تاریخ انتشار: سه شنبه 1399/10/02 - 02:30
کد خبر: 380028

نگاه «خبرنامه دانشجویان ایران» به برخی آثار سی‌ونهمین دوره جشنواره فیلم فجر؛

از رقابت «مصلحت نظام» و «یقه سفیدها» تا «تک تیرانداز» دفاع مقدس

از رقابت «مصلحت نظام» و «یقه سفیدها» تا «تک تیرانداز» دفاع مقدس

از همان روز‌های ابتدایی اعلام رسمی برگزاری جشنواره فیلم فجر ۹۹، گمانه زنی‌ها برای فیلم‌هایی که قرار است در این دوره از جشنواره به نمایش در آیند، شروع شد، مهدویان یکی از کارگردانان نام آشنا و موفق سینمای کشور به شمار می رود، امسال ششمین فیلم خود را با حال و هوای کاملا متفاوت از کارنامه کاری خود ساخته است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی و اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ جشنواره فیلم فجر به عنوان مهمترین ماراتن سینمایی کشور، همیشه یکی از جذاب ترین و پرحاشیه ترین رویدادهای این حوزه به شمار می رود؛ رویدادی که امسال برگزاری یا عدم برگزاری آن به دلیل شیوع کروناویروس در هاله ای از ابهام قرار داشت تا اینکه در نهایت 15 آذر ماه سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد، دبیر سی و نهمین دوره این جشنواره خبر از برگزاری آن را البته با تفاوت های اساسی نسبت به ادوار گذشته اش، رسانه ای کرد. علی رغم اینکه سی و نهمین دوره از جشنواره هم قرار است مطابق زمان بندی سال های گذشته در 22 بهمن ماه به کار خود پایان دهد، اما نکته قابل توجه این است که امسال خبری از هیات انتخاب نیست و صرفا هیات داوران به انتخاب فیلم های برگزیده اقدام می کنند. در کنار آن کرونا باعث شده تا مسئولین برگزاری این جشنواره  تصمیم بگیرند امسال فیلم ها صرفا برای هیات داوران به نمایش در آید و دیگر خبری از نمایش مردمی و حضور اهالی رسانه در سالن های جشنواره نباشد، هر چند که اعلام شده در صورت مهیا بودن شرایط از لحاظ شیوع بیماری، احتمال دارد اکران هایی برای دو گروه اهالی رسانه و سینما و بعد از آن گروه های مردمی در نظر گرفته شود، اما با توجه به خبرهایی که این روزها از بیماری کرونا مخابره می شود، تحقق این مسئله بعید به نظر می رسد.

از نحوه برگزاری سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر که بگذریم، در بندهای فراخوان این دوره از جشنواره مواردی جالب توجهی وجود دارد که باعث شد نگاه بخشی از فیلمسازان به سازوکارهای این دوره از جشنواره تغییر کند. «فیلم‌هایی که طی سال گذشته توسط هیات انتخاب دیده نشده‌اند، مجاز به حضور در این دوره نیز هستند»، این همان بخش جذاب فراخوان سی و نهمین دوره جشنواره است که دلیل عقب نشینی تعدادی از کارگردانانی شد که پیش تر قصد داشتند فیلم هایشان رابه صورت آنلاین اکران کنند، اما حالا تصمیم گرفته اند تا شانس خود را در این دوره از جشنواره امتحان کنند.

«قهرمان» اصغر فرهادی به جشنواره می‌رسد؟

از همان روزهای ابتدایی اعلام رسمی برگزاری جشنواره فیلم فجر 99، گمانه زنی ها برای فیلم هایی که قرار است در این دوره از جشنواره به نمایش در آیند، شروع شد که در میان آنها نام برخی آثار مانند «قهرمان» اصغر فرهادی بیشتر از دیگر آثار خودنمایی می کند. فیلمی که البته به گفته دبیر جشنواره بعید است به جشنواره امسال برسد، اما با توجه به اینکه فیلمبرداری آن به احتمال زیاد پیش از زمان مقرر جشنواره تمام می شود، در زمره آثاری قرار دارد که شانس بالایی برای نمایش در جشنواره خواهد داشت. از طرف دیگر با توجه به شهرت این کارگردان در صورت رسیدن «قهرمان» به جشنواره، حتما جزو فیلم های اصلی قرار خواهد گرفت. فرهادی فیلم جدیدش را در شهرهای مرودشت و شیراز جلوی دوربین برده و فیلمبرداری بخش عمده فیلم نیز با بازی محسن تنابنده تمام شده، با این حال هنوز سکانس هایی از این اثر با بازی امیر جدیدی و رعناآزادی ور ادامه دارد.

از رقابت «مصلحت نظام» و «یقه سفیدها» تا «تک تیرانداز» در جشنواره کرونایی

«شیشلیک» مهدویان برای سی و نهمین جشنواره فیلم فجر

محمدحسین مهدویان که یکی دیگر از کارگردانان نام آشنا و موفق سینمای کشور به شمار می رود، امسال ششمین فیلم خود را با حال و هوای کاملا متفاوت از کارنامه کاری خود ساخته است. مهدویان در جدیدترین ساخته خود نه تنها بعد از سال ها به سراغ تهیه کننده غیر از سیدمحمود رضوی رفته و حالا محمدرضا منصوری تهیه کنندگی جدیدترین ساخته این کارگردان را برعهده دارد، بلکه دیگر خبری از تیم بازیگری ثابت فیلم های مهدویان هم نیست.  رضا عطاران، پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، مه‌ لقا باقری، وحید رهبانی، عباس جمشیدی و جمشید هاشم ‌پور جزو بازیگران «شیشلیک» به حساب می آیند و فیلمبرداری این کار نیز در تیر ماه امسال به اتمام رسیده تا این اثر، یکی از فیلمهای حتمی این دوره از جشنواره به حساب آید.

«گشت ارشاد» سعید سهیلی در راه جشنواره

سعید سهیلی که در جشنوار های سال های پیش با «گشت ارشاد 1 و 2» توانست نگاه منتقدان و اهالی رسانه را به خود جلب کند، در نظر دارد تا امسال هم «گشت ارشاد 3» را به ماراتن سینمایی کشور ببرد تا از همین الان به عنوان یکی از فیلم های مهم این دوره تبدیل شود. از طرف دیگر از همان روزهای شروع فیلمبرداری، نام این فیلم با حاشیه هایی در رسانه ها همراه شد، از بازی «بهنام بازی» گرفته تا ایجاد محدودیت هایی برای فیلمبرداری اثر در مشهد و از همه مهمتر احتمال اعمال ممیزی برای کشف حجاب و حواشی یکی از بازیگران نقش زن این فیلم. با این حال باید منتظر ماند و دید سرنوشت فصل سوم «گشت ارشاد» سهیلی به کجا ختم می شود.

از رقابت «مصلحت نظام» و «یقه سفیدها» تا «تک تیرانداز» در جشنواره کرونایی

نرگس آبیار با «ابلق» می‌آید!

نرگس آبیار که با «شبی که مام کامل شد» توانست در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر خوش بدرخشد، این بار به سراغ درام خانوادگی رفته و «ابلق» یا همان «بی وقتی» سابق را با بازیگرانی چون بهرام رادان، الناز شاکردوست، هوتن شکیبا و گلاره عباسی در شمال تهران جلوی دوربین برده است. با اتمام فیلمبرداری این اثر در تیر ماه امسال گمانه زنی ها برای احتمال حضور نرگس آبیار در این دوره از جشنواره شدت گرفته است.

جشنواره فیلم فجر و «قاتل وحشی» نعمت الله

حمید نعمت الله که سال گذشته فیلمبرداری «قاتل وحشی» را به اتمام رسانده بود اما به دلیل مشکلاتی که بر سر مالکیت فیلم ایجاد شد، نتوانست آن را به نمایش جشنواره 98 برساند، امسال تصمیم دارد تا جدیدترین ساخته خود را با بازی لیلا حاتمی، امین حیایی، ستاره اسکندری، شهرام حقیقت دوست، عزت الله رمضانی فر و .... در معرض قضاوت داوران شنواره قرارد ارد تا از همین الان به خاطر داشتن ژانر وحشت، جنایی و معمایی به عنوان متفاوت ترین فیلم این دوره از جشنواره تلقی شود.

«دسته دختران» خرمشهری

جشنواره فیلم فجر امسال شاهد نمایش فیلم در ژانر دفاع مقدس هم خواهد بود. منیر قیدی که پیش تر با فیلم «ویلایی ها» توانست در همان ابتدای مسیر کارگردانی برای خود اعتباری بخرد، امسال با «دسته دختران» که روایتی از حماسه مقاومت 34 روزه خرمشهر بوده و محصول بنیاد سینمایی فارابی است، در جشنواره حضور پیدا می کند. فیلمی که در ابتدا قرار بود لیلا حاتمی نقش اصلی آن را برعهده بگیرد اما در نهایت نیکی کریمی جایگزین شد.

«مست عشق» فتحی برای جشنواره

«مست عشق» حسن فتحی یکی از فیلم های پرحاشیه امسال است، فیلمی که روایتگر برهه ای از زندگی تاریخی شمس تبریزی و مولانا است و انتشار خبر اکران جهانی آن توسط سرمایه گذار ترک باعث شد تا نام این اثر که در سکوت خبری پیش می رفت، بر سر زبان ها بیفتد، هر چند که این مهم به سرعت توسط این کارگردان تکذیب شد و علاوه بر آن هنوز کار فیلمبرداری «مست عشق» به اتمام نرسیده، اما با توجه به موضوع فیلم در صورت به نمایش در آمدنش در جشنواره فیلم فجر، می تواند یکی از آثار اصلی این دوره تلقی شود.

از رقابت «مصلحت نظام» و «یقه سفیدها» تا «تک تیرانداز» در جشنواره کرونایی

اولین تجربه کارگردانی حمیدرضا آذرنگ

حمیدرضا آذرنگ که امسال برای اولین بار در مقام کارگردان می خواهد در جشنواره فیلم فجر شرکت کند، قصد دارد تا «روزی روزگاری آبادان» را با بازی فاطمه معتمدآریا و محسن تنابنده و تهیه کنندگی عبدالله اسکندری و علی اوجی در این دوره از جشنواره به نمایش در بیاورد. فیلمی که البته از همان ابتدای فیلمبرداری با ابتلای تنابنده به کرونا مواجه شد و حالا نیز عبدالله اسکندری درگیر این بیماری است.

داستان «لامینور» داریوش مهرجویی و جشنواره امسال

«لامینور» داریوش مهرجویی را می توان یکی از مهمترین فیلم های این دوره از جشنواره دانست. فیلمی که سال گذشته و بعد از دوری 6 ساله این کارگردان از عرصه فیلمسازی ساخته شد و در کنار آن حضور بازیگرانی چون علی نصیریان باعث شد تا رسانه ها خبر از ساخت فیلمی بدهند که می توانست اتفاقات مهمی را در جشنواره سال گذشته رقم بزند، اما خیلی زود حواشی پیرامون این اثر را گرفت تا مهرجویی نتواند در جشنواره فیلم فجر 98 شرکت کند. جالب تر اینکه قصه پرالتهاب فیلم در همان برهه مورد توجه رسانه قرار گرفت، چرا که مهرجویی این بار به سراغ مسئله موسیقی زنان رفته و همین مهم نشان از فیلمی پروصدا دارد. در کنار علی نصیریان بازیگرانی چون  عزت الله رمضانی فر، علی مصفا، سیامک انصاری، مهرداد صدیقیان، بهناز جعفری، رضا داوودنژاد هم به ایفای نقش پرداخته اند. با این حال باید منتظر ماند و دید بالاخره حواشی این فیلم برای نمایش  آن در جشنواره این دوره به پایان می رسد یا خیر؟

«کوسه» علی عطشانی

«کوسه» علی عطشانی هم از دیگر آثاری است که احتمال اکران آن در سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر وجود دارد. فیلمی که فیلمبرداری آن در مرداد ماه امسال با بازی مهدی هاشمی، مهران احمدی، سیما تیرانداز، بهناز جعفری، ریحانه پارسا، محمدجواد جعفرپور، مهران رجبی، بهراد خرازی، مهسا کامیابی، فرانک حسینی، احمدرضا موسوی، آن ماری سلامه و آسیا تاشکین به پایان رسید  و علی رغم وقفه هایی  که به دلیل شیوع کرونا در حین فیلمبرداری رخ داده بود، اما در نهایت این فیلم کمدی توانست به نقطه پایانی برسد.

«مصلحت نظام»؛ فیلم پرالتهاب این دوره از جشنواره

جشنواره فیلم فجر امسال شاهد نمایش یکی از فیلمی با داستان پرالتهاب سیاسی نیز خواهد بود. «مصلحت نظام» اولین ساخته حسین دارابی همان فیلمی است که با داستانی پرالتهاب از سال های ابتدایی انقلاب و ایفای نقش مهدی حسینی‌نیا، امیر نوروزی، فرهاد قائمیان، وحید رهبانی، مجید نوروزی و نازنین فراهانی ساخته شده و حتما یکی از فیلم های پرحاشیه امسال خواهد بود. این فیلم سومین ساخته باشگاه فیلم سوره است  با توجه به اینکه پیش تر این باشگاه فیلم های «دیدن این فیلم جرم است» و «بیست و یک روز بعد» را به جشنواره برده بود، از همین الان می توان انتظار داشت چه اتفاقاتی بعد از نمایش فیلم رقم خواهد خورد.

از رقابت «مصلحت نظام» و «یقه سفیدها» تا «تک تیرانداز» در جشنواره کرونایی

شهرام مسلخی با «یقه سفیدها» می‌آید

«یقه سفیدها»ی شهرام مسلخی هم از دیگر آثاری است که این روزها کار فیلمبرداری آن در حال انجام است تا بتواند خود را برای نمایش در این دوره از جشنواره آماده کند. فیلمی که برخلاف اسمش ژانر کمدی دارد مهدی هاشمی، مهدی کوشکی، رضا داوودنژاد، لیلا اوتادی، صحرا اسداللهی، علیرضا استادی، ایمان صفا، یوسف یزدانی، آزاده نوبهار، مسعود حقی، رضا درودی، امیر عباس گودرزی، کاظم بابایی، علی یازرلو در آن به ایفای نقش پرداخته اند.

روایت زندگی عبدالرسول زرین در «تک تیرانداز»

«تک تیرانداز» علی غفاری که این روزها تصاویر فیلمبرداری آن در شهرک دفاع مفدس در فضای مجازی پر شده است، دومین فیلم با ژانر دفاع مقدس جشنواره امسال است که جزو فیلم های قهرمان محور سینمای کشور محسوب می شود. این فیلم با بازی کامبیز دیرباز در نقش اصلی و امیررضا دلاوری، علیرضا کمالی و انوش معظمی جزو یکی از آثار پرشانس برای کسب سیمرغ های جشنواره امسال به شمار می رود. غفاری در آخرین ساخته خود به سراغ برهه از زندگی عبدالرسول زرین بهترین تک‌تیرانداز دوران دفاع مقدس رفته است.

از رقابت «مصلحت نظام» و «یقه سفیدها» تا «تک تیرانداز» در جشنواره کرونایی

نمایش اولین فیلم اینفلوئنسر اینستاگرامی

یکی از شگفتی های این دوره از جشنواره نیز حضور فیلم «حکم تجدیدنظر» اولین ساخته محمدامین کریم پور، اینفلوئنسر اینستاگرامی است که در 45 جلسه در تهران فیلمبرداری شده است. ژاله صامتی، همایون ارشادی، فرید سجادی حسینی، گیتی قاسمی، زیبا کرمعلی، شاهرخ فروتنیان و احسان امانی  از جمله بازیگران اولین ساخته این کارگردان با ژانری اجتماعی هستند.

روایت عجیب‌ترین کلاهبرداری ایران از نگاه مسعود کیمیایی

مسعود کیمیایی هم که مخاطبان خاص به خودش را دارد، امسال با «خائن کشی» به جشنواره می آید. فیلمی که داستان زندگی مهدی بلیع ملقب به آرسن لوپن را روایت می کند، فردی که پیش از انقلاب دست به کلاهبرداری عجیبی زد و حتی کاخ دادگستری آن زمان را به دو فرد عرب زبان فروخته بود. کیمیایی که سال گذشته با «خون شد» به جشنواره آمده بود علی رغم اینکه هنوز مشخص نیست جدیدترین فیلمش در چه مرحلی قرار دارد، اما به احتمال زیاد خود را به جشنواره خواهند رساند.

از «لاله» نیک‌نژاد تا «گورکن» کاظم ملایی

در کنار فیلم هایی که نام آنها در بالا آمده، فیلم «لاله» داستان زندگی لاله صدیق، قهرمان اتومبیلرانی ایران و ساخته اسدالله نیک نژاد، «بی رویا» ساخته آرین وزیر دفتری، «نیش» حجت قاسم زاده اصل، «رقص دلفین ها» علیرضا امینی، «رقصنده» بهمن گودرزی، «آرزوی زیبا» علی قوی تن، «برای مرجان» حمید زرگرنژاد، «بدون همه چیز» محسن قرایی، «مجوز خروج» کیارش اسدی زاده، «راند چهارم» علیرضا امینی، «طلا خون» ابراهیم شیبانی، «غیبت موجه» عباس رافعی«چپ ، راست» حامد محمدی و «گورکن» کاظم ملایی نیز به چشم می خورد.

گزارش از سجاد باقری

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top