گروه های خبری
آرشیو
ف
کد خبر: 374515

در نخستین نشست تخصصی بررسی روش‌های استخدام معلمان مطرح شد؛

جذب معلم جز از طریق دانشگاه فرهنگیان خلاف قوانین است/ وضعیت معلمان حق‌التدریسی باید مشخص شود

حاجی بابایی در این نشست تخصصی گفت: جذب معلم حتما باید از طریق دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم رجایی صورت بگیرد و نیرو های استخدام شده برای به روز رسانی اطلاعات خود به این دو دانشگاه رجوع کنند. این دو دانشگاه باید طوری باشد که دانشجویان آن نیز تا پایان سال های کاری خود باید به این دانشگاه رجوع کنند.

به گزارش سرویس صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نشست تخصصی بررسی مسیرهای جذب معلم در آموزش و پرورش به همت معاونت گفتمان سازی و مطالبه گری مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با حضور حمیدرضا حاجی‌ بابایی، رئیس کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات، روح الله متفکر آزاد عضو کمیسیون آموزش، حجت‌الاسلام والمسلمین دادگر مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان، حجت‌الاسلام والمسلمین فلاحی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات، موسی بیات مدیر گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهش های مجلس، حامد ضمیری مسئول دفتر مطالعات مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان و تعدادی از دانشجویان دیروز چهارشنبه ۷ آبان در محل سازمان بسیج دانشجویی کشور برگزار شد.

در ابتدای این جلسه حامد ضمیری، مسئول دفتر مرکز مطالعات مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: مقام معظم رهبری درخصوص جذب معلم اظهار داشتند که با ورود برف انباری افراد به آموزش و پرورش مقابله شود، این در حالی است که علی رغم نهی صریح ایشان شاهد به تصویب رسیدن طرح هایی مغایر با این موضوع بوده ایم. طرح هایی که پس از گذشت سال ها همچنان ادامه دارد.

ضمیری در ادامه اظهار کرد: سوال ما اینجاست که با جذب صعودی و غیراصولی افراد به آموزش و پرورش چه بر سر تربیت معلم خواهد آمد؟!

در ادامه حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات گفت: سند تحول بنیادین یک نسخه شفا بخش است که باید نسبت به اجرای آن اهتمام لازم را داشت. متاسفانه تاکنون علی رغم تلاش هایی که صورت گرفته است تا اجرای کامل این سند فاصله زیادی داریم.

وی درخصوص دانشگاه فرهنگیان گفت: حلقه مفقوده دانشگاه فرهنگیان اعتقاد به آن است. باید اعتقاد به این دانشگاه از سوی مسئولین وجود داشته باشد.

حاجی بابایی اظهار داشت: جذب معلم حتما باید از طریق دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم رجایی صورت بگیرد و نیروهای استخدام شده برای به روز رسانی اطلاعات خود به این دو دانشگاه رجوع کنند. این دو دانشگاه باید طوری باشد که دانشجویان آن نیز تا پایان سال های کاری خود باید به این دانشگاه رجوع کنند.

در ادامه حجت الاسلام دادگر، مسئول دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان گفت: مسئله ای که باید به آن اهتمام جدی داشت بحث سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. آمارهایی که از سند تحول می دهند با چیزی که وجود دارد متفاوت است. باید دید در مدرسه و میان معلمان از سند تحول بنیادین چه خبر است. آیا گفتمان سند تحول یک گفتمان ساده بین عوامل آموزش و پرورش است یا خیر؟

وی درخصوص دانشگاه فرهنگیان گفت: دانشگاه فرهنگیان تحقق بخش سند تحول بنیادین است. دانشگاه فرهنگیان تربیت معلمی می کند که بناست تربیت انسان مطلوب را رقم بزند.

مسئول دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد: گفتمان تحول باید به درستی تبیین شود. نظام تربیتی دانشگاه فرهنگیان با همان افقی که سند تحول گفته می شود باید پیش برود. جذب آموزش و پرورش جز از طریق دانشگاه فرهنگیان خلاف سیاست های رهبری است و قوانین بالادستی است.

حجت الاسلام والمسلمین فلاحی، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات گفت: متاسفانه در استخدام نیروهای حق التدرسی، نهضتی ها و..‌. دقت کافی نبود. در بحث جذب نهضتی ها حدود 6000 نفر پذیرش شده بودند که به طرز عجیبی با اعمال تغییراتی در سوال ها حدود ۱۷ هزار نفر را پذیرش کردند.

وی تصریح کرد: متاسفانه از دهه 70 به بعد کسانی وارد آموزش و پرورش شدند که اعتقادی به آن نداشتند. متولیان این نهاد باید به آموزش و پرورش اعتقاد داشته باشند، این در حالی است که آموزش و پرورش سیاسی شده است.

فلاحی تاکید کرد: علت کمبود کنونی معلم بی توجهی به دانشگاه فرهنگیان بوده است. زیرساخت های دانشگاه فرهنگیان دارای ضعف های اساسی است. 70 درصد جذب معلم در این چندسال گذشته از اجتماعات جلوی مجلس بوده است! در دوره های مختلف مجلس گرفتار این موضوع بوده است.

در ادامه روح الله متفکر آزاد، عضو هیئت رئیسه و کمیسیون آموزش مجلس گفت: مجلس نباید بر اساس فشارها و احساسی تصمیم بگیرد. ما این طرح را رد کردیم و مجدد به صحن علنی مجلس برگشت، تلاش بر این است تا تکلیف این طرح برای همیشه مشخص شود.

وی افزود: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تلاش دارد تا یک آماری از آموزش و پرورش و سازمان برنامه بودجه و همچنین یک برآوردی از ظرفیت های دانشگاه فرهنگیان داشته باشد تا بدانیم چه تعداد از کمبود معلم را می توانیم از طریق دانشگاه فرهنگیان تامین کنیم و چه تعداد را مجبوریم فعلا از خارج از دانشگاه تامین کنیم.

عضو کمیسیون آموزش ادامه داد: باید یک سازوکار دقیق و مهندسی شده برمبنای عدالت وجود داشته باشد و البته زحمات و تجارب معلمان حق التدریسی هم نادیده انگاشته نشود. قوانین تعیین تکلیف یک سابقه حدودا ۱۰ ساله دارد و تا کنون ادامه داشته است. نیاز است یک آسیب شناسی از ده ساله گذشته صورت بگیرد تا این مشکل برای همیشه حل شود.

در ادامه این جلسه موسی بیات، مدیر گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: علت اینکه قانون تعیین تکلیف ۱۱ بار الحاقیه خورده است و در حالت گستردگی قرار دارد را در دو حوزه است‌. نخست اضافه شدن مستمر مشمولین به این طرح که باید از اضافه شدن آنها جلوگیری شود، البته علت مسئله نشانگر اشکالاتی در قانون گذاری است.

وی تاکید کرد: مسئله بعدی نیز نابسامانی های آموزش و پرورش است. آموزش و پرورش به دلیل کمبود نیرو دست به هر روشی برای جبران می زند و موجب افزایش مطالبات و طولانی شدن این طرح می شود. باید یک الگوی جذب گذاشته شود و دست آموزش و پرورش را از جذب راه های غیراصولی بسته شود.

بیات در پایان تصریح کرد: در یک دهه اخیر از ۱۷ قانونی که درمورد آموزش و پرورش داشتیم حدود ۱۲ قانون درمورد قانون استخدامی بوده است و مبرهن است که این روند مانع اجرایی شدن سند تحول بنیادین می شود.

در پایان این جلسه دانشجویان حاضر در جلسه به بیان نظرات خود پرداختند.

مرتبط ها
نظرات
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
تورهای مسافرتی آفری