تاریخ انتشار: شنبه 1399/06/15 - 19:53
کد خبر: 369316

حجاب و رفتارهای عرفی از حقیقت تا مجاز

با شیوع کرونا و افزایش دسترسی جوانان به فضاهای مجازی همچنین تعدد پست‌های خصوصی و غیراخلاقی، با تصاویر نابهنجار و افزایش هجمه‌های شبکه‌های معاند به مقوله حجاب و عفاف مواجه بوده‌ایم که این موضوع نیازمند بازنگری فرهنگی و اعتقادی است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»فارس، فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی را که مرور می‌کنیم با موارد متعددی مواجه می‌شویم که نقش بسیار پررنگی در تغییر ذائقه افراد و در نهایت تغییر در سبک زندگی فردی و اجتماعی آنان دارد.

حجاب و رفتارهای عرفی از حقیقت تا مجاز

شاید برای شما هم پیش‌آمده باشد که وقتی صفحه اینستاگرام خود را باز می‌کنید یا استوری های دوستان و آشنایان را می‌بینید با تصاویر و صحنه‌هایی مواجه می‌شوید که دیدنش برای شما سخت، تعجب‌آور و غیرقابل‌تحمل است.

در چند ماه اخیر و با شیوع ویروس کرونا و بیشتر شدن دسترسی افراد به فضاهای مجازی و حضور بیشتر نوجوانان و جوانان در این فضا و تعدد و کثرت پست‌های خصوصی و غیراخلاقی و تصاویر شخصی و خانوادگی نابهنجار و افزایش هجمه‌های شبکه‌های معاند و بیگانه به مقوله حجاب و عفاف به خصوص در ایام محرم و هفته امربه‌معروف و نهی از منکر، بهانه‌ای شد تا در این خصوص گفت‌وگویی با مجتبی اشرافی استاد دانشگاه و مدیر اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه داشته باشیم.

حجاب و رفتارهای عرفی از حقیقت تا مجاز

- در حال حاضر فضای مجازی و حضور افراد در این فضا را چگونه می‌بینید؟

فضای مجازی فرصتی فوق‌العاده و مناسب برای ترویج معارف اسلامی و بسیار تأثیرگذار در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، اخلاقی در هر دو سطح ملی و بین‌المللی می‌باشد و البته مورد نقد و دارای احتیاط است چرا که بروز ولنگاری‌های احتمالی و رفتارهای خلاف فرهنگ و رویه‌های معمول اجتماعی در این فضا و در موضوعات مختلف از جمله موضوع حجاب و عفاف و تغییر منش و سبک افراد در عرصه فضای مجازی بروز پررنگی دارد که باید با نهادینه کردن امر استفاده از این فضا و تأیید حضور در عرصه مجازی، احتیاط لازم در زمینه رعایت حریم خصوصی افراد و مجازی فرض نکردن این حقیقت مجاز را هم به جد در نظر گرفته و به ابعاد آن توجه نمود. کما اینکه این مسئله توجیه فرهنگی و راهبرد فرهنگ سازانه دارد و با نگاه امنیتی و فیلترینگ صرف نمی‌شود در قواره‌ی این‌گونه مقولات قانون نگاری نموده و یا آمرانه و از بالا برخورد نمود.

-مهم‌ترین مصادیق ولنگاری فرهنگی در مقوله عفاف و حجاب در فضای مجازی چیست و در چه مواردی بیشتر نمود دارد؟

متأسفانه عرفی‌سازی بی‌حجابی و حجاب‌زدایی، جلوه‌گری، قبح شکنی منکرات و ترویج برهنگی در فضای مجازی روز به روز نمود یافته که این مهم سبک زندگی ایرانی-اسلامی را با چالش جدی روبرو ساخته است. تغییر معیارها و تعیین ارزش گزاری های خوب و بد در فضای مجازی با حقیقت ماجرا فاصله زیادی داشته و اغلب کاربران در این فضا با نادیده گرفتن ارزش‌های اخلاقی و منطق مذهبی و به باور مجازی بودن این فضا، معیار و ملاک خوب و خوب‌تر بودن یک موضوع، تصویر خاص و متن نوشته مشخص را در تعداد لایک و یا دنبال کننده بیشتر جستجو نموده و این معیاری برای درستی، صحت و پسندیده بودن یک امر مجازی در فضای مجازی و واقعی جلوه دادن آن شده است.

بنابراین شما می‌بینید که در فضای مجازی، دختر و یا پسر جوان، فرای عرف اجتماعی و هنجارهای معمول جامعه، به انتشار تصاویری مبادرت می‌ورزند که نمود بی‌حجابی و عدول از هنجارها را داشته و البته لایک بیشتر و فالوورهای فراوان، او را به این اشتباه می‌اندازد که کارش درست بوده است.

حجاب و رفتارهای عرفی از حقیقت تا مجاز

- خطرات و تهدیدهای احتمالی متأثر از رفتارهای موجود در این فضا را ذکر بفرمایید.

با توجه به تغییر رفتارهای افراد می‌توان گفت: این حضور جلوه گرانه در فضای مجازی به مرور در فضای حقیقی هم خود را نشان داده و موجبات تسریع و گسترش فرهنگ بی‌حجابی در جامعه را فراهم می‌آورد.

اینکه جوان و نوجوان با تصور محدودیت دسترسی افراد غیر به صفحه شخصی خود، اقدام به انتشار تصاویر خصوصی خانوادگی، مهمانی‌های خانوادگی و ... نماید، به‌مرور او را عادت می‌دهد که صفحه اینستاگرامش را هم در محدوده خانه و خانواده خود و به‌مثابه آلبومی تصویری و خصوصی تصور نماید.

این نگاه خوش‌بینانه در درازمدت، در وهله اول نیاز به دیده شدن و پسندیده شدن بیشتر را در وی تشدید و انگیزه دختر جوان را برای به اشتراک گذاشتن تصاویر خصوصی‌تر بیشتر می‌کند و از طرفی محدودیت‌های دسترسی به این صفحه شخصی به مرور توسط وی کمرنگ‌تر شده و به وضعیت عمومی درمی‌آید و این تقاضای روحی و روانی برای دیده شدن و لایک بیشتر، او را در معرض تهدیدهای بالقوه‌ای قرار می‌دهد که چون هنجارهای اجتماعی هم فرصت و مجال پذیرش آن را نمی‌دهد، بنابراین، با درگیری‌های روحی روانی و مشکلات عدیده اخلاقی و حتی سوءاستفاده‌های اخلاقی و مالی روبرو خواهد شد. بسیاری از جرم‌های مجازی در زمینه مسائل اخلاقی و کلاه‌برداری‌ها و یا تهدید به اخاذی و ... بوده است و اغلب هم دختران جوان و عفیفی که بدون توجه به مجازی بودن شبکه‌های اجتماعی از حد معمول و عرف ارتباطات اجتماعی فراتر رفته و حریم خصوصی‌شان در این فضا را نادیده گرفته‌اند، در دام این‌گونه تبهکارانی گرفتار آمده‌اند.

- با توجه به تأکیدات رهبری معظم انقلاب(مدظله‌العالی) و بزرگان و صاحب‌نظران عرصه فرهنگ بر ترویج فرهنگ ایرانی_اسلامی، دلیل بروز رفتارهای متناقض در این فضا چیست؟

ارائه و القاء تعاریف اشتباه از فرهنگ و رشد فرهنگی و تأثیرات سوء جو روشنفکری غالب در میان جوانان و نوجوانان و الگوسازی‌های اشتباه و عدم توجه به فرهنگ بومی و اصیل ایرانی اسلامی از جمله دلایل بروز این رفتارهاست.

نکته مهمی که باید به آن توجه ویژه نمود، همین تفاوت‌های فرهنگی و محیطی جامعه ما با دیگر ملل و جوامع جهانی است. به‌عبارتی‌دیگر هر فرهنگی برای خود خط قرمزها و هنجارهایی دارد که اگرچه از یک بستر مشترک به نام فضای مجازی و یک برنامه کاربردی شبکه‌ای مانند اینستاگرام و واتساپ و ... استفاده می‌کنند اما هریک بایدها و نبایدهای فرهنگی خود را دارند و به تعبیری دیگر، همان حساسیت‌هایی که در ارتباطات اجتماعی در محیط واقعی مدنظر فرهنگ و هنجارهای یک جامعه هست، فارغ از حتی نگاه دینی و اعتقادی و مذهب، همان‌ها هم بایستی در ارتباطات مجازی و در شبکه‌های اجتماعی مجازی درنظرگرفته شده و پذیرفته‌شده عموم اجتماع باشد.

- فضای مجازی تا چه اندازه در بروز بی‌حجابی و تغییر ذائقه و سبک زندگی افراد دخالت دارد؟

اگرچه فضای مجازی به‌عنوان علت اصلی بی‌حجابی جامعه قابل طرح نیست و بیکاری جوانان، بالا رفتن سن ازدواج به واسطه شرایط اقتصادی نابسامان و نابسامانی فرهنگ خانواده و تعاملات والدین با فرزندانِ خود و بسیاری دیگر از عوامل را می‌توان در ذیل رهیافت چند علیتی بی‌حجابی و بدحجابی متذکر شد، اما موضوع فضای مجازی و در دسترس بودن بسیاری از این امکانات بدون نظارت والدین و البته عدم‌کفایت سواد رسانه‌ای افراد، پیامدهای منفی و هنجارشکنانه بی‌شماری را در جامعه موجب شده است.

ناهنجاری‌هایی مانند «انتشار تصاویر خصوصی افراد در فضای مجازی» و «هتک حیثیت افراد در این فضا» و بسیاری موارد مشابه دیگر، خود تبدیل به یک اپیدمی شایع در جهت شیوع جرم‌های مجازی شده است. وضعیتی که اگر با صعه صدر و سواد رسانه‌ای شهروندان و جامعه همراه نباشد، خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به فرهنگ جامعه وارد و افراد بسیاری را از نظر روحی و روانی درگیر خود خواهد نمود.

- از نظر شما راه‌های برون‌رفت از این جو خطرساز و راهکارهای اصلاح این شرایط و ایمن‌سازی فضای مجازی چیست؟

پیش از آنکه از منظر قانون‌گذاری و دفعی بخواهیم به مسئله ولنگاری فرهنگی، گسترش بی‌حجابی و رفتارهای هنجارشنکنانه در فضای مجازی بپردازیم، بایستی به موضوع سواد رسانه‌ای و لزوم یادآوری حریم‌های خصوصی و عدم انتشار تصاویر خصوصی و مهمانی‌های شخصی و ... در صفحات مجازی پرداخته و افراد جوان و در معرض خطر در این فضا را با آگاه‌سازی نسبت این موارد، واکسینه نماییم؛ و ضروری است که اگر دختر یا پسر جوانی درگیر چنین مسائلی شده، بایستی بداند که اول خانواده و فرد مطمئنی را در جریان ماوقع گذارده و سپس از طریق مراجع قانونی نسبت به پیگیری موضوع اقدام نماید.

خانواده‌ها نیز باید به دختر و پسر جوان خود مشکلات و تهدیدات مجازی را یادآور شده و بر داده‌ها و تصاویر و موارد اشتراک گذاشته‌شده در فضای مجازی توسط فرزندانشان نظارت داشته باشند و در صورت بروز مشکل، با صعه صدر و بزرگ منشی به موضوع نگاه کرده و با ایجاد محیطی امن برای فرزند خود و با ایجاد اعتماد متقابل، از بروز مشکلات حادتر و یا فاصله گرفتن فرزند از محیط امن خانه و خانواده را جلوگیری نمایند و درنهایت با مراجعه به مراجع حقوقی و قضایی پیگیر حقوق خصوصی و حریم خصوصی خود باشند.

برخورداری از ابتکار عمل و قدرت تعامل درون وطنی و اجتماعی و نیز تعاملات سازنده و مفید فرهنگ شناختی با دیگر کشورها در فضای مجازی و ساماندهی به قواعد و قوانین مرتبط با فضای مجازی در عرصه جهانی با رویکرد اخلاق‌مداری و عادلانه و سرمایه‌گذاری در همه ابعاد فضای مجازی (رونق محتوا، خدمات و تجارت) که مورد تأیید و تأکید مسئولان و متولیان امر در نظام جمهوری اسلامی، خاصه رهبر عزیز انقلاب (مدظله‌العالی) هم می‌باشد.

در پایان، «مواجهه‌ هوشمندانه و مقتدرانه با تهدیدهای فضای مجازی»، «اهتمام ویژه به سالم‌سازی و حفظ امنیت همه‌جانبه فضای مجازی کشور»، «نظارت و رصد کارآمد و روزآمد در فضای مجازی»، «حفظ حریم خصوصی آحاد جامعه در فضای مجازی»، «مدیریت کلان، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌های لازم و بهنگام درباره فضای مجازی» و «مقابله مؤثر با نفوذ، دست‌اندازی بیگانگان و تهاجم فرهنگی» باید در اولویت‌های مدیریت فضای مجازی در کشور باشد تا از این طریق بتوان محیطی پاک و امن برای فعالیت‌های مجازی فراهم نمود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top