تاریخ انتشار: سه شنبه 1399/04/17 - 08:46
کد خبر: 362650

شانس خاتمی برای پیروزی از عارف نیز کم‌تر است

مهدی آیتی: به نظر من، اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ صددرصد شانسی ندارند. اگر جبهه اصلاحات امروز انسجام لازم را داشت باید خود را بازسازی سیاسی می‌کرد و نوسازی سیاسی داشت و آسیب‌شناسی سیاسی می‌کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از راهبرد معاصر، نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی و فعال سیاسی اصلاح طلب، درباره حضور محمدرضا خاتمی در انتخابات 1400 گفت: خاتمی حتی به اندازه عارف نیز شانس حضور در سیاست را نداشته و ندارد. اگر جبهه اصلاحات دارای تفکری منسجم می بود باید برای فعالیت های در سایه برنامه ریزی می کرد نه فعالیت های حضوری و عرصه اجرایی سیاست کشور. چون امروز جبهه اصلاحات اقبال عمومی را در اختیار ندارد.

مهدی آیتی در گفت و گو با راهبرد معاصر درباره احتمال کاندیداتوری شدن محمدرضا خاتمی برای انتخابات 1400 گفت: این روزها از طرف اصلاح طلبان مطالبی منتشر می شود که به نظر می رسد به دلیل بن بست های سیاسی چند سال اخیر در جبهه اصلاحات بوجود آمده اند. وقتی صحبت از این است که آقای عارف به طور جدی برای انتخابات 1400 تلاش می کند و یا احتمال مطرح شدن آقای خاتمی به میان می آید و یا مطرح شدن احمدی نژاد برای 1400 که از جانب تندروهای حامی او نشر پیدا کرده است این نوع تبلیغ و این تفکر نشان از انسداد سیاسی و بن بست های سیاسی و سرخوردگی های سیاسی و بی برنامه بودن سیاسی است.

وی ادامه داد: به نظر می رسد، اگر جبهه اصلاحات امروز در میان احزاب خود دارای انسجام و وحدت می بود کار به اینجا نمی رسید. در زمان آقای خاتمی به این گروه ها، گروههای 18 گانه می گفتند. اگر گروه های اصلاح طلبی دارای هماهنگی بودند امروز این حرفها منتشر نمی شد. این خبرها مثل خبر آمدن احمدی نژاد است. تقریبا همه می دانند دوران سیاسی محمد خاتمی و احمدی نژاد به سر آمده است.

آیتی تصریح کرد: تجربه سیاسی ایران و بسیاری از کشورها نشان می دهد وقتی رهبران سیاسی در دوره هایی اوج می گیرند و مطرح می شوند و دوران شکوفایی آنها می گذرد در بازنشستگی سیاسی در سایه قرار می گیرند در دنیا همینطور است. رهبران بزرگ جهان بعد از چند دوره رونق و شکوفایی به دوره نظریه پردازی سیاسی می رسند. کتاب خاطرات می نویسند و رهبری معنوی احزاب سیاسی را بر عهده می گیرند و وارد کارهای اجرایی سیاسی نمی شوند. کلینتون امروز سخنران بزرگی است که در دانشگاه ها سخنرانی می کند. اوباما امروز پول زیادی برای سخنرانی در دانشگاه ها می گیرد، فرم رایج در دنیا همین است. اگر این افراد وارد اجرا بشوند گذشته باارزش خود را بی اعتبار می کنند.

من به طور جدی و با یقین کامل عرض می کنم که اگر امروز رهبری اجازه بدهد و شورای نگهبان مانع نشود و آقای خاتمی در انتخابات شرکت کند و همه مردم به ایشان رای بدهند او خاتمی سال 1376 نخواهد بود. زیرا خاتمی قبلی دارای امتیازات و امکانات سیاسی و اقتصادی بود که امروز آن بستر ها در ایران فراهم نیست. در نتیجه گفتن این حرف ها به نفع آقای محمد خاتمی نیست و به حیثیت سیاسی و شان او لطمه می زند.

این تحلیلگر مسائل اصلاح طلب گفت: محمدرضا خاتمی حتی به اندازه عارف نیز شانس حضور در سیاست را نداشته و ندارد. اگر جبهه اصلاحات دارای تفکری منسجم می بود باید برای فعالیت های در سایه برنامه ریزی می کرد نه فعالیت های حضوری و عرصه اجرایی سیاست کشور. چون امروز جبهه اصلاحات اقبال عمومی را در اختیار ندارد و شانس برنده شدن کاندید اصلاح طلب حداقل است. ضمن اینکه اجازه فعالیت سیاسی از طرف ارکان نظام برای آنان صادر نمی شود.

وقتی جبهه ای به غروب و بازنشستگی خود نزدیک شده است عاقلانه این است که کنار بنشیند و در سایه فعالیت کند و فعالیت های نظری سیاسی و نرم افزاری و تبلیغی و فرهنگی داشته باشد. امروز تمام کسانی که در جبهه خاتمی و احمدی نژاد از بازگشت صحبت می کنند از روی سردرگمی و بی برنامه گی و پریشانی سیاسی حرف می زنند و این حرفها شان رهبران آنها را پایین می آورد.

آیتی در پاسخ به این پرسش، اصلاح طلبان در انتخابات 1400 آیا شانسی برای پیروزی دارند افزود: به نظر من، صددرصد شانسی ندارند. اگر جبهه اصلاحات امروز انسجام لازم را داشت باید خود را بازسازی سیاسی می کرد و نوسازی سیاسی داشت و آسیب شناسی سیاسی می کرد. جبهه اصلاحات امروز باید پوست اندازی سیاسی بکند و برنامه ریزی های بلند مدت داشته باشد و طرح های عملی و واقعی برای مردم به همراه بیاورد امروز این طیف دچار سردرگمی و بی برنامه گی است و ورود به عرصه های سیاسی با این حال پریشان به نفع این جبهه نیست. این طیف باید در سایه قرار بگیرد و به برنامه ریزی های نظری بپردازد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
خرید عسل؛ فرق تقلبی و اصلی را به سرعت متوجه شوید!
آیا رای دادگاه تجدید نظر قابل اعتراض است؟ شکستن رای در تجدید نظر امکان دارد؟
آیت‌الله خامنه‌ای: سعدی یکی از پایه‌های بنای استوار ادب پارسی است
اردن: نتانیاهو تنها کسی است که از تنش‌ها در منطقه سود می‌برد
با این وضعیت استقلال قید قهرمانی را بزند
خضریان: نباید فرصت میدان‌داری به افراد لابی‌باز در مجلس دوازدهم داده شود
شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند
پرسپولیس رکورد لیگ را شکست
چرا اسماعیلی‌فر آن حرکت را انجام داد؟
خانم بازیگر کارگردان شد و جایزه بین‌المللی گرفت
۳دستور ضربتی رئیسی برای کمک به مردم سیستان و بلوچستان
آمریکا و تجاوز به حق وتو !
برای جلوگیری از بستری‌های بی دلیل بیماران چه باید کرد؟
روایتی تکان‌دهنده از اوضاع وخیم اسرای اهل غزه
نظریه‌پرداز برجسته آمریکایی: اسرائیل از حمله ایران شوکه شد
کدام مراکز مجاز به ارائه خدمات زالو درمانی هستند؟
واکنش سفارت ایران در لندن به اتهامات بی دلیل به سپاه
سرکرده فروش کوکائین در فضای مجازی دستگیر شد
ایران مالک یک پهپاد سنگین و قدرتمند است
خط و نشان ترامپ برای حسین وفایی
۹۵۶ هزار نفر در نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۳ ثبت‌نام کردند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top