به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به نقل از آریا، این انجمن اعلام کرد که با توجه به اینکه اکثر خطوط هوایی جهان در حال حاضر غیرفعال هستند، درآمد آنها احتمالا از 838 میلیارد دلار در سال گذشته به 419 میلیارد دلار کاهش پیدا خواهد کرد.
«الکساندر دو جونیاک» دبیرکل این انجمن گفت: هر روزی که می گذرد 230 میلیون دلار به ضرر سال جاری این صنعت اضافه میکند. میانگین ضرر به ازای هر مسافر حدود 38 دلار برآورد شده است.
IATA هشدار داد که در سال 2021 و همزمان با تقلای ترافیک هوایی برای احیا و کاهش کرایهها توسط خطوط هواپیمایی برای برتری در رقابت، ضرر این بخش به 100 میلیارد دلار خواهد رسید.
دو جونیاک در ادامه گفت که خطوط هوایی در سال 2021 همچنان از نظر مالی شکننده خواهند بود و «رقابت شدیدتری» را پیش بینی کرد. وی افزود: این موضوع انگیزه های مسافران را برای بازگشت به آسمان و استفاده از هواپیما تقویت خواهد کرد.
براساس پیش بینیIATAُ، درآمدهای این بخش در سال 2021 به 598 میلیارد دلار افزایش پیدا خواهد کرد. مطابق برآورد این نهاد، شمار مسافران در سال جاری به 2.25 میلیون نفر کاهش پیدا می کند و در سال 2021 به 3.38 میلیون خواهد رسید که البته همچنان نسبت به سطوح سال گذشته بیش از 25 درصد کمتر است.
کرایه ها در سال جاری 18 درصد کاهش خواهد یافت که خود به کاهش 241 میلیارد دلاری درآمدهای صنعت مسافربری هوایی کمک می کند. بر اساس اعلام IATA، به دنبال زمین گیر شدن گسترده هواپیماهای مسافربری، باربری هوایی که بخش کوچکی از این صنعت را شامل می شود کمی از ضرر را جبران کرده و با افزایش قیمت ها به بالای 30 درصد، به افزایش درآمدها به نزدیکی های رکورد ثبت شده 111 میلیارد دلار کمک کرده است.
اگرچه نرخ ابتلا به کووید-19 در بازارها به شدت کاهش یافته، اما خطوط هوایی همچنان با محدودیت های جسته و گریخته مسافرتی و مصرف کنندگان محتاط مواجه هستند.