تاریخ انتشار: شنبه 1399/08/24 - 10:47
کد خبر: 376064

آدرس غلط اقتصادی اصلاح‌طلبان

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: کسانی که تحریم‌های آمریکا را می‌شناسند و با ابعاد تحریم‌های مالی آشنایی دارند، اساساً می‌دانند که مساله‌FATF‌، مساله‌ای فرعی است و امکان اثرگذاری روی بحث‌های مبادلاتی را ندارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، روزنامه صبح نو گفت‌وگویی با دکتر مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

آدرس غلط اقتصادی اصلاح‌طلبان

- FATF‌، در ارتباط با مبادلات بانکی است اما ایران هم‌اکنون تحریم مالی است یعنی آمریکایی‌ها عملاً به هیچ بانکی اجازه فعالیت با جمهوری اسلامی را نمی‌دهند و کل مبادلات دلاری و یا مبادله با پول‌های ملی که به دلار میخکوب شده هم عملاً تحریم شده‌اند.

- با وجود تحریم‌های ثانویه آمریکا، بحث درباره‌FATF آدرس غلط است. بعضی‌ها اصرار دارند درباره این آدرس غلط بیش از حد بزرگنمایی کنند که در نوع خود اقدامی سیاسی است تا اقتصادی و فنی.

- کسانی که تحریم‌های آمریکا را می‌شناسند و با ابعاد تحریم‌های مالی آشنایی دارند، اساساً می‌دانند که مساله‌FATF‌، مساله‌ای فرعی است و امکان اثرگذاری روی بحث‌های مبادلاتی را ندارد.

- تاکنون در جلسات کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم، هیچ بحثی از سوی چه مسوولان بانک مرکزی و چه مسوولان وزارت اقتصاد درباره FATF‌نشده است.

بخشی از اتفاقات بازار ارز  متأثر از مباحث روانی است

- بخشی از اتفاقاتی که در بازار ارز ما می افتد، متأثر از مباحث روانی است یعنی انتظارات خریدار، فروشنده، عرضه‌کننده و تقاضاکننده دارد روی روند بازار اثر می‌گذارد.

- تقاضاکننده دلار، چه کسی که می‌خواهد سرمایه‌ای بخرد و چه کسی که واردکننده است، وقتی از جهت روانی انتظار داشته باشد که قیمت‌ها در آینده بالاتر می‌رود، ترجیح می‌دهد که امروز تقاضایش را در بازار وارد کند و اجازه ندهد که با قیمت‌های گران‌تر بخرد.

۱۳ میلیارد دلار مازاد تقاضا روی سامانه نیما داریم

- واقعیت این است که در بازار ما فضای هیجانی وجود دارد و روی قیمت‌ها هم اثر می‌گذارد. البته این هم صحیح است که عرضه ارز هم‌اکنون به شکل واقعی، کمتر از تقاضاست که متاسفانه این عامل در تحلیل‌های اقتصادی، مورد غفلت قرار می‌گیرد.

- الان ما روی سامانه نیمای بانک مرکزی، حدود ۱۳‌میلیارد دلار مازاد تقاضا داریم که برایش عرضه‌ای وجود ندارد. با‌توجه به این واقعیت، قیمت‌ها دیگر خیلی نمی‌تواند پایین بیاید.

- اینکه در مدیریت بازار ارز، ممکن است سوءمدیریت‌هایی هم وجود داشته باشد را منکر نیستم که البته حداکثر یک تا دو هزار تومان می‌تواند تعیین کننده باشد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دیگر قادر به پذیرش بیشتر اتباع نیستیم
آخرین آمار از تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی
دانشجویان معترض ساختمان دانشگاه کلمبیا را تسخیر کردند
تجمع دانشگاهیان شریف در حمایت از خیزش دانشجویان در جهان
ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
آخرین وضعیت سعید آقاخانی و توضیحاتی درباره ادامه «نون‌ خ»
واریز ۲ میلیون تومان به حساب معلمان در آستانه روز معلم
آشنایی با زنان عارفی که مردان دانشمند از محضرشان درس گرفتند
راه‌اندازی سامانه نظارت و شفافیت مدارس غیردولتی تا مهر
حمایت نمایندگان از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی حامی غزه
بیش از ۱۰ هزار نفر زیر آوارهای غزه مفقود هستند
دانش آموختگان ما وعده صادق را رقم زدند
واکنش کنعانی به دستگیری دانشجویان آمریکایی توسط پلیس
طرح انسداد مرزهای شرقی افغانستان آغاز شد
رقم هدیه روز معلم مشخص شد
شکایت خواننده معروف به پلیس فتا
دستگیری ۲۵ داوطلب کنکور
نتانیاهو: با یا بدون توافق به رفح حمله می‌کنیم
آقای اژه‌ای برای رفع هرگونه نگرانی در تضییع حق طلبه خوزستانی دستور به بررسی مجدد دهید
طباطبایی: اظهارات نصیری تکرار یک شوخی بی‌مزه است/ رسولی:حرف‌های نصیری ارتباطی به جریان اصلاحات ندارد
اسکای ویو دبی: تجربه فوق العاده سرسره شیشه ای و سکو تماشای دبی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top