به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از کانال مرکز اسناد انقلاب اسلامی، سردار شهید حسین همدانی در بخشی از خاطرات خود که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی ثبت و ضبط شده است درباره عملیات بزرگ مرصاد در مردادماه 1367 میگوید: ...وقتی فشار تیپهای منافقین برای عبور از تنگه چارزبر شروع شد، اولین تیپ به نام سوسن میخواست عبور کند. چون بیسیمهای آنها شنود میشد و فارسی هم مکالمه داشتند، لذا به محض اینکه دستور میدادند ما برای دفاع آماده میشدیم.
به دنبال فشار منافقین، اولین خودرو وانت آنها از تنگه عبور کرد که پشت سر آنها هم خودروهای زرهی کامکاول بود که برادرها از طرف به این خودرو با رگبار مسلسل حمله کردند که در نتیجه واژگون شد. مدارکی که از این خودرو به دست آمد، کروکی و کالک اهداف ارتش سازمان مجاهدین خلق بود که مسیر آنها را از چارزبر به کرمانشاه سپس به همدان، سه راهی بوئینزهرا، کرج و میدان آزادی مشخص کرده بود…
در این میان نقش برادر ارجمند شهید صیاد شیرازی که مثل یک بسیجی هر کاری که میتوانست انجام میداد، بسیار ارزشمند بود. با آمدن لشکرهای سپاه از جنوب از دو محور یعنی جاده پلدختر به سمت اسلامآباد و جاده کرمانشاه به سمت اسلامآباد خیلی سریع عملیات طراحی شد و سپس عملیات مرصاد به اجرا درآمد...
از طرف دیگر نیروهایی که در جنوب داشتیم توسط محسن رضایی تعدادی از آن یگانها با هلیکوپتر به جاده اسلامآباد منتقل و مسیر منافقین را میبندند و از دیگر سو هم پشت تنگه حسنآباد را بستند و تمام منطقه محاصره شد. به همین دلیل «مرصاد» گفته شد یعنی کمینگاه.