تاریخ انتشار: دوشنبه 1399/08/26 - 11:46
کد خبر: 376340

چالش دانشگاه و صنعت؛

راه‌اندازی شرکت‌های دانش بنیان و اشتغال‌زایی با پروژه‌های دانشجویی

راه‌اندازی شرکت‌های دانش بنیان و اشتغال‌زایی با پروژه‌های دانشجویی

براساس تجربه‌های موجود حاکی از وجود روابط متنوع بین دانشگاه‌ها و صنایع کشور است که این ارتباطات متمرکز و هدفمند نبوده و در اکثر موارد ارتباط بین دو بخش (صنعت و دانشگاه) و الگو‌های ارتباطی‌شان، مشخص نیست، به بیان دیگر در این الگوها، میزان ارتباط و درآمدزایی مشخص نشده و مورد ارزیابی قرار نگرفت.

به گزارش سرویس صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ از دیرباز دانشگاه‌ها سعی بر توانمندسازی دانشجویان خود برای ورود به عرصه صنعت داشته اند تا به حل مشکلات صنعت بپردازند. با همین دیدگاه امروزه دانشگاه های مطرح دنیا با حمایت از پروژه های دانشجویی و تاسیس شرکت های دانش بنیان توانسته اند بسیاری از مشکلات صنعت خود را حل کنند و حتی سهم عظیمی در صنایع کشور خود داشته باشند.

به طوری که خود دانشگاه‌ها منبع درآمدزایی، تولید و اشتغال دارند. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، انقلاب عظیمی نیز در عرصه سیاست و فرهنگ شکل گرفت. دانشگاه ها تعطیل شدند تا با ساز و کار جدیدی آغاز به کار کنند.

امام خمینی (ره) تاکید داشتند: «این دانشگاه‌ها هستند که باید مشکلات کشور و جهان اسلام را حل کنند». لیکن دانشگاه های کنونی با این ساز و کارهای قدیمی وابسته، نخواهند توانست مشکلات کشور را حل کنند. در نتیجه شاهد آن هستیم که در چند سال اخیر دانشگاه تبدیل به کارخانه تولید بیکاران شده است. در دولت دهم و یازدهم طبق سند بیست ساله، پیشرفت کشور هدف گذاری شده است که دانشگاه‌های بزرگ کشور باید خودشان بتوانند هزینه های خود را سامان داده و اشتغال افزایی کنند.

همچنین از دیرباز دانشگاه‌ها سعی بر توانمندسازی دانشجویان خود برای ورود به عرصه صنعت داشته اند تا به حل مشکلات صنعت بپردازند. با همین دیدگاه امروزه دانشگاه‌های مطرح دنیا با حمایت از پروژه های دانشجویی و تاسیس شرکت های دانش بنیان توانستند بسیاری از مشکلات صنعت خود را حل کنند و حتی سهم عظیمی در صنایع کشور خود داشته باشند. به طوری که خود دانشگاه ها منبع درآمدزایی، تولید و اشتغال دارند.

در دولت دهم و یازدهم طبق سند بیست ساله، پیشرفت کشور هدف گذاری شده است که دانشگاه های بزرگ کشور باید خودشان بتوانند هزینه های خود را سامان داده و اشتغال افزایی کنند. همچنین بتوانند با ورود به صنعت و حل مشکلات آن، برای خود درآمدزایی داشته باشند. به طوری که نیاز آنها به بودجه کشور به کمترین مقدار ممکن برسد. اولین دانشگاه هایی که با چالش های جدی روبرو شدند دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی بودند که دولت تعهد جدی در تامین بودجه آنها نداشت.

این دانشگاه‌ها مجبور شدند که تغییر رویکرد بدهند و از نگاه هر صندلی مساوی است با یک مشتری، دست بردارند و گامی برای تعریف پروژه های دانشجویی، که باعث رفع مشکلات مالی می شود، بردارند. در دانشگاه فردوسی مشهد نیز این چنین رویکردی در دیدگاه بلندمدت مسئولین وجود دارد ولی هنوز به مرحله خودباوری و حمایت قابل توجه از پروژه های دانشگاهی و شرکت های دانش بنیان نشده است. انجمن ها، کانون ها و گروه های تحت عنوان حمایت از شرکت های دانش بنیان راه اندازی شده اند.

طرح رصد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی با اخذ اطلاعات از سامانه‌های اطلاعاتی وزارت کار انجام گرفته است که اهدافی از قبیل: فرهنگسازی رصد وضعیت دانش آموختگان در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی، ایجاد نظام مناسب اطلاع رسانی به ذی نفعان در رابطه با وضعیت اشتغال هر یک از رشته‌های دانشگاهی، رصد مستمر ظرفیت‌های محیطی و شرایط بازار کار منطقه‌ای، شناسایی شکاف دانشی و مهارتی دانش آموختگان و ... را دنبال می‌کند. در همین راستا کتاب «طرح رصد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی» نیز با دریافت اطلاعات وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان بیش از ۸۰ دانشگاه کشور تدوین شده است.

همان طور که میدانید دانشگاه برای رفع نیاز خود دست به دامان سرمایه گذاران بزرگ در عرصه توریستی شده است به طوری که در نظر داشتند مجسمه ای با ابعاد بزرگ که شاید بزرگترین مجسمه خاورمیانه می بود، بدون در نظر گرفتن نکات معماری و مهندسی بسازند. البته برندسازی دانشگاه فردوسی انجام شده ولی سرعت و دقت کافی را برخوردار نبوده است. دانشجویان باید بدانند که درس های تئوری نمی توانند به تنهایی کلید حل مشکلات باشند؛ بلکه باید در کنار درس های تئوری به کارهای عملی نیز اهتمام بورزند.

یکی از بهترین راه‌ها، کاراموزی و کارورزی در شرکت هایی است که آینده شغلی آنها نیز در همان حیطه خواهد بود. می توان گفت که یکی از مهم ترین راه های موفقیت کشور در حل مشکلات صنعتی و فرار از بیکاری، همکاری هماهنگ و دو طرفه صنعت و دانشگاه می باشد. صنعت ما مشکلات ریز و درشتی دارد که با اتکا به دانش بومی و نیروی جوان کشور قابل حل می باشد. همان طور که می دانید حجم زیادی از مقالات و پایان نامه های دانشجویان هیچ مشکلی از جامعه ما را حل نمی کند و باید برای این مساله، چاره ای اندیشید و بازنگری در آن صورت داد. ما هنوز ندیده ایم که اقدامی به تاسیس و راه اندازی صنایع زیرساختی و اولیه صورت بگیرد.

آمار‌های موجود قرارداد‌های صنایع و دستگاه‌های اجرایی با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور، خوشبختانه رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد. شناسایی و مستندسازی دستاورد‌های ویژه و منحصربه فرد دانشگاه‌ها در حوزه ارتباط با صنعت و دانشگاه در سال‌های ۹۶ و ۹۷، توسعه و ساماندهی دوره‌های مهارت آموزی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در جهت افزایش توانایی فارغ‌التحصیلان و تسهیل در اشتغال آنها از جمله برنامه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور افزایش ارتباط صنعت و دانشگاه در سال‌های اخیر بوده است.

اگر نگاهی به لیست بزرگترین واردات کشور خود بیاندازیم متوجه می شویم که اقلامی که ساخت آنها بسیار ساده است با حجم زیادی وارد می شوند و این یکی از مشکلاتی است که می شود با اندکی درایت آن را حل کرد. شما دانشجویان نیز می توانید ایده ها و طرح هایی را که برای رفع این نواقص دارید، با اساتید خود یا شرکت هایی که وظیفه حمایت ایده ها و طرح های دانشجویی را برعهده دارند، در میان بگذارید تا شاید طرح و ایده شما بتواند مشکلی را حل کند و شما را تبدیل به یک صاحب شرکت دانش بنیان کند.

گزارش از سیدهادی حسینی-دانشجویی مهندسی شیمی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پاسخ به شایعه/ محدودیت پرواز در کشور تکذیب شد
لحظه دیدنی از گزارشگری هادی عامل هنگام قهرمانی امین میرزازاده +فیلم
توسعه نسخه جدید این سیستم عامل بر مبنای هوش مصنوعی
یک استقلالی به در خروج هدایت شد
اگر امتیازات برابر باشد قهرمان لیگ چگونه مشخص می‌شود؟
یحیی گل‌محمدی سرمربی تراکتور می‌شود؟
شوک فدراسیون به استقلال؛ پرسپولیس یک امتیاز جلو افتاد
حمله سایبری دی‌ داس چیست؟
چرا ژیلا صادقی از تلویزیون رفت؟ +فیلم
این غذاها قاتل کبد است!
ژیلا صادقی: من پاسپورت آمریکا دارم +فیلم
اشک‌های بی‌امان ژیلا صادقی در برمودا +فیلم
دستمزد ۱۴۰۳ ثابت ماند، حق مسکن کارگران افزایش نیافت
اراده کامل ایران برای پاسخ نظامی به اسرائیل به شکلی قوی‌تر
هشدار سخنگوی ارشد نیروهای مسلح ایران به حامیان رژیم صهیونیستی
وکیل مدافعان شیطان در تهران!
۶ جنگنده ارتش چین از خط میانی تنگه تایوان عبور کردند
عراق: خواهان گسترش درگیری‌ها در منطقه نیستیم
بارش‌های اخیر شدت خشکسالی را کاهش نداد
حمایت رهبر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا از نتانیاهو
گروسی: مدرکی درباره ساخت سلاح اتمی در ایران نیست
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top