تاریخ انتشار: دوشنبه 1399/08/26 - 10:08
کد خبر: 376321

بازطراحی برنامه ها برای بالا بردن سطح مطالعه دانشجویان

مسئول نهاد رهبری دانشگاه علامه طباطبایی(ره) گفت: نیازمند بازطراحی برنامه ها برای بالا بردن سطح مطالعه غیر درسی دانشجویان هستیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، حجت الاسلام صادق اکبری اقدم، مسئول نهاد رهبری دانشگاه علامه طباطبایی درباره راهکارهای موجود برای علاقه مند کردن جوانان به مطالعات غیر درسی اظهار داشت:  در این زمینه از خود افراد تا خانواده ها، نظام آموزش و پرورش، آموزش عالی، رسانه ها و متولیان فرهنگی همگی مسئولند. باید سیاستگذاری همه جانبه ای صورت گیرد  تا از ظرفیت رسانه ای و فضای مجازی، انگار سازی و ذائقه سازی کرد.

بازطراحی برنامه ها برای بالا بردن سطح مطالعه دانشجویان

وی افزود: می توان از فرصت گسترش فضای مجازی در شرایط کرونایی استفاده کرد و با روشهای جدید و شیوه های نوین کتابها را در دسترس مخاطبین قرار داد. مثلا تبدیل کتابها به کتاب صوتی، تولید آموزش مجازی برای کتب، طراحی کتاب با کمک آموزشی تصویری، مدیا و  غیره از جمله شیوه های موجود در این زمینه هستند.

وی درباره سطح دغدغه مندی دانشجویان نسبت به مقوله کتاب و کتابخوانی نیز گفت:  اگر چه توصیه های دینی تاکید بر امر علم آموزی، کسب معرفت، تدبر و تحقیق در آفاق و انفس دارد و این امر یا با تلمذ پای درس و وعظ برجستگان علمی و دینی و یا با مطالعه اثار این اشخاص محقق می شود اما با تجربه بنده و حضور 15 ساله در دانشگاه و تدریس برای دانشجویان،  به نظر می رسد علیرغم مشغله های فراوان و سرعت تحولات امروزی، هنوز تمایل و دغدغه ی مطالعه در بین نخبگان حوزوی و دانشگاهی بالاست.

**تمایل و دغدغه مطالعه در بین نخبگان همچنان بالاست

مسئول نهاد رهبری دانشگاه علامه طباطبایی درباره اقدامات و طرح های موجود دانشگاه و آموزش عالی برای بالا بردن آمار و میزان مطالعه در بین دانشجویان تصریح کرد:  با توجه به دغدغه متولیان فرهنگی دانشگاهها در زمینه فرهنگ سازی مطالعات فرهنگی، مذهبی و سیاسی،  در دوره های مختلف شاهد برنامه ریزی ها و طرح های فرهنگی  به منظور تشویق به مطالعه در زمینه های غیر درسی بودیم.

وی در همین زمینه خاطرنشان کرد:  البته به نظر می رسد در این زمینه  نیازمند بازاندیشی و بازطراحی هستیم. به خصوص  شرایط امروز؛ غلبه فضای رسانه ای، مجازی، شیوع  کرونا و پسا کرونا می طلبد متولیان آموزشی، پژوهشی و فرهنگی طراحی جدید در این خصوص داشته باشند. مقام معظم رهبری در دیدار برخی از مسئولین اموزش و پرورش تاکیدی بر تامل و کار جدی در زمینه منطق تشکیل و ادامه آموزش و پرورش در ایران داشتند که به نظرم همین تامل، بازاندیشی و بازطراحی در نظام آموزش عالی بر اساس بومی سازی، اسلامی سازی، کارآمدی، روزآمدی، اثرگذاری و ایفای نقش پیشرانی در جامعه به خصوص در شرایط کنونی و پسا کرونا ضروریست.

**نیازمند  بازطراحی برنامه ها برای بالا بردن سطح مطالعه غیر درسی دانشجویان هستیم

حجت الاسلام اکبری اقدم درباره جایگاه و نقش مطالعه کتاب و کتابخوانی در محیط دانشگاهی و در بین دانشجویان نیز گفت: از نظر وضعیت آموزشی، کتاب محور بودن دروس آموزشی و همچنین از نظر ساحت پژوهشی و نیازمندی به استفاده از منابع، مآخذ و اسناد کتابخانه ای، طبیعی است دانشگاهیان با کتاب و کتابخوانی بیشتر از عموم مردم ارتباط داشته باشند. این روند از نظر نوع طراحی نظام آموزشی و پژوهشی امری عادی به نظر می رسد.

وی یادآور شد: البته زمینه فرهنگی، اجتماعی و مرجع شناخته شدن اصحاب علم هم می تواند در این قضیه سهم بسزایی ایفا کند، زیرا مراجعات عموم به جامعه نخبگانی حوزوی و دانشگاهی به جای سلبریتی ها و فرهنگ وارداتی، مطالعه، تحقیق و پژوهش های کاربردی و روزآمد را در کنار ساحت تعلیم و تربیتی  تقویت می کند.

رئیس نهادرهبری دانشگاه علامه طباطبایی درباره ضرورت مطالعات غیر درسی دانشجویان در کنار مطالعات علمی و دانشگاهی نیز گفت: لازم است دانشگاهیان  چه اساتید محترم و چه دانشجویان گرامی، مطالعات غیر تخصصی تحصیلی و مطالعه در زمینه معارف دینی، تربیتی و مهارتهای لازم را فرابگیرند. ضروری است در زمینه های مذهبی، معرفتی و مهارتی هم مطالعات جدی داشته باشند. مطالعه در آثار شخصیتهای برجسته دینی همچون مرحوم علامه طباطبائی(ره)، حضرت امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و شاگردان این عزیزان و همچنین فراگیری مهارتهای ارتباطی، تاثیرگذاری اجتماعی و پذیرش نقش و مسئولیت در کنار مطالعات تخصصی دانشگاهی ضروریست.

وی افزود: دانشگاهیان، سیاستگذاران و برنامه ریزان نظام آموزش عالی هر کدام به سهم خودشان باید در این بخش بسترسازی و اقدام کنند. با جمعی از اساتید و مسئولین دانشگاهی خدمت شاگرد علامه طباطبائی(ره)؛ حضرت ایت الله جوادی آملی حفظه الله رسیده بودیم و ایشان تاکید داشتند تعلیم و تربیت توامان باید لحاظ شود. لذا برای انتقال تخصصهای علمی در هر سطحی باید از اخلاق بالایی برخوردار بود.

**پیشنهاداتی برای ورود به سیر مطالعاتی آثار علامه طباطبایی

حجت الاسلام اکبری اقدم در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به ایام رحلت علامه طباطبایی(ره) پیشنهاداتی در زمینه سیر مطالعاتی کتب و تالیفات ارزشمند این فیلسوف عالی قدر برای مطالعه دانشجویان ارائه کرد و افزود: برای ورود در کتب مرحوم علامه طباطبایی به توصیه یکی از شاگردان برجسته ایشان مرحوم آیت الله خوشوقت، مطالعه کتاب آموزش دین یا تعالیم اسلامی را پیشنهاد می دهم. این کتاب برای عموم جوانان و حتی دانشجویان، توسط علامه طباطبایی در چند قسمت تالیف شده است.

وی افزود: در ابتدای کتاب، تعریفی از دین و اثبات اسلام  بیان شده است. معارف دین در این کتاب به سه بخش عقاید، اخلاق و احکام اشاره دارد. کتاب آموزش دین ضمن اینکه در نهایت سادگی نوشته شده ولی به کمیت مطلب و عمق آن آسیب نزده و در عین سادگی نکات خیلی عمیقی در این کتاب ذکر شده است.

حجت الاسلام اکبری اقدم اضافه کرد: کتاب شیعه در اسلام و کتاب آغاز فلسفه هم جزو کتبی است که در ابتدای ورود به کتب مرحوم علامه طباطبائی توصیه می شود. با توجه به اینکه نرم افزار آثار ایشان و فایل مجازی آثار علامه در دسترس پیشنهاد می کنم نخبگان دانشگاهی برای تدبر در ایات قرآن به تفسیر علامه مراجعه کنند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top