تاریخ انتشار: شنبه 1399/04/07 - 12:58
کد خبر: 361244

رونمایی از تازه‌ترین اثر شاعر فارسی‌زبان هندی

مراسم رونمایی از کتاب جدید اخلاق آهن، شاعر فارسی‌زبان هندوستانی، با حضور شاعران و اهالی فرهنگ از کشورهای مختلف به صورت مجازی برگزار شد. «باران عشق» شامل مجموعه‌ای از سروده‌های او در موضوعات مختلف است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، مراسم رونمایی از اثر جدید اخلاق آهن، شاعر فارسی‌زبان هندوستانی، با حضور جمعی از شاعران و اهالی فکر و فرهنگ فارسی‌زبان از کشورهای مختلف به صورت مجازی برگزار شد.

رضا اسماعیلی، شاعر و پژوهشگر، که مدیریت این برنامه را برعهده داشت، با اشاره به انتشار تازه‌ترین اثر اخلاق آهن به زبان فارسی گفت: دوست عزیز و برادر شاعرم، استاد اخلاق آهن از فارسی‌زبانان فرهیخته روزگار ما است که مجموعه شعرشان به همت انتشارات پارسی زبان با عنوان زیبا و عرفانی «نماز عشق» چاپ و منتشر شده است.

وی ادامه داد: اخلاق احمد (آهن)، زاده‌ سال 1353 خورشیدی، پژوهشگر مطالعات هندی ـ فارسی و شاعر دو زبانه‌ اردو و فارسی‌ است. زمینه‌ کارهای علمی او بیشتر بر تحقیقات تاریخ و فرهنگ فارسی در هندوستان، مطالعات تصوّف و عرفان، امیرخسروشناسی، بیدل‌شناسی، مولوی‌پژوهی، خیّام‌پژوهی، فرهنگ‌نگاری، شناخت ادبیات مدرن فارسی و ترجمه استوار بوده است.

به گفته اسماعیلی؛ از اخلاق آهن تا کنون حدود 30 مجلّد کتاب، شامل تألیف، ترجمه و ویرایش به چاپ رسیده است. او علاوه بر کسب جوایز متعدد ملی و بین‌المللی به خاطر آثار پژوهشی‌اش، به خاطر مجموعه‌ شعر خود به زبان اردو ـ با عنوان «سُرور» ـ نیز جوایز معتبری کسب کرده است. اخلاق آهن اکنون استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه جواهرلعل نهرو دهلی نو هندوستان است.

از اقبال تا شریعتی

عبدالجبار کاکایی، شاعر، نیز در ادامه این مراسم با اشاره به ویژگی‌ سروده‌های اخلاق آهن گفت: با دکتر اخلاق آهن در کنگره خیام سال 2004 دهلی آشنا شدم و در چند دیدار بیشتر به زوایای شخصیتی ایشان پی بردم. اخلاق و منش متواضعانه، زندگی زاهدانه و روحیات عارفانه نه تنها در آثار و احوال و گفتار وی که در دل‌سروده‌های او نیز آشکار است. شعر نسبتاً منقح و پاکیزه که در بین فارسی‌گویان هند قابل توجه است و توازن عقل و عشق در دیدگاه‌های او که یادآور میراث فکری علامه اقبال است و اعتقاد به حقیقت نوعیه در میراث تاریخی اسوه‌های دینی که ملهم از اندیشه‌های مدرن دکتر علی شریعتی است، از خصوصیات فکری اخلاق آهن است.

وی ادامه داد: اخلاق آهن پژوهشگری پارسا، متین و دقیق در زمینه شناخت ادبیات مدرن فارسی است. من انتشار مجموعه شعر او را تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم آغاز رویشی مجدد باشد در بین پارسی‌گویان شبه قاره.

علی‌اکبر شاه، از شاعران فارسی‌زبان هندوستان، نیز در ادامه این مراسم به ویژگی‌های سروده‌های اخلاق آهن اشاره کرد. او یکی از خصائص بارز آهن را توجه به نگارش فارسی دانست و گفت: اخلاق آهن علاوه بر کارنامه‌های علمی، یک شخصیت بسیار متواضعی است که واقعاً با جدیت تام و تمام در زمینه حفظ و نگارش آثار فارسی کوشا است. از سوی دیگر، او همزمان یک معلم دلسوز و فداکار است که یک نسل جوان را دارند برای ورود به میدان عمل پژوهش تربیت می‌کند.

وی ادامه داد: یک کار ارزنده دیگر آقای اخلاق جمع‌آوری و ویراستاری مقالات بزرگان عرصه ادب فارسی هند است که از این طریق او بر حفظ آثار بسیار ارزنده و ناب همت گماشته است. مجموعه‌هایی از جمله مقالات عرشی، خیام‌شناسی و مقالات مبارزالدین رفعت که در دست ویراستاری است، از این قبیل آثار است.

معلم خستگی‌ناپذیر شعر فارسی

علی اصغر الحیدری، از شاعران جوان هندوستانی، نیز در ادامه این مراسم اخلاق آهن را یکی از اساتید معروف هند معرفی کرد که در کنار شعر، در حوزه تحقیق و پژوهش نیز شهرت دارد. او ادامه داد: من اولین‌بار او را در سال 2014، زمانی که در دانشگاه جواهر لعل نهرو ثبت‌نام کرده بودم، دیدم و پس از آن، دو سال در محضر او به عنوان دانشجوی فوق لیسانس شاگردی کردم.  آهن همیشه در کلاس ما را به تحقیق و پژوهش تشویق و در زمینه‌های مختلف ادبی رهنمایی می‌کرد. بعد از آن نیز در  دوره‌های پیش دکترای و دکترا با راهنمایی او مشغول پژوهش شدم. یکی از ویژگی‌های اخلاق آهن این است که بدون خستگی به شاگردان خود در امر پژوهش یاری می‌رسانند.

این شاعر جوان هندوستانی در ادمه به بهانه انتشار تازه‌ترین اثر اخلاق آهن، سروده‌ای را به او تقدیم کرد که به این شرح است:

در کعبه کس نمانده کنون بتگری کند
بعد از رسول دعوی پیغمبری کند

از خود ره وصال بجویید، همرهان!
کو آن کسی که بر سر ما سروری کند؟

خورشید وار کیست بیاید به ملک جان
بر تخت دل نشیند و روشنگری کند

سیمرغِ نور کو که مرا هم سفر شود
ما را به سمت قاف خدا رهبری کند

آن رهنما بریده سری روی نیزه‌ها است
کو در جهان سری که به آن همسری کند؟

شهر سبای دل ز سلیمان تهی شده است
وقت است دل نگاه به انگشتری کند

ای نار سرد باش که من غرق آتشم
بگذار تا خلیل من آتش گری کند

«باران عشق»، عنوان تازه‌ترین اثر اخلاق آهن، به تازگی از سوی مؤسسه فرهنگی شاعران پارسی‌زبان منتشر شده و در دسترس علاقه‌مندان به شعر قرار گرفته است. این پنجمین مجموعه از شاعران فارسی‌زبان هندوستان است که مؤسسه فرهنگی شاعران پارسی‌زبان منتشر می‌‌کند. سروده ذیل نمونه‌ای از اشعار اخلاق آهن است که در ادامه می‌آید:

به عرش گوش نهادم شبی بحمدالله
ز قدسیان بشنیدم، علی ولی الله

خوشم که مهر ولی خدا نصیبم شد
روم به‌شوق زیارت به‌دیدن آن ماه

جهان کفر بیاد جلال وی لرزد
بیا به بازوی خیبرکنش بریم پناه

به‌روز جنگ احد آسمانیان دیدند
که کوه کفر زبون گشت پیش او چون کاه

نبی مدینه علم است و باب آن علی است
ز راز هر دو جهان کیست چون علی آگاه؟

منم فقیر در بارگاه آن مولی
که هست رازگشای رموز سرّالله

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top