تاریخ انتشار: سه شنبه 1399/03/27 - 12:51
کد خبر: 359828

نزدیک به ۵۰ درصد از خانوارها فاقد مسکن ملکی هستند

بررسی آخرین داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد نیمی از خانوارها در دهک‌های کم‌درآمد فاقد مسکن بوده و در شکل‌های مختلف به نوعی مستاجر محسوب می‌شوند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به نقل ازنود اقتصادی، بررسی آخرین داده‌های گزارش هزینه و درآمد مرکز آمار ایران نشان می‌دهد در بین دهک‌های درآمدی، به‌طور میانگین حدود ۶۳ درصد از خانوارهای کشور دارای مسکن ملکی هستند که این میزان در دهک‌های کم‌درآمد کمتر از ۶۰ درصد است، به‌طوریکه در دهک‌های اول حدود ۵۴ درصد از خانوارها، دارای مسکن ملکی هستند، این میزان در دهک دوم حدود ۵۰ درصد، در دهک سوم حدود ۵۸ درصد و در دهک چهارم نزدیک به ۵۸ درصد است.

قابل ذکر است تفاوت خانوارهای دارای مسکن ملکی در دهک‌های کم‌درآمد (اول تا چهارم) مربوط به ساخت مسکن از سوی نهادهای حمایتی برای اقشار آسیب‌پذیر است. همچنین طبق این آمارها، خانوارهای دارای مسکن ملکی در دهک پنجم و ششم حدود ۶۳ درصد، در دهک هفتم ۶۷ درصد، در دهک هشتم حدود ۶۸ درصد، در دهک نهم بیش از ۷۲ درصد و در دهک دهم (پردرآمدترین دهک) نیز بیش از ۷۷ درصد خانوارها دارای مسکن ملکی هستند.

قابل ذکر است آنچه آمارهای مذکور بیان می‌دارد این است که به‌طور میانگین نیمی از خانوارها در دهک‌های کم‌درآمد فاقد مسکن بوده و در شکل‌های مختلف به نوعی مستاجر محسوب می‌شوند. این وضعیت درحالی است که طی سال‌های اخیر به‌واسطه افزایش بی‌رویه قیمت مسکن، اجاره‌بها در همه شهرهای کشور رشد نجومی داشته و اغلب خانوارهای کم‌درآمد مجبور شده‌اند یا به مناطق حاشیه شهر پناه ببرند یا اینکه برای تامین اجاره‌بها در داخل شهرها ساعات بیشتری کار کنند و از خرید اقلام سبد خوراکی کم کرده و حتی در برخی گزارش‌ها نیز آمده است مستاجران مجبور شده‌اند با امانت گذاشتن طلا و زیورآلات خود یا فروش آنها، مبالغ هنگفت اجاره‌بها را تامین کنند.

با همه این اوصاف، به‌نظر می‌رسد از آنجایی‌که دولت هیچ اراده‌ای برای کنترل قیمت‌های نجومی که در نتیجه فزونی تقاضا بر عرضه و همچنین فعالیت‌های مخرب سوداگرانه رخ داده، ندارد، باید مجلس اقدامات لازم را در این زمینه به دولت ابلاغ و بر اجرای آن نظارت کند.

 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
خط اتوبوس مستقیم تهران به نجف راه‌اندازی شد
تمجید رهبر انقلاب از سخنان عروس شهید هنیه
عاملان حمله به بیمارستان هفتم تیر دستگیر شدند
تحقیر کیمیا علیزاده در ثانیه آخر +فیلم
پیروزی ناهید کیانی برابر کیمیا علیزاده
گزینه وزارت اطلاعات و وزارت خارجه مشخص شدند؟
ناترازی بنزین چقدر است؟
زمان معرفی کابینه چهاردهم به مجلس اعلام شد
کشتی‌گیر ایران قبل از رسیدن به تشک مسابقه حذف شد
اتفاق حیرت‌انگیز در فاصله حدود یک ‌هفته به آغاز لیگ
فرمانده فراجا: اتباع غیرمجاز باید تا پایان سال به کشورشان بازگردند
پیام رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، به یحیی سنوار
پیش‌بینی رسانه صهیونیستی از جاهایی که ایران به آن حمله می‌کند
برقراری پرواز ویژه اربعین در مسیر ایلام نجف
رایزنی مجدد وزیران امور خارجه ایران و اردن
همه کشورها ناگزیر به محکومیت اسرائیل هستند
سقوط قهرمان جهان در ۳ هزار متر با مانع
۱۰ توصیه اورژانس به زائران اربعین
لهستان اولین فینالیست مسابقات والیبال المپیک
نکات مهم برای پیشگیری از سرخک در اربعین
ساعت شروع اولین مسابقه یزدانی در المپیک
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top