تاریخ انتشار: جمعه 1399/06/07 - 14:07
کد خبر: 368623

پایان سفر وزیر خارجه آمریکا به خاورمیانه؛ مأموریتی ناتمام

وزیر خارجه آمریکا پس از تصمیم امارات برای آغاز مناسبات رسمی با اسرائیل، راهی خاورمیانه شد تا برای این توافق که دولت آمریکا آن را "موفقیت تاریخی" می‌خواند تبلیغ و سایر کشورها عربی را به عادی‌سازی روابط‌ خود با اسرائیل ترغیب کند. امارات و اسرائیل از سال‌ها پیش روابط تجاری و اقتصادی قابل توجهی داشتند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسنا، مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا پنج‌شنبه ششم شهریور در حالی آخرین ایستگاه سفرش به خاورمیانه یعنی عمان را به مقصد آمریکا ترک کرد که آخرین پیام توییتری او از دیدار با سلطان هیثم در مورد "اهمیت ایجاد صلح، ثبات و رفاه منطقه‌ای از طریق یک شورای متحد همکاری‌ مشترک خلیج" خبر می‌داد.

خبرگزاری رسمی عمان اما هدف از این دیدار را بررسی "جنبه‌های همکاری‌های دوجانبه سلطان‌نشین عمان و ایالات متحده در چارچوب روابط محکمی که آنها را به هم پیوند می‌دهد" اعلام و هیچ اشاره‌ای به روابط با اسرائیل نکرد.

به گزارش دویچه وله، وزیر خارجه آمریکا نخستین مقام بلندپایه غربی بود که با سلطان جدید عمان دیدار کرد. سلطان هیثم  دی‌ماه گذشته در پی درگذشت سلطان قابوس جانشین او شد.

عمان از مدتها پیش وارد گفتگو با اسرائیل شده است و ضمن استقبال از تصمیم امارات برای عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل، بار دیگر بر حمایت عمان از فلسطینی‌ها تأکید کرده است.

مایک پامپئو پبش دیدار با سلطان گفته بود امیدوار است که سایر کشورها پیرو امارات باشند. پس از مصر و اردن، امارات سومین کشور عربی است که با اسرائیل روابط دیپلماتیک برقرار می‌کند.

پیش از عمان، دولت انتقالی سودان نیز اعلام کرده بود در حال حاضر "هیچ دستورالعملی" برای برداشتن گام به این بزرگی ندارد و نمی‌تواند درباره عادی‌سازی مناسبات با اسرائیل تصمیم بگیرد.

بحرین نیز با اشاره به موضع‌گیری متحد اصلی خود در منطقه یعنی عربستان که پرنفوذترین کشور عربی منطقه به شمار می‌رود، تکرار کرد که توافق با اسرائیل بدون تأسیس یک کشور مستقل فلسطین تحقق نخواهد یافت.

اراضی اشغالی نخستین ایستگاه سفر مایک پومپئو به منطقه بود. او از فرصت حضور در قدس اشغالی برای شرکت در همایش جمهوری‌خواهان سود جست و بر حمایت دولت ترامپ از دولت اسرائیل تأکید کرد.

برقراری ارتباط دیپلماتیک و به "رسمیت" شناختن اسرائیل از سوی امارات متحده عربی انتقاد شماری از کشورهای عرب را برانگیخته است. رهبران فلسطینیان نیز این اقدام را "خنجر از پشت" خوانده و محکوم کرده‌اند. متحدان ایالات متحده آمریکا در منطقه نیز تا کنون واکنشی محاطانه داشته‌اند.

مایک پومپئو که پیش از سفر به عمان، چهارشنبه توقف کوتاهی در امارات داشت ضمن دیدار با عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه و طحنون بن زاید آل نهیان، مشاور امنیت ملی این کشور "موفقیت تاریخی" آنها و توافق با اسرائیل را تبریک گفت.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز در حاشیه سفر پامپئو به این کشور گزارش‌های منتشر شده مبنی بر مخالفت اسرائیل با فروش جنگنده اف‌۳۵ آمریکایی به امارات را تکذیب کرد و گفت که او تنها با اقدامی مخالف است که می‌تواند "نفوذ استراتژیک" اسرائیل در منطقه را کاهش دهند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top