به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با توجه به ورود غیر کارشناسی و بی مهابای سلبریتی ها به موضوعات مهم در حوزه های مختلف، شناخت و زمینهسازی برای بالا بردن فهم عمومی جامعه نسبت به سلبریتی ها یکی از راه هایی است که می تواند از پیامدهای منفی و غیرقابل پیشبینی افعال و نگاههای غیرکارشناسانه این افراد جلوگیری کند. در همین راستا 5 کتاب منتشر شده با پرداخت به نحوه مواجهه و شناخت سلبریتی ها در ادامه آمده است.
1. فرهنگ شهرت
کتاب «فرهنگ شهرت» نوشته الیس کشمور، توسط احسان شاهقاسمی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ترجمه و از سوی انتشارات پژوهشگاه منتشر شد.
این کتاب با بررسی مسئلة فرهنگ شهرت به معنای آن، خاستگاهها ونفوذ جهانی آن میپردازد و اطلاعات بسیار مهمی از نظام ستارهسازی در غرب و نیز سازوکارهای ستارهسازی و محبوبسازی و نقش رسانهها در آن را بیان میکند.
این کتاب همچنین نشان میدهد که چطور ستارهها با قرار گرفتن دریک زمینة خاص اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و رسانهای، الگوهای رفتاری غیرمتعارفی را پیشمیگیرند که از جملة آنها میتوان به انحرافات حاد جنسی، مصرف مواد مخدر و ارتکاب به جرائم مختلف اشاره کرد. این کتاب تأکید میکند که نظام رسانهای در جهان سرمایهداری بهراحتی توانسته است از این افراد که معمولاً بهلحاظ معیارهای اخلاقی در سطوح بسیارپایینی هستند، قهرمانهای ملی و اجتماعی بسازد.
2. از سرمایه شهرتی تا شهرت سرمایه ای
ازآنجایی که شهرت بهمثابه ادراک مثبت مخاطبان از عملکرد رسانه یکی از معدود منابع است که به سازمان رسانهای مزیت رقابتی پایدار میدهد، نویسندگان در این کتاب کوشیدهاند در مواجههای انتقادی ضمن بررسی ابعاد مفهومی شهرت رسانهای، چگونگی دستیابی رسانه به توسعه منابع انسانی و به دنبال آن کسب شهرت قضایی را بررسی نمایند. این کتاب راهنمایی است برای دغدغه مندان حوزه رسانه که همواره به ذهنیت مخاطب نسبت به رسانه میاندیشند.
3. کتاب «شهرت»
نوشته الیس کشمور، توسط احسان شاهقاسمی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ترجمه و از سوی انتشارات پژوهشگاه منتشر شد.
این کتاب با بررسی مسئلة فرهنگ شهرت به معنای آن، خاستگاهها ونفوذ جهانی آن میپردازد و اطلاعات بسیار مهمی از نظام ستارهسازی در غرب و نیز سازوکارهای ستارهسازی و محبوبسازی و نقش رسانهها در آن را بیان میکند.
این کتاب همچنین نشان میدهد که چطور ستارهها با قرار گرفتن دریک زمینة خاص اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و رسانهای، الگوهای رفتاری غیرمتعارفی را پیشمیگیرند که از جملة آنها میتوان به انحرافات حاد جنسی، مصرف مواد مخدر و ارتکاب به جرائم مختلف اشاره کرد.
این کتاب تأکید میکند که نظام رسانهای در جهان سرمایهداری بهراحتی توانسته است از این افراد که معمولاً بهلحاظ معیارهای اخلاقی در سطوح بسیارپایینی هستند، قهرمانهای ملی و اجتماعی بسازد.
4. سلبریتی
شما زمانی این کتاب درباره سلبریتیهای اینترنتی را میخوانید که شاید بتوان آن را هم عصر طلایی و هم عصر تاریک این صنعت دانست. برای تازهکاران، امروز شهرت اینترنتی و صنایع نفوذداری در نهادیشدهترین، ساختارمندترین، تنظیمشدهترین و سازمانیافتهترین شکل خود است و از میانه دهه ۲۰۰۰ از راه تکرار کردارهای مختلف فرهنگی در حال آماده شدن بوده است.
شمار رو به فزونی از جوانان ماهرانه شهرت اینترنتی خود را به شغلهای زیستپذیر تمامعیار بدل میکنند، به نحویکه دهها نفر از آنها در همه جای دنیا به میلیونرهای اینترنتی بدل شدهاند. به نظر میرسد نوید تبدیل شدن احتمالی به یک سلبریتی اینترنتی، به هر دلیل و انگیزهای، اکنون بسیار جاندارتر از یک دهه پیش است. همانطور که ژانر محتواهای بیمعنا و عجیب و غریب در اینترنت همچنان به گونهگونی ادامه میدهد و سلبریتیها به دلایل نوتری از دل فرهنگ اینترنت بیرون میآیند، انگار فرهنگ شهرت اینترنتی آمده تا برای مدت طولانی اینجا با ما بماند.
5. فعالیت های انسان دوستانه سلبریتیها
در کتاب «فعالیتهای انساندوستانه سلبریتیها»؛ ایدئولوژی دهشگری جهانی اطلاعات ارزشمندی از انگیزههای سلبریتیها برای فعالیتهای انسان دوستانه، و رابطه آنها با نظام جهانی سرمایه داری و کالایی سازی ارائه شده است.
ایلان کاپور با استفاده از نظریههای اسلاوی ژیژاک توضیح میدهد که فعالیتهای انسان دوستانه سلبریتیها نه تنها خیرخواهانه نیست، بلکه بسیار آلوده و مخرب است. این فعالیتها نه تنها انسانها را از درد و رنج نمیرهاند، بلکه آنها را برای همیشه یا مدتی طولانی اسیر و برده نظام سرمایه داری، مصرف گرایی، کالایی سازی، و رهبری کسانی میکند که شایستگی حکومت بر قلبها و ذهنها را ندارند.
نویسنده کتاب میگوید بحران آپارتاید اجتماعی و طرد اجتماعی که آدمها را به زاغه نشینی وا میدارد و بردگی کشیدن از مهاجران را اخلاقی جلوه میدهد، با فعالیت به ظاهر انسان دوستانه سلبریتیها کمتر از میزان موجود دیده میشود و یا اصلا دیده نمیشود. سلبریتیها با رفتن به میان فرودستان و محرومان و دادن کمکهای ناچیز و مقطعی، آن هم در حضور دوربینها نه تنها از درد آنها چیزی کم نمیکنند، بلکه به آن محرومان و میلیونها محروم دیگر در سراسر جهان القا میکنند که هیچ جدایی اجتماعی وجود ندارد و جهان ناعادلانه کنونی ما، اتفاقا کاملا «عادلانه» است. فعالیت انسان دوستانه سلبریتی ها، تنها سلاحی مخفی برای تثبیت سرمایه داری و تبعیض است.