تاریخ انتشار: دوشنبه 1399/09/10 - 19:42
کد خبر: 377824

حضور IT در مراکز پزشکی و سلامتی

حضور IT در مراکز پزشکی و سلامتی

افرادی که حساسیت به موادغذایی خاص دارند می‌توانند با استفاده از برنامه ویژه گوشی‌های هوشمند به بررسی امکان ایجاد حساسیت در نتیجه مصرف مواد غذایی موردنظرشان بپردازند.

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تصور کنید علیرغم رزرو میز مورد نظر برای ساعت و تاریخی مشخص، بازهم با مراجعه به رستوران، مجبور به انتظار کشیدن جهت خالی‌شدن میز رزرو شده خود باشید. در چنین موردی مطمئنا تنها کیفیت بالای غذا می‌تواند دلیلی برای حضور مجدد شما در آن رستوران باشد. با این وجود اگر چنین موردی مجددا تکرار شود به احتمال زیاد قید حضور در این رستوران را زده و سعی می‌کنید رستوران جدیدی را پیداکنید.

حالا تصور کنید چنین ماجرایی در مطلب دکتر یا مرکز پزشکی برای شما اتفاق بیفتد و علی‌رغم داشتن نوبت از پیش تعیین‌شده، مجبور شوید مدت زیادی را منتظر بمانید. کاش می‌شد در این حالت هم قید این مرکز پزشکی یا مطب را زد و سریعا به سراغ مرکز درمانی دیگری می‌رفتیم. این رویایی است که البته از نظر متخصصان این حوزه،  فاصله زیادی با تحقق آن در دنیای بهداشت و درمان نداریم. نکته جالب اینکه به‌منظور تحقق این رویا، پیشتازان صنعت آی‌تی نیز تلاشی همپای همتایان خود داشته و دارند تا نهایتا چنین روزی را تجربه کنیم.

این در حالی است که بهداشت و درمان معمولا سابقه و تصویر خوبی از سرویس‌دهی به مشتریان در ذهن افراد برجای نگذاشته اما با تحقق رویای شما، در حضور انتخاب‌های گسترده‌تر می‌توان بر اساس نوع و کیفیت خدمات، این مراکز را دسته‌بندی و از میان آن‌ها بهترین گزینه را انتخاب کرد.

این موضوعی است که جیم استالدر رئیس بخش تکنولوژی مرکز درمانی کودکان "کوک" به آن اشاره دارد. وی در این خصوص می‌گوید: " مطمئنا در صورتی که کلینیک پایین خیابان شما در مقایسه با کلینیک همیشگی‌تان خدمات بهتری مانند امکان شماره‌گیری با استفاده از سرویس‌های تحت وب، یادآوری زمان نوبت شما به وسیله دریافت پیام کوتاه و نهایتا پذیرش شما دقیقا در زمان مشخص شده را در اختیارتان قراردهد، گزینه‌ای جدید و البته باکیفیت‌تر پیش رویتان قرارداده است."

خدمات‌دهی به مشتریان در کنار هزینه‌های مالی، دو فاکتور مهم و اساسی در مبحث روز متخصصان آی‌تی و البته سرمایه‌گذاران صنعت بهداشت و درمان هستند. از طرف دیگر شاهد تحولی اساسی در این زمینه در جهت جایگزین کردن مدل خدمات‌دهی رایگان با خدمات‌دهی همراه با پرداخت هزینه و البته توام با دریافت خدمات مناسب هستیم. این بدان‌معناست که درآمد سرمایه‌گذاران از طریق نتایجی که برای مشتریان عرضه شده تامین می‌شوند و نه از بالارفتن تعداد مراجعان و یا انجام آزمایش‌ها و روندهای رایج درمانی.

پل فرایدمن، مسئول آی‌تی مرکز بیمارستانی هومانا در این خصوص می‌گوید: "ما مجبور به تغییر روند جاری در خصوص دریافت وجه در ازای ارائه خدمات معمول و  البته حرکت به سمت مشتری مداری هستیم. این امر مستلزم فراهم کردن خدمات مناسب بهداشتی و درمانی در زمان و مکان مورد نیاز مشتریان و البته در قالبی با هزینه‌های پایین و بدون دغدغه‌های موجود است. "

وی ابراز امیدواری کرده که در چند سال آتی شاهد تغییرات گسترده‌ای در این زمینه باشیم. این اظهارنظرها در حالی است که باید اعتراف کرد بحث آی‌تی در کانون این ارائه خدمات جای گرفته است. در واقع تمامی دست‌اندرکاران بخش بهداشت و درمان در حال سرمایه‌گذاری در بخش تکنولوژی هستند تا نتیجتا بتوانند تغییر وضعیت بهداشت و درمان به سمت و سویی که بتوان لقب بیمار محور به آن داد را میسرکنند. این تلاش‌ها شامل سیستم‌ها و سرویس‌هایی است که برای نیل به این هدف در قالب نظارت بیشتر و البته تطابقی در سطح بالاتر در بهره‌گیری از تکنولوژی‌هایی مانند سرویس‌های ابری و برنامه‌های ویژه گوشی‌های هوشمند و یا دستبندهای الکترونیکی سلامتی ایجاد شده‌اند.

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط شرکت همپون، در سال 2014 هزینه‌های انجام شده در بخش آی‌تی بهداشت و درمان تا 34.5 میلیارد دلار افزایش یافته است. در سال 2015 نیز برآورد شده هزینه‌های مرتبط با آی‌تی به طورکلی 2 درصد افزایش یابد که سهم بهداشت و درمان و البته سیستم خرده‌فروشی محصولات از دیگر قسمت‌ها بیشتر است.

سال 2014  Kaiser Permanente که در واقع پشتیبان مالی بهداشت و درمان در کالیفرنیا است 4 میلیارد دلار در ایجاد تحولات جدید بهداشتی درمانی و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های مرتبط با درمان از راه دور، رهگیری وضعیت بیماران و حتی استفاده از سنسورهای حرکتی که می‌تواند فعالیت بیماران را پس از انجام عمل جراحی مورد بررسی قراردهد هزینه کرد. این در حالی است که همکاری با دیگر سازمان‌هایی که می‌توانند به شتاب‌دهی هرچه بیشتر در بهره‌گیری از تولیدات مرتبط با تکنولوژی منجر شوند نیز در دستور کار Kaiser قرارگرفته است.

خانم ساهای مدیر پیشین بخش تکنولوژی‌های جدید Kaiser Permanente در این خصوص می‌گوید: " با توجه به ضرورت این امر برای صنعت بهداشت و درمان، همه در تلاشند تا حرکتی به سمت جلو داشته باشند."

نتایج بهره‌گیری از SMAC

ساهای و بسیاری دیگر از همتایان او در این صنعت، نتایج این بخش را در ارتباط با تکنولوژی‌‌های ابری، تحلیلی، قابلیت‌های تحت گوشی‌های همراه و البته حوزه اجتماعی می‌بینند که به طور اختصار از این مجموعه با عنوان SMAC یاد می‌شود. وی در این خصوص می‌گوید: "این‌ها مقدمه‌ای بر سلامت فردی و پیشگیری هستند. وقتی شما به عوامل اجتماعی تاثیرگذار بر سلامتی بنگرید متوجه خواهید شد که پزشک، بیمارستان و کلینیک درصد کوچکی از این مجموعه را شامل می‌شوند. پش از این‌ها رژیم غذایی، خواب، محیط و ژنتیک در این زمینه تاثیرگذار هستند."

وی تصویری طراحی می‌کند که در آن خدمات دهندگان و دریافت‌کننده‌های خدمات در بخش پزشکی، هر دو دیدی کامل از وضعیت حاکم بر سلامت شخصی دارند تا بدین‌ترتیب دیدی آگاهانه در خصوص اندازه‌گیری‌ها و سنجش‌های مربوط به پیشگیری و البته ترکیب این داده‌ها با دیگر اطلاعات جانبی مانند الگوهای آب و هوایی و میزان ریزگرد در اختیار داشته باشند. این در حالی است که با ارسال هشدارهای متنی به بیماران مبتلا به آسم می‌توان به آن‌ها اطلاع رسانی کرد تا فعالیت‌های خود در بیرون از منزل را در زمان بالا بودن میزان ریزگردها محدود کنند.

به عنوان مثالی دیگر افرادی که حساسیت به موادغذایی خاص دارند می‌توانند با استفاده از برنامه ویژه گوشی‌های هوشمند به بررسی امکان ایجاد حساسیت در نتیجه مصرف مواد غذایی موردنظرشان بپردازند.

خانم ساهای که حالا سرپرست قسمت سرویس‌های جدید و البته مشاور Exponential Talent LLC است در این خصوص می‌گوید: " با دنبال‌کردن اطلاعات و ایجاد ارتباط میان آن‌ها و سوابق پزشکی افراد می‌توان از بروز عکس‌العمل‌ها و واکنش‌های مخاطره‌آمیز بدن به شرایطی خاص جلوگیری کرد و از سوی دیگر هزینه‌ها را نیز کاهش داد. پیش از این، ارائه‌دهنده خدمات در کانون توجه قرارداشتند اما حالا تمامی سعی ما بر آن است که بیماران در این جایگاه قرارگیرند،  مسئله‌ای که در حال حاضر بیشتر به تصمیم‌گیری و خردجمعی مربوط می‌شود."

فرایدمن معتقد است در هومانا، آی‌تی در قالب گوشی‌های همراه و دیگر تکنولوژی‌های ارتباطی به کمک خدمات دهندگان آمده تا بیماران را در همان محلی که حضور دارند ملاقات کنند. از نظر وی تمرکز مشتریان، بر نحوه دریافت محصولات یا خدمات و البته تعاملات و برخوردهایی است که از سوی آن‌ها ارزشمند تلقی می‌شود و البته سزاوار آن هستند.

این خدمات ممکن است برنامه‌های مراقبی برای کنترل وزن یا برنامه‌های رهگیری میزان وزن باشند حتی ممکن است دریافت‌کننده خدمات قصد مشاهده اطلاعات مربوط به سلامت فردی خود از طریق برنامه را داشته باشد. اینجاست که هومانا برنامه مدیریتی ویژه‌ای با رابط کاربری مخصوص را به‌منظور ارائه اطلاعات مورد نیاز مشتریان در زمان و مکان دلخواه آن‌ها پیش‌رویشان قرار می‌دهد.

فرایدمن در این خصوص می‌گوید: " بخش مهمی از داشته‌های امروزی را مدیون قابلیت‌هایی هستیم که به واسطه استفاده از سرویس‌های ابری در اختیارمان قرارگرفته‌اند. بدنیست بدانید که واحد آی‌تی هومانا با بهره‌گیری از چنین سرویسی موفق به طراحی، آزمایش و مدیریت رابط کاربری نرم‌افزاری خود شده است. مرکز شتاب‌دهی ما سرویس‌های ابری را به‌منظور تسهیل شرایط برای آزمایش و سپس بهره‌برداری سریع در اختیارمان قرارداده تا بتوانیم بازخوردهای کاربران را نیز دریافت کنیم. این مرکز امکان اجرای موارد یادشده در چندین هفته و یا چندین ماه را برای ما فراهم کرده است که در مقایسه با گذشته، مدت زمان بسیار کوتاه‌تری به حساب می‌آید."

درمرکز کودکان "نیکلاس"، بخش آی‌تی دو برنامه جدید ویژه گوشی‌های هوشمند را طراحی کرده تا بتوان اطلاعات بیماران و البته هشدارهای مورد نظر را به گوشی‌های هوشمند بیماران و افراد مسئول در این مرکز پزشکی ارسال کرد. این‌ها تنها بخشی از سیاست‌های سرویس‌دهی به مشتریان در جهت بهره‌مندی از اطلاعات بیشتر است که در نهایت باعث افزایش رضایتمندی مشتریان و البته حصول درآمدهای بیشتر در این بخش خواهد شد.

اِد مارتینز مسئول بخش اطلاعات این بیمارستان در این خصوص می‌گوید: " این اقدامات، همگی در جهت رضایتمندی بیشتر مشتریان انجام می‌گیرند و ما باید تمامی این موارد را با تمرکز بر روی این واقعیت که مشتریان حق انتخاب داشته باشند اجرایی کنیم. نحوه مدیریت مناسب ما بر مشتریان از طریق فراهم کردن تجربه‌ای امکان‌پذیر خواهد بود که نمونه آن‌را در جای دیگری مشاهده نکرده باشیم."

مارتینز اعتقاد دارد والدین و کودکانی که از خدمات این مرکز پزشکی بهره می‌برند توانایی بهره‌گیری از قابلیت‌های موجود در گوشی‌های هوشمند را دارند و به همین دلیل انتظار دارند بیمارستان نیز چنین قابلیت‌های ارتباطی را در اختیارشان قراردهد.

دیگر برنامه‌های ویژه گوشی‌های هوشمند که در مرکز کودکان نیکلاس در دست توسعه هستند عبارتند از برنامه‌ای به‌منظور ایجاد امکان سفارش غذا برای بیماران و ملاقات‌کنندگان و همچنین برنامه‌ای که امکان راهنمایی مرحله به مرحله بیماران در مراجعه به بیمارستان را میسر می‌سازد. از طرفِ دیگر بیماران می‌توانند هشدارهای الکترونیکی مربوط به ترخیص از بیمارستان، مطالب مرتبط با پرونده پزشکی و حتی یادداشتی برای مجاز کردن غیبت از مدرسه را دریافت کنند.

با این اوصاف در مراکز پزشکی بزرگ‌تر خبری از این مدینه فاضله نیست و کمتر سرویس‌دهنده، سرمایه‌گذار و یا سازمانی را می‌توان یافت که با مشکلات موجود در سیستم‌های زیرساختی و بهره‌گیری از خدمات جدید در قالب مدیریت داده‌‌ها دست و پنجه نرم نکند.

در قسمت سرویس دهندگان، بخش‌های مختلف از جمله رادیولوژی، داروخانه و پذیرش معمولا از روش‌های متفاوتی برای مدیریت و رهگیری داده‌ها استفاده می‌کنند. همچنین زمینه‌های اطلاعاتی متفاوتی در این قسمت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و با حجم وسیعی از داده‌های سازمان‌نیافته سروکار خواهیم داشت. سیستم‌های الکترونیکی ثبت اطلاعات پزشکی شرکت‌های مختلف هم ممکن است تفاوت‌های زیادی با هم داشته باشند. سروسامان دادن این اطلاعات و پس از آن پوشش این ناسازگاری‌ها در مراکز پزشکی، میان بیماران و دیگر کاربران، آن‌هم در سطوح مختلف، باعث ازدست رفتن زمان و سرمایه مالی خواهدشد.

مشکلات همیشگی سیستم درمانی

دانیل کریویانو گایتا مسئول بخش اطلاعات آزمایشگاه‌های پزشکی Gamma-Dynacare در خصوص مشکلات همیشگی و تاریخی بخش درمانی در تعامل با اطلاعات و تکنولوژی اینچنین می‌گوید: " مدت 25 سال است که صنایع خدمات درمانی، مشکلات و چالش‌هایی خاص و مشخص با تکنولوژی دارند. بعضی از مواردی که به‌نظر شما بسیار ساده و ابتدایی هستند (مانند تبادل ایمن و آسان اطلاعات میان مراکز درمانی و بیماران) هنوز توسط برخی از خدمات‌دهندگان راه‌اندازی نشده‌اند. نمی‌توان منکر پیشرفت خوب در این زمینه شد اما هنوز با حجم زیادی از داده‌ها روبرو هستیم و دسترسی مشتریان به تمامی اطلاعات، روندی سخت و طاقت‌فرسا خواهد بود." از سوی دیگر تفاوت فاحشی در اطلاعاتی که دریافت‌کنندگان خدمات در ازای پرداخت هزینه انتظار دریافتش را دارند و آنچه در عمل نصیب ‌آن‌ها خواهد شد وجود دارد.

راجر نیل، مسئول بخش اطلاعاتی بیمارستان دانکان در این خصوص می‌گوید: "اینکه هر دریافت‌کننده خدمات، متفاوت از دیگری باشد و هر شرکت بیمه‌ای اطلاعاتی کاملا متفاوت را نیاز دارد بی‌نظمی زیادی را ایجاد کرده است."

بخشی از مسئله به پیچیدگی اطلاعات در مراکز درمانی باز‌ می‌گردد که از نظر متخصصان، تشابهی با داده‌های موجود در دیگر صنایع ندارد.

دنا وایز در این خصوص می‌گوید: " در مراکز درمانی روندی مشابه با صنایع مالی که در همه آن‌ها روندی یکسان در مبادلات برقرار است، حکم‌فرما نیست. به عنوان مثال قسمت اعظمی از سوابق پزشکی را نمی‌توان در قالب فرم‌ها و فیلدهای مخصوص و از قبل طراحی شده در اختیار مراجعین قرارداد، بنابراین باید به دنبال روشی‌هایی برای مدیریت این داده‌ها، به اشتراک‌گذاشتن این اطلاعات و ایجاد محیطی بود که افراد بتوانند این محتویات را به زبان ساده متوجه شوند. در مراکز درمانی، ما مجبور به خرید برنامه‌ها هستیم و شرکت‌های تولیدکننده نیز مستقل از ما فعالیت می‌کنند. این بدان‌معناست که هیچ ارتباط و تعاملی میان این سیستم‌ها وجود ندارد. چیزی در حدود 10 سال است که در این مرحله قرارداریم و هنوز به سطح بالای تعامل با پیچیده‌ترین اطلاعات موجود در این حوزه نرسیده‌ایم."

براساس آنچه در میان ارائه‌دهندگان خدمات درمانی مشاهده می‌شود، تکنولوژیِ سازگار و برپایه استانداردها به‌تنهایی نمی‌توانند راه‌حل این معضل باشد. این مراکز به متخصصانی در زمینه تکنولوژی نیاز دارند که درک کافی از روندهای موجود در مراکز درمانی داشته باشند و دیدی جامع از آنچه در قالب مجموعه اطلاعات موجود و اطلاعات تحلیل شده در دست بررسی است، داشته باشند تا نهایتا بازده‌ای در حد اعلی از روند موجود حاصل گردد. 

استالدر از مرکز کودکان "کوک" در این زمینه می‌گوید: " یکی از موارد مورد نیاز ما حضور افرادی است که از روند کاری مراکز درمانی و البته اصطلاحات و تعابیر فنی این حوزه نیز آگاهی داشته باشند. برخی از بهترین نیروهای ما افرادی هستند که در گذشته پرستار بوده‌اند و اکنون به عنوان تحلیل‌گر، جزئی از تیم آی‌تی ما هستند. این افراد از اطلاعات ارزشمندی برخوردارند که در افرادی با تخصص صرفا آی‌تی مشاهده نمی‌شود. این نیروها مفهوم و عملکرد داده‌هایی که وارد سیستم می‌شوند و البته نحوه استفاه از آن‌ها را به خوبی متوجه می‌شوند."

این در حالی است که فرایدمن مبنای استخدام در هومانا را نه‌تنها دید فنی بلکه برخورداری از سطح مناسب فرهنگی برشمرده است. از نظر وی برخورداری از سطح متوسط کنجکاوی و البته توانایی همدردی با مشتریان این مراکز از موارد مهم در تمرکز بر روی مشتریان یا همان مشتری‌مداری است. این‌ها مهارت‌هایی هستند که یافتن همزمان آن‌ها در افراد، سخت، اما شدنی است.

آی‌تی در قلب ماجرا

با توجه به افزایش رقابت موجود در صنعت مراکز درمانی و تغییر جهت به سمت سیاست بیمارمحور و تمرکز بر خدمات رسانی بهتر به مشتریان، وظایف روزمره مسئولانِ بخش اطلاعات و تعاملات آن‌ها نیز در حال تغییر است.

ساهای در این خصوص اینچنین می‌گوید: " تا پیش از این، آی‌تی به نوعی یک دفتر اداری در پس‌زمینه کارها بود و هیچ تعاملی با بیماران و یا سرویس‌دهندگان نداشت اما حالا و با توجه به افزایش نیاز به تعامل بخش آی‌تی با پزشکان، پرستاران و دیگر تیم‌های موجود، این قسمت به بخشی مهم و اثرگذار تبدیل شده است."

در هومانا نیز به گفته فرایدمن مشارکتی گسترده میان وی و مسئول بخش دیجیتال برقرار شده و تیم او با مرکز بهبودِ تجربه مشتریان به‌منظور پیش‌برد روند کاری، هماهنگی مثال‌زدنی دارد.

در بعد فنی، مسئولان اطلاعات مراکز درمانی اصلی‌ترین نیاز خود را در اختیار داشتن متخصصان تحلیلگر و مسلط به بزرگ‌داده‌ها، توسعه‌دهندگان برنامه‌های ویژه گوشی‌های همراه و متخصصان امنیت و حریم شخصی (به ویژه با توجه ارائه امکان دسترسی بیماران و مشتریان در هر زمان/هر مکان به خدمات و اطلاعات پزشکی خود) می‌دانند.

ساهای معتقد است سرمایه‌گذاری زیادی در جهت ایجاد سیستمی تا حد امکان غیرقابل نفوذ انجام شده است اما فارغ از سطح امنیتی بالای سیستم شما، همواره کسانی هستند که قصد ورود غیرقانونی به آن را دارند.

در دیدی کلی، متخصصان بر دو مورد توافق دارند. اول اینکه آی‌تی نقشی محوری و اساسی در تثبیت موقیعت سیستم‌های ارائه‌دهنده خدمات درمانی در جهت ارائه اطلاعات و سرویس‌های شخصی‌سازی شده و برپایه داده‌ها به خیل عظیم مشتریان در حال رشد در این صنعت دارند و دوم اینکه مشتریان، خود نیز با توجه به حضور موثر آی‌تی نقشی فعال در رهگیری و مدیریت داده‌ها ایفا می‌کنند.

استالدر در این خصوص می‌گوید: "با گذشت زمان ممکن است روزی بیاید که پزشک شما درخواست ارائه سوابق پزشکیتان را بکند. اگرچه ممکن است وی یک نسخه از این سوابق را در اختیار داشته باشد اما بیمار می‌تواند به‌روزترین و جدیدترین نسخه را شخصا به وی ارائه دهد."

یک ایده خوب

مرکز کودکان "کوک" از گزینه‌های موجود در دیگر صنایع به بهترین نحو ممکن استفاده کرده‌ تا بیماران شاهد تنوع گسترده‌ای از خدماتِ برپایه تکنولوژی و آی‌تی از گرفتن نوبت با استفاده از سرویس‌های تحت وب تا یادآورنده زمان نوبت و حتی سیستم راهنمایی جهت رفتن به قسمت‌های مختلف و استفاده از تجهیزات گوناگون باشند. مرکز پزشکی کوک همچنین کیوسک‌های سلف‌سرویس را به‌منظور کنترل زمان نوبت و پرداخت مبلغ ویزیت ایجاد کرده است.

این در حالی است که مرکز پزشکی هومانا نیز با بررسی فعالیت‌های شرکت‌هایی مانند اپل و استارباکس که هر دو نیز در زمینه خدمات‌دهی به مشتریان در سطح بالایی قراردارند به دنبال یافتن ایده‌هایی نوین بوده است.

مسئول آی‌تی هومانا، پل فرایدمن معتقد است تجربه مشتریان در بهره‌مندی از خدمات مراکز بهداشت و درمان نباید تفاوتی با تجربه آن‌ها در دریافت خدمات از شرکت‌های خرده‌فروش یا موارد مشابه داشته باشد. از نظر او مشتری، مشتری است حالا چه سفارش یک فنجان قهوه داده باشد و چه درخواست دریافت خدمات تخصصی پزشکی داشته باشد.

متخصصان معتقدند مراکز بهداشت و درمان رفته‌رفته به سمت بررسی هرچه بیشتر محدودیت‌های خود رفته و به دنبال یافتن ایده‌هایی جدید برای تبدیل شدن به مراکزی مشتری محور و بیمار محور هستند.

دانیل کریویانو گایتا، مسئول بخش آزمایشگاهی در مرکز پزشکی Gamma-Dyanacare در این خصوص می‌گوید: "در صنایع دیگر نمونه‌هایی وجود دارند که می‌توانند ذهن شما را به سمت ایجاد ایده‌هایی جدید و خلاقانه سوق دهند. با نگاه کردن به شرکت‌هایی مانند Uber و Airbnb که از روشی متفاوت در سازماندهی مشتریان خود بهره می‌برند این پرسش ایجاد می شود که چگونه می‌توان از این روند در حیطه شغلی ما نیز استفاده کرد؟! ما هنوز به اطمینان کامل در این زمینه نرسیده‌ایم اما شخصا معتقدم نیازی به اختراع مجدد چرخ نیست! و می‌توان از ایده‌های دیگران الهام گرفت. دقیقا به همین دلیل هم من به ایده‌های موجود در صنایع دیگر نگاه می‌کنم و یا به کنفرانس‌هایی می‌روم که مختص و محدود به مباحث بهداشت و درمان نیست."

دایانا وایز مسئول مرکز سلامت دیگنیتی در سن‌فرانسیسکو در این خصوص می‌گوید: " من و دیگر اعضای تیمم نگاهی دقیق به شرکت‌های نوپا یا همان استارت‌آپ‌ها داریم تا ایده‌های برپایه تکنولوژی‌های جدید را کشف و به دنبال یافتن روش‌هایی برای بهره‌گیری از آن‌ها در نظام بهداشت و درمان باشیم."

این در حالی است که دیگنیتی اخیرا پروژه‌ای به‌منظور آزمایش استفاده از گوگل گلس در ارتقای عملکرد پزشکان را در دست بررسی داشته تا نتایج استفاده از داده‌های ثبت و ضبط‌شده الکترونیکی مورد بررسی قرارگیرد.

وایز در این خصوص نیز می‌گوید: "یکی از چالش‌های بهره‌گیری از داده‌های الکترونیکی آن است که پزشک نمی‌تواند ارتباط چشمی با بیمار داشته باشد و همواره باید در حال به‌روزرسانی و ثبت داده‌های جدید باشد."

با استفاده از گوگل گلس، این مشکل نیز مرتفع شده و پزشک می‌تواند مکالمات و ارتباطات معمول با بیمار خود را حفظ کند. اطلاعات صوتی و تصویری نیز به‌طور امن از طریق عینک در اختیار فرد دیگری که در اتاقی جداگانه مستقر است قرار می‌گیرند تا مراحل ثبت و ضبط انجام شود. در صورت مراجعه مجدد بیمار نیز پزشک می‌تواند از طریق ارسال درخواست به واسطه رابط کاربری موجود بر روی شیشه عینک به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشد.

وایز در ادامه در این خصوص می‌گوید: "بیماران معتقدند استفاده از این روش، خلاقیت و عملکرد پزشکان را افزایش داده و از سوی دیگر سطح رضایت بیماران نیز بالا رفته است."

اِد مارتینز، مسئول اطلاعات بیمارستان تخصصی کودکان Nicklaus نیز از جمله افرادی است که نگاهی ویژه به تکنولوژی‌های به‌کار رفته در صنایع دیگر دارد. وی در این خصوص می‌گوید: "ما نیم‌نگاهی به صنایع هتلداری و شرکت‌های اجاره دهنده خودرو داریم و حتی فرودگاه‌ها که در آن مردم با مراجعه به یک کیوسک و دریافت بارکد می‌توانند مستقیما به گیت موردنظر خود بروند داریم. صنعت بهداشت و درمان و به‌طور ویژه بیمارستان‌ها از روندی استفاده می‌کنند که در دهه 1970 میلادی نیز متداول بوده است. به‌نظر من اکنون زمان، زمان تغییر است."

منبع: ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
گزارش تصویری| جشنواره ملی رسا (نهج البلاغه دانشگاهیان کشور)
بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟
فیلم/ گریه‌های پزشک اردنی برای مجروحان فلسطینی
حضو جمعی از مسئولین در منزل شهید طهرانی مقدم+عکس
تامین ارز ۲.۸ میلیارد دلاری در نخستین ماه سال ۱۴۰۳
یک شرور با قمه‌ به خودروی پلیس حمله کرد
اصلاحیه قانون تاسیس و اداره مدارس غیردولتی ابلاغ شد
تکمیل ۴ ایستگاه‌ مترو اولویت شهرداری در خط ۶
سرانه سلامت تهران در وضعیت مطلوبی قرار ندارد
بانک مرکزی در حمایت از تولید نمره قبولی گرفت
VAR را از چین می‌آوریم
صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد
واکنش هیئت مدیره تراکتور به حمله هواداران به خودروی سرخپوشان
سامانه های پدافندی ایران در اصفهان در اثر حمله اسرائیل آسیب دید؟
انتخاب رشته دوره دکتری سال ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد آغاز شد
تایید صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس
بورس سبز ماند/ افزایش ۷۷ هزار و ۶۴۳ واحدی شاخص کل
کمک نظامی چین به روسیه + جزئیات
مدافع استقلال به تراکتور می‌رسد
جزئیات جدید از افزایش حقوق بازنشستگان
دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر + جزئیات
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top