تاریخ انتشار: یکشنبه 1399/07/20 - 17:22
کد خبر: 372945

عدم انتقال ویروس کرونا از حیوان به انسان

مدیرکل دامپزشکی استان قم گفت: تاکنون هیچ گزارش مستندی درباره انتقال کرونا از حیوان به انسان نداشته ایم و در این زمینه تنها دو توصیه مهم سازمان بهداشت جهانی مطرح است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مهدی رفیعی محمدی امروز در گفت وگو با فارس در قم با اشاره به برخی آمار اداره کل دامپزشکی در 6 ماه نخست سال جاری بیان کرد: در این مدت، مایه کوبی دام سبک 54 درصد و مایه کوبی دام سنگین 35 درصد بر علیه بیماری های دامی و بیماری های مشترک بین انسان و دام در استان انجام شده و نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

وی افزود: در این مدت بیش از یک میلیون 700 هزار رأس دام سبک و حدود 200 هزار رأس دام سنگین واکسینه شده اند، در عین حال یک هزار و 500 قلاده سگ نیز در استان علیه بیماری هاری واکسینه شدند که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 54 درصد افزایش را نشان می دهد.

مدیرکل دامپزشکی استان قم تصریح کرد: در سال 99 و تاکنون، هیچ موردی از بیماری مشمشه در اسب، تب سه روزه و شاربن در دام، آبله بز و شتر و همچنین طاعون در حیات وحش استان مشاهده و یا گزارش نشده است.

بیماری های مشترک انسان و دام

رفیعی محمدی درباره اقدامات آن اداره کل درباره اطلاع رسانی به مردم استان درباره بیماری های مشترک دام و انسان گفت: در موضوع بیماری های مشترک دام و انسان یعنی سل، تب مالت و مِشمشه، تعامل خوبی با مجموعه رسانه های استان داشته ایم و انتظار داریم که رسانه ها در این زمینه بیشتر به ما کمک کنند.

وی اضافه کرد: در سه سال گذشته اطلاع رسانی مستمرّی از طریق شبکه رادیویی استان و برنامه تخصصی موجود در شبکه سیمای استان داشته و مطالب مختلف بهداشتی را با مردم در میان گذاشته ایم و البته افزایش نظارت ها و توزیع دفترچه های آموزشی، همکاری با دهیاران روستاها و برپایی کلاس های آموزشی ترویجی در روستاهای استان، فعال سازی دو تیم دامپزشکی برای مراجعه مستمر به گاوداری ها و محل نگهدای اسب ها در استان و همچنین آموزش چهره به چهره به دامداران بخش دیگری از فعالیت های اداره کل دامپزشکی استان قم در این زمینه بوده است.

رفیعی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس در قم درباره مقایسه استانداردهای دامپزشکی بین روستاها و شهرهای استان قم گفت: اصولا نگاه ما در طرح ها و فعالیت ها، کل استان را شامل می شود و در این زمینه تلاش داشته ایم تا با فعال سازی بخش خصوصی، هم نظارت و هم ارائه خدمات آزمایشگاهی، درمانی و داروخانه ای را گسترش دهیم.

مدیرکل دامپزشکی استان قم درباره شرایط کرونا نیز اظهار کرد: تاکنون هیچ گزارش مستندی درباره انتقال کرونا از حیوان به انسان نداشته ایم و تنها دو توصیه مهم سازمان بهداشت جهانی در این زمینه وجود دارد که یکی ضرورت شستن دست ها در صورت تماس با دام و دیگری لزوم پخته شدن کامل محصولات دامی برای مصرف است.

مردم استان حیوان آزاری های احتمالی را گزارش کنند

وی درباره گزارش های احتمالی حیوان آزاری و سگ کُشی در استان نیز بیان کرد: تلاش ما این است که با نظارت بیشتر و استفاده از گزارش های مردمی بتوانیم این امر به حداقل برسانیم، در عین حال که اداره کل دامپزشکی در کمیته ای در همین موضوع فعال است و با همکاری شهرداری و برخی دیگر از سازمان ها و نهادها استانی، این مسئله را رصد و پیگیری می کند.

گوشت بوقلمون صرفا به صورت بسته بندی تهیه شود

رفیعی محمدی درباره عرضه گوشت بوقلمون و بچه شتر گفت: ما در استان قم این الزام را داریم که گوشت بوقلمون به صورت بسته بندی عرضه شود، به بیان دیگر این الزام سبب می شود تا بوقلمون ها صرفا در خط کُشتار، ذبح شوند، بنابراین هم استانی های عزیز باید صرفا این محصول را به صورت بسته بندی و یا از مراکزی که مجوّز رسمی توزیع آن را دارند تهیه کنند، همچنین درباره گوشت شتر و شترمرغ نیز باید توجه شود که این محصولات مُهر دامپزشکی داشته باشند.

وی افزود: ما در این زمینه تمامی مراکز عرضه را رصد می کنیم و همان نظارت هایی را که درباره دیگر محصولات داریم، در این محصولات هم انجام می دهیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top