تاریخ انتشار: یکشنبه 1399/04/29 - 10:11
کد خبر: 364240

نامه انجمن اسلامی مستقل دانشگاه‌های شیراز به شانا

یک مسئله اساسی، رویه قیّم مآبانه و عدم استفاده از مشارکت بسیاری افراد و گروه‌های سیاسی دیگر به خصوص جوانان در مشورت و تصمیم گیری‌ها است. گاهی نیز برخی افراد معرفی شده و منتخب در دوره‌های پیشین، که الفاظ انقلابی و ارزشی برای بعضی از آن‌ها خرج شده بود، کارنامه ضعیفی داشتند. این موارد از عوامل شکاف نسلی نیروهای انقلابی است و می‌بایست مورد آسیب‌شناسی و اصلاح ساختار و رویه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران» متن نامه انجمن‌ اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های فارس خطاب به شورای ائتلاف نیروهای انقلاب استان (شانا) به شرح است:

باسلام و احترام
در انتخابات مجلس یازدهم شورای اسلامی، اکثر نامزدهای فهرست اعلامی شورای موسوم به ائتلاف نیروهای انقلاب (شانا) در شهر شیراز، استان فارس و حتی کشور با اکثریت آرا نسبت به سایر رقبا به مجلس راه پیدا کردند. با این که کمتر از نصف واجدین شرایط در انتخابات شرکت کردند، رأی اکثریت رأی دهندگان به فهرست های اعلامی شانا نشان دهنده مقبولیت این شورا در بین مردم دوست دار انقلاب است. لکن این مقبولیت به معنی بی عیب و نقص بودن عملکرد این شورا نیست و تحلیل گران مختلف انتقاداتی را نسبت به این شورا وارد می دانند.
 
اخیراً نیز سخنگوی شورا در مصاحبه ای به بیان راهبردها و مواضع شورا پرداخته است. انجمن های اسلامی مستقل دانشگاه¬های فارس لازم می دارند نکات، انتقادات و دغدغه های خود را نسبت به اظهارات سخنگوی محترم و اقدامات شورا بیان دارند.
این نکات و انتقادات از سر دلسوزی برای انقلاب و مردم، دلخوری از سیاسی کاری ها و کجروی های بعضی مسئولین و سیاست مداران و امید به تحول و اصلاح مسیر برای نیل به اهداف مقدس انقلاب ارائه می گردد؛ چرا که گرفتاری¬های مختلف امروز مردم، عمدتاً ناشی از روی کار آمدن افراد ناشایست و ناصادق است.
 
ضمن تلاش های خوب این شورا در راه انقلاب، با بررسی عقبه و عملکرد این مجموعه، موارد ناصحیح و ناخوشایند نیز مشاهده می¬شود. متأسفانه عمده ظهور و بروز شورا در نزدیکی انتخابات و سپس غیبت و انفعال نسبت به مسائل منتخبین و همچنین سایر مسائل جامعه تا نزدیکی انتخابات بعدی است که عیبی بر عملکرد این مجموعه می باشد. در همان مقوله انتخابات نیز با اختلاف و انشقاق سایر گروه ها، کار ناکارآمد رسانه ای و ارتباط ضعیف با بدنه مردمی و به خصوص جوانان، موجبات تضعیف و شکست آراء را فراهم آورد. یک مسئله اساسی، رویه قیّم مآبانه و عدم استفاده از مشارکت بسیاری افراد و گروه های سیاسی دیگر به خصوص جوانان در مشورت و تصمیم گیری¬ها است.
 
گاهی نیز برخی افراد معرفی شده و منتخب در دوره های پیشین، که الفاظ انقلابی و ارزشی برای بعضی از آنها خرج شده بود، کارنامه ضعیفی داشتند. این موارد از عوامل شکاف نسلی نیروهای انقلابی است و می بایست مورد آسیب شناسی و اصلاح ساختار و رویه قرار گیرد.
 
در صحبت های اخیر سخنگوی شورا به نقش کمرنگ جوانان و دانشجویان در سپهر سیاسی کشور اشاره شد. واضح است که شکاف نسلی مذکور، یکی از دلایل نقش کمرنگ جوانان است. از دلایل دیگر می توان به، ضعف توجه به کنشگری جوانان و دانشجویان، دلزدگی از سیاسی کاری ها، اختلافات و منازعات، حزب گرایی، شعار زدگی، قبیله گرایی و بعضا فساد¬های رخ داده و همچنین استقلال عموم دانشجویان از احزاب و مقامات نام برد.
 
راه تقویت آنها از طرف سیاست مداران نیز، تنها توجه به انتقادات، مطالبات و تصمیم سازی‌های این بدنه فعال از جامعه است.
 
در انتخابات اخیر، متأسفانه ساز و کار انتخاب نامزدهای لیست برای عموم مردم دارای ابهام و عدم شفافیت بود. ابتدائاً اعلام شد که فراخوانی به نامزدهای نام نویسی کرده ارائه شده است؛ و سپس با بررسی سوابق و دیدگاه ها و مصاحبه با آنها حدود بیست نفر انتخاب میگردد. اما برای انتخاب نهایی لیست، مسیر مبهم و مناقشه برانگیزی همچون سفارش گیری، سهمیه بندی و سنجش رأی آوری پی گرفته شد که شائبه ظاهرسازی و بررسی سوری توانمندی نامزدها را تقویت می کرد. این رویه غلط باعث زیر سوال رفتن انتخاب برخی افراد انقلابی هم می شد.
 
باید توجه گردد که الگوی سهمیه بندی لیست، در تضاد با شایسته سالاری می باشد؛ عواملی نظیر قومیت، جنسیت و صنف گرایی را در تصمیم گیری دخالت می دهد که باعث کنار آمدن با عیب و نقص ها و بعضاً ابهامات فساد نامزدها به بهانه رأی¬آوری آنها می شود.
 
این رویه اشتباه موجب شد بسیاری از افراد و گروه های سیاسی به خصوص جوانان که منتقد رویه شورا بودند، در حمایت از بعضی نامزدهای شایسته دیگر و البته کمتر شناخته شده نیز گام بردارند.
 
در این دوره ظرفیت های خوب و شایسته انقلابی ظهور و بروز داشتند؛ هر چند که به دلایل مختلف از راهیابی به مجلس باز ماندند.
 
با همه این احوال نامزدهای لیست معرفی شده شورا رأی آوردند؛ اما وظیفه شورا را نباید تمام شده دانست. در خصوص تعامل با نمایندگان فعلی لازم است که اولاً نسبت به نماینده های منتخب لیست خود مسئولیت بپذیرید. این مسئولیت می بایست موجب هدایت، همگرایی، تصمیم سازی (و البته نه تصمیم گیری)، مطالبه گری و بعضا موضع گیری نسبت به آنها شود.
 
همچنین وعده های داده شده نماینده ها را، چه پیش و چه پس از انتخابات پیگیری نمایید؛ همچون وعده شفافیت که عده ای اجرا، برخی بی تفاوت و حتی بعضی آشکارا نفی می کنند و هنوز هم با وجود انتقادات بیان شده، به افکار عمومی پاسخ نداده اند!
 
غیر از مسئله نمایندگان، لازم است به کنش گری نسبت به مسائل روز، به خصوص مشکلات عدیده مردم بپردازید تا حیات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خود را حفظ کنید.
 
با تمام این اوصاف نیاز است برای مسائل و همچنین انتخابات آینده، از تجربه های گذشته و انتقادات دلسوزان رهنمود بگیرید؛ علی الخصوص به شایسته سالاری پرداخته و به این مهم توجه تام داشته باشید و نه سهمیه بندی، قومیت گرایی، سفارش گیری، خاندان سالاری، لابی گری و غیره. همچنین نسبت به سوابق ناشایست و شبهات افراد هیچ گونه اغماضی نباشد.
 
به علاوه، از عموم گروه های انقلابی شهر و استان در تصمیم گیری ها مشورت گرفته و در تصمیمات مشارکت دهید. البته لازمه آن، تلاش برای گسترش دایره شناخت و ارتباط با افراد شایسته به خصوص جوانان انقلابی است.
 
امید است که با اصلاح رویه ها و ساختار ها، این شورا به معنای واقعی کلمه به ائتلاف نیروهای انقلاب نزدیک تر شود.
 
والسلام من تبع الهدی
 
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علوم پزشکی شیراز
انجمن اسلامی  دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی شیراز
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علوم پزشکی فسا
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top