تاریخ انتشار: دوشنبه 1399/07/21 - 21:28
کد خبر: 373086

احمد نصیری

هنر سیاست‌زده!

هنر سیاست‌زده!

استاد در استکهلم کنسرت برگزار می‌کند به گفته خودش: «وقتی کنسرت شروع شد، عده‌ای شروع به سردادن شعارهایی ضد جمهوری اسلامی کردند. همگی(خواننده و نوازنده‌ها) خیلی ناراحت شدیم. از هفت تصنیفی که آماده کرده بودیم به احترام مردم فقط آخری را اجرا کردیم و کنسرت را به دلیل این توهین به هنر تعطیل کردیم! بعد از کنسرت فهمیدم که آن حرکت توسط تهیه کننده‌ی برنامه هماهنگ شده بود»

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»: احمد نصیری*// خرداد ۸۸، بعد از سخنرانی احمدی‌نژاد در جشن پیروزی‌اش و خس‌وخاشاک خواندن معترضین خود، موجی از خشم طرفداران موسوی، علیه رئیس جمهور و حتی نظام را به همراه داشت. انتخابات را باطل می‌خواندند و حالا هم عصبانی‌تر شده بودند. خشمی که از یک سو با اغتشاشات خیابانی بروز کرد و از سوی دیگر با نامه‌های سرگشاده‌ی بدون سلام و والسلام به رهبری!

جدای از سیاسیون، عده‌ی زیادی از هنرمندان هم مواضع تندی علیه انتخابات و نظام گرفته اند. اما در بین آن‌ها نام یک نفر خیلی سرِ زبان‌ها می‌افتد. "محمدرضا شجریان" از صدا و سیما به خاطر پخش آوازهایش شکایت می‌کند. رئیس‌جمهور را حسابی مورد نقد قرار می‌دهد و خودرا صدای خس‌وخاشاک می‌خواند.

از نظام هم می‌خواهد که "تفنگش را زمین بگذارد" و از سرکوب معترضان دست بردارد. ناگهان استاد آواز تبدیل به یک چهره‌ی سیاسی در حوادث سال ۸۸ می‌شود با شبکه‌های ماهواره‌ای معاند مصاحبه می‌کند و صریحا مواضع ضد اسلامی می‌گیرد. تقطیع شده‌ی صحبت‌های او همه جا دست به دست شده و همچون پتکی بر سر انقلابی‌ها و حزب الهی‌ها فرود می‌آید.

شجریان به ابزار دست فتنه گران و اپوزیسیون تبدیل می‌شود! سال‌ها بعد رفیق چهل ساله‌ی او، "پیرنیاکان" آن روزهایش را اینطور توصیف می‌کند: «شجریان روی دنده لج افتاد. مصاحبه‌های خارجی‌اش، ماجرا را پیچیده کرد.»

بعد از ممنوعیت پخش کارهایش از تلویزیون، دیگر در ایران هیچ کنسرت و برنامه‌ای نداشت. هنوز هم مشخص نیست که ممنوع‌الکار شد، یا خودش کنسرت در کشور را تحریم کرد! حالا شجریان صرفاً یک هنرمند تلقی نمی‌شود؛ بیشتر طرفداران او را کسانی تشکیل می‌دهند که حتی ارتباطی با هنر ندارند و فقط به خاطر مواضع سیاسی‌اش از او طرفداری می‌کنند. چند سال بعد، آتش فتنه و حواشی آن خاموش می‌شود، اما استفاده از اسم شجریان نه.

در انتخابات ۹۲ روحانی میگوید: «من صدای شجریان را دوست دارم.» در مناظره‌ها اسم او می‌آید. در ستاد‌های انتخاباتی هم عکس شجریان دیده می‌شود سخن از بازگشت استاد به تلویزیون و کنسرت‌های داخل کشور است. روحانی پیروز انتخابات می‌شود، چند سالی هم از پیروزی‌اش میگذرد، اما نه خبری از ربنای شجریان در صداوسیماست نه کنسرت هایش!

استاد در استکهلم کنسرت برگزار می‌کند به گفته خودش: «وقتی کنسرت شروع شد، عده‌ای شروع به سردادن شعار‌هایی ضد جمهوری اسلامی کردند. همگی (خواننده و نوازنده‌ها) خیلی ناراحت شدیم. از هفت تصنیفی که آماده کرده بودیم به احترام مردم فقط آخری را اجرا کردیم و کنسرت را به دلیل این توهین به هنر تعطیل کردیم! بعد از کنسرت فهمیدم که آن حرکت توسط تهیه کننده‌ی برنامه هماهنگ شده بود»

استاد آواز ایران، در سال ۹۵ با روزنامه ایران مصاحبه‌ای انجام می‌دهد که توجه همه را به خود جلب می‌کند؛ از جمهوری اسلامی حمایت می‌کند و انتقاد به یک شخص را جدای از انتقاد به اصل نظام تعریف می‌کند. در رابطه با شکایت از صداوسیما می‌گوید که اصلا قضیه مربوط به دهه هفتاد و دوران ریاست علی لاریجانی است که از قطعه‌های او استفاده نادرست حقوقی کردند و گوشزد می‌کند که حتی اجازه پخش ربنا را داده بود.

مذهبی‌هایی هم که سال‌ها پیش آن‌ها را باعث جلوگیری از پیشرفت موسیقی ایران در قرون گذشته خوانده بود، به افراطی‌ها تغییر داد و گفت که منظورش متعصب‌هایی بودند که با اصل موسیقی مخالفند.

تا آنجا که اسلام را از مروج‌های موسیقی برشمرد و تعزیه‌ها را مثال زد. عده‌ای مصاحبه اورا توبه نامه‌ای بر مواضعش در ۸۸ خطاب می‌کنند؛ و حالا؛ شجریان از بین ما رفت. استاد آوازی که قبل از انقلاب جلوی ابتذال موسیقی ایستاد و هنر ملی را با هنرمندی خود به دنیا معرفی کرد. اما عده‌ای هنوز دست بردار نیستند و شب فوت او مقابل بیمارستان شعار‌های تند سیاسی می‌دهند.

*عضو شورای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه سمنان
 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پزشکیان سه‌شنبه راهی روسیه می‌شود
اسلامی شهادت یحیی السنوار را تسلیت گفت
تاکید اردوغان بر گسترش روابط با ایران
ظریف: نباید منتظر دستور از تهران باشیم ؛ دستور از مردم می‌رسد
پیراهن قرن؛ امضای مسی تاریخی شد
خبری که سنوار به مادرش داد
نخستین زن فرماندار در کردستان منصوب شد
جانور منقرض شده به طبیعت بازگشت!
تهران سرد می شود
زلنسکی: یا دنبال سلاح اتمی می‌رویم یا ...
حرف‌های جالب حامد بهداد درباره دوران دانشجویی اش
واکنش فرهاد مجیدی به سرمربی جدید استقلال
حملات سنگین موشکی حزب الله به عکا
راهکار جدید بریکس برای دلار زدایی تحقق می‌یابد؟
داتیس پرو؛ مرجع اخبار و آموزش‌های تکنولوژی و فناوری اطلاعات
بررسی مزایا و معایب استفاده از فویل آلومینیوم در خانه
نصرتی ، رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها شد
نظارت بر تاکسی‌ها هوشمند می‌شود
ایرج طهماسب به تئاتر برگشت
لیلا حاتمی و محمدرضا فروتن در یک فیلم جدید
قاشق هخامنشی با طراحی پیچیده الهام‌گرفته از اساطیر کهن ایران!
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top