تاریخ انتشار: یکشنبه 1399/09/23 - 11:49
کد خبر: 379067

مطالبه‌گری نمایندگان تشکل‌های دانشجویی یزد در نشست با نماینده مجلس

نماینده انجمن اسلامی دانشجویان در قسمتی از مطالبات خود گفت: دولت با برداشت از صندوق توسعه ملی و جبران کسری بودجه از این طریق کشور را دچار تورم افسارگسیخته ای می‌کند و دولت آینده را از لحاظ اقتصادی فلج خواهد کرد. آیا این مجلس هم میخواهد به مانند مجلس های قبلی به این لایحه بودجه ضعیف رای بدهد؟

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ محمد جواد خوشاب از اعضای انجمن اسلامی مستقل به افراطی بودن پذیرش دانشجویان و عدم تناسب پذیرش دانشجویان با رشته های مورد نیاز جامعه اشاره داشت .

او با اشاره به اینکه متاسفانه راحت طلبی از آفات جامعه و جوانان است، گفت ؛ متاسفانه در کنکور سراسری شاهد این موضوع هستیم که دانشجویانی که در کنکور سراسری بعضا رتبه های چند ده هزار را کسب کرده اند میتوانند با تحصیل به مدت ۲ سال در دانشگاه های خارج از کشور  درس بخوانند به میهن برگردند و در همان رشته ادامه ی تحصیل داشته باشند.

این مشکل بطور عمده در اغلب دانشگاه های علوم پزشکی دیده میشود. اگر پزشک یا مهندسی راحت طلب شد ، حق مسئولیت خودرا نیز به خوبی ادا نخواهد کرد که در این زمینه نظر سایر اندیشمندان هم حائز اهمیت است.

دبیر انجمن اسلامی مستقل روح الله حاتمی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه رد کلیات بودجه بایستی صورت بگیرد که بخشی از این وضعیت در حال حاضر اقتصاد کشور بدلیل ساختار غلط بودجه است که با این پیش بینی غیرواقعی دولت از درامد های نفت ، اکنون نیز با افزایش ۲۰ درصدی لایحه ی بودجه کل کشور از طرف دولت روبرو هستیم.

جوکار نیز در پاسخ افزود اینکه می گویید ساختار بودجه اصلاح شود یکی از اصلاحات آن همین قطع نفت است . خب الان آقای روحانی  گفتند ۲،۶۰۰،۰۰۰ بشکه ی نفت میخواهند صادر کنند  و بفروشند خب از کجا میخواهند بفروشند؟

آن وقت با کسری بودجه  مواجه می شود که در نتیجه بخواهد از صندوق توسعه ملی پول بردارد.

روح الله حاتمی با اشاره به عضویت نماینده مجلس یزد در کمیسیون امنیت ملی مجلس در دوره ی نهم مجلس و تخصص ایشان در امور نظامی و امنیتی، افزایش طول مدت سربازی به دوسال را هم از چالش های پیش روی جوانان و مانعی برای ازدواج و اشتعال آنان دانست و مدیریت و ساماندهی و بکارگیری سربازان باتوجه به تخصص رشته های تحصیلی خود در این مدت را لازم الاجرا دانست. وی گفت : طبق اصل های ۴۹ و ۵۰ قانون نظام وظیفه حقوق دریافتی سربازان باید بین ۶۰ تا ۹۰ درصد حقوق پایه افسران باشد و مبلغ پرداختی سربازان متاهل هم حداقل دوبرابر پرداختی دیگر سربازان باشد که مطابق گفته ی فرمانده ی ستاد کل نیروهای مسلح تنها ۱۳ درصد از حقوق مصوب تمامی سربازان پرداخت می شود .

جوکار در پاسخ افزود: بحث قانون نظام وظیفه دو ماه است که در دستور کار است و اصلاحات آنرا دارند انجام میدهند بحث حقوق هم طبق قانون باید حداقل حقوق پرداخت شود اگر کسی اعتراضی دارد بنویسد و ما پیگیری میکنیم .

روح الله حاتمی دبیر انجمن اسلامی‌مستقل همچنین با اشاره به نامه ی اقتصادی اتحادیه انجمن های اسلامی مستقل سرفصلهای اصلاح نظام مالیاتی و همچنین اصلاح نظام بانکی ، اقتصاد دانش بنیان حمایت هدفمند و کارشناسی شده از تولید فسادستیزی را راه حل های برون رفت از شرایط موجود دانست.

در خصوص اصلاح نظام مالیاتی خاطر نشان کرد: دولت به بهانه ی عدم سرکشی به حسابهای مالی ، اشرافیت بر اطلاعات مالی و شفافیت آن حاکمیت را باعث شده است که بایستی اعمال مالیات بر مجموع درامد افراد و نیز مجموع سرمایه افراد صورت بگیرد که در نهایت دولت برای کسری بودجه ی خود به صندوق توسعه ی ملی دست درازی نکند یا انکه بخواهد از بانک مرکزی استقراض کند  یا با انتشار اوراق این کسری را جبران کند.

وی افزود : دلالان متاسفانه با عدم پرداخت مالیات به تولید ملی کشور ضربه ی اساسی می زنند که این مهم در سایه ی اصلاح نظام مالیاتی صورت میگیرد .

جوکار با تایید این حرف در پاسخ افزود: اینکه شما میگویید مالیات بر دارایی ها و مالیات بر عواید، حرف درستی است. متاسفانه شاهد بودیم که فردی ۲۰۰۰ سکه را از بانک مرکزی دریافت کرده است.بدون آنکه یک ریال حتی مالیات بدهد که ما دنبال آن هستیم که جلوی فرار های مالیاتی را بگیریم.

روح الله حاتمی با اشاره به نامه ی اقتصادی اتحادیه انجمن های اسلامی مستقل  افزود: در موضوع اصلاح نظام بانکی جلوگیری از بنگاهداری بانکها و هدایت نقدینگی به سمت تولید ، نظارت بر سقف سهامداری بانکها ضرورت دارد.

نماینده مجلس مردم یزد هم در پاسخ گفت: بحث اصلاح قانون بانکداری در سه مجلس گذشته هم بحث شده است اما به نتیجه ای نرسیده است که در این دوره ی مجلس بدنبال اصلاح آن هستیم تا به سرانجامی برسانیم.

روح الله حاتمی در ادامه گفت: درموضوع اقتصاد دانش بنیان هم مواردی چون فراوری نفت خام و ارتباط متقابل صنعت و دانشگاه حائز اهمیت است. با احداث پترو پالایشگاه ها  از خام فروشی نفت جلوگیری می شود. خریدار نفت خام ما چندین کشور هستند که به راحتی قابل شناسایی و تحریم اند.

ارتباط متقابل صنعت و دانشگاه هم در مواردی چون اصلاح شیوه ی ارزیابی اساتید، هدایت پایان نامه ها به حل مسائل کشور ، بازنگری در پذیرش دانشجو متناسب با نیاز کشور ، اهدای تسهیلات حمایتی غیرویترینی از محصولات دانش بنیان لازم است.

در مورد حمایت هدفمند و کارشناسی شده از تولید نیز کاهش مالیات در بخشهای تولیدی اهمیت بسزایی دارد .

در بحث فساد ستیزی نیز مبارزه با قاچاق کالا و ارز از طریق نظارت و مخصوصا کنترل آن در مرحله ی ثبت در سامانه ، کنترل بیشتر گمرک های زمینی و هوایی و دریایی ، و بازنگری در تخصیص ارز دولتی  اهمیت زیادی دارد.

وی همجنین با اشاره به نامه ی اتحادیه انجمن های اسلامی‌مستقل ، فرصت های کشور را مواردی چون ظرفیت جوانان فارغ التحصیل کشور ، استفاده از بازار کشورهای همسایه ،صنعت گردشگری و مواردی دیگر قلمداد کرد.

محمد صالح مسعودی عضو انجمن اسلامی مستقل نیز به بیان مشکلات مربوطه به روستاهای منطقه ی رستاق پرداخت که از آن جمله به مشکل آلوگی‌خاک در آن مناطق اشاره کرد. وی همچنین با اشاره به خام فروشی در شرکت فولاد آلیاژی با تولید میلگرد، پیگیری این موضوع را خواستار شد .

در اخر نیز نامه ای از طرف کارگران شرکت فرآورده های نسوز پارس تقدیم کرد .

روح الله حاتمی دبیر انجمن اسلامی مستقل به بحث انحصار اشاره کرد که نماینده ی مجلس مردم یزد  نیز در پاسخ ، با اشاره به حجم زیادی از فارغ التحصیلان بیکار رشته حقوق گفت: دنبال آن بودیم که همه ی شرکت های بخش خصوصی بتوانند یک نفر معاون حقوقی داشته باشند که محاسبه شد که برای ۴۰ هزارنفر شغل ایجاد می شود و قرار شد که کانون وکلا اصلاحات این طرح را بیاورند اما  کانون وکلا تاکنون اصلاحات را نیاورده اند.

در همین موضوع انحصار از وزیر اقتصاد سوالی بابت کارگزاری های بورس داریم. صد و خورده ای کارگزار بورس داریم که طبق انحصار به هیچ کس دیگری اجازه ی زدن کارگزاری را نمیدهند! یا فرضا چرا انحصار در مجوز تاسیس داروخانه یا شرکت های حمل و نقل باشد؟ در مورد دفاتر الکترونیک دولت و قوه ی قضاییه یا‌ پلیس های +۱۰ نیز همین طور است. مثل اصناف است باید با ایجاد رقابت ،کیفیت بالا برود اگر رقابت پایین باشد و انحصار شد به نفع مردم نیست که این موضوع باید شکسته شود .

نماینده مردم یزد و صدوق خاطر نشان کرد: الان اصلاح قانون ریاست جمهوری در دستور کار است .تا الان برابر قانون اساسی فردی که کاندید میشود ، تنها معیار آن رجال سیاسی و مذهبی و مدیر و مدبر است و دیگر هیچ شرایط دیگری را برای او نگذاشته اشت .

ما میخواهیم معیاری بگذاریم که فرد حداقل دارای مدرک کارشناسی ارشد باشد . ما، در انتخابات ریاست جمهوری هرساله شاهدیم که ۳۰۰۰ نفر در انتخابات از آن فرد بی سواد تا فردی که سوار بر اسب شده است برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام میکند

ما حتی میخواهیم آزمونی بگذاریم که فردی که می آید حداقل هارا بداند  قانون اساسی را بداند ،سیاستهای بالا دستی نظام و قانون ۵ ساله را بداند نه آنکه کسی وظیفه ی خودش را نمیداند و رییس جمهور میشود.

حاتمی نیز با اشاره به اینکه این سیستم قانون گذاری ، هرچند مناسب اما در کشور ما روند تعیین نامزدهای انتخاباتی از طریق احزاب سیاسی شکل بگیرد که نماینده ی مجلس هم در پاسخ گفت اتفاقا در همین قانون انتخابات برای احزاب هم ظرفیت سازی کرده ایم که احزاب ، برنامه های مدون و بصورت سند رسمی از کاندیدای مورد نظرشان را ارائه دهند و از طرفی هم پاسخگوی کاندیدای مورد حمایت شان باشند و نه آنکه با دور زدن ،در نقش فریب مردم بازی کنند .

یکی از فعالین دانشجویی نیز ازدواج و قانون تسهیل ازدواج را پرسید که جوکار نیز در پاسخ گفت: قبول دارم این قانون نیز مثل خیلی دیگر از قانون ها اجرایی نشده است که این دولت بعید است در مدت باقیمانده کاری بکند که ما امیدواریم در دولت آینده این کار را به جایی برسانیم

جوکار افزود: الان شاهد آن هستیم که خیلی از قوانین برنامه ی ششم را رییس مجلس وقت ابلاغ کرد که تنها ۳۰ درصد این برنامه اجرا شده است . ما در همه ی احکام آورده شده در برنامه های ششم ترتیب سوال از وزرا را داده ایم

جوکار گفت: فرضا اقای وزیر علوم شما باید اینقدر درصد اموزش به دانشجویان فنی حرفه ای بدهی و اینقدر تجهیزات اختصاص بدهی چرا نکرده ای؟ اقای وزیر ارتباطات مشکل عدم اجرای شبکه ی ملی اطلاعات چه بوده است؟ در حوزه ی آموزش و پرورش و اقتصاد و سایر وارد نیز هم همینطور است.

نماینده مجلس مردم یزد افزود: مجلس شورای اسلامی دوره دهم که شورای اسلامی پنجم را تشکیل داد رکورد فساد را شکست و هر روز شهردار یا عضو شورای شهر را می گرفتند!

جوکار در اهمیت شوراهای اسلامی شهرها افزود بودجه ی کل استان در بحث عمران، ۱۰ میلیارد است که آن هم اگر همه ی این هزینه را اختصاص بدهند و تعلق بگیرد ولی بودجه ی شهرداری ها و شورای شهر ۱۲۲۰ میلیارد است.

نظارت بر انتخابات یک مسئله است .مجلس هیچ گونه ابزار و وسیله و ساختاری برای نظارت بر انتخابات شوراها  ندارد.

در طول ۴ سال هیچ کس نظارتی بر عملکرد شوراهای اسلامی شهرها ندارد حتی دستگاه ها نیز می گویند آنها شورای مردمی هستند و نظارتی نداریم و حتی دستگاه های نظارت دولتی هم می گویند که ما نمیتوانیم بر انها مسلط باشیم .

ما میگوییم که همین هیئت نظارت بر انتخابات ، نظارت بر عملکرد اعضای شوراها هم داشته باشد تا سلامت آنها هم حفظ شود.

این از اولویت های ما بوده است که از طریق کمیسون آنرا دنبال کرده ایم که انجام شود.

یکی‌از فعالین دانشجویی موضوع بحران آب استان یزد را سوال پرسید که نماینده مجلس مردم یزد هم در پاسخ گفت: بحث خط دوم انتقال آب یزد دوسالی است که تعطیل شده بود که من فعالش کردم و  بین قرارگاه ، آب نیرو و مسئولین استان  جلساتی گذاشته شد و تعهداتی بر وزارت نیرو انجام گرفته و تعهداتی هم بر خود استان یزد و مسئولین آن صورت پذیرفته است .

این خط انتقال اب درسال ۹۲ دولت احمدی نژاد کلنگ آنرا زد که این آب هم برای مردم هرمزگان ، کارخانه مس سرچشمه و سنگ آهن گلگهر و بخشی از آن هم برای استان یزد است که ۵۰۰میلیون یورو از صندوق توسعه ی ملی به یزد برای این امر اختصاص داده شده است

که هم برای صنعت و هم باتوجه به ec آن برای آب شرب نیز میتواند استفاده شود علیرضا یاوری بافقی دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد هم در دیدار تشکل های دانشجویی استان با محمد صالح جوکار نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی به گفت و گو پرداخت.

ایشان در ابتدا با انتقاد از نحوه دعوت از تشکل های دانشجویی به این جلسه گفت: ای کاش نسبت به دعوت تشکل ها و جریان های دانشجویی استان دیدگاه جامع تری داشتید و بدون نگاه حزبی و جناحی از تمامی تشکل های استان دعوت می‌کردید.

یاوری با اشاره به اصل ۶۴ قانون اساسی کشور به رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا های مجلس یادآور شد: مطابق این اصل قانون اساسی، مجلس میتواند در هر ۱۰ سال ، ۲۰ نماینده و کرسی به مجلس شورای اسلامی اضافه کند. متاسفانه در استان ما ۶ شهرستان یک نماینده و یک شهر ۸۰ هزار نفری هم یک نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد!

آیا این انصاف است ؟ آیا این بی عدالتی در حق مردم محروم استان یزد نیست ؟ شاید دیگر فرصت ریاست کمیسیون امور داخلی کشور و شورا ها برای نمایندگان مردم استان یزد تکرار نشود و افزایش نمایندگان استان باعث تقویت جایگاه سیاسی استان یزد خواهد شد.

این عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد با پرداختن به موضوع آب و انتقال آن به استان گفت : همان طور که مطلع هستید چند شرکت خصوصی معدنی پروژه انتقال آب را به فلات مرکزی ایران به عهده گرفته اند که مختص به بخش معادن است . امروزه استان یزد با بحران جدی کمبود آب مواجه است و ما در استان به جز معادن ، بسیار کارخانه کاشی ، فولاد و.... هم داریم همه این ها نیازمند آب هستند ؛ آیا بهتر نبود به جای بخش خصوصی ، بخش های دولتی وارد عمل شده تا آب دیگر صنایع استان هم تامین شود ؟

از شما انتظار داریم این مسئله حیاتی را پیگیری کرده و اهتمام ویژه ای به آن بورزید.

همچنین با ابراز نگرانی از وضعیت مهاجرین استان اضافه کرد: استان یزد ، استان مهاجر پذیری ست ، ما امروز جمعیت بالای ۱۰۰ هزار نفر افغانستانی داریم و باید از این فرصت ها به نحو احسن استفاده کرد، اما میبینیم که مسئولین هیچ برنامه مشخصی برای این موضوع ندارند . باید از این ظرفیت ها استفاده کرد و چندین نخبه از بین آن ها بیرون کشید تا اگر روزگاری به کشور خود بازگشتند و مسئولیتی گرفتند بتوانند مطابق اهداف کشور و انقلاب اسلامی ما حرکت کنند ، اما اکنون مشاهده میشود که اکثر آن ها به تباهی کشیده میشوند .

یاوری بافقی ، دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد با گلایه از لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: ۴۰ سال است که ساختار بودجه ریزی ما تغییری نکرده و مجلس در این سال ها به اصلاح این ساختار قدیمی بی توجه بوده است. مقام معظم رهبری در سال ۷۷ فرموده اند آرزو میکنم روزی در چاه های نفت خود را ببندیم اما متاسفانه امروزه شاهد آن هستیم که درامد پیش بینی شده از منابع نفتی بیش از ۳ برابر سال ۹۹ است و دولت بر خلاف راهکار های اقتصادی عدم وابستگی به نفت ، پیش میرود.

دولت با برداشت از صندوق توسعه ملی و جبران کسری بودجه از این طریق کشور را دچار تورم افسارگسیخته ای می‌کند و دولت آینده را از لحاظ اقتصادی فلج خواهد کرد. آیا این مجلس هم میخواهد به مانند مجلس های قبلی به این لایحه بودجه ضعیف رای بدهد؟

نماینده مردم یزد در مجلس در پاسخ به سوالات این فعال دانشجویی مطرح کرد؛

محمد صالح جوکار در پاسخ به مطالبات نماینده انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد گفت: از مسئولین دفتر میخواهم که از جلسات بعد از تمامی تشکل ها دعوت کنند تا همه نمایندگان دانشجویان حضور داشته باشند.

جوکار در ادامه گفت: ما در کمیسیون مشغول بررسی حوزه های انتخابیه هستیم و امیدواریم در دوره بعدی مجلس شورای اسلامی بتوانیم ۴۰ نماینده اضافه کنیم ، که حداقل یک نماینده برای حوزه انتخابیه یزد و اشکذر و همچنین یک نماینده برای حوزه انتخابیه بافق و مهریز در نظر گرفته شود.

وی همچنین افزود: از گذشته پیگیر بحث تامین آب و انتقال آن به استان بودم اما امروزه خط دوم انتقال آن تعطیل شده است و با توجه به کاهش ارزش پول ملی ، هزینه اجرای آن از ۳۵۰۰ میلیارد تومان به ۱۱۵۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است .

همچنین در رابطه با انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران ، ۵۰۰ میلیون یورو از بخش صندوق توسعه ملی اختصاص داده شده و از بخش خصوصی انتظار می‌رود با تامین آب سایر صنایع استان همکاری کند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
کارگر رکن جهش تولید/ حال خوب کارگر، حال خوب کشور
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top