تاریخ انتشار: یکشنبه 1399/09/16 - 21:41
کد خبر: 378410

متن سخنرانی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز مقابل آیت‌‌الله دژکام

در این سخنرانی آمده است: به گمانمان می بایست نهضت سکوتی در برخی مسئولین شکل گیرد و بجای حرف، با عمل صادق وارد میدان شوند و مردم داری را در عرصه عمل به نمایش گذاشته و با وعده­های بیهوده، اعتماد عمومی را سلب نکنند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ علیرضا زارع، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز به مناسبت روز دانشجو مقابل آیت الله دژکام سخنرانی کرد.

متن سخنرانی به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

سخن را با جمله­ای از شهید مطهری آغاز میکنم: « من تأکید میکنم اگر  انقلاب ما در مسیر برقراری عدالت اجتماعی پیش نرود، مطمنا به نتیجه نخواهید رسید و این خطر است که انقلاب دیگری با ماهیت دیگری جای آنرا بگیرد»

فرصتِ کوتاه، صریح و بی­پرده سخن گفتن را غنیمت شمرده و چندکلامی به نمایندگی از انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز عرض می­نمایم. اتحادیه انجمن­های اسلامی دانشجویان مستقل در طی دو دهه فعالیت خود، همواره به دور از احزاب و جناح­های سیاسی و در دست گرفتن علم مطالبات مردمی گام برداشته است.

در ابتدای کلام سخن از عدالت اجتماعی شد؛ درد دارد شاهد اینروزهای اختلاف طبقاتی در جامعه باشیم و ببینیم مرز بین رفاه و فقر،تنها یک کوچه و یک خیابان است. که البته به پاس بی­تدبیری این سال­های مسئولین کشوری و گاها استانی، لفظ شکاف طبقاتی بسیار زیبنده­تر است. از سوی دیگر نیز، عده­ای که روزگاری در جبهه این بی­تدبیران رگ غیرت باد کرده و با سربند بنفش، فریاد امید سرمیدادند، امروز علم بی عدالتی در دست گرفته و بجای پاسخگویی، خود شاکی قصه شده­اند.

قصه تلخ دیگر، مدیریت حرفی است، به گمانمان می بایست نهضت سکوتی در برخی مسئولین شکل گیرد و بجای حرف، با عمل صادق وارد میدان شوند و مردم داری را در عرصه عمل به نمایش گذاشته و با وعده­های بیهوده، اعتماد عمومی را سلب نکنند. اشرافیت برخی مسئولین، جدایی از بدنه مردمی، خویشاوندگرایی و قصور در عمل به وظایف جایگاه حقوقی، موجب کاهش اعتماد و ناامیدی عموم از مسئولین است. البته ناگفته نماند مدیران لایق و مسئولیت­پذیر نیز از چشم ما پنهان نیستند.

فی­الحال، در میان جولان کرونا در کشور که آسیب­های بسیاری را به دنبال داشته، کارگران روزمزد، بی­سرپناهان، شاغلین غیر دولتی و بویژه حاشیه نشین­های شهر را آنگونه که باید مورد توجه قرار داد. البته که بسته­های معیشتی گامی بزرگ و مهر تأییدی بر مهرورزی مردم است، اما مسئولین استانی کجای این قصه­اند؟

حضرت آیت الله دژکام

حرف­ها بسیار اما، تریبون­ها اندک و فرصت محدود. چندکلامی به شما عرض کنم.

در طی سال­های نخستِ انتصاب شما به کسوت نمایندگی ولی فقیه در استان، شاهد تغییرات مشهودی در این جایگاه و ارتباط با بدنه مردمی و جوانان بودیم، که باعث خشنودی ماست. در ایام نخست ورود شما مسائلی از طرف این تشکل مطرح شد که من باب تأکید و یادآوری مجدد، برخی را عرض خواهم نمود، و آنچه تقاضامندیم عنایت شما به عرایض این جوانان دغدغه­مند به جهت پیگیری  است. نه ما به صرف سخنرانی حضور یافتیم، چرا که رسالتمان مطالبه­گری است و نه شما به صرف شنیدن.

جلوگیری از انحرافات مسئولین، صدای مردم بودن و سوق دادن مسئولین به سمت حل مشکلات جامعه از رسالت­های شماست. جایگاه شما می­بایست پناهگاه درماندگان و مستضعفین باشد. ارتباط واقعی با بدنه مردمی نه تنها شما را با دردها و زخم­های جامعه آشنا می­سازد، کما اینکه موجب تسکین و افزایش امید و اعتماد نیز می­شود.

حضور میدانی شما در پروژه­ها، ارتباط با بدنه­های علمی، نخبگان و مردم بسیار ارزشمند است که می­بایست مستمر و تقویت­شده­تر باشد.

در ابتدای حضورتان، مساجد و نماز جمعه محل و فرصتی برای برقراری ارتباط بی­واسطه مردمی بود که حقیقتا آن را ارج می­نهیم. اگرچه نیاز به اصلاح داشت، اما چه شد که بطور کامل لغو گردید.

نماینده محترم ولی فقیه

متاسفانه گسترش خاندان سالاری ، قبیله گرایی، لیست گرایی و منسوبیت خویشاوندی موجب کمرنگی و گمنانی برخی استعدادهای جوان در پشت این دیوارها شده است. که نیاز به آن دارد تا با کنار زدن پرده­های حایل و فراخوان طرح­های علمی و فرهنگی در مسیر کشف استعداد­ها و جوانان انقلابی، متخصص و متعهد در عرصه­های مختلف، قدم بگذارید و علم شایسته سالاری را در دست بگیرید.

باعث خوشحالی ماست که شاهد ارتباط شما با جوانان و استفاده از ظرفیت­های آنان هستیم، اما لازم است تا استفاده و نظرخواهی از اقشار و صنوف مختلف جوانان صورت پذیرد. لازم است شبکه سازی و چرخش­های مدیریتی نیز بین آنان شکل گیرد.

برنامه­ریزی بلند مدت و ترسیم افق چندساله که برای تدوین نیازمند مشورت با نخبگان، اساتید و متخصصان به صورت مستمر و تخصصی است، می­تواند گامی مهم در جهت تقویت رویکرد و رفع موانع و مشکلات باشد.

حضرت آیت الله دژکام

به یاد دارید در آبانماه سال گذشته، براثر بی­تدبیری مدیران کشوری شاهد اعتراضات مردمی بودیم، اما سوداگران، اعتراضات به حق مردمی را به بستر اغتشاشات و سوء استفاده مغرضان کشاندند، و شاید این اتفاق، به دلیل نبود ساختار و بستر مناسب برای شکل­گیری تجمعات اعتراضی در بستر قانونی و بدور از حواشی  و همچنین عدم حضور مسئولین برای شنیدن بی­واسطه مطالبات مردمی بود. در این بین نیز عملکرد ضعیف رسانه ملی و رسانه­های استانی که باید مرجع اصلی بازگویی و پیشرو پیگیری مطالبات مردمی باشند نیز، به چشم میخورد.

 اما امیدواریم استان فارس همچون عرصه­های مختلف، باعنایت حضرتعالی و با تشکیل هسته­های فکری، نسبت به تبیین و تعیین بستر مناسب برای بیان اعتراضات مردمی پیشگام باشد.

در پایان نیز از اهتمام شما نسبت به شنیدن دغدغه­های دانشجویان صمیمانه سپاسگزاریم و امید آن داریم چنین جلساتی مستمر و ادامه­دار باشد.

والسلام علیکم و رحمه الله

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ویژگی‌های یک کارت ویزیت حرفه‌ای چیست؟
نکات مهم در چاپ پلات
افتتاحیه مجلس خبرگان فردا برگزار می‌شود
برنامه سطوح مهاجرتی کانادا برای سال های ۲۰۲۴-۲۰۲۶
مهره پرچی چیست؟ کاربرد‌های مهره پرچی در صنعت
نامگذاری یک خیابان به نام شهید ابراهیم رئیسی در تهران
زمان تشییع و مکان تدفین پیکر شهید آیت الله رئیسی اعلام شد
انتخابات ریاست جمهوری تا چند روز دیگر باید برگزار شود؟
فواید جوانسازی واژن با تزریق چربی
چرا دولت تعطیل عمومی اعلام نکرد؟ +فیلم
اعلام زمان تشییع پیکر مطهر شهید رئیسی در تبریز و قم
وزیر کشور سرپرست استانداری آذربایجان شرقی را منصوب کرد
اجرای عایق صوتی دیوارمشترک برای همسایه مزاحم
مزایای نیمکت‌های چوبی برای فضاهای باز
در ۵ روز عزای عمومی، کشور تعطیل است؟
معاون اول رئیس‌جمهور با موافقت مقام معظم رهبری عهده‌دار امور است
تردید اوسمار برای تمدید قرارداد با پرسپولیس
چرا یادگیری زبان آلمانی به صورت آنلاین بهترین گزینه است؟
بهترین سایت های آگهی مشاغل در سال
پیام تسلیت آیت‌الله سیستانی برای شهادت رئیس‌جمهور
یک دقیقه سکوت به احترام ایران در کنفرانس بین‌المللی امنیت هسته‌ای در وین
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top