تاریخ انتشار: یکشنبه 1399/09/23 - 08:59
کد خبر: 379041

جریان شناسی این روزهای اصولگرایان برای انتخاب کاندیدای ریاست‌جمهوری؛

نیم‌نگاهی به گزینه‌های اصولگرایان برای انتخابات ۱۴۰۰

نیم‌نگاهی به گزینه‌های اصولگرایان برای انتخابات ۱۴۰۰

میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، با توجه به میزان آن در انتخابات مجلس سال گذشته، نگرانی‌هایی میان بسیاری از شخصیت های سیاسی و حزبی به وجود آورده است. تلاش‌ها برای منفعل ساختن مردم در عرصه انتخابات و نهادینه کردن این مفهوم که میان روسای جمهوری تفاوتی از منظر عملکرد وجود ندارد؛ نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ خبرهای منتشر شده از اردوگاه اصولگرایان حکایت از آن دارد که طیفهای متنوع این جریان هر یک با دغدغههای خاص خود به شکل آرام تحرکات انتخاباتی خود را آغاز کرده اند و برنامه هایی وجود دارد که اصولگرایان با نام شورای ائتلاف در انتخابات ۱۴۰۰ شرکت خواهند کرد.

همچنین در نتیجه انتخابات آمریکا بعد از پیروزی بایدن، بسیاری از کارشناسان سیاسی معتقدند که معادلات رقابت ۱۴۰۰ دست خوش تغییرات خواهد گردید. اصولگرایان و حتی اصلاح طلبان دیگر نمی توانند مطلق از پیروزی خود سخن بگویند و این مسئله یک مقدار کار را برای کاندیدای کارزار انتخاباتی سخت کرده است که در ادامه به بررسی برخی از این روندها خواهیم پرداخت.

نیم نگاه جبهه پایداری به برخی گزینه‌ها

ابراهیم رئیسی که کاندیدای جریان اصولگرا در انتخابات ۹۶ بود نامش برای اولین بار از سوی امیرحسین قاضی زاده هاشمی مطرح شد، کسی که حالا نایب رئیس مجلس است و بعید نیست که در انتخابات ۱۴۰۰ به عنوان کاندیدا وارد صحنه شود. علاوه بر قاضی زاده هاشمی، نامهای زیادی به عنوان کاندیدای احتمالی این تشکل سیاسی مطرح شده اند که میتوان به خود ابراهیم رئیسی، سعید جلیلی، بذرپاش، فتاح و علیرضا زاکانی هم اشاره کرد.

نظامی‌ها وارد می‌شوند؟!/ نیم‌نگاهی به گزینه‌های اصولگرایان برای انتخابات ۱۴۰۰

با این حال مجید متقیفر سخنگوی جبهه پایداری میگوید جبهه پایداری هنوز به صورت رسمی در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری با کسی جلسه برگزار نکرده و صحبتهای مطرح شده درباره نامزدهای مورد حمایت جبهه پایداری صرفاً گمانهزنی بوده و مرجعیتی ندارند. با این حال از سابقه جبهه پایداری در جدا کردن راه خود از دیگر اصولگرایان میتوان پیشبینی کرد در انتخابات آتی که اصلاحطلبان به احتمال قوی شانسی برای پیروزی ندارند، جبهه پایداری از گزینههای خاص خود استفاده میکند.

حضور موتلفه حتمی است اما مصداق نداریم!

حزب موتلفه اسلامی یکی از باسابقه ترین تشکلهای سیاسی ایران به حساب میآید که تاریخ شکل گیری آن به قبل از انقلاب بازمی گردد. بعد از پیروزی انقلاب تلاش داشت تا با معرفی کاندیدای حزبی وارد گود انتخابات شود اما حبیبالله عسگر اولادی آخرین نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری سال ۶۴ بودبعد از ۳۲ سال اما نام مصطفی میرسلیم به عنوان نامزد حزب در انتخابات سال ۹۶ مطرح شد.

البته کاندیداتوری او هم با استقبال همه اعضای موتلفه روبهرو نشد و اکثریت حزب در لحظات آخر از ابراهیم رئیسی نامزد جمنا حمایت کردند. با این حال میرسلیم تا روز آخر انتخابات باقی ماند و بعد از شکست آماده انتخابات مجلس ۹۸ شد. این حزب حالا هم برای انتخابات ۱۴۰۰ فعال شده  است و به نظر میرسد دنبال معرفی کاندیدای اختصاصی است اما احتمالات دیگر مثل همراهی با یک نامزد واحد نیز مطرح میشود. اسدالله بادامچیان دبیر کل این حزب در گفتوگویی گفته است؛ «ما به دنبال استقرار یک دولت حزبی موتلفه اسلامی با نامزد اصلح و ارجح از بین همه نامزد هایی که مطرح میشوند، هستیم.

نظامی‌ها وارد می‌شوند؟!/ نیم‌نگاهی به گزینه‌های اصولگرایان برای انتخابات ۱۴۰۰

او در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد که بار دیگر مصطفی میرسلیم کاندیدای حزب موتلفه در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شود، تصریح کرده؛ «باید صبر کنیم و ببینیم که کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ مشخص شوند. از سوی حزب موتلفه اسلامی فارغ از اینکه کاندیدای مورد نظر حزبی و یا غیر حزبی باشد در صورتی که نامزد معرفی شده، برای اداره گام دوم انقلاب مناسب تشخیص داده شود مورد حمایت موتلفه قرار میگیرد.

بادامچیان در اجلاس دبیران استانهای حزب خود نیز با تاکید بر حضور جدی حزب موتلفه گفته بود :در انتخابات ریاست جمهوری بر اساس سیاستگذاری شورای مرکزی حزب اقدام مستقل و حضور جدی خواهیم داشت؛ اما در مورد این اقدام با همه تشکلها و گروهها تعامل و ارتباط برقرار خواهیم کرد و کوشش میکنیم که با اقدام جمعی و جامع و مورد پذیرش همه نیروهای انقلاب عمل کنیم.

 حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه نیز درباره مصداقهای این حزب برای انتخابات ریاست جمهوری گفته: هنوز وارد بحث مصداق نشدهایم؛ در واقع عمدتا جلساتی پیرامون سیاستهای نحوه ورود به انتخابات ریاستجمهوری و اینکه با چه گفتمانی، ورود پیدا کنیم و ویژگیها و شاخصهای دولت آینده و رئیسجمهور آینده چه چیزهایی باید باشد، برگزار کردیم.

جامعه روحانیت و جبهه پیروان، میدان را خالی نمی کنند

جامعه روحانیت مبارز و جبهه پیروان امام و رهبری دو تشکل کلیدی اصولگرایان هستند که در بسیاری از دورههای انتخاباتی نقطه ثقل تحرکات انتخاباتی و البته وحدت اصولگرایان بوده اند .با این حال در چند انتخابات اخیر برخی گروهها مایل بودند مستقلانه عمل کنند و این دو تشکل سنتی و تاثیرگذار را کنار بزنند. با این وجود با نزدیک شدن به انتخابات ۱۴۰۰ هم جامعه روحانیت و هم جبهه پیروان عزم خود را جزم کرده اند که در اولین انتخابات قرن آینده در بین اصولگرایان دست بالا داشته باشند.

جامعه روحانیت با تغییراتی که در  ساختار خود ترتیب داده فعالیت انتخاباتی را کلید زده است؛ تغییراتی انتخاباتی که صرفا یک گمانه زنی نیست بلکه اعضای این تشکل به صراحت میگویند با هدف حضور در انتخابات ۱۴۰۰ صورت گرفته استبا این تغییرات احتمال معرفی یک کاندیدای روحانی از سوی این تشکل در انتخابات سال آینده وجود دارد.

نیم‌نگاهی به گزینه‌های اصولگرایان برای انتخابات ۱۴۰۰

قدیری ابیانه و زمینه سازی برای قاضی القضات

قدیری ابیانه سفیر اسبق کشورمان و فعال اصولگرا اخیرا گفته است که: اگر آقای رئیسی نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال آینده شود حتما رای خواهد آورد، زیرا رای پایه ۱۶ میلیونی برای خود دارد، همچنین عملکردش در قوه قضائیه رضایت مردمی را با خود به همراه داشته و مردم هم از رای دادن به روحانی کاملا پشیمان هستند.

همچنین اگر رئیسی وارد عرصه انتخابات شود، چه اصولگرا چه اصلاح طلب در مقابل آن نمیتوانند رای کسب کنند؛ البته برنامه نامزدهای انتخاباتی از اهمیت بالایی برخوردار است.

قدیری ابیانه بیان کرده است که گاهی تبلیغات و تخریبهای انتخاباتی میتواند در رای مردم و اذهان عمومی تاثیرگذار باشد، تمام رسانههای بیگانه و دشمنان ما به نفع اصلاحطلبها موضع خواهند گرفت و به کمک تبلیغات انتخاباتی این افراد میآیند، اما مردم نباید فریب بخورند و آگاه باشند.

بدون ایده علمیاتی برای حل مشکلات مردم؛ کاندیداتوری اصولگرایان مشکلی را حل نمی‌کند

میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، با توجه به میزان آن در انتخابات مجلس سال گذشته، نگرانیهایی میان بسیاری از شخصیت های سیاسی و حزبی به وجود آورده است. تلاشها برای منفعل ساختن مردم در عرصه انتخابات و نهادینه کردن این مفهوم که میان روسای جمهوری تفاوتی از منظر عملکرد وجود ندارد؛ نگرانیهایی را ایجاد کرده است. محمدرضا باهنر در این زمینه معتقد است: آثار وجودی رییسجمهوری تا عمق خانهها میرود، ممکن است من به کارهای این آقایان نقد داشته باشم اما برای جامعه ما، همه با هم متفاوت هستند، بنابراین نباید بگوییم دور آینده هر کسی رییس جمهوری شود، فرقی نمیکند. مردم باید براساس عملکردها، تجربهها و مواضع مطلوب، او را انتخاب کنند و رای دهند.

عمده این نگرانیها ناشی از دغدغه کارآمدی میان جریانهای مختلف سیاسی به ویژه اصولگرایان است. «محمد مهاجری»  فعال سیاسی و رسانه ای اصولگرا درباره بحران کارآمدی میان نامزدهای بالقوه اصولگرا گفته است: «برخی نامزدهای انتخابات ۱۴۰۰ سابقه کار اجرایی در حدّ فرماندار یک شهر ۵۰ هزار نفری که نه، حتی دهداری یک روستای ۵۰ خانواری نداشته اند! یکی از این بزرگواران که پزشک هم هست تجربه مدیریت یک درمانگاه را هم ندارد. با این حال، عجیب نیست شورای نگهبان همینها را تایید صلاحیت کند!؟ کما اینکه قبلاً کرده!؟«

رونمایی از گزینه های نظامی ۱۴۰۰

شماری از اصولگرایان هم معتقدند برای کاستن از تبعات این ناکارآمدی، گزینه نامزد نظامی میتواند این کارساز بوده و در صورت انتخاب چنین فردی؛ شرایط کشور بهبود خواهد یافت. نامهای مختلفی مانند سردار حسین دهقان وزیر دفاع پیشین تا سعید محمد رییس قرارگاه خاتم الانبیا و حتی محسن رضایی و محمدباقر قالیباف و علی شمخانی هم مطرح شده است. با وجود آنکه «محمدرضا ترقی» عضو شورای مرکزی حزب موتلفه تعداد این گزینههای بالقوه را زیاد نمیداند اما به نظر میرسد اصولگرایان به نامزد نظامی هم گوشه چشمی دارند.

»حسین الله کرم» دبیر کل سابق انصار حزبالله، از طرح چنین موضوعی استقبال ضمنی کرده و «جواد آرین منش» دیگر فعال اصولگرا هم حضور گزینه نظامی را محتمل دانسته و گفته است: »نهادهای انقلابی اگرچه برای اینکه بهصورت علنی به عرصه انتخابات ورود پیدا کنند، ممنوعیت دارند اما واقعیت این است که ظرفیتهای بسیج و نهادهای انقلابی چنان است که وقتی پای کار مجموعهای قرار بگیرند، میتوانند نیروهای متدین، مذهبی، مسجدی، بسیجی و اصولگرا را پای کار بیاورند«.

گزارش از علی پارسا

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top