تاریخ انتشار: یکشنبه 1399/05/26 - 08:38
کد خبر: 367270

معرفی مستند به مناسبت سالروز شکست صهیونیست‌ها در جنگ ۳۳روزه؛

از «سه سوی میدان جنگ» تا «سواحل اشک زیتون»

از «سه سوی میدان جنگ» تا «سواحل اشک زیتون»

روزهای ابتدایی جنگ بود که رژیم صهیونیستی با بمب‌باران مناطق مسکونی و مواضع حزب‌الله، خود را پیروز جنگ می‌دانست و در سر داشت یک هفته‌ای حزب‌الله لبنان را که عامل اخراج اشغالگران از لبنان در سال ۲۰۰۰ بود نابود کند. همین توهمات و خیال‌پردازی‌ها باعث شد کاندولیزا رایس، در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره تعرض رژیم صهیونیستی به خاک لبنان بگوید: «این درد زایمان خاورمیانه جدید است.»

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ چهارده سال پیش و در همچنین روز و شب‌هایی بود که ارتش رژیم صهیونیستی که به ادعای سرای این رژیم، جزوه پنج ارتش قدرتمند دنیا است، بعد از 33 روز تسلیم مقاومت مردم لبنان شد و مفتضحانه از جنوب این کشور عقب نشست.

روزهای ابتدایی جنگ بود که رژیم صهیونیستی با بمب باران مناطق مسکونی و مواضع حزب الله، خود را پیروز جنگ می‌دانست و در سر داشت یک هفته ای حزب الله لبنان را که عامل اخراج اشغالگران از لبنان در سال 2000 بود نابود کند. همین توهمات و خیال‌پردازی‌ها باعث شده بود کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه وقت آمریکا، در پاسخ به پرسش خبرنگاران از تعرض رژیم صهیونیستی به خاک لبنان بگوید: «این درد زایمان خاورمیانه جدید است.»

و در کم‌تر از یک ماه بعد، نه تنها آن خاورمیانه جدیدی که غربی‌ها برایش رویاپردازی می‌کردند متولد نشد، بلکه آن‌ها، در رسیدن به نابودی و حتی خلع سلاح حزب الله هم ناکام ماندند.

جنگ 33 روزه رژیم صهیونیستی علیه مردم لبنان یکی از اتفاقات چندسال اخیر است که مورد توجه تعدادی از فیلمسازان انقلاب قرار گرفته است. در مستندهایی که در چندسال اخیر در مورد این رویداد ساخته شده است از جنبه‌های مختلفی به این حادثه پرداخته شده است. از نگاه تاریخی گرفته تا بررسی مسائل نظامی، از بررسی دلایل شکلگیری جنگ تا بررسی استفاده از سلاح‌های کشنده و نامتعارف توسط رژیم صهیونیستی.

در ادامه برای شنیدن و دیدن توصیف رشادت‌ها و ایثارهای رزمندگان شیعه لبنانی که پیش از ورود امام موسی صدر به لبنان جزء مستضعف‌ترین اقشار لبنانی بودند، چند مستند پیشنهاد می‌شود؛ البته که میزان ایثار و رشادت این رزمندگان محاصره از هر طرف، با یک یا چند مستند یکی دوساعته توصیف نمی‌شود.

مستند «جنگ پنهان» 

جنگ 33 روزه در لبنان در سال 2006 یک آزمایشگاه جدی و تمام عیار برای تمرین و آزمایش انواع سلاح های آمریکایی بود.

انواع بمب ها، موشک ها و راکت ها از جنوب تا شمال لبنان برای انهدام زیر ساخت ها و هدف قرار دادن غیرنظامیان مورد حمله قرار گرفت. یکی از مهمترین و مخرب ترین ِ این سلاح ها، استفاده رژیم صهیونیستی از بمب های خوشه ای به طور وسیع و بی سابقه در طی 33 روز تهاجم بوده است.

قربانیان از گروه های مختلف سنی، طبقاتی و مشاغل مختلف بوده اند. کودکان به دلیل آگاه نبودن به مخاطرات این بمب ها و جدی نگرفتن آن، آسیب های جبران ناپذیری دیده اند.

این فیلم 48 دقیقه ای تلاش دارد از جنبه های گوناگون به آسیب هایی که مردم جنوب لبنان از بمب های خوشه ای، به جامانده از جنگ 2006 دیده اند، بپردازد. سازنده این مستند، وحید فرجی است.

مستند «جنگ ششم»

مستند جنگ ششم، جنگ 33 روزه اسرائیل علیه لبنان را در چهار مرحله دنبال می کند:

مرحله اول: جنگ برای پیروزی مطلق
مرحله دوم: جنگ برای پیروزی نسبی
مرحله سوم: جنگ برای حفظ حیثیت
مرحله چهارم: جنگ برای حفظ موجودیت

مستند «33 روز جنگ»

این مستند 5 قسمتی به بررسی و تحلیل نظامی جنگ 33 روزه رژیم صهیونیستی علیه لبنان که در جولای 2006 اتفاق افتاد می پردازد.

این مجموعه دربرگیرنده اظهار نظرهای چهره های رسمی از دو طرف جنگ و گفتگوهایی با کارشناسان برجسته نظامی از چندین کشور می باشد.

مستند «سلام حزب‌الله»

در مستند سلام حزب الله و مقاومت اسلامی در لبنان به ریشه های عصبانیت رژیم صهیونیستی از رزمندگان حزب الله و علت تهاجم همه جانبه به لبنان در سال 2006 پرداخته می شود.

مستند «فرزندان جبل عامل»

مستند فرزندان جبل عامل با نگاهی تاریخی، سرگذشت شکلگیری مقاومت اسلامی شیعیان در جنوب لبنان به رهبری امام موسی صدر را روایت می کند.

مستند «سه سوی میدان جنگ»

یکی از اهداف مهم اسرائیلی ها در جنگ 33 روزه، رسیدن به رودخانه "لیتانی" بود. آن‌ها راه های مختلفی را برای رسیدن به این منطقه امتحان کردند، اما موفق نشدند.

تلاش آخر آن‌ها ورود به دشت خیام بود که منطقه ای مثلثی شکل است و از جنوب به خاک فلسطین اشغالی، از سمت راست به شهرکی لبنانی و از سمت چپ به شهرک مسیحی نشین مرجعیون می رسد. این مستند به تحلیل این میدان جنگ می‌پردازد.

مستند «سواحل اشک و زیتون»

در آخر تحلیل فرمانده شهید، سپهبد حاج قاسم سلیمانی از عوامل شکل‌گیری جنگ 33 روزه را می‌خوانیم:

گزارش از سیدشایان ابهری

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top