تاریخ انتشار: پنجشنبه 1399/07/10 - 00:00
کد خبر: 371907

از طرح اوباماکر تا افشاگری‌های مالیاتی؛

سیرک یا مناظره انتخاباتی!

سیرک یا مناظره انتخاباتی!

در جامعه آمریکا همیشه یکی از موضوعاتی که مورد توجه رسانه هاست این است که ثروتمندان آمریکا چقدر از مالیات خود را پرداخت می‌کنند و دونالد ترامپ به عنوان یکی از تاجران و ثروتمندان آمریکا که در سرتاسر دنیا املاک، برج‌های تجاری و مسکونی و سرمایه گذاری‌های فراوان اقتصادی دارد، همواره از نشان دادن اظهارنامه مالیاتی خود فرار می‌کرد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ پس از حرف و حدیث‌های فراوان و هیاهوی رسانه‌ای در سراسر دنیا بالاخره مناظره انتخاباتی مابین دونالد ترامپ از حزب جمهوری خواه و جو بایدن از حزب دموکرات سه شنبه شب در ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۰ از شبکه فاکس نیوز برگزار شد. اگرچه یکی از بدترین و مضحک‌ترین مناظرات تاریخ آمریکا بود، اما به سیاق سابق غیر از این نیز انتظاری نمیرفت. در شرایط بسیار حساس جهانی و حتی وضعیت حساس در سیاست داخلی آمریکا انتظاری که از نامزد ریاست جمهوری آمریکا به عنوان رهبری جهان میرفت این بود که به مسائل مهم سیاسی و اقتصادی خود و همچنین طرح و برنامه‌های خود بپردازند.

اما گویا این سیرک انتخاباتی تنها برای سرگرم کردن جهان بود و سیاست کلی آمریکا همچنان بدون تغییر خواهد ماند. در این مناظره که ۹۰ دقیقه به طول انجامید درباره مباحث حاشیه‌ای و فرعی بسیاری بحث شد که جتی مجری برنامه (کریس والاس) نتوانست آن را مدیریت کند.

اما به طور کلی اگر چکیده‌ای از موضوعات مهم این مناظره را بررسی کنیم با سه موضوع مهم مواجه خواهیم شد؛

۱-طرح اوباماکر: این طرح یکی از مقررات و طرح‌های مهم در نظام بهداشت و درمان آمریکاست که در دوره باراک اوباما (حزب دموکرات) انجام شد که علارغم پوشش دادن میلیون‌ها آمریکایی و کاهش هزینه‌های درمانی آن‌ها و توسعه بیمه‌های درمانی، اما کاملا موفقیت آمیز نبود و هزینه‌های اجتماعی دولت را به شدت افزایش داد البته دموکرات‌ها همیشه تمایل به مالیات گیری و سیاست‌های حمایتی هستند.

اما در مقابل ترامپ از حزب جمهوری خواه و سایر همحزبی‌های او به عنوان راست گرایان افراطی مدافع بازار آزاد قائل به کاهش هزینه‌های اجتماعی و رقابت در حوزه بهداشت و درمان هستند و دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ در مقابل کلینتون نیز به آن حمله کرد و در دوره ریاست جمهوری به دنبال لغو و محدود کردن ان بود. در این مناظره بایدن از ترامپ انتقاد کرد که با لغو این طرح باعث محروم کردن میلیون‌ها آمریکایی از بهداشت و درمان شد

۲- توافق اقلیمی پاریس: موضوع دومی که در این مناظره بحث شد خروج ترامپ از توافق اقلیمی پاریس بود. در واقع تغییرات آب و هوایی وبحران محیط زیستی ناشی از نظام سرمایه داری باعث ظهور جنبش‌های اکولوژیستی شد که خواهان محدود کردن روند رشد اقتصادی سرمایه داری بودند و توافق اقلیمی پاریس نیز کشور‌ها و تولید کننده‌های آلاینده هارا محدود میکرد که یا به سمت انرژی‌های پاک بروند یا از تولید کننده‌های آلاینده مالیات بگیرند، این عامل سود شرکت ها را کمتر و باعث رشد اقتصادی کمتر میشد، اما توسعه پایدار را تقویت میکرد. اما ترامپ و راستگرایان حامی رشد سرمایه داری از این توافق خارج شدند.

۳- اظهارنامه مالیاتی: در جامعه آمریکا همیشه یکی از موضوعاتی که مورد توجه رسانه هاست این است که ثروتمندان آمریکا چقدر از مالیات خود را پرداخت میکنند و دونالد ترامپ به عنوان یکی از تاجران و ثروتمندان آمریکا که در سرتاسر دنیا املاک، برج‌های تجاری و مسکونی، شرکت‌های ساخت و ساز، هتل‌ها و سرمایه گذاری‌های فراوان اقتصادی دارد، همواره از نشان دادن اظهارنامه مالیاتی خود فرار میکرد چراکه اگر چنین ثروت عظیمی از دادن مالیات خود فرار کند میتوان برگ برنده‌ای برای بایدن باشد تا ترامپ را محکوم کند به همین خاطر بایدن قبل از مناظره اظهارنامه مالیاتی خود را نشان داد و ترامپ را به نشان دادن آن دعوت کرد و او را تحت فشار قرار داد.

در این مناظره علاوه بر موارد ذکر شده درباره انتخاب قاضی دیوان عالی آمریکا و همه گیری ویروس کرونا و عدم توانایی ترامپ در حل آن بحث شد. اگر قاضی مورد نظر ترامپ کرسی را به دست بگیرد احتمال تصویب شدن طرح‌های ترامپ در باب بیمه بهداشت و درمان و سایر سیاست‌های او زیاد است.

این مناظره تغییر چندانی در نظر سنجی‌های انجام شده نداشت و باید تا مناظره دوم صبر کرد که به احتمال زیاد درباره سیاست‌های مهاجرتی، مذاکرات هسته‌ای با ایران و تقابل با چین و روسیه و رکود اقتصادی است.

گزارش از یاسین آخَش

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سخنگوی جبهه پایداری: سعی می‌کنیم وحدت در دور دوم انتخابات را تقویت کنیم
افزایش سقف تراکنش غیر حضوری بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان
آماری جدید از میزان مخاطبان تلویزیون؛ «شبکه ۳» پربازدیدترین
بار سنگین نمایشگاه‌ها روی دوش مردم
برگزاری رویداد صنایع خلاق و فرهنگی در پارک فناوری پردیس
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
دومین روز سفر رئیسی به پاکستان +عکس
تجدید میثاق کارکنان وزارت کار با آرمان های امام خمینی(ره) +عکس
عباسی: امروز ایران به قدرت نوظهور جهانی تبدیل شده است
وحیدی: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد
فردا، برگزاری آیین رسمی واگذاری سرخابی‌ها
چهارشنبه، برگزار دیدار کارگران با رهبر انقلاب
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
آهنگ‌سازی تتلو به‌تحریک بازیگر زن در اغتشاشات ۱۴۰۱
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
وداع با آخرین شهید انفجار تروریستی کرمان +عکس
حضور بانوان هوادار در تبریز ممنوع شد
خزعلی: ۶۰هزار زن باردار در غزه در شرایط طاقت‌فرسا به‌سر می‌برند
کاشانی‌ها از تردد در مسیر رودخانه‌ها خودداری کنند
آیین معارفه رئیس دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در ستاد وزارت بهداشت +فیلم
زمان برگزاری ۲ دیدار تیم ملی فوتبال ایران مشخص شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top