تاریخ انتشار: یکشنبه 1399/07/13 - 18:53
کد خبر: 372284

تصویب اصلاح نرخ بلیت مترو و اتوبوس در تهران

یک فوریت لایحه اصلاح نرخ بلیت مترو و کرایه خطوط اتوبوس و مینی بوس در تهران در جلسه امروز شورای شهر با اکثریت آرا به تصویب رسید.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از شورای اسلامی شهر تهران، در دویست و چهلمین جلسه شورای شهر تهران، یک فوریت لایحه شهردار تهران در خصوص اصلاح ردیف 11 بند یک تبصره 24 مصوبه بودجه 99 شهرداری تهران و سازمان ها و شرکت های تابعه ( نرخ بلیت مترو و کرایه خطوط اتوبوسرانی و مینی بوسرانی) از سوی اعضای شورای شهر بررسی شد.

سید مناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران درباره دلایل نیاز به تصویب یک فوریت این طرح و افزایش قیمت بلیت عنوان کرد: بر اساس بند «د» تبصره 5 قانون بودجه امسال، این طرح 8 هزار میلیارد تومان اعتبار دارد.  قرار است بخشی از این رقم را در توافقی که با وزارت کشورمی‌رسیم توسط دولت پرداخت شود. در حال حاضر با وزارت کشور به یک توافق اولیه رسیدیم که سه هزار میلیارد برای شهرداری تهران در نظر بگیرند.

هاشمی با بیان اینکه تلاش حداکثری برای تحقق این رقم در حال انجام است یادآور شد: در جلسه روز گذشته که با حضور  هاشمی رئیس شورای شهر تهران در وزارت کشور درباره 630 واگن متروی تهران برگزار شد پس از اتمام جلسه با معاون عمرانی وزارت کشور به توافق رسیدیم که چهار هزار میلیارد تومان از هشت هزار میلیارد تومان مرتبط با بند (د) تبصره 5 بودجه 99 را به ما بدهند.

معاون شهردار تهران در تشریح محل های هزینه کرد رقم به توافق رسیده با وزارت کشور گفت: قرار است از چهار هزار میلیارد تومان تخصیصی، دو هزار میلیارد برای تأمین زیر ساخت، هزار میلیارد تومان برای بروزرسانی کردن واگن‌ها و هزار میلیارد برای شرکت بهره‌برداری هزینه شود.

وی در ادامه گزارش خود با تأکید بر اینکه 42 رام قطار از عمر کاریشان گذشته است و نیاز به بروز رسانی دارند، در دفاع از فوریت طرح مذکور افزود:  روند دریافت این مجوز با توجه به تایید شورا، جلب نظر مثبت وزارت کشور و جلسه با سازمان برنامه و در نهایت انتخاب بانک عامل بسیار طولانی خواهد بود بنابراین از شورای شهر میخواهیم که نظر مثبت در این زمینه داشته باشند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به لزوم رعایت حال مسافران، هزینه حاصل از خرید قطعه و ضدعفونی کردن حل و نقل عمومی را جزء هزینه‌های بالا اعلام کرد.

علی اعطا ضمن مخالفت با  افزایش قیمت بلیت حمل و نقل عمومی گفت: افزایش هزینه حمل و نقل عمومی نخستین راهی است که به ذهن هر دستگاه اجرایی برای جبران هزینه‌ها می‌‌رسد. به طور روشن اولین راه حل این بوده است که بار افزایش هزینه را بر دوش مردم بگذاریم. دلیل مخالفت من این است که اگر این لایحه به فوریت به کمیسیون‌ها ارسال شود و روی آن تصمیم‌گیری شود، معنی‌اش این است که می‌خواهیم این راه حل را اجرایی کنیم.

اعطا گفت: اگر این طرح به صورت عادی به کمیسیون برود، این فرصت در اختیار خواهد بود که به راه حل‌های دیگری غیر از اینکه بار این هزینه را بر دوش مردم بیندازیم، برسیم. مبنای این لایحه این است که بار هزینه‌های مازاد حمل و نقل را بر دوش مردم بیاندازیم.

احتمال افزایش وسیله شخصی

حجت نظری دیگر عضو شورای شهر هم مخالف افزایش هزینه حمل و نقل عمومی بود و گفت: برای تامین هزینه‌ها دست در جیب مردم کردن و افزایش هزینه اتفاق خوبی نیست. با افزایش نرخ بلیت مترو و اتوبوس نمی‌توان هزینه‌های حمل و نقل عمومی را جبران کرد و درآمدهای شهرداری را افزایش داد.

وی گفت: با توجه به تغییر ساعات کاری محدوده طرح ترافیک، افزایش هزینه حمل و  نقل عمومی مردم را تشویق می‌کند که از وسیله شخصی استفاده کنند. افزایش قیمت به نوعی به افزایش ترافیک دامن خواهد زد.  آیا برای اداره شهر باید به مردم فشار بیاوریم؟ ساده‌ترین راه کاهش هزینه‌هایمان است. امیدوارم عزیزان این مسئله را در دستور کار قراردهند.

مردم درصد کمی از هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند

سید محمود میرلوحی به عنوان موافق طرح از اعضای شورای شهر درخواست کرد که محاسبه شود تا مردم بدانند چه بخشی از هزینه‌های حمل و نقل را پرداخت می‌کنند. مردم باید بدانند که اگر می‌گوییم قیمت بلیت هزار تومان یا 25 درصد افزایش یابد؛ چه سهمی از بلیت را از مردم می‌گیریم.

به گفته میرلوحی شورا قصد دارد با سیاست خودرو محوری مقابله کند.

وی ضمن عذرخواهی از مردم تهران به دلیل افزایش قیمت‌ها عنوان کرد: مردم تهران ناچاریم؛ ما سال‌هاست به دولت اعلام می‌کنیم که برای واگن و غیره باید هزینه بدهد. فعلا تنها منبعی که در اختیار شهرداری است کمک مردم تهران است. از مردم خواهش می‌کنم به ما کمک کنند.

دولت به وظایفش عمل نکرده است

مجید فراهانی دیگر عضو شورای شهر هم به عنوان موافق افزایش هزینه حمل و نقل عمومی بیان کرد: وضعیت مترو و اتوبوس بحرانی است. دولت در اینجا به وظایفش عمل نکرده است. این درصدی که نرخ بلیت افزایش می‌یابد، خیلی زیاد نیست. باز هم می‌شود در کمیسیون روی آن بحث کرد.

وی با اشاره به کاهش مسافران مترو و اتوبوس، اظهار امیدواری کرد که یک فوریت این لایحه رأی بیاورد تا در کمیسیون تصمیم درست گرفته شود.

پس از خاتمه صحبت‌های اعضای موافق و مخالف، این لایحه با 10 رای موافق و پنج رای مخالف به تصویب اعضای شورای شهر رسید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top