تاریخ انتشار: یکشنبه 1399/07/13 - 16:13
کد خبر: 372254

تفاوت بین ثبت طرح صنعتی، ثبت علامت تجاری، ثبت برند و ثبت شرکت

خوب است بدانید، ثبت طرح صنعتی و ثبت اختراع دو موضوع جدا از هم هستند. در ثبت اختراع به ویژگی های فنی یک کالا اعم از مواد تشکیل دهنده آن و قابلیت های کاربردی و فنی آن اشاره می­شود. اما در ثبت طرح صنعتی آنچه حائذ اهمیت است شکل ظاهری و ویژگی های بصری آن کالا می­باشد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» می­توان گفت حقوق مالکیت معنوی به طور کلی به دو دسته حقوق صنعتی و حقوق ادبی-هنری تقسیم می­شود. این حقوق مربوط به فکر و هنر خلاقانه ای است که از ذهن خود فرد تراوش شده و به مرحله عمل و حضور درآمده است. با ثبت این حقوق مالکیت آن صنعت یا هنر برای مدت زمانی مشخص در اختیار سازنده آن بوده و دیگران امکان تصرف در آن را نخواهند داشت. این امر نه تنها مانع از سوء استفاده احتمالی افراد می­گردد، بلکه امکان خرید و فروش و درآمدزایی از صنعت و هنر ذکر شده را برای ثبت کننده آن به ارمغان می­آورد. حق مالکیت معنوی به صنعت و هنری اختصاص داده می­شود که برای اولین بار به مرحله انجام رسیده باشد و منحصر به فرد باشد و قبل از شما توسط فر دیگری ارائه نشده و به ثبت نرسیده باشد.

تفاوت بین ثبت طرح صنعتی، ثبت علامت تجاری، ثبت برند و ثبت شرکت

ثبت طرح صنعتی

طرح صنعتی به معنای ثبت شکل، ظاهر و اصول ارگونومیک یک کالا به صورت سه بعدی است به گونه ای که بیانگر آن کالا به صورت منحصر به فرد با تمامی جزئیات آن باشد. به طور کلی طرح صنعتی در مورد ویژگی های ظاهری کالا است که می­تواند این ویژگی ها را به صورت دوبعدی شامل الگو و خطوط و سه بعدی شامل شکل بیان نماید. پس لازم است تمامی تغییرات اعمال شده در کالا که به گونه ای ممکن است برای مشتری آن جذاب باشد به ثبت برسد.

خوب است بدانید، ثبت طرح صنعتی و ثبت اختراع دو موضوع جدا از هم هستند. در ثبت اختراع به ویژگی های فنی یک کالا اعم از مواد تشکیل دهنده آن و قابلیت های کاربردی و فنی آن اشاره می­شود. اما در ثبت طرح صنعتی آنچه حائذ اهمیت است شکل ظاهری و ویژگی های بصری آن کالا می­باشد. برای درک بهتر این موضوع، کالایی را در نظر بگیرید مانند یک دفترچه یادداشت، در ثبت اختراع مخترع به مواردی همچون جنس کاغذ و جلد دفترچه یادداشت و بهبود و ارتقای آن جهت جذب رضایت مشتری می­اندیشد، این در حالی است که طراح آن به شکل و ظاهر و زیبایی دفترچه یادداشت توجه می­نماید.

بیشتر بخوانیم: هزینه سئو سایت بر چه مبنایی محاسبه می شود؟

ثبت علامت تجاری

علامت تجاری به علامتی گفته می­شود که معرف کالای تاجر بوده و به گونه ای کالای مذکور و سود اختصاصی آن را برای تاجر منحصر به فرد می­نماید. ثبت علائم تجاری در کشور ما اجباری نیست مگر در مواردی که طبق قانون تاجر موظف به ثبت آن شود. علائم تجاری برای به ثبت رسیدن باید به گونه ای انتخاب شوند که اولاً معرف کالای مربوطه باشند و ثانیاً به گونه ای انتخاب نشوند که گمراه کننده باشند، در اینصورت امکان ثبت برای آن ها وجود خواهد داشت و البته لازم است که منحصر به فرد نیز بوده و قبل از اقدام شما توسط فرد دیگری به ثبت نرسیده باشند. ثبت علائم تجاری برای برخی از کالا ها از جمله : داروهایی که در موارد درمانی و طبی کاربرد دارند، مواد خوراکی و غذایی که در ظروف و لفاف خاصی ارائه می­گردند، نوشیدنی های مختلف و آب های گازدار و همچنین مواد آرایشی و بهداشتی که روی پوست بدن انسان مورد استفاده قرار می­گیرند به صورت اجباری است و کالا های ذکر شده لازم است حتماً با علائم تجاری خاصی به ثبت برسند.

تفاوت بین ثبت طرح صنعتی، ثبت علامت تجاری، ثبت برند و ثبت شرکت

بیشتر بدانیم: هزینه خدمات seo سایت در سال 99 چقدر است؟

ثبت برند

برند یک نام، نماد، شکل و علامتی تجاری است که به گونه ای معرف محصول و یا خدماتی است که به منظور کسب درآمد به مشتری ارائه می­شود. برندینگ در دنیای امروز حرف های زیادی برای گفتن دارد. زمانی که شما زمان و هزینه خود را برای ساخت و ارائه یک محصول صرف می­نمایید با انجام مراحل ثبت برند به گونه ای محصول مذکور را به انحصار خود درآورده و امکان سودجویی احتمالی و زیان رساندن به برند شما از دیگران گرفته خواهد شد. ممکن است با گذشت زمان و ارائه خدمات رضایت بخش به مشتری نامی که شما برای محصول یا خدمات خود در نظر گرفته اید در میان عموم مردم شناخته شود، در این میان اگر شما اقدامی را جهت ثبت آن نام و یا برند به انجام نرسانیده باشید افراد دیگری با علم به کیفیت و خوش نامی محصول و خدمات شما از نام شما سوءاستفاده نموده و در قالب آن نام محصول و یا خدمات خود را به مردم ارائه نمایند. در اینصورت تمام زحمات و هزینه های شما که صرف اعتماد سازی در طول سالیان مختلف در میان عموم مردم شده است به هدر خواهد رفت و سود این خوشنامی به افراد دیگری تعلق خواهد گرفت. این در حالی است که با انجام مراحل برندینگ و ثبت آن خیال شما از این بابت آسوده خواهد بود که محصول و خدمات شما با هر کیفیتی که ارائه شوند در انحصار شما خواهند بود.

ثبت شرکت

به طور کلی می­توان گفت شرکت به مجموعه ای از افراد گفته می­شود که با هدفی خاص برای کسب درآمد گرد آمده اند. شرکت متشکل از افراد گوناگون اگر با هدف تجارت تشکیل شده باشد آن شرکت را تجاری و اگر هدف از تشکیل شرکت ارائه خدمات باشد آن شرکت را مدنی و یا حقوقی می­گویند. درآمد شرکت از سود حاصله بعد از کسر مخارج انجام شده به دست می­آید. در قانون تجارت کشور ما شرکت دارای انواع مختلفی است که در آن افراد با عناوین و سهم الشرکه و وظایف و مسئولیت های خاصی که دارای تعریف مشخصی در هر کدام از این انواع شرکت هاست گرد هم می­آیند.  ثبت شرکت از مواردی است که در ابتدای راه اندازی یک شرکت باید یه آن توجه ویژه نمود. با ثبت شرکت، کسب و کار شما اعتباری قانونی پیدا خواهد کرد و تمامی معاملات شما در چهارچوبی قانونی به انجام خواهد رسید. هزینه ثبت شرکت با توجه به انواع آن متفاوت بوده و اقدامات و مدارکی که برای ثبت هر نوع از شرکت باید به اداره ثبت شرکت ها ارائه گردد نیز متفاوت است. ثبت شرکت دارای مزایای دیگری نیز هست، از جمله اینکه با ثبت شرکت این امکان برای شما فراهم می­گردد تا قرارداد های مختلفی را بتوانید با سایر شرکت های دیگر و یا مراکز دولتی انعقاد نمایید و همچنین با ثبت شرکت و قانونی کردن مراحل انجام کار امکان سوءاستفاده احتمالی افراد سودجو از نام برند و شرکت شما به گونه ای که به زیان شما و سود خودشان باشد سلب خواهد شد.

تفاوت بین ثبت طرح صنعتی، ثبت علامت تجاری، ثبت برند و ثبت شرکت

سخن آخر

با توجه به توضیحات ارائه شده و آشنایی با انواع مختلف ثبت در حوزه های گوناگون از ثبت یک کالای اختراع شده تا ثبت یک شرکت می­توان به اهمیت این موضوع پی برد که ثبت هر آنچه نیار به ثبت داشته باشد، در وحله اول باعث به دست آمدن اعتبار قانونی و در وحله دوم آسوده نمودن خیال خود برای جلوگیری از به سرقت رفتن اعتبار به دست آمده خواهد شد. ثبت در تمامی موارد گفته شده یک فرآیند اداری است که نیاز به مدارک خاص خود دارد. اقدام به ثبت و انجام مراحل اداری آن به گونه ای است که هم می­تواند توسط خود فرد انجام شود و هم می­تواند برای تسهیل در امور و درست و اصولی انجام شدن تمامی مراحل آن با یک مؤسسه حقوقی مشورت نمود و اقدام به ثبت و انجام تمامی مراحل اداری آن را به افراد دارای تخصص و تجربه در این امور سپرد تا هم روند انجام ثبت را تسهیل نموده و هم به آن سرعت بخشند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کار سختی که ایران کرد
جریمه ۳۰۰ میلیون تومانی ۳ باشگاه لیگ برتری
قرمزها آبی‌ها را صدرنشین کردند؛ همه برای یکی!
تصاویر هولناک از جاری شدن سیل در نیکشهر
برق کولرهای گازی شما را نگیرد!
تقویت فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور
پیش‌بینی بانک‌های غربی از قیمت نفت پس از حمله ایران به اسرائیل
حجم باورنکردنی ویرانی در شهر غزه را در این تصاویر هوایی ببینید
خداحافظی یک بازیکن از نسل طلایی ایران
وزیر خارجه نتانیاهو به دست و پا افتاد
ایران رکن اصلی و حیاتی امنیت اسرائیل را از بین برد
پیش‌بینی وضعیت بارش کشور تا ۶ هفته آینده
بیمه کارگران ساختمانی به کجا رسید؟
راهیابی هر ۵ فرنگی‌کار کشتی ایران به مرحله نیمه‌نهایی
محکومیت رفتار وحشیانه یک هوادار از سوی فدراسیون فوتبال عربستان
ژیلا صادقی اسلحه به دست شد!
پاتوق زیر زمینی معتادان در دل تهران +عکس
همه عملیات‌های انتقامی ایران ؛ از جنگ شهرها در سال ۱۳۶۳ تا عملیات وعده صادق +عکس
لحظه کشف ۱۰۰۰ کیلو شیشه از یک تریلی +فیلم
درخواست انگلیسی ها از نتانیاهو
مجلس هفته آینده وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top