تاریخ انتشار: دوشنبه 1399/09/03 - 13:44
کد خبر: 377024

معاون پژوهش وزارت علوم: برخی دانشگاه‌ها حیاط خلوت مسئولان شدند

وی ادامه داد: در برخی از جاها نهاد علمی ما با بافت شهری، فرمانداری، استانداری و … پیوند خورده است که این موضوع غیر علمی است و در برخی از جاها دانشگاه‌ها به حیاط خلوت آنها تبدیل شده اند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، غلامحسین رحیمی شعرباف صبح امروز در نشست مجازی رؤسای دانشگاه‌های معین کشور با اشاره به آئین نامه پیاده سازی آمایش آموزش عالی کشور و مدیریت استانی مؤسسات آموزش عالی کشور گفت: در هر استان یک دانشگاه باید بالاترین مرجع هماهنگی سیاست‌ها و برنامه‌های آموزش عالی در سطح استان باشد. دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه معین استان تهران انتخاب شد.

وی افزود: دانشگاه آزاد و فنی حرفه‌ای دارای مدیریت استانی هستند و سایر دانشگاه‌ها هم باید مدیریت استانی داشته باشند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: آماده تشکیل شورای مدیریت استانی در هر استان هستیم. دانشگاه معین استان یک دبیرخانه امور اجرایی در استان خواهد داشت و ساختار کلان اجرای وظایف در دبیرخانه‌ها به تصویب شورای مرکزی خواهد رسید.

رحیمی افزود: مسئول دبیرخانه امور اجرایی دانشگاه معین از میان اعضای هیأت علمی با تجربه در امور آموزش عالی و اجرایی انتخاب می‌شود. وظایف دانشگاه معین هم مشخص شده است.

وی خاطرنشان کرد: رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور به عنوان مسئول دبیرخانه شورای مرکزی مدیریت استانی آموزش عالی انتخاب شده است. در وزارت علوم تشکیلات جدیدی برای دانشگاه‌های معین ایجاد نشده است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ادامه داد: لازم است تشکیل دبیرخانه استانی شورای مدیریت آموزش عالی استان و ایجاد هماهنگی میان دبیرخانه شورای مرکزی و شوراهای استانی انجام شود.

رحیمی افزود: ارتباط میان ساماندهی مؤسسات آموزش عالی و وظایف دانشگاه‌های معین خیلی کم است و طرح ساماندهی مؤسسات آموزش عالی و تمام آنچه توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شده تا پایان سال ۱۳۹۹ اجرایی می‌شود. آمایش آموزش عالی در مقیاس استانی است و باید آموزش تحقیقات و فناوری، نوآوری به صورت جامع در استان‌ها دیده شود.

رحیمی به ساماندهی مؤسسات آموزش عالی اشاره کرد و گفت: در آموزش عالی عادت کرده ایم که در تمام سطوح از رشته‌های دانشگاهی گرفته تا مؤسسات آموزش عالی، اقدام به توسعه کنیم و این اولین بار است که در قالب طرح ساماندهی از این توسعه با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و نظام علمی کشور جلوگیری می‌شود.

وی ادامه داد: در برخی از جاها نهاد علمی ما با بافت شهری، فرمانداری، استانداری و … پیوند خورده است که این موضوع غیر علمی است و در برخی از جاها دانشگاه‌ها به حیاط خلوت آنها تبدیل شده اند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ادامه داد: برخی از مؤسسات به معنای کلی از حیطه اختیارات وزارت علوم خارج شده اند. برخی از این مؤسسات از نظر کیفیت پایین هستند که اصلاً نباید دانشجویی پذیرش می‌کردند.

رحیمی افزود: به عنوان مثال دانشگاه تفرش ۷۴ عضو هیأت علمی دارد که تنها ۹ نفر از آنها در استان ساکن هستند، به این صورت که نمی‌شود دانشگاه درست کرد یا دانشگاهی با وجود داشتن ۱۲ هیأت علمی و هزار دانشجو رشته مهندسی کامپیوتر آن یک استاد ندارد، در خوانسار یک عضو هیأت علمی ساکن وجود ندارد، اینها نشان می‌دهد که نظارت‌ها ضعیف بوده است و کار مهم این است که شورای مدیریت آموزش عالی استانی برای تضمین کیفیت آموزش عالی در استان بر این موارد نظارت داشته باشد.

وی ادامه داد: ساماندهی مؤسسات آموزش عالی لازم، ضروری و حیاتی است. برخی جاها به دور از شأن نهاد علمی است که این وضعیت را داشته باشد، ساماندهی در واقع فقط الحاق یا محدود کردن نیست بلکه به خیلی از موارد توجه می‌کند

رحیمی افزود: کیفیت و سلامت دو مولفه‌ای است که در آموزش عالی باید به آن‌ها توجه شود. آمایش و مأموریت گرایی، تضمین کیفیت و استقرار سلامت سه مأموریت اساسی دانشگاه‌ها است که باید به آن‌ها توجه کنند.

وی همچنین عنوان کرد: آئین نامه پیاده سازی آمایش آموزش عالی کشور و مدیریت استانی مؤسسات آموزش عالی کشور اواخر ماه گذشته توسط وزیر علوم به دانشگاه‌ها ابلاغ شد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
صفر تا صد انتخاب رشته مقطع دکتری ۱۴۰۳
قطر: بهترین راه توقف تنش منطقه، پایان دادن به جنگ غزه است
غرب و اسرائیل مواظب رفتارهایشان باشند!
جهان ۲۴۶ میلیارد دلار زیان، فقط به خاطر لجبازی های اردوغان
ایران از همیشه در منطقه قوی تر است
زمین‌لرزه شدیدی جنوب ژاپن را لرزاند
پیام شبانه سردار قاآنی به اسماعیل هنیه
انتقاد افسران صهیونیست از ناتوانی نیروی هوایی در مقابله با حملات پهپادی حزب‌الله
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
زمان حمله اسرائیل به ایران فاش شد
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
قوانین کپی رایت اینستاگرام: سفری در دنیای مالکیت معنوی
دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران تمام الکترونیک برگزار می‌شود
بلیچینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟
قطار ملی ساخت ایران بزودی وارد خطوط مترو می‌شود
سیل بهاری چقدر خسارت داشته است؟
دعوت از وزاری چند کشور برای حضور در نمایشگاه کتاب
۷ پیشنهاد خرید کادو برای دانشجوی حقوق از وکیل استور
مسعود نجابتی تندیس طلای چهره هنر انقلاب را به مردم غزه تقدیم کرد
افزایش ۲۰ درصدی در حقوق فروردین ماه بازنشستگان کشوری اعمال شد
۴ نکته مهم همکاری نکردن کودک برای از پوشک گرفتن + راه‌حل‌های آن!
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top