تاریخ انتشار: دوشنبه 1399/09/24 - 13:37
کد خبر: 379223

واکنش یک فعال دانشجویی به وضعیت ناگوار بحران جمعیت

عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت گفت: حل بحران جمعیت نگاه همه جانبه و بلند مدت نهادها و دستگاه‌های اجرایی و قانون گذار را طلب می کند تا با یک نگاه علمی و بدون تکیه بر داده‌های غلط، طرحی جامع را آماده و هر چه سریع‌تر اجرایی کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ طه نظری‌پور عضو شورا مرکزی دفتر تحکیم وحدت در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، گفت: مسئله جمعیت، مسئله ای چند بعدی و بسیار پیچیده است و از عوامل مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تاثیر می پذیرد و بر مسائل متعددی هم اثرگذار است.

وی افزود: در کشور عزیزمان نرخ فرزندآوری از ۶.۵ در دهه شصت به ۱.۸  در دهه نود رسیده است در حالی که نرخ جایگزینی ۲.۲ است، نرخ رشد جمعیت در سال ۹۸ به ۰.۸ کاهش یافته است و در منطقه غرب آسیا نرخ باروری ایران رتبه ۲۵ از ۲۷ تا دارد.

این فعال دانشجویی ادامه داد: مطالعات آینده پژوهی نشان می دهد که تا سال ۱۴۳۰ در حدود یک سوم جمعیت کشور در گروه سنی سالمندی قرار می گیرد. مجموع این آمارها خبر از بحران پیچیده جمعیتی می دهند.

نظری‌پور گفت: به طور کلی شیب تند کاهش جمعیت در کشور معلول سه علت مهم است، یکیعوامل قانونی و سیاست های تنظیم خانواده که از سال 68 آغاز شد و علیرغم نیل به اهداف از پیش تعیین شده، متوقف نشد. دوم نهادهای ذی نفوذ بین المللی مثل سازمان جهانی بهداشت و صندوق جمعیت سازمان ملل و سوم تغییر سبک زندگی و الگوی زندگی مصرف گرا.

وی تصریح کرد: حدود شش سال از ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیّت توسط رهبر معظم انقلاب می‌گذرد و علیرغم تاکیدات مکرر ایشان، هنوز اقدام موثری توسط دولت و سازمان های مربوطه اتفاق نیفتاده و حتی نهاد‌های منفعل فرهنگی آشکارا ضد سیاست‌های جمعیتی عمل می‌کنند.

عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت یادآور شد: حل این بحران نگاه همه جانبه و بلند مدت نهادها و دستگاه‌های اجرایی و قانون گذار را طلب می کند تا با یک نگاه آینده پژوهی و علمی و بدون تکیه بر داده های غلط موسسات بین المللی، یک طرح جامع را آماده و هر چه سریع تر اجرایی کنند.

نظری پور افزود: باید با خلق مفاهیم بدیل و جدید در حوزه خانواده و فرزندآوری و تغییر انگاره های فرهنگی مردم در کنار اصلاح وضعیت معیشتی، جامعه را به سمت چند فرزندی سوق دهیم. البته در این میان نباید از مسئله مهم درمان ناباروران و پیشگیری از سقط های غیرقانونی غفلت کرد چرا که طبق آمار اعلام شده حدود ۳.۵ میلیون زوج نابارور هنوز در انتظار درمان رایگان هستند و سالیانه حدود ۷۰۰ هزار مورد سقط غیرقانونی در کشورمان انجام می شود.

وی گفت: دفتر تحکیم وحدت در پاسخ به دغدغه رهبر معظم انقلاب و تاکید مکرر ایشان از حدود یکسال پیش به بررسی مولفه های مختلف موثر در این بحران جمعیتی پرداخته است و این کارویژه تا حصول به نتایج ملموس بصورت جدی در دستور کار فعالیت های اتحادیه قرار دارد و در این راستا از همکاری و هم افزایی با سایر مجموعه‌ها استقبال می کند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکایی در این کشور مسدود شد
۲ کمین بزرگ حزب‌الله لبنان علیه نظامیان اسرائیلی
هشدار وزارت بهداشت درباره سیگارهای الکترونیک
بازداشت ۴ کنکوری متخلف
ورود سامانه بارشی جدید به کشور
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top