تاریخ انتشار: یکشنبه 1399/07/06 - 14:08
کد خبر: 371477

مهدی خطیب دماوندی

تحلیل و ارزیابی پیش‌نویس سیاست‌های کلی رفاه

تحلیل و ارزیابی پیش‌نویس سیاست‌های کلی رفاه

در بخش پایانی گزارش، با توجه به تحلیل‌های صورت گرفته، پیشنهادهای ناظر به پیش‌نویس سیاست‌های کلی رفاه و تأمین اجتماعی در قالب اصلاح مقدمه، ۹ بند اصلاحی پیش‌نویس و ۷ بند الحاقی جدید ارائه شده است.

«خبرنامه دانشجویان ایران» مهدی خطیب دماوندی*// امروزه تمامی کشورهای عضو سازمان ملل متحد در راستای کاهش فقر و محرومیت و برقراری ثبات اجتماعی، نهادی تحت عنوان تأمین اجتماعی را مورد پیش‌بینی قرار داده‌اند. در نظام حقوقی ایران، اصل بیست‌ونهم قانون اساسی جمهوری اسلامی به‌عنوان بالاترین سند رسمی کشور، برخورداری از تأمین اجتماعی را حقی همگانی معرفی نموده و دولت را موظف کرده است تا مطابق قوانین عادی از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم به ارائه خدمات تأمین اجتماعی بپردازد.

با توجه به اهمیت موضوع رفاه و تأمین اجتماعی و تأکیدات مقام معظم رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال تهیه سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه رفاه و تأمین اجتماعی است که پیش‌نویس سیاست‌های کلی در ۱۱ بند آماده شده است. البته، با اینکه تاکنون بیش از ۱۵ ویرایش از متن سیاست‌های مزبور اعمال شده، اما همچنان نقدهایی بدان وارد است.

در بخش ابتدایی این گزارش، پیش‌نویس سیاست‌های کلی رفاه و تأمین اجتماعی از حیثت مفهومی و ابهامات احتمالی در عبارات، تعارض میان کلمات یا بندهای سیاستی و بی‌توجهی نسبت به ابعاد مغفول مانده حوزه رفاه و تأمین اجتماعی تحلیل و ارزیابی شده، و در بخش دوم آن نیز، پیش‌نویس سیاست‌های کلی با منویات مقام معظم رهبری انطباق داده شده است. درنهایت، در بخش سوم گزارش، پیش‌نویس سیاست‌های کلی با اسناد بالادستی کشور و قوانین برنامه توسعه مورد انطباق قرار گرفته است تا از این طریق، سندی جامع و یکپارچه از سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه رفاه و تأمین اجتماعی ارائه شود. 

تحلیل‌ها و ارزیابی پیش‌نویس سیاست‌های کلی نشان می‌دهد، روزآمدسازی خدمات رفاه و تأمین اجتماعی و تحت پوشش قرار دادن مشاغل نوظهور، مسئله بیمه و حمایت از زنان خانه‌دار، بی‌توجهی به مسئله جلوگیری از مهاجرت‌های اجباری ناشی از بیکاری (مقصود اصل ۳۳ قانون اساسی)، عدم توجه به چگونگی حمایت از اتباع بیگانه (ناظر به اصل ۴۲ قانون اساسی)، عدم پیش‌بینی تأمین منابع مالی پایدار برای بیمه‌های سلامت و کاهش سهم مردم از هزینه‌های مرتبط با آن و ... همگی از مسائل مبتلابه نظام تأمین اجتماعی است که پیش‌نویس سیاست‌های‌ کلی نسبت به آن بی‌تفاوت بوده است.

در بخش پایانی گزارش، با توجه به تحلیل‌های صورت گرفته، پیشنهادهای ناظر به پیش‌نویس سیاست‌های کلی رفاه و تأمین اجتماعی در قالب اصلاح مقدمه، ۹ بند اصلاحی پیش‌نویس و ۷ بند الحاقی جدید ارائه شده است.

این گزارش سیاستی در  کارگروه حکمرانی گروه حقوق و سیاست پژوهشکده حکمت تدوین و در شهریورماه ۱۳۹۹ منتشر گردیده و هم اکنون در فرایند دستورکارگذاری سیاستی و بررسی و اعمال اصلاحات پیشنهادی در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌باشد.

 * عضو شورای نشریات دانشگاه شهید بهشتی
 

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اسلواکی: مخالف عضویت اوکراین در ناتو هستیم
سرهنگ ارتش آمریکا: پدافند هوایی اسرائیل قوی نیست
تقلای انگلیس برای تقویت روحیه نتانیاهو
تذکر جدی بی‌حجابی اثرگذاری اجتماعی فروانی دارد
فقط خودمان بودیم!
تصویر امروز ایران، در سخنان چهل سال پیش حضرت آقا
شعار جالب دانشجویان آمریکایی به زبان فارسی/ مرگ بر اسرائیل در دل دانشگاه‌های آمریکا +فیلم
انزوای اسرائیل در حال تعلیق است
اعتراف در خصوص حمله اسرائیل؛ باید منتظر پاسخ فوری ایران باشیم
شهادت عضو دیگر حزب‌الله در جنوب لبنان
واتساپ با قابلیتی کاربردی برای مدیریت بهتر چت‌ها آپدیت شد
شلیک ۱۵۰ موشک از جنوب لبنان به اراضی اشغالی
معاون رئیس جمهور: دولت بر استفاده از نیروهای مؤمن و انقلابی تاکید دارد
امیرعبداللهیان: «وعده صادق» تعریفی نو از موازنه قدرت غرب آسیا ارائه کرد
پرسپولیس به ۴ بانک و استقلال به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد
تیم ملی کشتی فرنگی مقتدرانه قهرمان آسیا شد
سردار حاجی زاده روز ارتش را تبریک گفت
رئیس جمهور قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در آسیا را تبریک گفت
سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی» تصویب شد
۹۵۰۰ فلسطینی در زندان‌های اسرائیل محبوس هستند
حزب‌الله شهرک‌ها و مواضع نظامی اسرائیل را موشک‌ باران کرد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top