تاریخ انتشار: سه شنبه 1399/03/27 - 10:08
کد خبر: 359798

چگونه از کلاهبرداری اینترنتی جلوگیری کنیم؟

برای شکایت از کلاهبرداری اینترنتی باید به دادسرای جرایم رایانه‌ای مراجعه کنید. این دادسرا به جرایم مربوط به فضای مجازی و جرایم سایبری رسیدگی می‌کند. با رجوع به دادسرا پرونده‌ای برای شما تشکیل می‌شود و بر طبق روال قانونی به آن رسیدگی می‌شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» دنیای اینترنت با همه مزایایی که دارد، دردسرهایی را برای مردم ایجاد کرده است. ارسال و دریافت اطلاعات در سراسر اینترنتی آسان تر از پیش شده است و از طرفی هم سارقان از این امکان سوء استفاده می‌کنند. کلاهبرداران اینترنتی همیشه در حال تست کردن ترفندهای هوشمندانه برای جعل اطلاعات میلیون‌ها نفر هستند. آن‌ها اغلب فناوری‌های جدید را با ترفندهای قدیمی ترکیب می‌کنند تا بتوانند از مردم پول بدزدند و یا به اطلاعات شخصی آن‌ها دسترسی داشته باشند. در اینجا اطلاعات کاربردی به شما ارائه می‌دهیم تا یک قدم جلوتر از کلاهبرداران بمانید.

برای حفظ امنیت و جلوگیری از کلاهبرداری اینترنتی باید به چند نکته توجه کنید:

  • از رمزعبورهایی استفاده کنید که سخت و طولانی باشند و مرتبا آن‌ها را تغییر دهید.
  • سوابق کارمندان خود را چک کنید و نحوه کار در فضای سایبری را به آن‌ها آموزش دهید
  • در زمان خرید اینترنتی حتما نکات ایمنی را درنظر بگیرید
  • هرگز ایمیل‌های ناشناس را باز کند و روی لینک‌های داخل ایمیل‌های ناشناس کلیک نکنید
  • رمز عبور خود را در اختیار دیگران قرار ندهید
  • دانش خود را نسبت به فضای مجازی افزایش دهید
  • از سایت‌های معتبر خرید کنید

چگونه از کلاهبرداری اینترنتی جلوگیری کنیم؟

انواع کلاهبرداری اینترنتی

در ادامه شما را با انواع کلاهبرداری اینترنتی آشنا می‌کنیم:

  • فیشینگ و کلاهبرداری برای دریافت اطلاعات حساب و یا سرقت اطلاعات هویتی

این نوع از کلاهبرداری اینترنتی از طریق سرقت اطلاعات شما مانند شماره کارت و رمز عبور و یا حساب کاربری شما انجام می‌شود. ممکن است یک پیامک برای شما ارسال شود و شما به یک سایت تقلبی منتقل شوید و با دادن اطلاعات شخصی خود امکان کلاهبرداری را برای افراد فراهم کنید. فیشینگ جایگاه اول را در کلاهبرداری و جرائم اینترنتی را دارد. در این روش با ساتختن صفحات جعلی مشابه با درگاه  بانک، دست به سرقت می‌زنند.

چگونه از کلاهبرداری اینترنتی جلوگیری کنیم؟

  • ویروسها و یا نرمافزارهای جاسوسی و مزاحم

 وقتی روی یک آگهی تبلیغاتی کلیک می‌کنید ممکن است جاسوس‌افزار دانلود کنید که این نرم‌افزارها می‌توانند اطلاعات کاربری شما را سرقت کنند و در نتیجه با بررسی و کنترل قعالیت اینترنتی شما به اهداف تبلیغاتی خود برسند.

بیشتر بخوانید: قرارداد مشارکت در ساخت (نمونه قرارداد + نکات مهم + خطرات مشارکت)

  • اسکیمر

در روش اسکیمر مجرمان با قراردادن مدارهای مغناطیسی در کارتخوان اطلاعات کارت بانکی افراد را ذخیره می‌کنند. این روش امروزه بسیار فراگیر شده است. براساس آمار پلیس فتا، کلاهبرداران و سارقان  ممکن است دستگاه اسکیمر را در داخل دستگاه‌های کارتخوان جاسازی کنند و بدون اطلاع از فروشنده و مشتریان، اطلاعات رمز را دریافت کنند و حساب را تخلیه کنند.

  • خالی کردن حساب با رسید خودپرداز

در این روش رسیدهای خودپرداز را برمی‌دارند و با شناسایی صاحب کارت و ارائه مدارک جعلی به نام فرد صاحب حساب برای دریافت کارت بانکی اقدام می‌کنند و موجودی آن را خالی می‌کنند. توصیه می‌شود نسبت به حفاظت از رسیدهای خودپرداز حساس تر باشید.

  • کلاهبرداری به اسم برنده شدن در قرعهکشی

در این نوع از کلاهبرداری سایت‌های قرعه‌کشی تقلبی ایجاد می‌شود و افراد را در این سایت‌ها به عنوان برنده معرفی می‌کنند. بعد در تماسی از فرد برنده می‌خواهند که اطلاعات کارت خود را دراختیارشان قرار دهد و از این طریق سرقت را انجام می‌دهند.

  • کلاهبرداری از طریق سایتهای شرط‌‌‌بندی

شرط‌بندی به تازگی در بسیاری از سایت‌های اینترنتی رایج شده است. کلاهبرداران از طریق این سایت‌ها مبالغ زیادی به دست می‌آورند. در این نوع از کلاهبرداری مبالغ اندک از تعداد بسیار زیادی از افراد دریافت می‌شود و چون مبلغ اندک است افراد پیگیر آن نمی‌شوند.

  • کلاهبرداری نیجریهای

این روش به عنوان اولین روش کلاهبرداری اینترنتی شناخته شده است. این روش با ایمیل انجام می‌شود این ایمیل تحت عنوان کمک برای خارج کردن مبلغ پول هنگفتی از کشور فرد، که معمولا هم نیجریه است ارسال می‌شود. فرد قربانی با وسوسه و وعده و وعیدهای دریافت پول زیایدی جهت قدردانی، این موضوع را می‌پذیرد. کلاهبرداران با گول زدن فرد، از او تقاضای مبلغی پول برای هزینه‌های بانکی می‌کنند.

بیشتر بدانید: تامین دلیل چیست و انواع آن کدام است؟

چگونه از کلاهبرداری اینترنتی جلوگیری کنیم؟

چگونه درگاه‌های پرداخت جعلی را شناسایی کنیم؟

همانطر که می‌دانید اغلب کلاهبرداری‌های اینترنتی از طریق خرید و فروش‌های اینترنتی انجام می‌شود.تمامی خرید و فروش با استفاده از یک درگاه پرداختی صورت می‌گیرد، حال اگر این درگاه را نتوانیم از صحت درگاه اطمینان پیدا کنیم، دچار ضررهای مالی بسیاری خواهیم شد. برای تشخیص جعلی بودن صفحات کافیست، به آدرس اینترنتی صفحه پرداخت توجه نمایید. ابتدا باید دقت نمایید که عینا به همان ادرس اصلی متصل شده اید و در مرحله بعدی توجه نمایید که آیا از امنیت سایت برقرار است یا خیر؟ اگر سایتی دارای https و علامت قفل بود پس اتصال امن را برقرار کرده‌اید و در صورتی که در آخر S نبود، نمی‌توان به آن اعتماد کرد. راه دیگری از نو بارگزاری آن صفحه است، اگر صفحه کلیدی مجازی که در صفحه پرداخت وجود دارد، تغییر نکرد، آن صفحه جعلی است. همچنین در حروف امنیتی اگر با رفرش کردن سایت تغییری پیدا نکرد، می‌توان گفت آن سایت جعلی است. برای اطمینان از صحت صفحه حتما اطلاعات سایت، اسم و لوگو و آدرس سایت دقیقا چک شود.

راهکارهای جلوگیری از کلاهبرداری اینترنتی؟

حفاظت از رمزهای عبور

یکی از راهکارهای جلوگیری از سرقت اینترنتی، حفظ و مراقبت از رمزهای عبور است. به همین دلیل حفاظت از رمز عبور بانکی باعث جلوگیری و کاهش از این امر می‌گردد.

  • رمز عبور خود را با صدای بلند اعلام نکنید
  • حدالامکان برای خرید با دستگاه کارتخوان، خودتان رمز کارتی را وارد نمایید.
  • اطمینان از صحت درگاه بانکی
  • استفاده از رمز پویا و رمز یکبار مصرف
  • استفاده از صفحه کلید مجازی در دستگاه تلفن همراه و رایانه
  • عدم استفاده از رمز عبور در مکان‌های عمومی مانند کافی نت و اماکنی که دارای اینترنت رایگان هستند
  • از سایت‌های معتبر خرید اینترنتی انجام دهید
  • فعال کردن پیامک بانکی برای اطلاع از ورود و خروج پول
  • استفاده از آنتی ویروس‌های معتبر برای جلوگیری از هک شدن
  • عدم توجه به پیامک‌ و ایمیل‌های حاوی برنده شدن

حتما بخوانید: بهترین وکیل تهران کیست؟

چطور از کلاهبرداری اینترنتی شکایت کنیم؟

برای شکایت از کلاهبرداری اینترنتی باید به دادسرای جرایم رایانه‌ای مراجعه کنید. این دادسرا به جرایم مربوط به فضای مجازی و جرایم سایبری رسیدگی می‌کند. با رجوع به دادسرا پرونده‌ای برای شما تشکیل می‌شود و بر طبق روال قانونی به آن رسیدگی می‌شود. اگر پرونده حساس باشد و نیاز به بررسی و تحقیق بیشتر وجود داشته باشد، پرونده را به پلیس فتا می‌فرستند.

در زمان رسیدگی به پرونده دو حالت ممکن است در روند دادرسی وجود داشته باشد. ممکن است در ابتدا شما به فردی مظنون باشید که در این صورت با دعوت قاضی مظنون باید برای دادن توضیحات به دادگاه بیاید. اما اگر شما مظنون احتمالی نداشته باشید و ندانید که چه کسی مرتکب جرم شده پرونده توسط پلیس به طور تخصصی بررسی می‌شود تا مجرم شناسایی شود.

برای شکایت از کلاهبرداری اینترنتی به جز مراجعه به دادسرای جرایم رایانه‌ای اگر در فضای مجازی قربانی شدید می‌توانید به سایت پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات با آدرس cyberpolice.ir مراجعه کنید و از طریق کلیک روی گزینه ارتباطات مردمی با وارد کردن اطلاعات شخصی خود مانند شماره تلفن و همراه و یا آدرس منزل و موضوع شکایت، برای رسیدگی به پرونده درخواست دهید و شکایت خود را ثبت کنید.  بعد از این کار، پلیس فتا با شما تماس می‌گیرد و بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد.

برای شکایت کلاهبرداری اینترنتی از کجا اقدام کنیم؟

برای شکایت از کلاهبرداری اینترنتی باید مانند بقیه موارد جرایم رایانه‌ای در اولین قدم از طریق دادسرای جرایم رایانه‌ای اقدام کنید و بعد از آن پلیس فتا به شکایت شما رسیدگی می‌کند و بررسی و تحقیقات لازم انجام می‌شود و درنهایت در دادگاه رای در این موضوع صادر می‌شود.

مجازات کلاهبرداری اینترنتی چیست؟

مطابق قانون ماده 67 که در رابطه با تجارت الکترونیک است و در سال 82 مصوب شده است؛ مجازات و جرم کلاهبرداری اینترنتی و رایانه‌ای، یک تا سه سال حبس و زندانی و رد مال به صاحب مال و همچنین پرداخت جزای نقدی معادل مالی است که گرفته شده است.

از آنجا پیگیری و  پیدا کردن مجرمان و کلاهبرداران اینترنتی پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. بهره مندی از یک وکیل پایه یک دادگستری متخصص در این امر و مشورت گرفتن برای دریافت راهکارهایی برای پس گرفتن مال سرقتی، امکان این را دارد که سریع‌تر به مال از دست رفته رسید. تنظیم شکایت نامه صحیح می‌توان کمک زیادی به مال باخته کند.

خدمات مشاوره حقوقی و کیفری سزا آنلاین با بهترین وکلای حقوقی در زمینه‌های مختلف، آماده پاسخگویی به شما عزیزان است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top