تاریخ انتشار: یکشنبه 1399/09/30 - 00:01
کد خبر: 379789

گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» از حواشی ناتمام «پایتخت ۷»؛

از دستمزد میلیاردی تنابنده تا احتمال تولید سریال برای رمضان ۱۴۰۰

از دستمزد میلیاردی تنابنده تا احتمال تولید سریال برای رمضان ۱۴۰۰

حواشی «پایتخت ۷»، اما قرار نبود به این زودی‌ها تمام شود؛ چرا که هنوز ۱۰ روزی از انتشار خبر حذف بازیگران و اضافه شدن دوباره بابا پنجعلی نگذشته بود که رسانه‌ها از درخواست ۵ میلیارد تومانی محسن تنابنده برای حضور در جدیدترین فصل این سریال ۱۵ قسمتی دادند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی و اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ «پایتخت» از معدود سریال‌های پرطرفدار رسانه ملی است که تا امروز ۶ فصل آن ساخته شده و همچنان برای مخاطبان جعبه جادویی در زمره سریال‌های طنز جذاب قرار دارد. سریالی که البته در آخرین فصل به نمایش در آمده با حواشی زیادی همراه بود و تشابه سکانس پایانی آن با یکی از فیلم‌های پیش از انقلاب باعث شد تا بحث نفوذ فرهنگی بار دیگر مطرح شود، حتی کار به جایی رسید که رئیس رسانه ملی در دستوری ویژه به معاون سیمای خود تاکید کرد تا بررسی‌های لازم پیرامون این سکانس صورت گرفته و روشن شود این اتفاق به دلیل بی توجهی سازندگان بوده یا نتیجه عملیات مرموز «ستون پنجم فرهنگی دشمن».

دستوری که با دلخوری سازندگان سریال همراه و باعث شد تا محسن تنابنده و احمد مهرانفر اعلام کنند که دیگر در رسانه ملی حضور نخواهند داشت! این حواشی در حالی پیرامون آخرین فصل این سریال را فرا گرفت که در حین پخش این سریال، خبر‌ها از ناتمام ماندن فیلمبرداری «پایتخت ۶» به دلیل شرایط کرونایی حکایت داشت و سیروس مقدم اعلام کرده بود ۴ قسمت پایانی این سریال بعد از مهیا شدن شرایط، دوباره فیلمبرداری خواهد شد، اتفاقی که هیچگاه نیفتاد.

در حالی هیچوقت سازندگان «پایتخت» خبری از چگونگی و زمان ساخت ۴ قسمت پایانی فصل ۶ این اثر منتشر نکردند که نیمه اول آذر ماه، زمزمه‌هایی مبنی بر توافق نهایی رسانه ملی با عوامل این سریال برای شروع فصل جدید منتشر شد و حتی برخی از رسانه هاپ از آغاز پیش تولید «پایتخت ۷» در سکوت رسانه‌ای خبر می‌دادند. جالب‌تر اینکه سکوت تیم سازنده این اثر در مقابل انتشار خبر آغاز به ساخت «پایتخت ۷» باعث شد تا این زمزمه‌ها کم کم رنگ و بوی جدی تری به خود بگیرد تا جایی که در همان یکی و دو هفته اول حواشی ساخت فصل جدید از داستان زندگی نقی معمولی و خانواده اش از اصل سریال پیشی گرفت.

حذف و یا اضافه شدن بازیگران جدید به چارچوب اصلی قصه «پایتخت» همیشه یکی از مهمترین گمانه زنی‌ها درباره این سریال بوده، موضوعی که این بار نیز تنها چند روز بعد از انتشار خبر ساخت پیش تولید آن، در فضای مجازی آغاز و با واکنش‌های مختلفی نیز همراه شد.

«پایتخت ۷»؛ حواشی پررنگ‌تر از متن

همان روز‌های ابتدایی انتشار خبر ساخت «پایتخت ۷» بود که گمانه زنی‌ها از حذف سارا و نیکا و مهران احمدی و در مقابل اضافه شدن دوباره علیرضا خمسه به عنوان بابا پنجعلی به قصه حکایت داشت، حاشیه‌ای که برخی آن را به انتشار کلیپی از این دو بازیگر نوجوان در اینستاگرام مرتبط می‌دانستند و در نهایت سارا و نیکا با انتشار فیلمی در فضای مجازی خبر حذف شدن شان از فصل جدید سریال را تایید کردند، تاییدی که خود سرآغاز ماجرا‌های تازه بود. بهرام افشاری، مهران احمدی و علیرضا خمسه به عنوان بازیگران این سریال و حتی بهنوش بختیاری با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود به حذف دوقلو‌های «پایتخت» واکنش نشان دادند.

بهرام افشاری که در ۳ فصل «پایتخت» حضور داشته و این روز‌ها به نام بهتاش خانواده نقی معمولی شناخته می‌شود، در واکنش به حذف این دو بازیگر نوشت: «سارا و نیکا فرزند پایتخت هستند. باهاش بزرگ شدن و هیچ وقت ادعایی نداتتن و فقط تلاش کردن در روز‌های سخت و طاقت فسرای فیلم برداری وظیفه شونو انجام بدن... مثل خود من که طرفدار پایتخت بودم و باهاش رشد کردم. پایتخت مثل یک خانواده ایی که همیشه پشت همدیگه بودن و هستن... در غم شادی، سختی و آسونی، بالا و پایین شدن روزگار، پس زیبا نیست جدا شدن از خانواده. از همه مسئولین محترم که دلیل موفقیت و محبوبیت پایتخت رو نشون دادن تحکم خانواده و همدلی و بخشش مدیونن درخواست می‌کنم فرصت جمع شدن در کنار هم رو به وجود بیارن باشد در این روز‌ها تلاش کنیم دوباره لحظه ایی هموطنان مونو شاد کنیم.»

در مقابل، اما عده‌ای نیز از این کار دفاع کردند. هوشنگ گلمکانی به عنوان منتقد و پژوهشگر از جمله کسانی است که نه تنها از این اتفاق دفاع کرده بلکه آن را یک تصمیم شجاعانه تلقی کرد. او در صفحه اینستاگرام خود نوشته بود: ««پایتخت» اول که ساخته شد، کسی پیش‌بینی نمی‌کرد قسمت‌های بعدی‌اش هم ساخته شود و ده سال دوام بیاورد. دو تا دخترکوچولوی دوقلو هم در داستان بودند در حکم تزیین خانواده، که به‌ناچار، ماندند.

با ساخته شدن فصل‌های بعدی «پایتخت»، این سریال معیار‌های شخصیت‌پردازی و بازیگری‌اش را کامل‌تر کرد و با اضافه شدن بازیگر‌های دیگر دنیایش آشناتر شد. اما سارا و نیکا با این که جزو خانواده هستند نتوانستند با معیار‌های نمایشی این محصول دنیای سرگرمی خودشان را هماهنگ کنند و نقش و بازی آن‌ها یکی از موارد انتقادی «پایتخت»‌های اخیر بود. با ساخته شدن فصل‌های بعدی «پایتخت» معلوم شد سقف توانایی‌های این دوقلو‌ها همین حضور در قاب تصویر و گاه‌وبی‌گاه گفتن یک جمله دیالوگ است و بنابراین نویسندگان سریال نمی‌توانستند چندان برای این دو نقش مایه بگذارند.

«پایتخت» جهانی اغراق‌آمیز و کاریکاتوری دارد که همه بازیگرانش بر این اساس انتخاب می‌شوند و این دو طفل «معصوم» تناسبی با این جهان نمایشی ندارند. حالا اعلام شده سارا و نیکا از «پایتخت ۷» حذف شده‌اند و عده‌ای - از جمله برخی از بازیگران سریال - با استدلال‌های سانتیمانتال به این تصمیم انتقاد کرده‌اند. اما به نظرم این تصمیم، به رغم جو موجود (که از قبل هم قابل حدس بود) تصمیم درست و شجاعانه‌ای است.»

از سکوت سازندگان در مقابل حواشی تا تعیین تکلیف محسن تنابنده برای «پایتخت ۷»

حواشی «پایتخت ۷»، اما قرار نبود به این زودی‌ها تمام شود؛ چرا که هنوز ۱۰ روزی از انتشار خبر حذف بازیگران و اضافه شدن دوباره بابا پنجعلی نگذشته بود که رسانه‌ها از درخواست ۵ میلیارد تومانی محسن تنابنده برای حضور در جدیدترین فصل این سریال ۱۵ قسمتی دادند. به عبارت دقیق‌تر این بازیگر که در تمام فصل‌های قبلی این سریال علاوه بر حضور در جلوی دوربین، نقش بسزایی در نگارش فیلمنامه داشت، قرار بود برای هر قسمت از «پایتخت ۷» ۳۳۰ میلیون تومان دستمزد بگیرد، در حالی که برآورده کلی برای ساخت سریال ۳۰ میلیارد تومان اعلام شده بود.

جالب اینجاست که در تمام مدتی که حاشیه‌های «پایتخت ۷» از اصل ساخت سریال پیشی گرفته بود، هیچ کدام از عوامل این سریال حاضر به مصاحبه با رسانه‌ها نشدند و حتی پیگیری‌های خبرنگار ما برای مصاحبه با الهام غفوری به عنوان تهیه کننده شش گانه «پایتخت» نیز راه به جایی نبرد. به نظر می‌رسید سازندگان تصمیم گرفته اند با سکوت خبر به آتش حاشیه سازی پیرامون این سریال بدمند.

هر چند که داستان ساخت «پایتخت ۷» و حواشی آن در فضای مجازی داغ شده بود، اما بالاخره محسن تنابنده در ۲۵ آذر ماه با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود آب پاکی را روی دست مخاطبان ریخت و از منتفی شدن ساخت فصل جدید این اثر خبر داد. او نوشت: «سریال پایتخت به عشق مردم ساخته و به خواست مردم ادامه پیدا کرد و در حد سوادمان آیینه‌ای بوده در برابر جامعه با تمام کاستی هایش که به آن واقفم، هموطنان عزیزم امسال هم علیرغم فرصت بسیار کوتاه تا نوروز و به رغم همکاری‌های سازمان و توافقات صورت گرفته تلاش کردیم مقدمات پایتختی جدید و در خور شان شما بسازیم که شرایط مهیا نشد و از همین جا از همه عذرخواهی می‌کنم.»

با این حال مشخص نیست این سریال برای ماه رمضان ۱۴۰۰ ساخته خواهد شد یا قرار است با نزدیک شدن به موسم رمضان سال آینده بار دیگر شاهد کش و قوس‌های سازندگان این سریال با مسئولین رسانه باشیم.

گزارش از سجاد باقری

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top