تاریخ انتشار: سه شنبه 1399/09/25 - 16:59
کد خبر: 379369

پیش‌فروش نفت غلط است و دولت آینده را بدهکار می‌کند

حاجی‌بابایی افزود: نکته بعدی درباره لایحه بودجه آن است که دولت 730 هزار میلیارد تومان بدون تبصره 14 مصرف و هزینه جاری اجتناب‌ناپذیر و پیش روی کشور گذاشته است که شامل حقوق و پرداخت 127 هزار میلیارد تومان اوراق فروخته شده در سال‌های گذشته که باید پول آن را در سررسید بدهند و نمی‌توان پرداخت را به تأخیر بیندازیم چرا که اگر این کار را انجام بدهیم فروش اوراق به صورت کلی قطع خواهد شد و دیگر کسی اوراق نمی‌خرد لذا پرداخت اوراق از نان شب هم واجب‌تر است و باید به‌روز پرداخت شود تا مجدداً بتوانیم آن را بفروشیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس درباره لایحه بودجه 1400 و اصلاح ساختار بودجه اظهار داشت: بودجه 1400 از جوانب مختلف ویژگی‌های خاص خود را دارد؛ میزان بودجه عمومی برای اولین سال در لایحه بودجه کل کشور با لحاظ تبصره 14 از بودجه شرکت‌ها بیشتر شده است. ضمن اینکه مصارف بودجه هم به شدت افزایش پیدا کرده و منابع پیش‌بینی شده دولت در لایحه نیاز به بررسی‌های زیادی دارد.

** قبل از تصمیم‌گیری درباره بودجه 1400 باید تمامی زوایا را بررسی کنیم

وی افزود: مجلس در آستانه یک تصمیم مهم است که باید براساس یک کار کارشناسی دقیق، همه جانبه و لحاظ همه شرایط نظر خود را بیان کند. این در حالی است که کمیسیون برنامه در حال بررسی بودجه است و باید تمامی زوایای بودجه شرایط کشور و جهان را بررسی کرده و در مجموع مجلس شورای اسلامی، رئیس آن، هیأت رئیسه، کمیسیون بودجه و سایر کمیسیون‌ها هم باید به یک نظر برسند و هنوز نظری مبنی بر اینکه تصمیم خاصی در این باره اتخاذ شود گرفته نشده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: ‌مرکز پژوهش‌های مجلس کار پژوهشی خود را درباره بودجه انجام می‌دهد اما مجلس باید تصمیم‌گیری کند و قبل از اتخاذ تصمیم باید تمامی زوایا را بررسی کند.

**نگاه دولت به نفت در لایحه بودجه متفاوت است

حاجی بابایی درباره تکیه بودجه 1400 به درآمدهای نفتی خاطرنشان کرد: نگاه دولت به نفت در لایحه بودجه متفاوت است و آنها به یک شکلی خاص درباره درآمدهای نفتی در تبصره یک ارقامی را نوشته‌اند که برداشت‌‌های مختلفی را می‌توان از آن داشت و ورژن‌های گوناگونی از این موضوع وجود دارد؛ یک ورژن آن است که وقتی وزیر نفت در کمیسیون برنامه مجلس حاضر شود و در این باره با او بحث کنیم و به او بگوییم که آیا شما می‌توانید 2 میلیون 300 هزار بشکه نفت در روز بفروشید؟ او احتمالاً پاسخ خواهد داد اگر شرایط مهیا شود می‌توانم ولی اگر به او بگوییم که اگر شرایط آماده نشده چگونه رفتار می‌کنید و او احتمالاً پاسخ خواهد داد پیش‌فروش کرده و یا اوراق آن را می‌فروشیم لذا نمی‌توانیم درباره لایحه بودجه تصمیم قاطعی بگیریم.

وی افزود: با هر موقعیتی در کشور یکی از شرایط دولت برای فروش نفت ممکن خواهد شد که البته احتمال دارد هر کدام از این شرایط کارآمدی داشته باشد لذا مجلس باید درباره شرایط مختلف جداگانه نظر بدهد.

** پیش‌فروش نفت غلط است و دولت آینده را بدهکار می‌کند

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت:‌ اگر من به یکباره بگویم که پیش‌فروش نفت غلط است و دولت آینده را بدهکار می‌کند حتماً اینگونه است اما ممکن که اصلاً چنین اتفاقی رخ ندهد.

حاجی‌بابایی افزود: نکته بعدی درباره لایحه بودجه آن است که دولت 730 هزار میلیارد تومان بدون تبصره 14 مصرف و هزینه جاری اجتناب‌ناپذیر و پیش روی کشور گذاشته است که شامل حقوق و پرداخت 127 هزار میلیارد تومان اوراق فروخته شده در سال‌های گذشته که باید پول آن را در سررسید بدهند و نمی‌توان پرداخت را به تأخیر بیندازیم چرا که اگر این کار را انجام بدهیم فروش اوراق به صورت کلی قطع خواهد شد و دیگر کسی اوراق نمی‌خرد لذا پرداخت اوراق از نان شب هم واجب‌تر است و باید به‌روز پرداخت شود تا مجدداً بتوانیم آن را بفروشیم.

** اصلاح ساختار بودجه بزودی قانون می‌شود

وی افزود: براساس برنامه ششم توسعه 55 هزار میلیارد تومان فروش اوراق در سال 1400 برای دولت در نظر گرفته‌ایم که اگر پیش‌فروش نفت شکل نگیرد 125 هزار میلیارد تومان دیگر به آن اضافه خواهد شد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: بحث اصلاح ساختار بودجه قطعاً به لایحه بودجه 1400 خواهد رسید؛ اصلاح ساختار به زودی و بعد از نظر شورای نگهبان به قانون تبدیل خواهد شد ولی تا اسفند سال جاری بررسی بودجه در مجلس ادامه خواهد داشت.

**روابط نفت با دولت باید در اصلاح ساختار بودجه تعریف شود

حاجی بابایی گفت:‌ دولت روی خیلی از بخش‌های اصلاح ساختار بودجه موافق است و مخالفتی ندارد و حتی با سازمان برنامه و بودجه هماهنگی‌های لازم را انجام داده‌ایم

وی افزود: روابط نفت با دولت باید در چارچوب اصلاح ساختار بودجه تعریف شود که اگر اینگونه نباشد بودجه سال 1400 هم مثال بودجه سال‌های قبل است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت:‌ درباره شناسه‌دار کردن کسانی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند هم باید در قالب اصلاح ساختار بودجه اقدام کنیم.

** مهم نیست دولت لایحه بودجه را پس بگیرد

حاجی‌بابایی خاطرنشان کرد: مجموعه تصمیماتی که باید از سوی مجلس درباره بودجه اتخاذ شود می‌تواند مجلس را از حوزه اقتدار نشان دهد و بگوییم که مجلس قدرت ورود، تغییر و تصمیم به موقع را دارد و ممکن است یک موضوع را رد کرده،‌ تأیید کنیم و حتی اصلاح عبارتی داشته باشیم.

وی افزود: ما می‌توانیم تغییرات زیادی در لایحه بودجه بدهیم که ممکن است دولت اعتراض کند ولی مهم نیست شاید بگوید لایحه را به دلیل تغییرات زیاد پس می‌گیریم ولی باز هم ایرادی ندارد.

**باید بودجه را واقع‌بینانه دید

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت:‌بودجه را نباید سیاه و سفید دید بلکه باید بودجه را واقع‌بینانه و با شرایط زمان، شرایط کشور و شرایط جهانی دید و سپس بررسی کنیم که کجا‌ها را می‌توان اصلاح کرد و کجاها را می‌توان رد کرد و یا اصلاً کجاها را می‌توانیم تغییر دهیم.

حاجی‌بابایی در پایان خاطرنشان کرد: باید درباره بودجه ابتدا کار کارشناسی کرده و سپس موضع سیاسی اتخاذ کنیم ولی اگر کار کارشناسی انجام دهیم حتماً به جمع‌بندی خواهیم رسید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
در صورت جنگ تمام خاورمیانه به لرزه درمی‌آید
مذاکرات آتش‌بس و بحران انسانی در غزه محور گفتگو میان فیدان و هنیه
کشف ۲۱۵ کیلوگرم تریاک در اهواز
هشدار نارنجی هواشناسی خوزستان نسبت به وقوع دمای ۴۹ درجه و بالاتر
اثرات پنهان و خاموش جنگ طولانی بر درون «اسرائیل»
شورای نگهبان نقش تعیین‌کننده‌ای در صیانت از قانون ایفا کرده است
حجت الاسلام جباری عمر خود را صرف ترویج معارف اهل بیت کرده است
بخشش قاتل به عشق امام حسین(ع)
سقوط مرگبار یک کارگر به چاهی در آزادراه تهران - شمال
تماس تلفنی نخست وزیر مالزی با رئیس جمهور منتخب
نرم‌افزارهای خطرناک تلفن همراه را بشناسید
دستگیری عامل ربودن کودک ۳ ساله در پارک شهر
افزایش قیمت سکه در بازار تهران
جنایت و نسل کشی در غزه بی سابقه است
نرخ گذاری بلیت هواپیما برای پروازهای اربعین
عربستان دیگر با ما نیست
چین بزرگترین تهدید برای آمریکا است
تصمیم عجیب یامال؛ ستاره بارسا شماره مسی را نخواست!
واکنش فدراسیون فوتبال به اعتراض پرسپولیس
از پرداخت وام اربعین چه خبر؟
اعلام حکم نهادهای رسمی علیه هیأت کرجی + جزئیات
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top