ترجیح دادند که تنها بر مبنای یک امتحان ارزیابی پایان‌ترم دانشگاه را انجام ندهند بلکه به‌صورت مکمل دانشجویان را مکلف به انجام تحقیق و پژوهش کنند. این رویه می‌تواند به پژوهش محور شدن دانشجویان کمک به سزایی کند.

دانشگاه فنی و حرفه‌ای

غلامرضا کیانی معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم، بیان کرد: امتحانات دانشجویان در مرداد ماه برگزار می‌شود و برای هر دو حالت مجازی و حضوری آمادگی‌های لازم را داریم، اما به جهت بحث‌های خوابگاهی و مشکلاتی که ممکن است به وجود آید، طبق ملاحظات منتظر اعمال سیاست‌های قطعی وزارت علوم هستیم تا بتوانیم در این امر تصمیم گیری‌های لازم را انجام دهیم.

او افزود: به احتمال زیاد این فرصت را فراهم خواهیم کرد تا دانشجویان در صورت موجود بودن رشته‌ها در شهر خود امتحان دهند. اما در حال حاضر تصمیمات قطعی برای برگزاری امتحانات نگرفته ایم. طی دو هفته آینده شورای دانشگاه با حضور روسای همه استان‌ها در این جلسه با بررسی دقیق شرایط استان ها، تصمیم گیری خواهند کرد؛ چرا که دایر شدن خوابگاه باعث نگرانی خواهد شد و در این موضوع باید با احتیاط تصمیم گیری شود.

معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اشاره به برگزاری کلاس‌ها به صورت حضوری از تاریخ ۱۷ خرداد ماه اظهار کرد: به احتمال زیاد شرایط برای حضور فیزیکی دانشجویان از تاریخ ۱۷ مرداد ماه در دانشگاه فراهم نشود. به این ترتیب دانشجویان می‌توانند در صورت وجود دانشکده و رشته در استان یا شهر محل اقامت خود در همان شهر امتحان دهند. البته پس از تصمیم قطعی شورای آموزشی دانشگاه نتیجه قطعی را اعلام خواهیم کرد.

دانشگاه علمی کاربردی

محمدحسین امید، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی درباره بازگشایی دانشگاه علمی کاربردی پس از ۱۷ خرداد ماه گفت: کلاس‌های تئوری از طریق سامانه آموزش مجازی دانشگاه علمی کاربردی ارائه شده است.

امید ادامه داد: کلاس‌های عملی و آزمایشگاهی دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی نیز پس از ۱۷ خرداد ماه به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

او در پایان خاطرنشان کرد: پس از پایان کلاس‌های عملی، امتحانات پایان‌ترم دانشجویان از اوایل مرداد ماه ۹۹ برگزار خواهد شد.

دانشگاه فرهنگیان

حسین خنیفر رییس دانشگاه فرهنگیان درباره شیوه برگزاری امتحانات پایان ترم دانشجویان بیان کرد: در صورتی که ستاد ملی مبارزه با کرونا دستور بازگشایی دانشگاه‌ها را صادر کنند طبیعی است که امتحانات پایانی دانشجویان را به صورت حضوری برگزار خواهیم کرد.

خنیفر ادامه داد: اما در صورت مساعد نبودن شرایط برای برگزار حضوری امتحانات، دانشگاه فرهنگیان سه روش را برای این موضوع تدبیر کرده است.

رییس دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: شیوه نخست آن است که ضمن اخذ اجازه ستاد ملی مبارزه با کرونا امتحانات را به صورت حضوری برگزار خواهیم کرد، اما با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بدین ترتیب که دانشجویان در سالن‌های بزرگ و با فاصله از یکدیگر امتحان خواهند داد.

وی با اشاره به شیوه دوم عنوان کرد: درصورتی که ستاد ملی مبارزه با کرونا اجازه برگزاری حضوری امتحانات با رعایت فاصله گذاری اجتماعی را ندهد در این صورت برنامه‌ریزی نخست آن است که آزمون‌ها به شکل مجازی و جستجوگری یعنی به حالت openbook برگزار شود، برنامه‌ریزی دوم آن است که استادان به صورت جداگانه در سامانه آموزش مجازی از هر دانشجو پرسش‌های شفاهی و سریع را به عنوان امتحان پایان ترم داشته باشند.

دانشگاههای غیرانتفاعی

علی آهون‌منش رئیس اتحادیه دانشگاه‌‌های غیرانتفاعی درباره شیوه برگزاری امتحانات پایان ترم دانشجویان گفت: دانشگاه‌های غیرانتفاعی در راستای کمک به دانشجویان سه هفته بعد از پایان ماه مبارک رمضان اقدام به برگزاری کلاس‌های حضوری برای رفع اشکال دانشجویان می‌کنند.

او ادامه داد: امتحانات دانشگاه‌های غیرانتفاعی در بازه زمانی طولانی‌تری برگزار خواهد شد به طوری که در هر روز بیشتر از دو امتحان برگزار نخواهد شد.

آهون‌منش تصریح کرد: دانشگاه‌های غیرانتفاعی طبق چارچوب و قوانین دستورالعمل وزارت علوم تمام تسهیلات ابلاغی را برای دانشجویان انجام داده است.

گزارش از کیانوش بدنکی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top