تاریخ انتشار: شنبه 1399/08/17 - 23:47
کد خبر: 375449

فروپاشی الیگارشی ثروت و قدرت؛

ترامپ و سرنوشت سرمایه‌داری آمریکایی

ترامپ و سرنوشت سرمایه‌داری آمریکایی

گسترش درگیری ها در چند ماه اخیر و افزایش برخوردهای رادیکال میان هواداران دو حزب اصلی درگیر در انتخابات پیش بینی های بعضی از تحلیلگران را به سمت احتمال وقوع سریع فروپاشی سیاسی و جدایی ایالت های آمریکا از هم برده که این پیش بینی ها و تحلیل ها از دو جهت قابل توجه است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ پس از اعلام پایان فرآیند اخذ رای در ایالات متحده نتایج چند ایالت‌ باقی مانده نیز رفته‌رفته به جهان مخابره می‌شود. جو بایدن نامزد ۷۷ ساله دموکرات‌ها با کسب اکثریت آرا در مناطق گوناگون و کسب ۲۹۰ رای الکترال تا این لحظه برنده انتخابات است.

در مقابل دونالد ترامپ جمهوری خواه که ۲۱۴ الکتریکال به دست آورده و بخت خود برای تصدی مجدد منصب ریاست جمهوری آمریکا را از دست رفته می بیند کارزار انتخاباتی ترامپ اما با ادعای تقلب در انتخابات و زیر سوال بردن ساز و کارهای اخذ رای در ایالت هایی چون پنسیلوانیا با بیان اینکه استفاده از آرای افرادی که وجود خارجی ندارند و یا اساساً در آن ایالت زندگی می‌کرده‌اند مشروعیت انتخابات آمریکا را به چالش کشیده است!

ترامپ در بیانیه ای خود گفت: «همه ما می‌دانیم که جو بایدن برای اینکه به نادرستی خود را پیروز نشان دهد، عجله می‌کند و متحدان رسانه‌ای او نیز بشدت تلاش می‌کنند که کمکش کنند. آنها نمی‌خواهند حقیقت برملا شود. حقیقت ساده اینجاست که این انتخابات هنوز با تمام شدن فاصله زیادی دارد. جو بایدن رسماََ برنده هیچ ایالتی اعلام نشده، چه برسد به اینکه برنده ایالت‌های کلیدی شده باشد که به بازشماری آراء رفته‌ یا ایالت‌هایی که ستاد ما چالش‌های حقوقی مشروع برای آن ارائه داده که می‌تواند برنده نهایی را تعیین کند.»

ترامپ و سرنوشت سرمایه‌داری آمریکایی

در حال حاضر نتایج نهایی انتخابات پس از شمارش آرای ایالت‌های جورجیا، پنسیلوانیا و نوادا نتیجه انتخابات مشخص کرده است. انتخابات ۲۰۲۰ زیر سایه سنگین کرونا و خشم بی سابقه عمومی آثار به بی عدالتی ساختاری نسبت به طبقات پایین جامعه آمریکا و همچنین خروش جامعه رنگین‌پوستان برگزار شد.

التهابات این روزها حاصل سال‌ها تبعیض اقتصادی و نژادی است که از مدت‌ها قبل زنگ خطر فروپاشی اجتماعی را برای الیگارشی ثروت در این کشور به صدا در آورده بود. نقطه عطف این اعتراضات شورش سراسری سیاهپوستان و سایر اقشار جامعه پس از قتل جرج فلوید در ماه مه ۲۰۲۰ بود که توانست معترضان به وضعیت موجود را در کنار هم قرار دهد کشتار سیاه پوستان توسط پلیس آمریکا در این چند ماه نه تنها متوقف نشده افزایش نیز یافته است که باید آن را در کنار موارد متعدد نقض حقوق افراد در این ماهها دید و مورد بررسی قرار داد.

گسترش درگیری ها در چند ماه اخیر و افزایش برخوردهای رادیکال میان هواداران دو حزب اصلی درگیر در انتخابات پیش بینی های بعضی از تحلیلگران را به سمت احتمال وقوع سریع فروپاشی سیاسی و جدایی ایالت های آمریکا از هم برده که این پیش بینی ها و تحلیل ها از دو جهت قابل توجه است.

در نگاه نخست مسلح شدن جمع زیادی از مردم آمریکا (خصوصاً هواداران دوران ترامپ) و حضور بدون وحشت معترضان به ساختار سیاسی فعلی در خیابان‌ها به تحلیل بالا و اعتبار می بخشد. این احتمال همراه با اظهارنظرهای جنجالی ترامپ و مشاوران ستاد انتخاباتی اش مثل اریک ترامپ پسرش و رودی جولیانی وکیل او در به رسمیت نشناختن نتایج انتخابات فعلی و ادعای تقلب گسترده در این فرآیند بیش از پیش مقبولیت خواهد یافت اما شاید بهتر است از نگاه دیگری هم به وقایع موجود توجه کرد.

ساختار ظالمانه آمریکا و الیگارشی ثروت که روند انتقال قدرت در این کشور را مدیریت می کند در درجه اول مورد حمایت طبقه سرمایه سالار آمریکاست. در همین بحران کرونا هم شاهد بودیم و هستیم که ثروت ثروتمندان آمریکایی چندین برابر شده و در مقابل کیفیت زندگی مردم این کشور تقلیل یافته است! حال سوالی که مطرح می‌شود آن است که آیا ترامپ به عنوان نماینده سرمایه سالاری عریان آمریکایی حاضر به تحمیل آشوب و ناامنی به این سیستم فاسد که خود نیز به آن تعلق دارد خواهد بود؟

ترامپ و سرنوشت سرمایه‌داری آمریکایی

مسلماً ترامپ فرزند همین ساختار و نماینده طبقه ثروتمند حاکم است که افزایش سود و منفعت خود را در گرو بقای وضع موجود می بیند. او با طرح دعوا در دیوان عالی ایالات متحده آمریکا فرآیند انتخابات این کشور را وارد یک بازی فرسایشی حقوقی خواهد کرد و مطالباتش را در این چارچوب پیگیری می‌کندچون به این امر بهتر از هر کس دیگری آگاه است که حفظ ایالات متحده برای ادامه تجارت وی ضروریست و رادیکالیسم و ترویج خشونت برای وی نتیجه‌ای جز از دست رفتن منافع نخواهد داشت! اما او به این نکته هم باید توجه داشته باشد که‌ هواداران وی ممکن است همیشه و در هر شرایطی تحت فرمان وی نباشند!

مسیر شتابان اتفاقات و وقایع آمریکا در این چند روز سرنوشت ساز پیش رو کنترل وی بر اوضاع را دشوارتر خواهد کرد. تجربه سرمایه سالاران آمریکایی نشان داده در مواقع حساس که بقای خود را با تهدیدات جدی مواجه ببیند، متحد در مقابل آن خواهند ایستاد و اختلافات درونی را هر چند برای مدتی کنار خواهند گذاشت! در اینجا باید دید ترامپ چه مسیری را انتخاب خواهد کرد؟!

گزارش از محمدابراهیم خسروی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
رییسی با استقبال نخست‌وزیر سریلانکا وارد این کشور شد
آخرین مهلت توزیع کارت کنکور/ آغاز رقابت داوطلبان از فردا
حال‌وهوای بیت رهبری در روز حضور کارگران +فیلم
فردا آخرین مهلت ثبت نام در امریه سربازی مرکز جذب وزارت علوم
صعود بورس ادامه خواهد یافت؟
لحظه استقبال نخست وزیر سریلانکا از رئیسی + فیلم
هشدار وزارت کار درباره پیامک‌های جعلی کالابرگ
حلقه اتحاد دانشجویان دانشگاه نیویورک برای اقامه نماز +فیلم
دانشجویان دانشگاه کلمبیا مانع از ورود یک صهیونیست به دانشگاه شدند +فیلم
اعتراضات دانشجویان دانشگاه مینه سوتا در حمایت از مردم فلسطین +فیلم
حرکت متفاوت دانشجویان کالج ویتمن در حمایت از مردم فلسطین +فیلم
واکنش تازه چین به بودجه آمریکا برای حمایت از تایوان
دانشگاه علامه‌طباطبایی میزبان ۱۵ هزار و ۳۰۵ داوطلب کنکور سراسری
جذب هیات علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی و حرفه ای لغو شد
نتایج نهایی استخدام معلمان کی اعلام می‌شود؟
ضارب ۳ دختر دانش‌آموز دستگیر شد ؛ او هم یک نوجوان است
دیدار یحیی السنوار با رهبران جنبش + جزئیات
قابلیت های هوش مصنوعی به این نرم افزار شکل بهتری داده است
فایننشال تایمز از توانایی‌های پنهان حزب الله لبنان می گوید
هشدار نارنجی هواشناسی درباره بارش‌های اردیبهشتی
ائتلاف خطرناک ستاره‌های پرسپولیس در رختکن +جزئیات
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top