تاریخ انتشار: جمعه 1399/03/30 - 21:22
کد خبر: 360165

برجام بزرگترین خطای استراتژیک ایران بود

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه قطعنامه امروز ‌شورای حکام، دیگر جای توجیه برای اقدامات غربی‌ها نمی‌گذارد، گفت: اروپایی‌ها با وقاحت توقع دارند به مطالبات غیرقانونی آن‌ها عمل کنیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، ابوالفضل ظهره‌وند، عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با اشاره به صدور قطعنامه ضدایرانی شورای حکام آژانس اتمی به بهانه عدم همکاری ایران با تحقیقات آژانس، گفت: قطعنامه‌ای که امروز صادر شد، نشان‌دهنده استیصال طرف‌های اروپایی در برجام است. کشورهای اروپایی به‌جای اینکه متوجه تکالیف بر زمین مانده خود در برجام باشند، کماکان با وقاحت تمام این بحث را مطرح می‌کنند که به مطالبات غیرقانونی آن‌ها در چارچوب برجام عمل کنیم.

اروپایی‌ها باید سوخت را تا سقف ۳۰۰ کیلو از ما خریداری می‌کردند

ظهره‌وند ادامه داد: اروپایی‌ها در حالی بحث افزایش میزان سوخت را مطرح می‌کنند که متوجه مسئولیت خودشان در این زمینه نیستند، چرا که آن‌ها می‌بایست این سوخت را تا سقف ۳۰۰ کیلو از ما خریداری می‌کردند و ایران هم کماکان این آمادگی را داشته و دارد که بفروشد، امّا از آنجایی که آن‌ها از آمریکا حساب می‌برند و اراده‌ای در مقابل آمریکا ندارند، می‌خواهند بی‌ارادگی خودشان را با صدور قطعنامه ‌و دادن آدرس غلط به افکار بین‌المللی جبران کنند و این نکته مهمی است.

عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با بیان اینکه آژانس بین‌المللی انرژی و سه کشور اروپایی هیچگاه تا این حد مسلوب‌الاراده نبوده‌اند، تصریح کرد: برجام آزمون خوبی بود برای اثبات بی‌ارادگی و ناتوانی اروپایی‌ها در مقابل رفتارهای غیرقانونی آمریکا.

برجام برای این بود که ما یک طرفه بازنده باشیم‌

ظهره‌وند با بیان اینکه ما از ابتدا می‌دانستیم و امروز هم باید بدانیم که از دیگ اروپایی‌ها آبی گرم نمی‌شود، اظهار داشت: برجام برای این نبود که ما به یک توافق برد ـ‌ برد برسیم. بلکه موضوع این بود که ما یک طرفه بازنده باشیم‌ و آن‌ها مطالبات غیرقانونی خودشان را دنبال کنند.

۲ سال قبل اعلام کردم که مسئله PMD حل نشده؛ چرا می‌گفتند حل شده است؟

وی ادامه داد: ما می‌بایست مسیر گذشته خودمان را قوی‌تر ادامه دهیم. البته در این میان، دیپلماسی رسانه‌ای بسیار مهم است. چرا که حافظه افکار عمومی ‌عمر کوتاهی دارد. ۲ سال قبل اعلام کردم که مسئله PMD حل نشده؛ چرا می‌گفتند حل شده است؟ آقای آمانو مدیرکل وقت آژانس، پرونده PMD را نیمه‌باز گذاشت و از حالت سیاه به خاکستری تبدیل کرد و آن را باز گذاشت. ما به جای اینکه رفتارهای طرف مقابل را توجیه کنیم و در مقابل اقدامات آن‌ها منفعل باشیم باید سیاست فعال را در پیش بگیریم.

ظهره‌وند افزود: اکنون که ایالات متحده و غربی‌ها در مسئله تبعیض نژادی و نابرابری اجتماعی در موضع انفعال هستند و قدرت‌شان در حال افول است، رفتارهای آن‌ها در قضیه پرونده هسته‌ای را هم برای افکار بین‌المللی توضیح بدهیم. نگوییم خب قطعنامه صادر شده و بعد هم به شورای امنیت می‌رود. این نکته مهمی است که سکوت و انفعال ما رفتارهای غیرقانونی و سلطه‌طلبانه آن‌ها را تشدید می‌کند.

ساکتیم چون همواره خواسته‌ایم برجام را به‌عنوان یک دستاورد وانمود کنیم

وی با تأکید بر اینکه باید به اقدام اخیر آژانس واکنش نشان دهیم و روی این موضوع مانور دهیم، گفت: ما متأسفانه ساکت هستیم. حتی قبل از اینکه قطعنامه را صادر کنند، در نشستی که چند روز پیش در آژانس برگزار شد، واکنش حساب‌شده‌ای ندیدیم، چرا؟ چرا چون همواره خواسته‌ایم برجام را به‌عنوان یک دستاورد وانمود کنیم. در حالی که به اعتقاد بنده بزرگترین خطای استراتژیک در جمهوری اسلامی توافق‌نامه برجام بود و امروز ضعف‌های پنهان و آشکار برجام علیه امنیت ملّی ما دارد آشکارتر می‌شود.

ظهره‌وند با بیان اینکه باید از برجام عبور کنیم و موضع فعال بگیرم، تصریح کرد: غرب امروز در موضع انفعال قرار دارد، اگر در موضع قدرت بودند چه می‌کردند.

عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای افزود: پیش‌بینی می‌شود رفتارهای زیاده‌خواهانه غربی‌ها در قبال ایران و برنامه هسته‌ای ما ادامه خواهد داشت.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
انواع کاغذ دیواری جدید برای پذیرایی
کار سختی که ایران کرد
جریمه ۳۰۰ میلیون تومانی ۳ باشگاه لیگ برتری
قرمزها آبی‌ها را صدرنشین کردند؛ همه برای یکی!
تصاویر هولناک از جاری شدن سیل در نیکشهر
برق کولرهای گازی شما را نگیرد!
تقویت فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور
پیش‌بینی بانک‌های غربی از قیمت نفت پس از حمله ایران به اسرائیل
حجم باورنکردنی ویرانی در شهر غزه را در این تصاویر هوایی ببینید
خداحافظی یک بازیکن از نسل طلایی ایران
وزیر خارجه نتانیاهو به دست و پا افتاد
ایران رکن اصلی و حیاتی امنیت اسرائیل را از بین برد
پیش‌بینی وضعیت بارش کشور تا ۶ هفته آینده
بیمه کارگران ساختمانی به کجا رسید؟
راهیابی هر ۵ فرنگی‌کار کشتی ایران به مرحله نیمه‌نهایی
محکومیت رفتار وحشیانه یک هوادار از سوی فدراسیون فوتبال عربستان
ژیلا صادقی اسلحه به دست شد!
پاتوق زیر زمینی معتادان در دل تهران +عکس
همه عملیات‌های انتقامی ایران ؛ از جنگ شهرها در سال ۱۳۶۳ تا عملیات وعده صادق +عکس
لحظه کشف ۱۰۰۰ کیلو شیشه از یک تریلی +فیلم
درخواست انگلیسی ها از نتانیاهو
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top